Uitspraken Demarez: ongelukkige toogpraat of beschamende homofobie?

Bij deze.
Zoals je ziet is het eigenlijk best braafjes.
Begrijp werkelijk niet waarom hier zo'n heisa over wordt gemaakt. Extra prikkelbaarheid van de dames na hun pijnlijke nederlaag zal hier misschien een rol in hebben gespreeld... :p

Waren zijn -door omstandigheden publiek geworden- uitspraken ongepast, en verdienen ze een excuus van de beste man? Ja.

Waren de uitspraken van die aard dat een ontslag nodig is, en hij voor het vuil van de straat moet worden uitgemaakt? Complete waanzin.

De brandstapel op! Ongelofelijk wat deze man over zijn lippen krijgt. Vijf jaar minstens... tien is wat teveel.... :sarcastic:
Lijkt me ook weer een nothingburger. Dat is wat flauwe lol maken met de collegas.
De power of woke..
Ook in de politiek maken ze zich zorgen. “In de beheersovereenkomst van de VRT staat een belangrijk luik over diversiteit”, zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen). “We zullen er nauw op toezien dat het ook zo gebeurt.”

Katia Segers, professor mediastudies aan de VUB en Vlaams Parlementslid voor Vooruit, ziet maar één oplossing. “De VRT moet versneld werk maken van meer diversiteit op de werkvloer. Met meer vrouwelijke sportjournalisten en commentatoren zal dit soort onaanvaardbare uitspraken op de werkvloer moeilijker worden. Dan krijg je pas echt een cultuuromslag.”

Mij klonk het als een vies vuil ventje dat wat (seksueel) gefrustreerd door het leven gaat en dan maar wat scheve commentaar op eender wie geeft. Vooral de overgang van "feesten met de hockeyploeg" naar "daar zal niet veel gepoept zijn" maakt overduidelijk dat hij gewoon wat opgekropte seksuele frustraties heeft. En zich via wat vunzigheid interessant wil maken. Maar om er nu de hele homofobe tour mee op te willen gaan, neen, dat lijkt me een stap te ver.
En die 'mopjes' over de speelsters persoonlijk, dat hoeft wel écht niet. Maar ook daar zie ik geen homofobe achtergrond in. Allez, op Meesteman na dan misschien. :unsure:

Komt dat niet daaruit voort?
dan geefje wel maar het minste stuk weer, om daar dan van te vertellen dat ze overdrijven.
En op welke manier doet ze daar denigrerend over lesbiennes?

Niks mis met iets spannends te vertellen over jezelf, hé, daar draait het bij Meesseman en Billie Massey en co niet rond.
Doet Eddy dat? Ik heb dat daar niet in gehoord.
En Emma zegt ook van een ploeggenoot dat ze die soms als man bekijken dus afaik ook zelfde.

In de krant vandaag spreekt men al van 'homofobe uitspraken'. Als er morgen ergens een holebi in elkaar geklopt wordt zal het de schuld zijn van Eddy die aanzet tot homohaat zeker?

En dan al die hypocrisie van die collega's, met Karl Vannieuwkerke op kop. Als verdorie niemand binnenskamers een zo een zaken zegt...
Hoeveel van die woke TV ankers zouden in beperkte kring eens niet gelachen hebben met bijvoorbeeld een Caster Semenya? Eddy heeft gewoon de pech gehad dat een privé gesprek de ether is in gegaan. Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...

Ma bon, het komt de VRT langs een kant goed uit. Nu kunnen ze Eddy slachtofferen op het woke altaar (het metoo altaar is reeds bezet door Bart De Pauw) en kunnen ze verder gaan met het zuiveren van hun rangen tot de laatste macho blanke hetero man verdwenen is.

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) houdt het op een publieke terechtwijzing. “Homofobe en kwetsende uitspraken horen niet thuis op sociale media, op café, op de openbare omroep. Nergens.”
Dus aan de toog van een bruin café kan men dan maar lullen over de beurscijfers na twintig pinten. Sommigen zijn toch echt compleet los van de realiteit. Ofwel faken ze dit allemaal?

