Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Ik kan hetzelfde replyen: compleet andere context. Opnieuw: als je in die wereld zit, dan weet je perfect wat Mestdagh hiermee bedoelt.

Over het vetgedrukte: dit wordt niet gezegd. Het dichtste wat daar op lijkt, is: ze spelen traag en/of statisch. Dit kon misschien nog gezegd zijn 30 jaar terug, maar de laatste decennia absoluut niet (meer).
Vrouwenbasket en mannenbasket zijn dan ook 2 compleet verschillende sporten, ook al zijn de spelregels hetzelfde.
En wat is de context van zijn uitspraken? Na de uren wat platvloerse, vulgaire zever verkopen tegen uw collega's, dit is niet bedoeld als publiek statement. Moest hij tijdens een verslaggeving zeggen "ja die kolos krijgt de bal van die pot en speelt hem door naar Emma MeesteMan" zou ik de eerste zijn om te zeggen dat het gerechtvaardigd is maar dit is niet de context van die uitspraken.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat toen ik de video bekeek dacht "amai wat nen lompe boer" en als ik een Belgian Cat was zou die nooit geen interview van mij meer moeten verwachten maar dat is nog altijd iets anders dan als ploeg het ontslag van iemand eisen omwille van wat platvloerse vulgaire praat, ook al gaat die over jou en is dat kwetsend.

en last but not least

Ik denk echt niet dat, ondanks zijn uitspraken, Eddy Demarez een homofobe bodyshamende mysognist is en heeft hij niet de intentie om iemand te beledigen en dat vind ik meer doorwegen dan wat er effectief gezegd wordt en dat mis ik bij sommigen hier die er vanalles beginnen bijsleuren over zogezegde grote maatschappelijke problemen.

En wat is de context van zijn uitspraken? Na de uren wat platvloerse, vulgaire zever verkopen tegen uw collega's, dit is niet bedoeld als publiek statement. Moest hij tijdens een verslaggeving zeggen "ja die kolos krijgt de bal van die pot en speelt hem door naar Emma MeesteMan" zou ik de eerste zijn om te zeggen dat het gerechtvaardigd is maar dit is niet de context van die uitspraken.
Voor mij gaat het vooral om hoe hij over die personen spreekt. De context van Mestdagh is puur basketbalspecifiek. De context van Demarez is puur persoonlijk. Ik heb het voor de duidelijkheid niet over de context waarin (publieke omroep vs vergeten micro) beide gezegd worden. Dat is inderdaad iets anders.
en last but not least

Ik denk echt niet dat, ondanks zijn uitspraken, Eddy Demarez een homofobe bodyshamende mysognist is en heeft hij niet de intentie om iemand te beledigen en dat vind ik meer doorwegen dan wat er effectief gezegd wordt en dat mis ik bij sommigen hier die er vanalles beginnen bijsleuren over zogezegde grote maatschappelijke problemen.
Akkoord. Al moet ik er wel bijzeggen dat hij wél beledigt, ook al is het zijn intentie niet. Mocht ik een Cat zijn, ik zou ook geen enkel interview meer met hem willen doen.

Mijn replies zijn voor dit topic uitgeput nu. Ik beperk me graag tot de essentie want helaas heb ik niet de luxe om hier uren per dag in discussie te gaan. Oprechte uitspraak van mijn kant. ✌️

Sinds wanneer pleit een gebrek aan intentie je vrij? Ik denk ook niet dat Eddy Demarez een homofoob is, en ik denk dat hij spijt heeft van zijn uitlatingen. Ik denk ook dat hij nog eens zal nadenken voor hij zoiets zegt, en hopelijk om meer redenen dan alleen dat hij gepakt is. Omdat hij bijvoorbeeld nu inziet dat dat een impact heeft op die mensen zelf, en dat wat hij zei bijdraagt tot een intolerantere samenleving.

Maar dat maakt toch niet dat we dan allemaal (incl de slachtoffers) moeten doen alsof er niks gebeurd is?

Dat is dezelfde verdediging als: Ik ben geen racist, dus ik kan iemand niet racistisch behandeld hebben. Fout.

Sinds wanneer pleit een gebrek aan intentie je vrij?
Bij veel misdrijven pleit een gebrek aan intentie u vrij, of levert het u een serieuze strafvermindering op. Is intentie feitelijk niet essentieel in zo een zaken rond haat en discriminatie? Het wordt triestig voor komiekers als we zo gaan beginnen denken.

