Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Allee, nog een scheve vergelijking... Aan hoeveel zitten we al ondertussen? Dus omdat ze werken in een land waar antihomowetten bestaan, moeten ze nu zwijgen telkens ze beledigd worden vanwege hun uiterlijk, geslacht of seksuele voorkeur? Binnenkort mag alleen Jezus Christus nog z'n mond opentrekken, want al de rest heeft ooit wel eens iets verkeerd gedaan en is daardoor zogenaamd hypocriet.

De zaak is niet dat ze moeten zwijgen, maar dat ze misschien ook eens van hun tak moeten maken over die landen. Een beetje zoals veel voetballers ook het (begrijpelijke) verwijt kregen dat ze allemaal voor Black Lives Matters stonden (en terecht) maar er wel voetballers waren die uitflipten (zie Wijnaldum onlangs) wanneer ze aangesproken worden over het hoe en waarom van de houding van spelers naar Qatar toe. Niemand vraagt om helemaal stil te zijn, maar eerder om volledig "niet stil" te zijn

Dat is nu eenmaal één van de grootste probleem waarom het aanpakken van sociale issues zoveel kritiek krijgen: Het gebrek aan consequentie. Werd er meermaals consequenter gehandeld en gepraat (journalisten die zelf aan fraude doen die Demarez onder de bus gooien of een journalist die een vrouw geslagen heeft wel een platform blijven geven, helpt zo bvb niet) zou er ook meer begrip zijn.

En ik snap dat die "strijd" een pak moeilijker ligt en wat meer verantwoordelijken meedraagt, maar als je jezelf een voorvechter van de sociale issues wil noemen, moet je ook de iets moeilijkere gevechten aangaan. Als we alleen strijden voor wat makkelijk is, kan ik mezelf ook een stevige voorvechter voor sociale issues of klimaatverandering noemen. Ik doe ook wel mijn ding, maar zal ook niet op de barricades staan. Dat je (zoals hier elders aangehaald wordt) moet beseffen dat dit een evolutie is en je niet van iedereen kan verwachten dat ze direkt mee zijn, snap ik en ben ik zelfs helemaal akkoord mee. Maar als je het hoge woord wil voeren, moet je dat consequent doen.

EDIT: Gaan we nu eens aub stoppen met drie keer op 24 uur alles van topic te wisselen?

Da's nochtans standaard bij artiesten. Zij treden in zo'n landen niet meer op.
Waarom zou ge naar landen gaan waar homo's in elkaar worden geslagen of constant opmerkingen krijgen en gediscrimineerd worden als ge al begint te wenen voor "maar daar zal er niet gepoept worden ze"

Geld? Genoeg geld en veel mensen gooien veel van hun principes overboord hoor.
Ik ben ook niet beter, ik heb wel een klein lijstje aan "principes" die ik gerust wil opgeven voor voldoende geld. Hypocriet? Zonder twijfel, but a man's gotta eat(, and a woman too of course).

Nee
Maar wel als je al zoveel aanstoot neemt aan dit
Waarom zou ge naar landen gaan waar homo's in elkaar worden geslagen of constant opmerkingen krijgen en gediscrimineerd worden als ge al begint te wenen voor "maar daar zal er niet gepoept worden ze"
Da's 'standaard' bij artiesten die druk denken te kunnen uitvoeren. Emma meeseman kiest er bewust voor om op een andere manier haar in te zetten voor gelijkheid, je kan haar moeilijk verwijten van er niet duidelijk mee bezig te zijn , ook op andere momenten dan dit. En meeseman en minstens zijn de enige twee die naar Rusland gaan bij mijn weten, het is dus niet zo dat een 'expliciet geoutte' lesbische dat doet maar verder mooi niks zegt en maar ondergaat.

Allez, ik snap niet als ik morgen in Rusland zou willen op. Atlantis gaan dat ik dat niet zou mogen omdat ik in België me tegen beledigingen van holebi's out.