Komt dat niet daaruit voort?
Zou ik betwijfelen. Want er zaten nog atleten op die vlucht, hé, de reden van zijn opmerking is dus het holebi zijn. Nu, die eerste uitspraak vind ik ook nog ca va. Zeggen dat iemand holebi is, is op zich niet ter zake doende, maar nog niet denigrerend.
SomeDude zei:
Doet Eddy dat? Ik heb dat daar niet in gehoord.
En Emma zegt ook van een ploeggenoot dat ze die soms als man bekijken dus afaik ook zelfde.
Ze zegt niet dat ze die zelf als man bekijken, ze zegt wel dat die door anderen soms zo gezien wordt. Dat is een héél grote nuance, want ze maakt er zelf geen lachend commentaar op.

Het zijn de uitspraken over Meesseman, Capriaux en Massey die het verschil maken tussen "weetjes die er niet toe doen" vertellen en gewoon flagrant grove uitspraken doen;

Het gevolg van de woke cultuur is ook dat niemand van belang meer durft om Demarez zijn daden publiekelijk te relativeren. Er wordt een zwart/wit verhaal van gemaakt, en als je niet akkoord bent mag je mee op de brandstapel. Er is geen plaats meer in het medialandschap voor mensen die niet laaiend enthousiast zijn over lgbtq en black lives matter, wat goed bedoeld is maar ik toch een onrustwekkende evolutie vind.

Zou ik betwijfelen. Want er zaten nog atleten op die vlucht, hé, de reden van zijn opmerking is dus het holebi zijn. Nu, die eerste uitspraak vind ik ook nog ca va. Zeggen dat iemand holebi is, is op zich niet ter zake doende, maar nog niet denigrerend.

Ze zegt niet dat ze die zelf als man bekijken, ze zegt wel dat die door anderen soms zo gezien wordt. Dat is een héél grote nuance, want ze maakt er zelf geen lachend commentaar op.

Het zijn de uitspraken over Meesseman, Capriaux en Massey die het verschil maken tussen "weetjes die er niet toe doen" vertellen en gewoon flagrant grove uitspraken doen;
Ging hem niet om de vlucht maar om de avond ervoor waar de hockey-ploeg op stap is geweest met de cats.
Voor mij zijn dat geen flagrante grove uitspraken, gewoon onnozele mopjes (snap die van Billy Messi niet eens)

Ik verwacht nu ook niet dat iemand denkt dat ze effectief op de vlucht sex hadden. Ook Thiam en co zaten op die vlucht en waarden dus meer dan wss op hetzelfde feest (gezien je het olympisch dorp nauwelijks kan verlaten)

Het gaat idd wel heel ver met die woke shit, een mens zou bijna zijn mond bijna niet meer durven opendoen. Jammer voor hun dat de micro nog openstond. Juist gelijk of dat die belgian cats nog nooit zo over mannen hebben gesproken 🙄

mod edit: overbodig deel verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om even op het niveau van den Eddy te gaan: Duidelijk iemand die een klein pietje heeft en seksueel gefrustreerd is. Die soul patch alleen al. :sarcastic:

Serieus, dit wegzetten als toog-/kleedkamerpraat is toch wel wat kort door de bocht.

Ten eerste zijn zijn uitspraken niet in zijn vrije tijd gedaan, hij stond niet met maten aan de toog of in de kleedkamer. Hij stond op de werkvloer, met name die van de VRT, en dat is het grote probleem. Eddy vond het nodig om zijn opmerkingen daar te maken en het feit dat hij dat doet, wijst er ook op dat het niet de eerste keer zal zijn dat hij zo'n denigrerende opmerkingen zal gemaakt hebben. Hij is (waarschijnlijk) ambtenaar en gezicht van VRT, hij wordt verondersteld hun waarden en visies uit te dragen. Als de VRT hem hiervoor wil ontslaan, is dat hun goed recht. Steken ze hem in de diepste archieven in de kelder weg om enkel nog tekstjes in te lezen, mij ook goed. Maar ik denk dat de VRT een verkeerd signaal zou uitzenden mocht hij terug als schermgezicht verschijnen.

Ten tweede, zijn zijn uitspraken gewoon respectloos voor de Cats. Voor mij is het gespeculeer over de geaardheid van de Cats niet zozeer het probleem, maar het feit dat hij er ook uiterlijkheden bijsleept. Mij interesseert het persoonlijk niet zo wie nu liever vrouwen dan mannen liefheeft, zijn mijn zaken ook niet en maakt mij niet uit. Ik snap wel dat de LGBTQ+-gemeenschap op hun teen getrapt is en die zijn nu eenmaal mondig. Over de uiterlijkheden, Billie Massey bijvoorbeeld is een meisje van 21(!) die waarschijnlijk al genoeg complexen heeft qua haar lengte en uiterlijk, want afwijken van de norm betekent het mikpunt van spot zijn. Dan zijn uitspraken van zo'n 50'er die zich verheven voelt boven de rest, echt erover. Over een mannenploeg zou niet op basis van uiterlijkheden, worden gespeculeerd over hun geaardheid of gespot worden met hoe ze eruit zien. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen) Het toont op z'n minst zijn vrouwonvriendelijkheid aan. De machocultuur zal eruit moeten, of toch zwaar moeten inbinden.

