Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Op het werk is dit schering en inslag en vaak is het dan gewoon de fout van het systeem zelf. Ik wil niet weten wat er allemaal op die interne chatkanalen onderling verschijnen aan roddel over de collega. Vrouwen onder mekaar " ze staat wat dikker, zou ze zwanger zijn?" Bij de mannen zal het dan eerder op de kleding van de vrouw gaan veronderstel en ik ga zo maar door...

Dit hier zit overal en in elke laag van de bevolking, ik zou wel eens een vlieg willen zijn in de kleedkamers van de Hockey mannen of die van de vrouwen; hun eerste diepe indruk op de vrouwen van Japan? Ik denk dat je nog al zou verschieten wat voor zaken er gezegd zullen worden, die als normaal worden beschouwd.

Wie dit nog nooit heeft gedaan of nooit betrokken is in zulke gesprekken en daar niet eens even vriendelijk ne smile of effe met gelachen heeft, liegt gewoon dat hij 'zwart' ziet. ( het is naar de uitdrukking he, alvorens sommige politieke excelenties hier aanstoot aangeven)
Laat Demarez gewoon aan de slag en baken het af tot voetbal & hockey en dan is iedereen tevreden. Trouwens de basketcomentator van sporza is niet echt objectief maar wel fijn om naar te luisteren, daar hebben we zeker geen Demarez nodig.

Dat is omdat ze zich dadelijk in de slachtofferrol smijten.
ze hadden ook gevat uit de hoek kunnen komen. Met een sneer naar de reporter toe
("oud" bericht, maar het is hier nogal geëxplodeerd...)
Hoe is een duidelijk standpunt innemen dat je je beledigd voelt "zich in de slachtofferrol smijten"?
Ze hadden allerlei uiteenlopende dingen kunnen doen.
Maar blijkbaar was er genoeg eensgezindheid binnen (en buiten) het team en de federatie zelfs dat een "luchtige" reactie niet gepast was.
Voor mij is wat jij zegt een gevalletje van "lach eens wat meer"/"tais-toi et soit belle".

Even terug komen op geen interviews meer mogen doen.
Zoals ik al zei, je zou eens moeten weten wat er in de verpleging allemaal gelult en gezwanst wordt over patiënten [dat dit absoluut niet kan terwijl de pat. dit hoort, zal ik alleen maar bijtreden, dan moeten er ook maatregelen getroffen worden].
Dikwijls gewoon om stoom af te laten.
We hebben daarom niet minder respect en iedereen krijgt dezelfde behandeling.

Mogen al die verpleegkundigen dan ook geen wonderzorg meer doen of iemand reanimeren als dit nodig is ?
Voor mij is dit een totaal andere context.
Als de toegediende zorg niet verschilt door het "gelul en gezwans" (en natuurlijk de persoon in kwestie zich er niet aan zal/kan storen) heb je natuurlijk gelijk.
Maar in hoeverre tekent het korte gesprek van Demarez zijn karakter als onafhankelijk journalist?
Het feit dat je je zo, euhm, primitief? uitlaat over topsporters tast in mijn ogen de kwaliteit van je werk (i.e. interviews, reporting) wel degelijk aan.
Om maar te zwijgen over het feit dat die bij geen enkele Cat ga moeten komen aankloppen voor een interview.

Dat sommige sporters zich in de spotlight willen zetten door opvallende outfits of naakt fotoshoots of watook, is allemaal vanuit hun kant vrijwillig. Het is: kijk naar mij, wat ik als sporter met mijn lichaam en/of attributen heb verwezenlijkt.
Demarez' "mopjes" daarentegen; not so much. Evengoed als je begint te kakken op zo'n gespotlight persoon omdat die toch wel 15% vetgehalte heeft ipv 10%, of je je als journalist afvraagt of die C cup, een dik gat, of lange derde been nu wel of niet een wedstrijd of item zou bepalen.
Je zou toch van je eigen landgenoten verwachten dat die je dubbel en dik steunen als je het beste van jezelf geeft op zoiets als de Olympische Spelen?

Je zou toch van je eigen landgenoten verwachten dat die je dubbel en dik steunen als je het beste van jezelf geeft op zoiets als de Olympische Spelen?
Dat is natuurlijk een grote illusie.

Maar waar haal jij het vandaan dat Demarez de cats niet zou steunen?
Dus een mopje maken over iemand zijn achternaam, een discussie voeren of er gepoept is of niet en iemand zijn uiterlijke kenmerken benoemen is voor u dat je deze mensen niet steunt met hun sportieve prestaties?
Dat is toch gewoon de waarheid alweer verdraaien en dingen ervan maken die er in de eerste plaats niet waren.

