upgrade 3600x naar 5600x

zwarten

Well-known member
Dag allen,

wegens het tegenvallen van de fps resultaten in de nieuwe battlefield zou ik finaal mijn build willen upgraden naar 5600x. Alles er rond is al voorzien voor deze cpu maar ik had wegens de stijgende prijzen en de niet beschikbaarheid van deze processor de aankoop uitgesteld en toch maar voor de 3600 gegaan.
Nu heb ik een oude voeding van 2014. De RM650 yellow label van corsair. Mijn huidig verbruik ligt onder load volgens de calculator op 607 W en met een 5600x ligt die wel lager op 579W

Nu zou je denken. He leuk.. de 5600x is wat minder powerhungry dan de 3600x en ik zou geen problemen hebben met mijn reeds nipte oude voeding maar ik vrees dat de hogere cpu kracht mijn GPU power ook gaat laten stijgen.
Of houdt een calculator hier geen rekening mee en rekent hij aan full load GPU.

579 w zal die 5600x echt niet trekken hoor , ik heb hier zelf een 5600x + rx6800xt op een corsair sf450 sfx voeding en die zit op volle trek maar op 350w ( gemeten aan stop contact )

579 w zal die 5600x echt niet trekken hoor , ik heb hier zelf een 5600x + rx6800xt op een corsair sf450 sfx voeding en die zit op volle trek maar op 350w ( gemeten aan stop contact )
Die 579W is all in he. CPU/GPU, drives, watercooling, ledjes, ventilatoren. Ik ben gewoon bang dat mijn 3600x een beetje te licht is voor de 3080 en dat deze laatste daarmee minder verbruik gaat hebben. De CPU kan namelijk niet volgen. Echter met een 5600X gaat hij wel de frames kunnen geven aan de GPU en kan mogelijks daarmee het verbruik stijgen.
Bij een voeding van 750W zou ik me deze bedenking niet maken maar nu lijkt het me allemaal toch wel nipt.

Die 579W is all in he. CPU/GPU, drives, watercooling, ledjes, ventilatoren. Ik ben gewoon bang dat mijn 3600x een beetje te licht is voor de 3080 en dat deze laatste daarmee minder verbruik gaat hebben. De CPU kan namelijk niet volgen. Echter met een 5600X gaat hij wel de frames kunnen geven aan de GPU en kan mogelijks daarmee het verbruik stijgen.
Bij een voeding van 750W zou ik me deze bedenking niet maken maar nu lijkt het me allemaal toch wel nipt.
ik zelf zit met 5600x + rx6800xt , 12argb fans - custom waterloop -2hdds - 2sata ssds - 2nvme drives op mobo en dan zit ik aan 350w max aan stopcontact gemeten en dat is dan wel gemeten terwijl benchmark loopt enzo . al heb ik wel beetje undervolt met pbo2 curve
dus zou me sterk verwonderen dat je echt zo zware voeding nodig zou hebben ,

Ik weet niet of je al een aankoop hebt gedaan, maar ik zou het absoluut niet doen voor bf2042. Die game is zo slecht geoptimaliseerd en je hardware upgraden ervoor is echt een een complete waste. Je mag nog zo een sterke cpu of gpu steken als je wil, als de game de hardware amper utiliseert, dan heb je daar niks aan. Er is genoeg info te vinden op youtube over hoe mindbogling slecht die game gebruikt maakt van je hardware.

Terug
Bovenaan