Het is toch ook een een beetje overroepen natuurlijk.
Demarez maakte een toespeling op de cats hun geaardheid. Bon hij heeft daar geen ongelijk in aangezien het niet allemaal hetero’s betreft. Ja dat stuk van het poepen is erover, maar bon dat is wat vettige klap eh. Zo kan je over elke sporter wel iets zeggen waarom zij wel of niet gepoept hebben. Die condooms op de OS was in rio nog een ding.

Dan de toespeling op de achternaam van Meesseman. Tsja goed gevonden, niet echt gepast maar bon. Gewoon foute humor.

Om daar nu iemand voor de deur te wijzen terwijl die man al jarenlang zo goed zijn job doet is ondenkbaar. Dat je dit niet zomaar kan laten passeren dat snap ik. Maar iets als dit is dagelijkse kost in Nederland. Men maakt elkander daar uit voor het vuil van het straat op tv. Het verschil is dat men daar hun eigen uitspraken onwnen. Terwijl hier onmiddellijk het boetekleed aangetrokken wordt.

En onze vriend Karl Vannieuwkerke, die zouden ze moeten buitengooien. Wat een ongelooflijke flapdrol is dat. Gaat nog een beetje natrappen, terwijl niemand zijn mening gevraagd heeft. Walgelijk is dat.
Ik ben ook geen voorstander van hem daarvoor te ontslaan. Maar om een heel andere reden.

Ik vind het een grote gemiste kans van de VRT om hier een debatprogramma van te maken, zoals bij de verkiezingen. Met mensen in de zaal die kunnen uitleggen hoe dergelijk gedrag en dergelijke uitspraken hen dagelijks raken. Hoe hun leven nog altijd elke dag beïnvloed wordt door die manier van denken, en die manier van handelen. Dan mag Demarez daar zitten en dat even over zich laten komen, en op een doordachte en fatsoenlijke manier sorry zeggen en dan kan iedereen daar de spons over vegen.

In plaats van hem nu weg te moffelen alsof het nooit is gebeurd, Demarez ontslaan en hij moet zwijgen. Wat is er dan veranderd? Weinig of niks. Ik zou dat een véél betere manier vinden.

Maar het bovenstaande vind ik ook een groot probleem, en precies de reden waarvoor er voor mij wel degelijk moet ingegrepen worden, op één of andere manier: Dit is het normaliseren van zo'n gedrag. En dat mag niet genormaliseerd worden. "Wat is daar nu zo erg aan, iedereen doet dat" maakt het net erger, niet beter! Dat er nog zo veel mensen het doen, is omdat we het maar normaal vinden. En dat is net het probleem.

Kom kom kom, had die micro niet opengestaan, ging er geen haan naar kraaien. De dag nadien waren Eddy en zijn maten het al vergeten en hebben ze daarom minder respect voor de cats ?

Kom kom kom, had die micro niet opengestaan, ging er geen haan naar kraaien. De dag nadien waren Eddy en zijn maten het al vergeten en hebben ze daarom minder respect voor de cats ?
Natuurlijk ging er geen haan naar kraaien, omdat niemand het gehoord had. Had die micro niet opgestaan, en had de geluidstechnicus achteraf gezegd: "wat ik daar allemaal gehoord heb, allemaal seksistische praat", dan hadden daar evenveel hanen naar gekraaid.

Als niemand het hoort is het nog altijd niet correct. Als je het openbaar doet waarbij iedereen het hoort, dan moet je ingrijpen, want anders zeg je daarmee: komkom, beetje seksistische praat is niet zo erg, wat homonegativiteit, daar moeten ze maar tegen kunnen, dat is waar we voor staan.

Zeg wat je wilt, maar inderdaad, Eddy en zijn maten hebben duidelijk getoond dat ze minder respect hebben voor de Cats dan wel leek tijdens de uitzending.

