upgrade voor streaming/gaming

Tonerider

Well-known member
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik niet zou gaan streamen op twitch, dit nadat een oud-klasgenoot me hiertoe heeft aangemoedigd (omdat hij denkt dat mijn karakter er wel ok voor is, niet voor the big bucks, het zou ook gewoon in nederlandse taal zijn) en ik ook van andere kanten een beetje de aansporing daartoe krijg.

Maar ik vrees dat mijn setup een beetje te zwak is hiervoor. Sowieso begint deze wat te kraken bij sommige games en aangezien ik nu ook recentere games speel vanwege het redacteur zijn, ga ik moeten upgraden, vrees ik.

Mijn setup nu:

CPUAMDRyzen 1600x20-02-2018
MotherboardAsrockAM4 AB350 Pro 420-02-2018
GPUNVIDIAGTX 1660ti01-12-2019
RAMBallistix Sport LT16GB20-02-2018
PSUbe quiet!Pure Power 11 600W01-12-2019
CaseCooler Master N30012-7-2015
CoolingCooler Master Hyper TX320-02-2018


qua internet ben ik bij Tadaam en haal ik het volgende:
1640606055256.png




Aangezien grafische kaarten nogal duur blijven en ik ook net een auto heb gekocht, zou ik enkel cpu-mobo-geheugen willen upgraden. Gaat dit voldoende zijn om toch weer even verder te kunnen?
Case is ook al even verouderd, dus weet niet of huidige setups daar in passen?
Is mijn internet goed genoeg voor streaming of kan ik beter naar andere provider stappen?

Een setje dat ik nu zie staan is deze: https://www.alternate.be/html/product/1805389
Z590 wifi / i7-11700K / 16 GB voor 549€
 
Gaat dit voldoende zijn om toch weer even verder te kunnen?

Om eerlijk te zijn blijft een GPU de beste optie voor te upgraden.. de cpu upgrade zou enkel het min-fps met een paar % boosten, maar niet de max. Nu even doorsparen en toehappen op een GPU wanneer de prijzen normaliseren....
 
Hoeveel is je huidig dataverbruik? Tadaam heeft namelijk maar een Fair Use van 300GB. Daar kan je eventueel tegen aanlopen.
Maar hangt ook veel af van wat je nog doet en hoe veel je wilt streamen.
 
Hoeveel is je huidig dataverbruik? Tadaam heeft namelijk maar een Fair Use van 300GB. Daar kan je eventueel tegen aanlopen.
Maar hangt ook veel af van wat je nog doet en hoe veel je wilt streamen.
ik denk dat ik gem ongeveer 7GB/dag gebruik. Heb nu 100GB op 14 dagen, maar er zat een game download van 35GB tussen. Het verbruik van vorige maanden kan ik precies niet zien?
 
De vraag is: wat wil je streamen? High end games, party games, just chatting, hobby dingen, ... ?

Uw 1660Ti heeft de Turing NVENC chip, dus puurt voor streaming is dat het beste om te gebruiken in jouw setup. Daarmee op 720p streamen (want meer is toch overkill voor velen) is dat meer dan voldoende. Dat is een dedicated chip die weinig tot geen invloed heeft op uw game performance. Twitch heeft ook maximum bitrate settings, dus daar over gaan is niet nodig.

Je moet dan meer naar jezelf kijken, waar je performance winst wil boeken. CPU en moederbord zijn op dit moment redelijk goed te upgraden. Hou er gewoon rekening mee dat de basisprijzen sowieso al duurder liggen dan vroeger.

Streamen is intensief en om het goed te doen vraagt dat ook redelijk wat planning en uithouding. Daar ga je zelf een stramien in moeten vinden dat voor jou werkt. Ik vermoed dat je de eerste keren toch niet al te lang of veel gaat streamen (als in, sessies van 1-2 uur maximum), en dan valt dat heus mee qua bandbreedte.

Pro tip: kijk eerst of het iets voor jou is, en investeer dan in extra materiaal. (Audio interface, betere microfoon, … zijn dan betere investeringen dan een super high-end GPU bijvoorbeeld.)
 
Laatst bewerkt:
De vraag is: wat wil je streamen? High end games, party games, just chatting, hobby dingen, ... ?

Uw 1660Ti heeft de Turing NVENC chip, dus puurt voor streaming is dat het beste om te gebruiken in jouw setup. Daarmee op 720p streamen (want meer is toch overkill voor velen) is dat meer dan voldoende. Dat is een dedicated chip die weinig tot geen invloed heeft op uw game performance. Twitch heeft ook maximum bitrate settings, dus daar over gaan is niet nodig.

Je moet dan meer naar jezelf kijken, waar je performance winst wil boeken. CPU en moederbord zijn op dit moment redelijk goed te upgraden. Hou er gewoon rekening mee dat de basisprijzen sowieso al duurder liggen dan vroeger.