Dat is natuurlijk een grote illusie.
Is dat dan zoveel gevraagd?
Maar waar haal jij het vandaan dat Demarez de cats niet zou steunen?
Dus een mopje maken over iemand zijn achternaam, een discussie voeren of er gepoept is of niet en iemand zijn uiterlijke kenmerken benoemen is voor u dat je deze mensen niet steunt met hun sportieve prestaties?
Dat is toch gewoon de waarheid alweer verdraaien en dingen ervan maken die er in de eerste plaats niet waren.
Vraag anders eens aan de Cats of ze zich gesteund voelen met heel dit gebeuren enbijgevolg de aanwezigheid van Demarez in het Belgisch sportjournalistiek landschap. Want wat je achter de camera's vertelt is minstens even veel waard als wat je vertelt als ze draaien.

Dus al die comedians die lachen met bepaalde mensen of geloof hebben ook totaal geen respect voor die mensen of geloofs overtuigingen

Het punt is, dat gelijk wie, eens lacht [of je het nu als humor ziet of niet] met iets of iemand dat dit NIET wil zeggen dat deze persoon geen respect heeft voor die iets of iemand.

Demarez' "mopjes" daarentegen; not so much. Evengoed als je begint te kakken op zo'n gespotlight persoon omdat die toch wel 15% vetgehalte heeft ipv 10%, of je je als journalist afvraagt of die C cup, een dik gat, of lange derde been nu wel of niet een wedstrijd of item zou bepalen.
Ik wou hier toch even op inpikken omdat het wel iets was dat mij stoorde in dat artikel van het Nieuwsblad. Je zit daar enerzijds met Ann Wauters voor wie het inderdaad degoutante opmerkingen waren. Gaelle Mys & Brigitte Becu zijn volgens wat ik kan lezen ook uitspraken die over het randje gingen.

Maar daar wordt dan ook Nicky Degrendele bijgesleurd die weldegelijk gewoon 10 kilo te zwaar staat voor topsport. Snel even gegoogled en die weegt 76kg voor 1m68.
Ter vergelijking, het Olympisch podium dit jaar:
Jennifer Valente: 1m75, 76kg
Yumi Kajihara: 1m55, 56kg
Kirsten Wild: 1m77, 63kg
en nog de nummer 4
Amalie Dideriksen: 1m75, 62kg

Dan staat ze gewoon te dik en mag der, imo, zeker wat van gezegd worden. Tuurlijk wil ik elke landgenoot steunen op de Olympische spelen, maar als we ze naar daar sturen verwacht ik ook dat ze er in optimale vorm staan. Als Nafi daar 15kg zwaarder had gestaan dan nu ging er ook (terecht) commentaar op gekomen zijn éh.

Er zijn op dat vlak gewoon teveel zaken op een hoop gesmeten aan het worden. Lesbisch of niet gaat 0 invloed hebben op sportieve prestaties, ook niet of ge nu geblokte of ronde vormen hebt. Maar vetgehalte is nu toch echt wel een item waar een coach/een commentator zich perfect vragen bij kan/mag stellen. En door dat op één hoop te smijten haalt ge de geloofwaardigheid van de rest van het betoog onderuit (in het nieuwsblad).

Beetje offtopic, maar het was iets dat me enorm stoorde.

Dus al die comedians die lachen met bepaalde mensen of geloof hebben ook totaal geen respect voor die mensen of geloofs overtuigingen
Sinds wanneer is meneer Demarez comedian?

Maar daar wordt dan ook Nicky Degrendele bijgesleurd die weldegelijk gewoon 10 kilo te zwaar staat voor topsport. Snel even gegoogled en die weegt 76kg voor 1m68.
Hhmmm, maar toch wereldkampioen kunnen worden in haar discipline en meerdere medailles kunnen halen op EK's en WK's, dat betekent dan toch dat ze in staat was om aan topsport te doen. Maar toch mag ze afgemaakt worden op basis van haar gewicht. :thinking:

On topic: Unia neemt geen juridisch stappen tegen Demarez, wil wel bemiddelaar zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...dische-stappen-na-uitspraken-demarez-we-gaan/

Hhmmm, maar toch wereldkampioen kunnen worden in haar discipline en meerdere medailles kunnen halen op EK's en WK's, dat betekent dan toch dat ze in staat was om aan topsport te doen. Maar toch mag ze afgemaakt worden op basis van haar gewicht. :thinking:
Edit, door somedude op gewezen dat ze weldegelijk wereldkampioen werd bij de Elite. Derna gene platte prijs meer gereden.