Los van de dingen die hij zegt en toen ik het hoorde dacht ik ook van allez wat een voze praat is dat nu, zo praat je niet over mensen is er wel niemand die bij dat "gesprek" aanwezig was die zegt "Zeg Eddy, zo'n dingen zeg je toch niet?" integendeel.
Ik had op een gegeven moment ook een beetje de indruk dat men het aan het uitlokken was met hun "echt? denk je dat?" waarna hij nog wat verder wauwelt en er nog wat schepjes bovenop doet.
Dan het feit dat het niet alleen "per ongeluk" opgenomen werd, maar dat het dan ook nog eens naar buiten raakt, lijkt mij toch allemaal ook een beetje op "we zullen Eddy eens pakken".
Er was dus niemand die dacht "allez Eddy is weer bezig geweest - deletes opname" integendeel hij houdt de opname bij, en geeft ze niet aan zijn meerdere of wel doet dat (ook) wel, maar die besluiten dan ook nog eens om het te lekken? Laat ons eerlijk zijn als die opname niet gelekt was had niemand hiervan iets geweten en had niemand zicht gekwetst moeten voelen. Wie heeft hierbij nu eigenlijk iets gewonnen?

edit * ok blijkbaar was het op de livestream te horen, wist ik niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk ging er geen haan naar kraaien, omdat niemand het gehoord had. Had die micro niet opgestaan, en had de geluidstechnicus achteraf gezegd: "wat ik daar allemaal gehoord heb, allemaal seksistische praat", dan hadden daar evenveel hanen naar gekraaid.

Als niemand het hoort is het nog altijd niet correct. Als je het openbaar doet waarbij iedereen het hoort, dan moet je ingrijpen, want anders zeg je daarmee: komkom, beetje seksistische praat is niet zo erg, wat homonegativiteit, daar moeten ze maar tegen kunnen, dat is waar we voor staan.

Zeg wat je wilt, maar inderdaad, Eddy en zijn maten hebben duidelijk getoond dat ze minder respect hebben voor de Cats dan wel leek tijdens de uitzending.
Ik hoor daar helemaal geen seksistische praat in, nog homonegativiteit
Los van de dingen die hij zegt en toen ik het hoorde dacht ik ook van allez wat een voze praat is dat nu, zo praat je niet over mensen is er wel niemand die bij dat "gesprek" aanwezig was die zegt "Zeg Eddy, zo'n dingen zeg je toch niet?" integendeel.
Ik had op een gegeven moment ook een beetje de indruk dat men het aan het uitlokken was met hun "echt? denk je dat?" waarna hij nog wat verder wauwelt en er nog wat schepjes bovenop doet.
Dan het feit dat het niet alleen "per ongeluk" opgenomen werd, maar dat het dan ook nog eens naar buiten raakt, lijkt mij toch allemaal ook een beetje op "we zullen Eddy eens pakken".
Er was dus niemand die dacht "allez Eddy is weer bezig geweest - deletes opname" integendeel hij houdt de opname bij, en geeft ze niet aan zijn meerdere of wel doet dat (ook) wel, maar die besluiten dan ook nog eens om het te lekken? Laat ons eerlijk zijn als die opname niet gelekt was had niemand hiervan iets geweten en had niemand zicht gekwetst moeten voelen. Wie heeft hierbij nu eigenlijk iets gewonnen?
Dat was los op de ether he, alleen had die ether moeten afstaan

Ik hoor ook regelmatig opmerkingen over mijn lengte en op een festival zijn dat er ig per dag, quasi allemaal van vrouwen
Ik stoor me daar ook niet aan maar blijkbaar moet ik daarvoor dus naar hun baas gaan om hun ontslag te eisen!

Juist ofdat holebi's niet zo'n toog praat geven over hetero's.
Komen de hetero's op straat ?
[Ik heb helemaal niets tegen holebi's, ken er zelfs enkele en die kunnen meestal wel lachen met zo'n moppen, kunnen er er niet mee lachen, bied ik mijn excuses aan en de kous is af, maak er geen zo'n heksenjacht van aub]
Het is juist of dat iedereen die zo'n toog praat eens doet, de meest slechte mens van de wereld is.

Zeggen dat al die vrouwen lesbisch zijn en dat die het "manneke" is en dat er niet gaat gepoept zijn. Da's gewoon kinderachtig, seksistisch en homofoob. Dat veel mensen het willen afdoen als cafépraat is gewoon part of the problem.