Da's 'standaard' bij artiesten die druk denken te kunnen uitvoeren. Emma meeseman kiest er bewust voor om op een andere manier haar in te zetten voor gelijkheid, je kan haar moeilijk verwijten van er niet duidelijk mee bezig te zijn , ook op andere momenten dan dit. En meeseman en minstens zijn de enige twee die naar Rusland gaan bij mijn weten, het is dus niet zo dat een 'expliciet geoutte' lesbische dat doet maar verder mooi niks zegt en maar ondergaat.

Allez, ik snap niet als ik morgen in Rusland zou willen op. Atlantis gaan dat ik dat niet zou mogen omdat ik in België me tegen beledigingen van holebi's out.
Ann Wauters heeft er jaren gespeeld
Van Loo gaat ook naar Russia spelen

Als je eist voor zijn ontslag maar wel zelf uw broodheer neemt die anti-homo is dan ben je toch echt wel inconsistent bezig

De zaak is niet dat ze moeten zwijgen, maar dat ze misschien ook eens van hun tak moeten maken over die landen. Een beetje zoals veel voetballers ook het (begrijpelijke) verwijt kregen dat ze allemaal voor Black Lives Matters stonden (en terecht) maar er wel voetballers waren die uitflipten (zie Wijnaldum onlangs) wanneer ze aangesproken worden over het hoe en waarom van de houding van spelers naar Qatar toe. Niemand vraagt om helemaal stil te zijn, maar eerder om volledig "niet stil" te zijn

Dat is nu eenmaal één van de grootste probleem waarom het aanpakken van sociale issues zoveel kritiek krijgen: Het gebrek aan consequentie. Werd er meermaals consequenter gehandeld en gepraat (journalisten die zelf aan fraude doen die Demarez onder de bus gooien of een journalist die een vrouw geslagen heeft wel een platform blijven geven, helpt zo bvb niet) zou er ook meer begrip zijn.

En ik snap dat die "strijd" een pak moeilijker ligt en wat meer verantwoordelijken meedraagt, maar als je jezelf een voorvechter van de sociale issues wil noemen, moet je ook de iets moeilijkere gevechten aangaan. Als we alleen strijden voor wat makkelijk is, kan ik mezelf ook een stevige voorvechter voor sociale issues of klimaatverandering noemen. Ik doe ook wel mijn ding, maar zal ook niet op de barricades staan. Dat je (zoals hier elders aangehaald wordt) moet beseffen dat dit een evolutie is en je niet van iedereen kan verwachten dat ze direkt mee zijn, snap ik en ben ik zelfs helemaal akkoord mee. Maar als je het hoge woord wil voeren, moet je dat consequent doen.

EDIT: Gaan we nu eens aub stoppen met drie keer op 24 uur alles van topic te wisselen?
Oké, maar dat staat toch volledig los van de uitspraken van Demarez? Of de reactie van de Cats daarop? Zij hoeven zich niet de voorvechter van sociale issues te noemen om hiertegen te reageren, mag ik hopen? Wat een hoge lat anders voor je beledigingen mag aanklagen...

Ann Wauters heeft er jaren gespeeld
Van Loo gaat ook naar Russia spelen

Als je eist voor zijn ontslag maar wel zelf uw broodheer neemt die anti-homo is dan ben je toch echt wel inconsistent bezig
sinds wanneer is Rusland de broodheer van Wauters? Dat zijn geen staatsploegen, hé. Gezien ze in Rusland en Zuid-Korea samen met haar vrouw daar was, zal de ploeg wel het geweten hebben en er geen brood in gezien hebben...

Ik vraag mij af of lachen met een dikke mens ook onder dikke mensenhaat valt. Of lachen met om het even welke eigenschap van een mens.

Ik vraag mij af of lachen met een dikke mens ook onder dikke mensenhaat valt. Of lachen met om het even welke eigenschap van een mens.
In professionele context? lachen niet. Spotten wel. Of mensen op basis van fysieke eigenschappen een bepaalde seksuele voorkeur toeëigenen ja.

