Project unifi protect deurbel aansluiten op gong met ingebouwde transformator

zaj

Active member
situatieschets :

Alles in mijn kot is van ubiquiti, ( switches, dream machine, Access points, camera's.. )

vanzelfsprekend zouden we de deurbel nu ook upgraden naar ubiquiti protect G4.


bijgeleverd is een 230V /16VAC transformator om aan te sluiten in de meterkast.

hier zit het probleem. wij zitten hier met een 20 jaar oude friedland gong aan onze voordeur met Ingebouwde 8V transformator. Bovendien is deze aangesloten op ons verlichtings circuit, dus als ik die bijgeleverde transfo wil gebruiken kan ik mijn verlichting beneden niet meer gebruiken.

foto van de Gong:


Iemand een oplossing?

- Wat is de kans dat die draden in mijn meterkast toch nog op te splitsen zijn? Ik vermoed nihil. Ik ben geen elektricien, een lamp aansluiten of een lichtschakelaar vervangen gaat nog, maar van die meterkast blijf ik liever af.
- Ik heb mij al rotgezocht achter verschillende gongs. Er zijn er genoeg op 16V, maar vind geen enkele met ingebouwde transfo. Moest ik zo eentje vinden is dat ook een oplossing veronderstel ik? iemand een idee waar te zoeken?

kan ik zo een Din transfo voor in de meterkast Toch aan de andere kant gebruiken? 90% zeker van niet , maar moest het lukken kan i die wel ergens wegmoffelen in onze huidige gong als het moet.
 
Heb je een schema hoe uw gong in elkaar zit (en wat waar zit?)
Sowieso werkt het niet blijkbaar met een 8V systeem zie ik. Ze praten van 16 - 24V, en op andere sites zijn er reviews die zeggen dat het niet werkt op 8V
 
Heb je een schema hoe uw gong in elkaar zit (en wat waar zit?)
Sowieso werkt het niet blijkbaar met een 8V systeem zie ik. Ze praten van 16 - 24V, en op andere sites zijn er reviews die zeggen dat het niet werkt op 8V
nope, 20 jaar oud huis gekocht en van dat soort zaken is het puur gokwerk :(

en de bel heeft idd minstens 16V nodig.
 
nope, 20 jaar oud huis gekocht en van dat soort zaken is het puur gokwerk :(

en de bel heeft idd minstens 16V nodig.
Beginnen bij het begin.

Beschrijf eerst eens hoe je deurbelsysteem op dit moment werkt. Je zegt dat die gong aangesloten is op een verlichtingcircuit (die rode en blauwe draad vanboven vermoed ik). Hoe is je huidige deurbelknop (van buiten) aangesloten op deze gong? Kunnen we die connecties zien op deze foto?
 
Beginnen bij het begin.

Beschrijf eerst eens hoe je deurbelsysteem op dit moment werkt. Je zegt dat die gong aangesloten is op een verlichtingcircuit (die rode en blauwe draad vanboven vermoed ik). Hoe is je huidige deurbelknop (van buiten) aangesloten op deze gong? Kunnen we die connecties zien op deze foto?
Dat is die witte en zwarte draad. Je zal moeten tracen waar blauw en rood vandaan komt. Indien dit effectief rechtstreeks op de automaat van die verlichtingskring aangesloten is dan kan je eigenlijk zonder breken nog alle kanten uit.

Simpel gezegd moet je met een 16V ac toekomen op je draden die buiten uitkomen. Eventueel kan je de oude draden als trekdraad gebruiken en er zo een 4x0,8 svv doortrekken?
 
Dat is die witte en zwarte draad. Je zal moeten tracen waar blauw en rood vandaan komt. Indien dit effectief rechtstreeks op de automaat van die verlichtingskring aangesloten is dan kan je eigenlijk zonder breken nog alle kanten uit.

Simpel gezegd moet je met een 16V ac toekomen op je draden die buiten uitkomen. Eventueel kan je de oude draden als trekdraad gebruiken en er zo een 4x0,8 svv doortrekken?

Die Wit/Zwart is dat niet de 16VAC voeding uit de secundaire kant van die transformator voor de gong zelf? Rood/Blauw lijkt mij het uiteinde van een verlichtingskring te zijn
 
Die Wit/Zwart is dat niet de 16VAC voeding uit de secundaire kant van die transformator voor de gong zelf? Rood/Blauw lijkt mij het uiteinde van een verlichtingskring te zijn
* Als je goed kijkt zie je die soldering zitten van de secundaire op de klemmenstrook van dat wit blokje ( als ik dat zo mag noemen). Voor zover ik weet toen ik als technieker cv/elek werkte komt dit overeen met de bellen die ik nog vervangen heb. Wit en zwart is wel degelijk de bedraden naar de belknop.