Denk je nu echt niet dat je op uw werk zou buiten vliegen moest je zo'n praat over pakweg een belangrijke klant verkopen na een meeting waarbij uw micro nog op staat? Denk je dat die klant nog bij uw firma zou blijven na zoiets? Nee, en ik denk niet dat nog veel vrouwen zin gaan hebben in een interview met Demarez.

Feit alleen al dat zoveel mannen dat een fait divers vinden toont gewoon aan hoe dom en plat de gemiddelde Vlaming is.
Het feit dat er zoveel aanstoot aan wordt genomen toont gewoon aan hoe hard de slinger is doorgeslagen naar de andere kant.
Zijn vooral domme mopjes, net zoals oudjes uit lachen door Thomas Huyghe maar dat mag dan wel bewust uitgezonden worden elke avond

Zeggen dat al die vrouwen lesbisch zijn en dat die het "manneke" is en dat er niet gaat gepoept zijn. Da's gewoon kinderachtig, seksistisch en homofoob. Dat veel mensen het willen afdoen als cafépraat is gewoon part of the problem.

Denk je nu echt niet dat je op uw werk zou buiten vliegen moest je zo'n praat over pakweg een belangrijke klant verkopen na een meeting waarbij uw micro nog op staat? Denk je dat die klant nog bij uw firma zou blijven na zoiets? Nee, en ik denk niet dat nog veel vrouwen zin gaan hebben in een interview met Demarez.

Feit alleen al dat zoveel mannen dat een fait divers vinden toont gewoon aan hoe dom en plat de gemiddelde Vlaming is.
Dat ge zo reageert toont gewoon aan hoe homofoob ge zelf zijt. Homo zijn is de voor mij de normaalste zaak van de wereld.

Voor mij is er geen verschil tussen wat hij nu heeft gezegd of als hij gezegd zou hebben : Daar zal wel serieus gepoept zijn, want op één na allemaal hetero. Maakt toch niks uit of die lesbisch zijn of hetero?

En nee, voor wat achterklap vliegen wij hier niet buiten nee....
Dat dat op microfoon staat is gewoon een zeer jammer toeval.

Ge doet bijna of die gast heeft een moord gepleegd.

edit * ok blijkbaar was het op de livestream te horen, wist ik niet
Ja, je kunt denken dat hij is uitgelokt. Dat het een ingewikkeld plan was om hem zo één ding te laten zeggen, en dan toevallig het geluid aan te laten staan en dan "vertel eens meer over die homonegativiteit, Eddy", en dan ook nog eens naar de livestream blijven uitzenden, allemaal zodat ze hun eigen job kwijt zijn.

Of de andere optie is: Het is nog zo ingeburgerd, en het gebeurt nog zo vaak, dat mensen ongepaste commentaar maken over iemands geaardheid, linken van uiterlijk aan geaardheid, sportprestaties ten spijt, dat het gewoon per ongeluk kan gebeuren. Ik weet welke van de twee opties ik het meest waarschijnlijk vind. Ik snap ook niet waarom we zouden moeten doen alsof dat hij in de val is gelokt, dat is wel een heel rare vorm van vrijpleiten.

Ik hoor daar helemaal geen seksistische praat in, nog homonegativiteit

Dat was los op de ether he, alleen had die ether moeten afstaan

Ik hoor ook regelmatig opmerkingen over mijn lengte en op een festival zijn dat er ig per dag, quasi allemaal van vrouwen
Ik stoor me daar ook niet aan maar blijkbaar moet ik daarvoor dus naar hun baas gaan om hun ontslag te eisen!
Als die opmerkingen op de openbare omroep zijn, door een omroeper die objectief de sport hoort te verslaan en de sfeer moet scheppen in het sportfestijn, die dat ook doet als iedereen het hoort, maar als hij denkt dat niemand het hoort, zit hij je belachelijk te maken met opmerkingen die er totaal niets toe doen en bovendien ook nog eens kwetsend zijn voor een grote groep mensen die zich net optrekken aan jouw prestaties, dan wel. Maar je ziet het verschil wel met een opmerking op een festival, denk ik.

@Jimmypop praat jij hetzelfde aan de toog over je collega's als op je werk?

Wie gaat eddy nog serieus nemen hierna bij het commentariëren van (vrouwen)sport? Ophoepelen en iemand inzetten die wel respect heeft en professioneel is aub.

Terug
Bovenaan