Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Gij zijt echt goed bezig

Nicky Degrendele was weldegelijk wereldkampioene in 2018 bij de elite in het keirin
Dat podium dat jij aanhaalt is alvast NIET van keirin
Klopt als een bus.
Maar als je kijkt naar Nicky Degrendele dan kan je toch niet zeggen dat zijn strak stond? Om zelfs maar niet te zeggen te struis voor mee te kunnen doen voor de knikkers.
Dit is een foto uit 2019, maar zo staat ze anno 2021 ook.

images

Dan kan je toch niet zeggen dat je qua gewicht optimaal staat.

Klopt als een bus.
Maar als je kijkt naar Nicky Degrendele dan kan je toch niet zeggen dat zijn strak stond? Om zelfs maar niet te zeggen te struis voor mee te kunnen doen voor de knikkers.

images

Op de baan maakt dat mss niet zoveel uit? Eenmaal de massa rolt dan rolt ze :p

Hoeveel wielertoeristen met pens kunnen er hard vlammen op vlakke maar eenmaal wiel licht omhoog staan ze precies stil ;)

Kogelstoters zijn ook dik maar daarom is dat geen nadeel bv

Klopt als een bus.

images

Er zijn toch veel pistiers van dat kaliber

Er zijn toch veel pistiers van dat kaliber
Ze heeft ook al een heel stuk scherper gestaan hoor. Daar zijn foto’s van, dus kan je opzoeken.

Je moet een bepaalde lichaamsbouw hebben om in die sport het te maken dat klopt. Maar het is vooral spiermassa dat je nodig hebt. Vet en vocht heb je minder nodig :P
Ik wil hier nu niet bodyshamen ofzo hoor, want ik vind het zeker geen lelijk meisje ofzo. Maar als je uw brood verdient met sport mag er wel over uw lichaam gesproken worden. Zeker als uw lichaam waarschijnlijk samenhangt met het uitblijven van prestaties.

Ze heeft ook al een heel stuk scherper gestaan hoor. Daar zijn foto’s van, dus kan je opzoeken.

Je moet een bepaalde lichaamsbouw hebben om in die sport het te maken dat klopt. Maar het is vooral spiermassa dat je nodig hebt. Vet en vocht heb je minder nodig :p
Ik wil hier nu niet bodyshamen ofzo hoor, want ik vind het zeker geen lelijk meisje ofzo. Maar als je uw brood verdient met sport mag er wel over uw lichaam gesproken worden. Zeker als uw lichaam waarschijnlijk samenhangt met het uitblijven van prestaties.

Om nu te zeggen dat dat laatste het uitsluitsel van het voorgaande bewijst, daar kan ik niet volgen ze.

Ik wou hier toch even op inpikken omdat het wel iets was dat mij stoorde in dat artikel van het Nieuwsblad. Je zit daar enerzijds met Ann Wauters voor wie het inderdaad degoutante opmerkingen waren. Gaelle Mys & Brigitte Becu zijn volgens wat ik kan lezen ook uitspraken die over het randje gingen.

Maar daar wordt dan ook Nicky Degrendele bijgesleurd die weldegelijk gewoon 10 kilo te zwaar staat voor topsport. Snel even gegoogled en die weegt 76kg voor 1m68.
Ter vergelijking, het Olympisch podium dit jaar:
Jennifer Valente: 1m75, 76kg
Yumi Kajihara: 1m55, 56kg
Kirsten Wild: 1m77, 63kg
en nog de nummer 4
Amalie Dideriksen: 1m75, 62kg

Dan staat ze gewoon te dik en mag der, imo, zeker wat van gezegd worden. Tuurlijk wil ik elke landgenoot steunen op de Olympische spelen, maar als we ze naar daar sturen verwacht ik ook dat ze er in optimale vorm staan. Als Nafi daar 15kg zwaarder had gestaan dan nu ging er ook (terecht) commentaar op gekomen zijn éh.

Er zijn op dat vlak gewoon teveel zaken op een hoop gesmeten aan het worden. Lesbisch of niet gaat 0 invloed hebben op sportieve prestaties, ook niet of ge nu geblokte of ronde vormen hebt. Maar vetgehalte is nu toch echt wel een item waar een coach/een commentator zich perfect vragen bij kan/mag stellen. En door dat op één hoop te smijten haalt ge de geloofwaardigheid van de rest van het betoog onderuit (in het nieuwsblad).

Beetje offtopic, maar het was iets dat me enorm stoorde.