Maar soit, iedereen die vindt dat ze in topvorm staat mag dat denken van mij.

Laatst bewerkt:
Sinds wanneer is meneer Demarez comedian?

On topic: Unia neemt geen juridisch stappen tegen Demarez, wil wel bemiddelaar zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...dische-stappen-na-uitspraken-demarez-we-gaan/
Ik zei net, dat GELIJK WIE [comedians of niet] lacht met iets of iemand dat dit NIET wil zeggen dat ze geen respect hebben

Het punt is, dat gelijk wie, eens lacht [of je het nu als humor ziet of niet] met iets of iemand dat dit NIET wil zeggen dat deze persoon geen respect heeft voor die iets of iemand.
Wat Demarez in het diepst van zijn gedachten over de basketvrouwen denkt weten we niet en doet er ook weinig toe.
Ik durf ook wel eens een groffe mop maken (wel een pak grappiger dan Eddy hoor). Maar ik zorg ervoor dat dat in een gepaste context is waarin mijn toehoorders mijn schertsende toon correct kunnen interpreteren. Het juist inschatten van waar en wanneer je zulke grappen kunt maken, is ook een vorm van respect. En in deze specifieke professionele context, met externen, en met een reëel risico dat heel wat mensen je zullen horen (dat is toch tv en radio les 101 veronderstel ik) was dat duidelijk erg ongepast.

Wat Demarez in het diepst van zijn gedachten over de basketvrouwen denkt weten we niet en doet er ook weinig toe.
Ik durf ook wel eens een groffe mop maken (wel een pak grappiger dan Eddy hoor). Maar ik zorg ervoor dat dat in een gepaste context is waarin mijn toehoorders mijn schertsende toon correct kunnen interpreteren. Het juist inschatten van waar en wanneer je zulke grappen kunt maken, is ook een vorm van respect. En in deze specifieke professionele context, met externen, en met een reëel risico dat heel wat mensen je zullen horen (dat is toch tv en radio les 101 veronderstel ik) was dat duidelijk erg ongepast.
Geen fan van Geert Hoste, maar hij heeft het ooit eens mooi verwoord:
"Zonder humor overleven we niet, maar timing is alles.

En ja, het hangt natuurlijk ook af in welke context of omgeving je de grappen maakt, een komiek komt er altijd mee weg :)

Geen fan van Geert Hoste, maar hij heeft het ooit eens mooi verwoord:
"Zonder humor overleven we niet, maar timing is alles.

En ja, het hangt natuurlijk ook af in welke context of omgeving je de grappen maakt, een komiek komt er altijd mee weg :)

Xander De Rycke geeft in een van zijn shows ook een voorzet dat hij wel iemand zou vermoorden, uiteraard in volledig absurde fictieve setting. Maar daar heb ik geen artikels over gezien. Toen Ben Weyts met een karabijn op Marc Van Ranst ging schieten dan was het kot te klein.

Context, timing en rol is alles, zo ook bij Eddy.

Toen Ben Weyts met een karabijn op Marc Van Ranst ging schieten dan was het kot te klein.
Is eigenlijk een zeer mooi voorbeeld van 2 maten en gewichten.

Dit ging over een reeks Youtube filmpjes van Supercontent waarin ook andere gasten op fictieve beeltenissen van personen moesten schieten. Eén andere was bv Viktor Verhulst die oa op vader/zus/stiefmoeder moest schieten.

De context was dus voor alle deelnemers hetzelfde. Maar om de 1 of andere reden werd het filmpje waarin Weyts op enkele politieke tegenstanders moest schieten dagenlang breed in de pers uitgesmeerd. Over Verhulst die zijn familieleden moest afknallen (familiedrama, iemand?) is er bij mijn weten niets geschreven.

Hoe komt het dat die 2 gebeurtenissen met dezelfde "zwaartefactor" volledig anders worden gepercipieerd?

Heeft dat dan nog veel te maken met de gebeurtenis op zich of is het eerder omdat dit in iemand zijn agenda paste om voor eigen gewin te gebruiken/misbruiken?

Is eigenlijk een zeer mooi voorbeeld van 2 maten en gewichten.

Dit ging over een reeks Youtube filmpjes van Supercontent waarin ook andere gasten op fictieve beeltenissen van personen moesten schieten. Eén andere was bv Viktor Verhulst die oa op vader/zus/stiefmoeder moest schieten.

De context was dus voor alle deelnemers hetzelfde. Maar om de 1 of andere reden werd het filmpje waarin Weyts op enkele politieke tegenstanders moest schieten dagenlang breed in de pers uitgesmeerd. Over Verhulst die zijn familieleden moest afknallen (familiedrama, iemand?) is er bij mijn weten niets geschreven.

