universiteit op 22 jaar?

emperorkew

New member
Is het nog de moeite om een studie van 5 jaar aan te vatten op 22 jarige leeftijd? en hoe kijken werkgevers/bedrijven hier naartoe als je op 27 jarige leeftijd je eerste job gaat zoeken. Zeker wanneer er 5 jaar jongere personen zijn met hetzelfde diploma en even weinig ervaring,... heeft iemand hier ervaring mee?

Ervaring niet, maar het is zeker niet zo uitzonderlijk als je lijkt te denken. Ouder zijn heeft ook voordelen: je hebt meer algemene ervaring, je bent doorgaans matuurder, etc. Werkgevers betalen ook niet naar leeftijd, maar eerder naar jaren ervaring. Je gaat het waarschijnlijk wel op iedere sollicitatie mogen uitleggen, maar dingen zoals "ik vond dat ik meer kon" of "<vorige bezigheid> was toch niets voor mij". Ik vind het persoonlijk prachtig dat je de motivatie hebt om een hogere studie aan te vatten op 22-jarige leeftijd.
Idi nen het niet je eerste hogere studie is, zoek dan goed uit wat voor vrijstellingen voor jou gelden!
Wees je er ook van bewust dat we inschrijvingsgeld wel wat hoger kan zijn indien je niet meer aan de normale student voorwaarden voldoet (bvb nog geen master diploma hebben).

Wanneer wij rekruteren kijken wij daar niet naar, als wij een finaal loonvoorstel doen wordt rekening gehouden met ervaring en capaciteiten. Zonder de details van je situatie te kennen zie ik er geen probleem mee.

Wat voor studie en van waar de (eventuele) keuze nu?

Ervaring niet, maar het is zeker niet zo uitzonderlijk als je lijkt te denken. Ouder zijn heeft ook voordelen: je hebt meer algemene ervaring, je bent doorgaans matuurder, etc. Werkgevers betalen ook niet naar leeftijd, maar eerder naar jaren ervaring. Je gaat het waarschijnlijk wel op iedere sollicitatie mogen uitleggen, maar dingen zoals "ik vond dat ik meer kon" of "<vorige bezigheid> was toch niets voor mij". Ik vind het persoonlijk prachtig dat je de motivatie hebt om een hogere studie aan te vatten op 22-jarige leeftijd.
Idi nen het niet je eerste hogere studie is, zoek dan goed uit wat voor vrijstellingen voor jou gelden!
Wees je er ook van bewust dat we inschrijvingsgeld wel wat hoger kan zijn indien je niet meer aan de normale student voorwaarden voldoet (bvb nog geen master diploma hebben).
bedankt voor het geruststellend antwoord. :) het studeren op zichzelf vind ik echt geen probleem, ik studeer graag en weet graag ook veel over verschillende zaken. Het enige dat me wat afschrikt is de aankijk die je krijgt op de werkvloer of bij sollicitaties dan, maar zoals jij aangeeft zou dit eigenlijk geen probleem mogen zijn dan? Qua inschrijvingsgeld is dit gelukkig niet echt een probleem, ik behaal dit jaar mijn master en heb al verschillende contacten gehad met de faculteit waar ik wil studeren qua inschrijving en prijs en dergelijke.

Wanneer wij rekruteren kijken wij daar niet naar, als wij een finaal loonvoorstel doen wordt rekening gehouden met ervaring en capaciteiten. Zonder de details van je situatie te kennen zie ik er geen probleem mee.

Wat voor studie en van waar de (eventuele) keuze nu?
Mijn situatie is eigenlijk vrij complex al zeg ik het zelf. Mijn studierichting (geneesmiddelenontwikkeling; farmacie) die ik nu afwerk is eigenlijk iets wat ik nooit wilde afwerken maar door omstandigheden (gezondheid en covid) ben ik dan maar tot in de master gesukkeld en waren mijn ouders van mening dat ik de master maar beter eerst gewoon afwerk zodat ik toch al een diploma heb (wat ik ergens wel kan begrijpen). Ik zou nu de studie burgerlijk ingenieur chemie aanvatten, een studie die ik eigenlijk altijd al wilde doen maar door mijn 'rebelse' puberteit nooit zou aandurven door de schrik voor falen. Ik ben echt enorm geïnteresseerd in alles rond chemie en proces chemie en reactoren,... ik ben hier al lichtjes in aanraking mee gekomen door de juiste keuzevakken te kiezen doorheen mijn studie waardoor de interesse enkel nog meer aangewakkerd werd. Vandaar de keuze voor burgerlijk ingenieur chemie. :)

Is het nog de moeite om een studie van 5 jaar aan te vatten op 22 jarige leeftijd? en hoe kijken werkgevers/bedrijven hier naartoe als je op 27 jarige leeftijd je eerste job gaat zoeken. Zeker wanneer er 5 jaar jongere personen zijn met hetzelfde diploma en even weinig ervaring,... heeft iemand hier ervaring mee?
Sowieso lijkt me dat niet uit te maken naar later, en zeker in STEM, waar mensen nodig zijn, gaat men echt niet wakker liggen van het feit dat een kandidaat 5 jaar ouder is, zeker niet als die dan nog gewoon een 2de master heeft.

Sowieso zijn er wel heel wat mensen die iets ouder zijn wanneer ze aan een studie beginnen, door allerhande omstandigheden, je gaat daar echt niet opvallen. De extra maturiteit gaat hoogstwaarschijnlijk een voordeel zijn.

Sowieso lijkt me dat niet uit te maken naar later, en zeker in STEM, waar mensen nodig zijn, gaat men echt niet wakker liggen van het feit dat een kandidaat 5 jaar ouder is, zeker niet als die dan nog gewoon een 2de master heeft.

Sowieso zijn er wel heel wat mensen die iets ouder zijn wanneer ze aan een studie beginnen, door allerhande omstandigheden, je gaat daar echt niet opvallen. De extra maturiteit gaat hoogstwaarschijnlijk een voordeel zijn.
Neen, gaat in mijn ogen niet echt een verschil maken.

Je gaat goedkoper zijn dan leeftijdsgenoten, en matuurder dan starters. Elk negatief iets heeft een positief iets ;). En 27 is nu echt nog niet stokoud hé. Je gaat evengoed nog 40 jaar mogen werken...

En eens je dan aan het werk bent, en je doet wat ervaring op, dan staat men al lang niet meer stil bij die leeftijd.

Terug
Bovenaan