Maar de cijfers die je hier post halen net heel je argument onderuit? Valente weegt 14 kilo (!!!) meer dan de nummer vier voor dezelfde hoogte. Wat bewijzen jouw cijfers dan over het gewicht van Degrendele?

Atleten gaan vergelijken over verschillende disciplines slaat ook nergens op.

Om nu te zeggen dat dat laatste het uitsluitsel van het voorgaande bewijst, daar kan ik niet volgen ze.
Ik wil zeggen dat ik geen kritiek op haar uiterlijk wil geven. Want daar is niks mis mee in mijn ogen.
Ik wil gewoon zeggen dat ik wel nog een marge zie die ze kan benutten om nog beter te presteren.

Over een wielrenner zijn gewicht is altijd wel iets te doen.

Ja die Nicky is nog een mooi meisje eigenlijk :) Misschien dat ze te zwaar staat voor topsport, maar wie die zit te fatshamen heeft toch een zeer slechte smaak.

In DS staat een interview met de familie Mestdagh, en ze hebben het daarin kort over Demarez. Wat ze daar zeggen vat de essentie goed samen waarom men zo verontwaardigd is dat een vooraanstaand sportjournalist deze uitspraken deed.

Net na aankomst uit Japan werden jullie geconfronteerd met homofobe en denigrerende taal. Zegt dat iets over de positie van het Belgische basketbal?

Philip: ‘Ik denk en hoop van niet. Ik vermoed dat het evengoed de volleybalploeg of de hockeydames had kunnen overkomen. Het gaat om damesatleten in het algemeen: daarom vind ik ook dat het niet mag worden goedgepraat.’

Hanne: ‘Dit gaat over hoe er naar vrouwelijke atletes en vrouwen in de maatschappij gekeken wordt. We verdienen hetzelfde respect. Dat jonge vrouwen later – Belgian Cat of niet – niet met zulke zaken geconfronteerd worden: daar engageren we ons voor.’

Philip: ‘Ik had dit eigenlijk nooit verwacht van iemand die zelf aan sportverslaggeving doet. Wij, speelsters, coaches en journalisten leven elke dag in deze wereld. Wit of zwart, christen of islam, hetero of homo: alles wordt geaccepteerd.’

Kim: ‘Dat die community toch een kleinere wereld lijkt te zijn, vind ik ontnuchterend.’

Hanne: ‘We mogen aannemen dat iedereen in het leven op zoek is, of je nu atlete bent of niet. Op een bepaald moment wil je weten: wie ben ik? Het is extra pijnlijk en niet stimulerend om zoiets te horen als je als jongere nog met die zoektocht bezig bent.’

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210813_97391854

De vraagstelling is al volledig foutief. Homofobe uitspraken. Ja bon dat kan je dus al niet meer serieus nemen.

Of hoe je bepaalde dingen creëert. Waanideeën gebaseerd op feiten die nooit gebeurd zijn.

Ik kan het artikel niet helemaal lezen, maar "zegt dat iets over de positie van het Belgische basketbal"? Serieus? Wat voor een vreemde conclusie is dat?

Ik vind het daarnaast jammer dat de verontwaardiging echt focust puur op vrouwenrechten, hoe er naar vrouwen wordt gekeken, dat ze hetzelfde respect verdienen,... dat was ook zowat de mening van Ann Wauters.

Maar mannen worden toch evengoed op hun uiterlijk beoordeeld? En vaak daardoor een bepaalde geaardheid toegedicht?

Ze maken er een equality issue van, maar daar heeft het volgens mij echt weinig mee te maken. Integendeel, bij mijn weten zijn bv de Belgian Cats populairder dat de mannelijke nationale ploeg, en dat heeft alles met prestaties te maken. Dat ze bij hun clubs minder verdienen, want ook dat hoort voor hen bij de equality discussie, ligt aan het feit dat over het algemeen vrouwenbasket minder volk trekt zowel in de stadions als op TV dan mannenbasket. En dat is voor veel sporten het geval, dat heeft weinig met gebrek aan respect voor vrouwen te maken.

De woorden van Demarez veroordelen voor wat ze zijn, platte onnodige en ongepaste toogpraat, helemaal akkoord, maar de verbanden die er worden gelegd zorgt voor een groot "yeah right" gevoel bij veel mensen.

Ik vind het daarnaast jammer dat de verontwaardiging echt focust puur op vrouwenrechten, hoe er naar vrouwen wordt gekeken, dat ze hetzelfde respect verdienen,... dat was ook zowat de mening van Ann Wauters.

