Een ontslag is naar mijn aanvoelen noch juist noch proportioneel. Anderzijds heeft hij met zijn uitspraken zichzelf wel onmogelijk gemaakt in de zin dat je hem moeilijk volgende week vrouwelijke wedstrijden kan laten becommentariëren of vrouwelijke sporters laat interviewen.
@mac-bc hij doet zijn uitspraken niet alleen op het werk, maar ook in bijzijn van een externe gastcommentator. Dat is gewoon deontologisch een grote fout. Had het gebleven bij de niet gepoept opmerking, tot daar. De blijvende denigrerende persoonlijke uitspraken zijn gewoon echt niet oké in een professionele setting (daarbuiten ook niet, imo, maar bon).
VRT is bovendien een bedrijf met een paar duizend personeelsleden, daar lopen wel wat lgbtq's rond ook. Fijn voor de (lesbische) vrouwen die op de sportdienst (willen) rondlopen, wetende wat een boegbeeld/je baas over je denkt. Gezien Demarez zo vrijlijk sprak, zal het ook niet de eerste keer geweest zijn en zal dat soort 'toogpraat' daar redelijk courant zijn. Fijne cultuur om in te werken. Daar zou natuurlijk al veel langer tegen moeten opgetreden zijn, vandaar dat de reactie van zo'n Karl behoorlijk hypocriet is. Nu het volledig in de openbaarheid is ozgekomen, kan je wel echt niet anders dan een duidelijk signaal geven.
Een ontslag lijkt me niet de juiste oplossing, omdat dat op zich niets wijzigt aan de cultuur die daar heerst. Dat zou nu veeleer een signaal zijn van je had maar niet betrapt moeten worden. Plus dat als hij nog geen klachten had gekregen, dat je moeilijk voor een mogelijk eenmalige uitschuiver iemand kan ontslaan.
En verder. Ik vind het toch zeer raar dat velen die uitspraken normaliseren. Ik zou dat misschien 15 jaar geleden als puber op café ook gedaan hebben. Maar we zijn niet 15 jaar geleden, we zijn geen pubers meer en we zitten hier niet op café.
Je kan de Cats dan ook echt niets verwijten dat ze nu om dat ontslag vragen. Die zijn terecht zeer kwaad. Maar het is niet omdat zij dat ontslag nu vragen, dat dat de beste oplossing is.