Bij veel misdrijven pleit een gebrek aan intentie u vrij, of levert het u een serieuze strafvermindering op. Is intentie feitelijk niet essentieel in zo een zaken rond haat en discriminatie? Het wordt triestig voor komiekers als we zo gaan beginnen denken.
Pleit je vrij? Ik dacht het niet. En nee, intentie is niet essentieel voor zaken rond discriminatie. Het is een verzwarende factor als die intentie er is. Maar geen vrijpleiten als die er niet is, hè. Anders kun je alle zwarten uitmaken, en dan zeggen dat het nooit je bedoeling was om hen te viseren en opgelost.

En nee, dat heeft geen gevolgen voor komieken. Context. Zoals hier al vaak staat.

Sinds wanneer pleit een gebrek aan intentie je vrij? Ik denk ook niet dat Eddy Demarez een homofoob is, en ik denk dat hij spijt heeft van zijn uitlatingen. Ik denk ook dat hij nog eens zal nadenken voor hij zoiets zegt, en hopelijk om meer redenen dan alleen dat hij gepakt is. Omdat hij bijvoorbeeld nu inziet dat dat een impact heeft op die mensen zelf, en dat wat hij zei bijdraagt tot een intolerantere samenleving.

Maar dat maakt toch niet dat we dan allemaal (incl de slachtoffers) moeten doen alsof er niks gebeurd is?

Dat is dezelfde verdediging als: Ik ben geen racist, dus ik kan iemand niet racistisch behandeld hebben. Fout.
Jij altijd met je vrijpleiten, dat is al de tweede keer dat je zegt dat ik dat doe, ik denk niet dat er hier iemand is die zegt dat hij geen fout gemaakt heeft, maar van een paar schuine opmerkingen maak jij dat het een bijdrage is tot een intolerante samenleving.

Ik hoop echt dat de mensen rond jou wat minder snel jouw rekening zullen maken als je eens een uitschuiver maakt dan dat jij andermans rekening kan maken.

Jij altijd met je vrijpleiten, dat is al de tweede keer dat je zegt dat ik dat doe, ik denk niet dat er hier iemand is die zegt dat hij geen fout gemaakt heeft, maar van een paar schuine opmerkingen maak jij dat het een bijdrage is tot een intolerante samenleving.

Ik hoop echt dat de mensen rond jou wat minder snel jouw rekening zullen maken als je eens een uitschuiver maakt dan dat jij andermans rekening kan maken.
het feit dat hij de intentie niet had, vind je meer doorwegen dan wat hij precies gezegd heeft. Dat zijn jouw woorden. En daar ben ik het niet mee eens. We zijn het er allebei mee eens dat hij een fout heeft gemaakt (er zijn hier genoeg mensen die dat wel zeggen) met zijn uitspraken. Ik geef alleen aan hoe die uitspraak bijdraagt tot een meer intolerante samenleving ipv een tolerantere. En dat hij dat hopelijk inziet, en daarmee rekening zal houden. Dat is nu toch geen schokkende uitspraak?

Minder snel mijn rekening maken... Minder snel dan wat, precies? Want ik hoop niet dat je ervan uitgaat dat ik z'n ontslag eis.

Hij zei dat bij veel misdrijven een gebrek aan intentie je vrijpleit en dat klopt ook gewoon om eens evenzeer iemand op zijn woorden te pakken zoals je zelf graag doet :) Nullum crimen sine culpa is een algemeen rechtsbeginsel.
Ik ken eigenlijk geen misdrijven waar dat zo is? Stevig off-topic, maar welke voorbeelden zijn er zo?

Ik ken eigenlijk geen misdrijven waar dat zo is? Stevig off-topic, maar welke voorbeelden zijn er zo?
Moord is meest duidelijke maar afaik zelfs diefstal. Als je per ongeluk iets meeneemt kan je normaliter niet veroordeeld worden. Daarom dat er aparte misdrijven ingevoerd zijn zoals doodslag en joyriden.

Moord is meest duidelijke maar afaik zelfs diefstal. Als je per ongeluk iets meeneemt kan je normaliter niet veroordeeld worden. Daarom dat er aparte misdrijven ingevoerd zijn zoals doodslag en joyriden.
Aangezien doodstraf ingevoerd is om dat te scheiden van moord is dat toch geen voorbeeld? Het is een ander misdrijf.

Maar dat is toch niet vrijpleiten? Je krijgt gewoon een ander misdrijf aan uw been?

En ik dacht dat je bij diefstal dan wel veroordeeld werd ("schuldig bevonden") maar geen straf kreeg of iets dergelijks?

