Usb/bluetooth remote (o.a. compatibiliteit met chromcast?)

Ruigen Das

Well-known member
Al een tijdje op zoek naar een remote die net iets praktischer is dan de meegeleverde remote van de chromecast. Die is te gladdig, en vooral geen nummering erop, als je van post 212 (bij Telenet) effe wilt zappen naar het journaal, post 2, ben je wel even bezig.

Ik heb dit gevonden, werkt op Bluetooth, en ook op de 2,4ghz manier, maar is niet echt duidelijk of dit met mijn chromcast (4k) zal werken.

De bedoeling is ook om de Telenet app op de laptop te kunnen bedienen. Dus laptop met hdmi aan de tv te hangen, en dan met de dongle erin te kunnen zappen via de pc app.

Wat denken jullie, zal 1 van beiden werken, of allebei?

Het zal testen en proberen zijn, tenzij jullie denken dat dit zoiezo zal lukken...

Alle input helpt...
 
20240225_164911.jpg


Deze remote gekocht en voorlopig getest met de Telenet app via de Google chromecast (4k).

Ik ga mijn bakje van de chromecast nog niet meteen wegsmijten, maar het zal niet veel schelen. Deze kan alles, én met nummering op de remote.

Hierbij een mini review:

Pairen met de infrarood functie is mij in eerste instantie niet gelukt. 2 of 3 keer geprobeerd, maar zonder succes. MAAR, gewoon het device toegevoegd als bluetooth device in de settings van de Google TV interface, ging als een fluitje van een cent.

Bij dit bakje heb je een muiscursor (je moet in of uit deze modus gaan met de dedicated knop, dit is vooral handig op de Google tv interface, maar kan ook in de tv gids van Telenet app worden gebruikt). Wil je terug via klassieke "richting en OK" knoppen werken moet je er dus nogmaals op drukken om eruit te gaan en via die manier te bedienen.

Je hebt een voice command die werkt zoals op de chromecast remote.

Andere knoppen op het bakje:
- page up and down, die gaan 1 post op en neer, staan logisch, maar de rechtse is page down knop, maar zapt eigenlijk naar omhoog, soit buiten wat erop staat zijn ze logisch gepositioneerd.
- de previous/next knoppen lijken geschikt voor youtube en dergelijke. In de Telenet app : geen functie. Daar moet je in de opname vooruitzappen met de "richting en OK" knop. Je kan, zoals bij chromcast, enkel voor of terugspoelen als de uitzending in de app pauzeerbaar is. Met de play/pauze knop weet je het meteen, dan laadt hij 2 seconden en dan kan je dus spoelen met "richting en OK".
- dedicated volume knoppen
- de power knop sluit meteen de chromecast af, zoals bij de chromecast remote
- de knoppen hebben een backlit functie
- er zit een return/backspace/delete knop op ook. Voorlopig nog weinig mee kunnen doen

Enigste dat ik mankeer, dat volgens mij niet op de chromecast zit is zappen tussen 2 posten adhv 1 heen en weer knop. Ik denk dat dit voorbehouden is aan de tv box van Telenet zelf. Maar dus het allergrootste pluspunt is dus dat je kan zappen binnen de Telenet app met numerieke toetsen. Manman, wat een verademing. Bakje zelf ligt ook 10x beter in de hand dan een chromcast bakje.

De dongle icm PC of andere apparaten heb ik dus nog niet uitgetest. Zal voor binnenkort zijn. Maar dus in eerste instantie kan dit bakje nagenoeg alles.

20 euro wel, maar wat een comfort. Een aanrader dus.
 
Terug
Bovenaan