*Rood en blauw kan afgetakt zijn van een verlichtingskring of parallel aangesloten zijn op de automaat van die kring.


Edit:

 
Heb hier nog eens zitten doorlezen.
De rode & blauwe lijken inderdaad aangesloten te zijn op de 230 zoals @Chauffagist zegt, als je goed kijkt zie je ondersteboven (220/240V 50Hz) met pijlen naar boven.

de witte en zwarte lijken dan eerder de secundaire kant te zijn van dat dat transfotje, want onderaan zie je vakken voor batterijen. En zie je een batterijteken (met 1 1/2V)

Dus ik vermoed dus dat de deurbel via de 230 geschakeld wordt (zou wel heel vreemd zijn)? ofwel zien we de draden naar de deurbel niet. Of zit de deurbel in serie met de zwarte/witte draden.

@zaj kun je eens detail foto nemen van de bovenkant, waar de draden aangesloten zitten?

ik denk dus zoiets (witte draden kan ik niet tekenen op een witte achtergrond..) maar dus zwart kan dus ofwel wit of zwart zijn.
1630068073136.png
 
Laatst bewerkt:
ik vertrek morgenvroeg voor 14 dagen naar het buitenland, eerste wat ik doe als ik terug ben is het hier doorgeven. wil je dat ik dat grijze bakje eens openmaak of gewoon een foto nemen van hoger?

alvast bedankt voor de antwoorden! al blij dat ik misschien verder kan:) zal ook eens kijken of er iets van electriciteitsschema's in de map zit met de documenten toen we het hier 3 jaar geleden gekocht hebben. electriciteit is in 2014 vernieuwt dus ik vermoed dat dat toen al verplicht was?
 
Heb hier nog eens zitten doorlezen.
De rode & blauwe lijken inderdaad aangesloten te zijn op de 230 zoals @Chauffagist zegt, als je goed kijkt zie je ondersteboven (220/240V 50Hz) met pijlen naar boven.

de witte en zwarte lijken dan eerder de secundaire kant te zijn van dat dat transfotje, want onderaan zie je vakken voor batterijen. En zie je een batterijteken (met 1 1/2V)

Dus ik vermoed dus dat de deurbel via de 230 geschakeld wordt (zou wel heel vreemd zijn)? ofwel zien we de draden naar de deurbel niet. Of zit de deurbel in serie met de zwarte/witte draden.

@zaj kun je eens detail foto nemen van de bovenkant, waar de draden aangesloten zitten?

ik denk dus zoiets (witte draden kan ik niet tekenen op een witte achtergrond..) maar dus zwart kan dus ofwel wit of zwart zijn.
Bekijk bijlage 3904

ben je hier iets mee? 2 foto's
 
Het bevestigd mijn vermoedens dus. ondertussen ook eens gekeken op internet: Foto van dezelfde

gaat dus zo: (Pin 0 en 3 zijn
1631902300839.png


Maar natuurlijk met unifi systeem zal dit dus niet lukken vanwege te lage spanning van de transfo.
+ uw spanning komt zoals je zei van het verlichtingcircuit. Dus geen mogelijk om het vanuit de meterkast te doen zonder al te veel breekwerk vrees ik.
 
de oplossing is dus een gong met ingebouwde transfo vinden die voldoet aan de specs van die unifi bel? iemand een idee waar te zoeken? mij zelf al rot op gezocht...
 
Of zoiets in je huidige gong proberen te steken? Moet volgens mij toch niet persé in de zekeringkast.

Ken helemaal niet zoveel van electricteit maar zo blijft je topic levend en kan iemand er op inpikken :)
 
Of zoiets in je huidige gong proberen te steken? Moet volgens mij toch niet persé in de zekeringkast.

Ken helemaal niet zoveel van electricteit maar zo blijft je topic levend en kan iemand er op inpikken :)
met zo eentje zou ik mijn gong van 8V kunnen voorzien en de drukknop van 16V?
 
Draadloze gong is ook een optie denk ik? Op unifi-forum.nl had ik gezien dat sommigen een draadloze Honeywell als gong gebruikten.
 
Om het even te bumpen.

Ik zit beetje met hetzelfde probleem, maar bij mij is het wel met een aparte transfo in de elektriciteitskast. De transfo is een 8V, maar de bijgeleverde is 16V, terwijl de bel ook wel 8V is.

Beetje in een dilemma wat het beste zou zijn. Een draadloze is dan via het wifi netwerk of?
 
Terug
Bovenaan