Maar mannen worden toch evengoed op hun uiterlijk beoordeeld? En vaak daardoor een bepaalde geaardheid toegedicht?
Ja, maar laat ons niet doen alsof dit bij vrouwen in topsport niet tien keer erger is. En er is wel degelijk een groot verschil tussen hoe we kijken naar mannen en vrouwen in topsport.

Fysieke kracht en onafhankelijkheid zijn twee belangrijke karakteristieken in de topsport en deze worden traditioneel geassocieerd met mannen. Vrouwen in topsport druist in tegen hoe wij als samenleving traditioneel naar genderrollen kijken. Het logische gevolg is dat vrouwelijke topsporters nog al te vaak door een van twee brillen worden beoordeeld.

1) Vrouwen in hokjes steken zoals 'lesbienne' en 'mannelijk'
2) Seksualisatie en het benadrukken van de traditioneel vrouwelijke karakteristieken

Overigens geldt hetzelfde probleem ook voor mannen, maar dan omgekeerd. Spelers die bv. veel aandacht aan hun haar besteden (bv. Vormer en Ronaldo) zullen al snel voor homo worden uitgemaakt omdat uiterlijke verzorging nog steeds als een traditioneel vrouwelijke eigenschap wordt bezien. Ook dat is een probleem, zeker als je kijkt naar de problemen met 'coming out' in topsport, maar in tegenstelling tot bv. fysieke kracht is uiterlijke verzorging geen kernvoorwaarde om aan topsport te doen

Philip: ‘Ik had dit eigenlijk nooit verwacht van iemand die zelf aan sportverslaggeving doet. Wij, speelsters, coaches en journalisten leven elke dag in deze wereld. Wit of zwart, christen of islam, hetero of homo: alles wordt geaccepteerd.’

Kim: ‘Dat die community toch een kleinere wereld lijkt te zijn, vind ik ontnuchterend.’

Hanne: ‘We mogen aannemen dat iedereen in het leven op zoek is, of je nu atlete bent of niet. Op een bepaald moment wil je weten: wie ben ik? Het is extra pijnlijk en niet stimulerend om zoiets te horen als je als jongere nog met die zoektocht bezig bent.’
Tja, welcome to the real world zou ik zeggen. Ik snap dat ze hier niet mee opgezet zijn en er verontwaardigd over zijn, maar ze verliezen mijn sympathie vanaf het moment dat ze publiekelijk komen stellen dat de reporter uit zijn functie ontzet moet worden. Dat is gewoon buiten alle proportie en ook niet aan hun om dat te eisen.

Tja, welcome to the real world zou ik zeggen. Ik snap dat ze hier niet mee opgezet zijn en er verontwaardigd over zijn, maar ze verliezen mijn sympathie vanaf het moment dat ze publiekelijk komen stellen dat de reporter uit zijn functie ontzet moet worden. Dat is gewoon buiten alle proportie en ook niet aan hun om dat te eisen.
Het is hen niet om uw sympathie te doen. Reacties zoals de jouwe, die neerkomen op 'zwijgen en slikken, of we vinden je niet meer sympathiek', zullen hen enkel in hun overtuiging sterken dat ze een signaal moeten geven dat dit niet oké is.

Het is hen niet om uw sympathie te doen. Reacties zoals de jouwe, die neerkomen op 'zwijgen en slikken, of we vinden je niet meer sympathiek', zullen hen enkel in hun overtuiging sterken dat ze een signaal moeten geven dat dit niet oké is.
Waar ergens stel ik "zwijgen en slikken?" Dat moeten ze van mij helemaal niet doen, ze hebben zeker recht op hun mening op dit voorval. Maar om daar nu iemands ontslag voor te gaan aanvragen, dat is gewoon een stap te ver.

Ja, maar laat ons niet doen alsof dit bij vrouwen in topsport niet tien keer erger is. En er is wel degelijk een groot verschil tussen hoe we kijken naar mannen en vrouwen in topsport.

Fysieke kracht en onafhankelijkheid zijn twee belangrijke karakteristieken in de topsport en deze worden traditioneel geassocieerd met mannen. Vrouwen in topsport druist in tegen hoe wij als samenleving traditioneel naar genderrollen kijken. Het logische gevolg is dat vrouwelijke topsporters nog al te vaak door een van twee brillen worden beoordeeld.