Hoe komt het dat die 2 gebeurtenissen met dezelfde "zwaartefactor" volledig anders worden gepercipieerd?

Heeft dat dan nog veel te maken met de gebeurtenis op zich of is het eerder omdat dit in iemand zijn agenda paste om voor eigen gewin te gebruiken/misbruiken?
Ik vergis mezelf en het was dus inderdaad Calvo waarop geschoten werd. Waarvoor dank.

Voor mij is er in die situatie een verschil qua rol en timing. Het filmpje werd uitgebracht in de periode dat men op zoek was naar JC. Als ik Ben Weyts was dan had ik toch even supercontent gebeld en gezegd even te wachten met dat filmpje omwille van voor de hand liggende redenen.
Ten tweede is er ook de rol. Maatschappelijk gezien is België het land waar politici Gert Late Night, Het Rad en De slimste mensen kan bezoeken zonder al teveel fuzz. Een filmpje opnemen waarbij je collega politici gaat afknallen… Dat past voor mij niet zo ik het rijtje.
Waarmee ik niet wil bedoelen dat ik het volstrekt not done vind. In zijn situatie zou ik sowieso niet in dat verhaal gestapt zijn. Dat is een wespennest waar je sowieso door gestoken gaat worden.

In het geval van Xander De Rycke is het een komiek die in een show de punchline brengt van een voorbereide grap.
De grens is niet zwart wit en ik denk dat we het daar allemaal over eens kunnen zijn. Mensen hun moreel kompas is verschillend van elkaar. Het is ook belangrijk om de reikwijdte van de mop in te schatten. Ga je tegen jouw twee beste vrienden een vuile mop vertellen bij jouw thuis, of vertel je die op de werkvloer al dan niet met lopende camera’s. Dat is een verschil.

Ik wou hier toch even op inpikken omdat het wel iets was dat mij stoorde in dat artikel van het Nieuwsblad. Je zit daar enerzijds met Ann Wauters voor wie het inderdaad degoutante opmerkingen waren. Gaelle Mys & Brigitte Becu zijn volgens wat ik kan lezen ook uitspraken die over het randje gingen.

Ter vergelijking, het Olympisch podium dit jaar:
Jennifer Valente: 1m75, 76kg
Yumi Kajihara: 1m55, 56kg
Kirsten Wild: 1m77, 63kg
en nog de nummer 4
Amalie Dideriksen: 1m75, 62kg

Dan staat ze gewoon te dik en mag der, imo, zeker wat van gezegd worden. Tuurlijk wil ik elke landgenoot steunen op de Olympische spelen, maar als we ze naar daar sturen verwacht ik ook dat ze er in optimale vorm staan. Als Nafi daar 15kg zwaarder had gestaan dan nu ging er ook (terecht) commentaar op gekomen zijn éh.

Er zijn op dat vlak gewoon teveel zaken op een hoop gesmeten aan het worden. Lesbisch of niet gaat 0 invloed hebben op sportieve prestaties, ook niet of ge nu geblokte of ronde vormen hebt. Maar vetgehalte is nu toch echt wel een item waar een coach/een commentator zich perfect vragen bij kan/mag stellen. En door dat op één hoop te smijten haalt ge de geloofwaardigheid van de rest van het betoog onderuit (in het nieuwsblad).

Beetje offtopic, maar het was iets dat me enorm stoorde.

Bij de U23, gene platte prijs bij de volwassenen. En ondanks dat palmares niet aan de bak gekomen. Hoe zou dat komen denk je? Soit, als gij vindt dat ze in topvorm staat, mij niet gelaten.
Gij zijt echt goed bezig

Nicky Degrendele was weldegelijk wereldkampioene in 2018 bij de elite in het keirin
Dat podium dat jij aanhaalt is alvast NIET van keirin

De context was: hij en 2 andere mannen in een kamer ;)

Zo kunt ge alles kapot relativeren of simplistisch voorstellen en kan je alles in dezelfde context plaatsen, als je zomaar de zaken weglaat die voor jou niet passen.
Dus op 45 jaar carriere bij een radiostation zou je nooit een mop over blondjes mogen vertellen in een kamer met 3 man?

Eigenlijk zou Eddy moeten beginnen wenen zoals al die BV's die in hun blootje op het internet staan terwijl die BEWUST naaktfoto's hebben gestuurd! 'Dat waren beelden niet voor publicatie', awel die mentalk ook

Terug
Bovenaan