Nee normaliter zou je gewoon vrijgepleit moeten worden aangezien je geen misdrijf gepleegd hebt. De misdrijven waarbij intentie geen rol speelt zijn dan ook apart, als uitzonderingen ingevoerd.

Hij zei dat bij veel misdrijven een gebrek aan intentie je vrijpleit en dat klopt ook gewoon om eens evenzeer iemand op zijn woorden te pakken zoals je zelf graag doet :) Nullum crimen sine culpa is een algemeen rechtsbeginsel.
Dat is geen kwestie van pakken op woorden, maar als ik iets zeg, bedoel ik meestal wel wat ik zeg (en niet wat ik niet zeg).
Maar goed, ja. Het gebrek aan intentie is geen vrijbrief voor je daden. Zeker niet in dit geval, dat hij ook specifieerde. Het is een verzwarende factor als het aanwezig is, dat is iets anders.

Ondertussen vind je in Nederland, op nota bene dezelfde website, volgende twee artikels:

https://www.destentor.nl/olympische...r-niet-om-mezelf-af-te-laten-zeiken~a7d337d8/
Ex-baanwielrenster Elis Ligtlee, die in Rio de Janeiro in 2016 Olympisch kampioene werd op de Keirin, analyseerde afgelopen week het olympische baantoernooi voor de NOS. Haar optreden leverde behalve veel positieve commentaren, ook flink wat negatieve reacties op. Gericht op haar uiterlijk. Het heeft haar geraakt.

En als reactie daarop:
https://www.destentor.nl/opinie/mas...powervrouw-een-vrouw-naar-mijn-hart~af4ead9c/

Het zijn over het algemeen erg kleinzielige, minne mannetjes met heel kleine piemeltjes, lelijke, jaloerse wijven of onooglijke gedrochten, die er alleen na grondige verbouwingen enigszins uitzien

Dat is toch allebei even zielig? :unsure:

Ondertussen vind je in Nederland, op nota bene dezelfde website, volgende twee artikels:

https://www.destentor.nl/olympische...r-niet-om-mezelf-af-te-laten-zeiken~a7d337d8/

En als reactie daarop:
https://www.destentor.nl/opinie/mas...powervrouw-een-vrouw-naar-mijn-hart~af4ead9c/

Dat is toch allebei even zielig? :unsure:
Ja. Ook niet bepaald een topwebsite, want de quote wordt 2x aan iemand anders toegeschreven. En ja, dat is allebei even zielig, allebei de Facebookcommentaren.

Even terug komen op geen interviews meer mogen doen.
Zoals ik al zei, je zou eens moeten weten wat er in de verpleging allemaal gelult en gezwanst wordt over patiënten [dat dit absoluut niet kan terwijl de pat. dit hoort, zal ik alleen maar bijtreden, dan moeten er ook maatregelen getroffen worden].
Dikwijls gewoon om stoom af te laten.
We hebben daarom niet minder respect en iedereen krijgt dezelfde behandeling.

Mogen al die verpleegkundigen dan ook geen wonderzorg meer doen of iemand reanimeren als dit nodig is ?

Even terug komen op geen interviews meer mogen doen.
Zoals ik al zei, je zou eens moeten weten wat er in de verpleging allemaal gelult en gezwanst wordt over patiënten [dat dit absoluut niet kan terwijl de pat. dit hoort, zal ik alleen maar bijtreden, dan moeten er ook maatregelen getroffen worden].
Dikwijls gewoon om stoom af te laten.
We hebben daarom niet minder respect en iedereen krijgt dezelfde behandeling.

Mogen al die verpleegkundigen dan ook geen wonderzorg meer doen of iemand reanimeren als dit nodig is ?

Nee, ik doe dat ook op mijn werk hoor.
Ik denk dat iedereen dat wel al es doet

Maar als uwe patiënt dat hoort dan is het toch ook niet meer als logisch dat uwe werkgever en ge zelf daar uw verontschuldigingen voor aanbiedt?

Nee, ik doe dat ook op mijn werk hoor.
Ik denk dat iedereen dat wel al es doet

Maar als uwe patiënt dat hoort dan is het toch ook niet meer als logisch dat uwe werkgever en ge zelf daar uw verontschuldigingen voor aanbiedt?
Volledig mee akkoord !
Btw, heb dit zelf ook al meegemaakt en ben dan idd niet te beroerd om dit toe te geven en te verontschuldigen.
Ik vind het gewoon jammer dat je dan door bepaalden afgeschilderd wordt als incompetent of dat je geen respect hebt voor mensen.
Iedereen is in mijn ogen gelijk, maar laat een mens toch ook gewoon soms eens zwanzen.

Terug
Bovenaan