1) Vrouwen in hokjes steken zoals 'lesbienne' en 'mannelijk'
2) Seksualisatie en het benadrukken van de traditioneel vrouwelijke karakteristieken

Overigens geldt hetzelfde probleem ook voor mannen, maar dan omgekeerd. Spelers die bv. veel aandacht aan hun haar besteden (bv. Vormer en Ronaldo) zullen al snel voor homo worden uitgemaakt omdat uiterlijke verzorging nog steeds als een traditioneel vrouwelijke eigenschap wordt bezien. Ook dat is een probleem, zeker als je kijkt naar de problemen met 'coming out' in topsport, maar in tegenstelling tot bv. fysieke kracht is uiterlijke verzorging geen kernvoorwaarde om aan topsport te doen
Het klopt uiteraard dat voor de doorsnee sporten fysieke kracht belangrijk is. En dat is wellicht één van de redenen dat mannensporten wat meer aandacht krijgen.

En daar waar die uiterlijke fysieke kracht bij mannelijke sporters ook in de verf wordt gezet, bv bij "kolos" of "beest" Lukaku of Haaland, wordt dat bij die mannen idd niet gelinkt aan een geaardheid. Bij mannen zijn het zoals je zegt vaak andere kenmerken die daarvoor zorgen, kenmerken die idd minder met het sportieve te maken hebben (hoewel bv sommige voetballers door hun manier van lopen of spelen ook wel werden uitgemaakt voor homo, zoals bv Sandy Martens indertijd, wat gewoon even verwerpelijk en erg is). Maar ik vind beide eerlijk gezegd even erg, dat het ene wel en het andere niet met de sportieve prestaties te maken heeft doet er imo echt niet toe.

Maar ik ben het er echt niet mee eens dat vrouwen in vrouwensport zowat in slechts 2 hokjes worden gezet. Er is toch zoveel meer? Tuurlijk bestaat wat je daar beschrijft jammer genoeg, maar dat het zowat de standaard is om vrouwen zo te beoordelen? Nee, daar ga ik niet in mee.

Het is trouwens toch nog altijd geoorloofd om als man (of vrouw) een atlete in een strak looppakje best sexy te vinden? Los van het sportieve aspect. Dat doet toch ook helemaal geen afbreuk aan de sportieve prestaties noch aan het respect daarvoor? Dat kan toch perfect samengaan?

Laatst bewerkt:
https://nos.nl/tokyo2020/artikel/2392962-zo-bloot-zijn-sporters-op-de-olympische-spelen

Het is natuurlijk niet enkel de fysieke prestaties waarover het gaat. Zolang het vooral mannen zijn die in sportbonden de plak zwaaien en de kledingvoorschriften bepalen voor zowel mannen als vrouwen, en hierdoor vrouwen voornamelijk door hun lichaam ook de aandacht moeten trekken (volgens deze mannen), zal er altijd een zweem van seksisme hangen rond vrouwensport.

Volgens Claringbould, hoofddocent universiteit Utrecht, bestaan die besturen grotendeels uit mannen. "Dat zijn degenen die bepalen wat de kledingvoorschriften zijn", zegt ze. "En dat zij bepalen wat de kledingnorm is en vrouwen zo geen zeggenschap hebben over hun lichaam, is seksisme. Het gaat niet zomaar over kleding, maar over het bloter maken van kleding en dus het erotiseren van het vrouwelijke lichaam."

https://nos.nl/tokyo2020/artikel/2392962-zo-bloot-zijn-sporters-op-de-olympische-spelen

Het is natuurlijk niet enkel de fysieke prestaties waarover het gaat. Zolang het vooral mannen zijn die in sportbonden de plak zwaaien en de kledingvoorschriften bepalen voor zowel mannen als vrouwen, en hierdoor vrouwen voornamelijk door hun lichaam ook de aandacht moeten trekken (volgens deze mannen), zal er altijd een zweem van seksisme hangen rond vrouwensport.
Ook bij gewone dagdagelijkse kledij tonen vrouwen in het algemeen meer bloot dan mannen, en in sportcompetities lijkt me dat verschil in bloot vaak ook helemaal niet het gevolg van kledingvoorschriften. Het verschil in lichaamsbedekking in tennis bvb lijkt me helemaal het gevolg van voorschriften maar van de kledijkeuzes van de spelers (en eventueel sponsors). Lijkt me een op weinig gebaseerde mening om simpelweg te concluderen dat dat komt omdat mannen de plak zwaaien in sportbonden.

Terug
Bovenaan