Allee, Unia gaat een onderzoek voeren.
Als die man hiervoor een veroordeling oploopt mag ik hopen dat iedereen die zo een klacht indient toch eens heel diep in eigen boezem kijkt of ze in hun leven nog nooit met iemand anders gelachen hebben.

Iedereen maakt wel eens scheve uitspraken. Is totaal niets mis mee in een andere context, maar in deze context was het echt niet gepast. Dit heeft trouwens ook niets te maken met de cancel/woke cultuur. Die was er dan altijd geweest, als we kijken naar de Romeinse tijd; moest je toen verkeerd spreken over de keizer al was het tegen familie dan had je het goed vlaggen. Ik denk niet dat je job kwijt was, maar eerder werd gekruist naast de weg.

Men probeert zich nogal vaak te redden onder het mom van "vrijemeningsuiting" en "woke cultuur", het probleem ligt echter bij de persoon die de rare statements maakt.

Wtf, hoezo zijn de gevolgen voor het gezin van de man plots een argument geworden? Is dat een afweging die ooit gemaakt wordt bij een ontslag? Had de man daar zelf niet bij kunnen stilstaan voor hij over de schreef ging?

Daarnaast, heeft de man (/zijn verdedigers hier) zelf al stilgestaan bij de impact van zijn woorden? Het klimaat dat hij mee in stand houdt, de jonge kijkers die worstelen met hun seksualiteit en hierdoor weer eens te meer een stukje terug de kast in geduwd worden? Het blijven normaliseren van zo'n uitspraken? Ik denk dat veel posters hier nog geen benul hebben hoe moeilijk dat is en hoeveel impact die woorden of dat klimaat hebben. Ik moet @Dr. Sheldon Cooper bijtreden hierin, hierover een uitspraak doen als "kweek gewoon wat dikker vel" is echt onnozel.

Ik pleit niet per se voor of tegen zijn ontslag maar het argument "wat met de gevolgen voor zijn gezin" is nog slechter dan het argument "het is maar café praat".

Allee, Unia gaat een onderzoek voeren.
Als die man hiervoor een veroordeling oploopt mag ik hopen dat iedereen die zo een klacht indient toch eens heel diep in eigen boezem kijkt of ze in hun leven nog nooit met iemand anders gelachen hebben.
Mij is altijd geleerd, humor ten koste van anderen is geen humor. Je kan grappig zijn zonder dit op kap van anderen te doen.

Wat niet wil zeggen dat ik voor een verbod pleit. Maar grappig allesbehalve.

Dus alle zwarten buiten, want hier gebeuren racistische dingen? Klein beetje omgekeerde logica?

Mij is altijd geleerd, humor ten koste van anderen is geen humor. Je kan grappig zijn zonder dit op kap van anderen te doen.

Wat niet wil zeggen dat ik voor een verbod pleit. Maar grappig allesbehalve.

Dan schiet er bijna geen humor meer over hé.

sinds wanneer is Rusland de broodheer van Wauters? Dat zijn geen staatsploegen, hé. Gezien ze in Rusland en Zuid-Korea samen met haar vrouw daar was, zal de ploeg wel het geweten hebben en er geen brood in gezien hebben...
Ze verbleef daar ooit in een appartement van de neef van Poetin
Maar zelfs dan nog in een land waar dergelijke stemmingen het vlot halen zijn er sowieso mensen die er aanstoot aan zullen genomen hebben die mee de competitie financieren

Zijn zwarte huwelijken illegaal? Mogen zwarten geen kinderen hebben? Klein beetje rare logica?
Maar als je zegt dat holebi's daar maar niet moeten komen, want er is daar een anti-holebibeleid. Hoe ga je dan ooit dat beleid aangepast krijgen? De racistische wetten in USA krijg je toch ook niet aangepast door te zeggen "tja, dan moet ge daar als zwarte maar niet gaan wonen he"

Terug
Bovenaan