Streamen is intensief en om het goed te doen vraagt dat ook redelijk wat planning en uithouding. Daar ga je zelf een stramien in moeten vinden dat voor jou werkt. Ik vermoed dat je de eerste keren toch niet al te lang of veel gaat streamen (als in, sessies van 1-2 uur maximum), en dan valt dat heus mee qua bandbreedte.

Pro tip: kijk eerst of het iets voor jou is, en investeer dan in extra materiaal. (Audio interface, betere microfoon, … zijn dan betere investeringen dan een super high-end GPU bijvoorbeeld.)
bedankt voor de uitleg.

Ja, ik zou het rustig opbouwen en eigenlijk beginnen met wat ik heb: een gewone webcam en HyperCloud hoofdtelefoon met mic.

Heeft het upgraden van de cpu+mobo nut of ga ik er weinig profijt uit halen, aangezien demon326 zei dat het maar een paar fps zullen zijn.
Als deze setup al volstaat zou ik natuurlijk eerst zo beginnen en dan wel kijken of het iets is wat ik ga volhouden.

Is er software die controleert hoe de streamkwaliteit is?
 
bedankt voor de uitleg.

Ja, ik zou het rustig opbouwen en eigenlijk beginnen met wat ik heb: een gewone webcam en HyperCloud hoofdtelefoon met mic.

Heeft het upgraden van de cpu+mobo nut of ga ik er weinig profijt uit halen, aangezien demon326 zei dat het maar een paar fps zullen zijn.
Als deze setup al volstaat zou ik natuurlijk eerst zo beginnen en dan wel kijken of het iets is wat ik ga volhouden.

Is er software die controleert hoe de streamkwaliteit is?
Ja, de grote jump in frames gaat dat niet geven. Maar uw CPU is natuurlijk wel al wat outdated. Als je vandaag enkel je GPU zou upgraden ga je ook al snel merken dat je tegen de CPU bottleneck aanloopt.

Je moet ook kijken waar tegen je wilt concurreren. Er zijn honderden NL streamers op Twitch die allerlei uiteenlopende dingen streamen. Next-gen games ga je sowieso al niet de beste kwaliteit kunnen aanbieden, daarvoor moet je alles upgraden. Als je je focus legt op "oudere" games zijn die vaak meer CPU dan GPU based qua performance. Voor party games is een GPU ook niet de grootste vereiste.

Qua streaming software is de enige standaard eigenlijk OBS, en daar kan je zien of je frames dropped of niet, en allerhande extra info. Ik raad aan om eens naar de kanalen van EposVox en Gaming Careers te kijken, daar staan honderden tutorials en info videos op. Alpha Gaming voor meer discussies rond streaming.
 
Laatst bewerkt:
Hangt inderdaad af van wat je exact wilt gaan streamen van games en tegen welke kwaliteit.
Ik zelf ga zelden naar mensen kijken waar de streamkwaliteit echt bagger is.
Persoonlijk is voor mij 1080p bijna een must, tenzij 720p in hoge kwaliteit geleverd kan worden door de streamer.

Ik heb een tijdje met twee pc's gestreamd zodat mijn gamepc niet belast werd door het streamen zelf.
Uiteindelijk deze dan toch verkocht omdat ik nu niet bepaald zo'n groot succes heb op Twitch, dacht ik er toch wel nog wat geld uit te slaan :)

Mijn huidige gaming rig bevat een I9 10900K, 32GB en een RTX3090.
En gelijk welke game ik speel, als ik stream merk ik sowieso performance verlies (games zoals Warzone etc).
Voor mij persoonlijk, als game ervaring wil ik nooit onder de 100fps belanden, wat wel soms gebeurde met gamen en streamen op 1 pc.
(rekening houden dat ik wel 1080p als output deed en niet 720p voor de stream) Gamen zelf was onder 1440p.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar hou rekening dat de kans op slagen klein is als je echt groot wilt worden en je echt ergens mee moet kunnen uitpakken. Ofwel iets heel unieks brengen, ofwel heel erg goed zijn in de games die je speelt.

Alvast veel succes!
Je mag me ook altijd tips vragen ivm alles op te zetten, ik help u graag :)
 
Laatst bewerkt:
het is niet direct de bedoeling om groot te worden of geld te verdienen. Ik heb genoeg om toe te komen met mijn job en zou die ook nooit vervangen door iets onzekers als streaming (of ik moest bakken geld verdienen dat ik na 1 jaar streamen financieel 10 jaar verder kan, wat dus nooit gaat gebeuren :p )

Voor mij is het meer als een persoonlijke uitdaging: mijn eigen bloot geven, sociale interactie. Zou ik het durven en aankunnen en ook goed genoeg voor zijn.

Het zal sowieso dus een bescheiden start worden.

Bedankt voor je aanbod van hulp ook. :bow:
 
Terug
Bovenaan