Tweede woning?

Heb jij een tweede woning?

• Ja, als opbrengsteigendom

Stemmen: 5 29,4%
  • Ja, als vakantieverblijf dat niet verhuurd wordt

Stemmen: 1 5,9%
  • Ja, als vakantieverblijf dat ook verhuurd wordt

Stemmen: 1 5,9%
  • Nee

Stemmen: 10 58,8%

• Totaal aantal stemmers
    17

Pieterjan94

Well-known member
Zijn er gebruikers die een tweede woning hebben? Aan zee, de redenen, of misschien zelfs in het buitenland.

Zelf gekocht, zo ja wat was de reden? tevreden van?

Zijn zelf aan het kijken voor een tweede woning om regelmatig eens een verlengd weekend door te brengen, en aan te bieden aan familie evt. Vroeg me af hoe het de andere eigenaars bevalt.

Zoals hier wel al genoeg staat hebben wij een tweede woning,, maar in dezelfde gemeente en voor verhuur. Niet echt van toepassing op jouw situatie dus.

Tenzij je er héél vaak gebruik van maakt (of het commercieel deels uitbaat), zou ik dat toch afraden. Je moet daar eens de kost van rekenen. Een woning in het buitenland nog meer, tenzij je héél veel verlof kan hebben. Want daar zit je nog met grotere kosten ivm onderhoud, onbekende wetgeving, ...

Wij hebben een appartement gekocht in Duinenwater, Knokke.

Waarom onze kust? We staan er op een uurtje en kennen genoeg wegen om de eventuele files te vermijden. Ideaal om eigenlijk vrijdagavond snel te vertrekken om er een weekend te verblijven. Met de Ardennen moet je sowieso altijd Brussel passeren en met een buitenverblijf in het buitenland, is het niet evident om snel een weekendje weg te gaan. Plus het gevaar dat je er elke grote vakantie zit, terwijl we die vakanties qua bestemming toch altijd willen afwisselen.

Daarbij we rijden nu ook al snel naar Knokke als we niets te doen hebben om om over de dijk te wandelen, te winkelen of het Zwin te bezoeken. De keuze was dan snel gemaakt om snel de stress te kunnen ontvluchten aan onze kust.

De bedoeling is ook wel om het appartement in de zomer af en toe te verhuren en het zo als opbrengsteigendom te gebruiken. Iets waar we zwaar rekening mee hebben gehouden in materiaalkeuzes en afwerking.

Hoe het bevalt? Nog geen idee. We hebben gisteren net de opleverdatum gekregen, 1 maart hebben we de sleutels. Momenteel druk met alle werken te plannen en leveringen van de inrichting zodat we er in de paasvakantie al een weekje kunnen verblijven. :)

Waarom onze kust? We staan er op een uurtje en kennen genoeg wegen om de eventuele files te vermijden. Ideaal om eigenlijk vrijdagavond snel te vertrekken om er een weekend te verblijven. Met de Ardennen moet je sowieso altijd Brussel passeren en met een buitenverblijf in het buitenland, is het niet evident om snel een weekendje weg te gaan. Plus het gevaar dat je er elke grote vakantie zit, terwijl we die vakanties qua bestemming toch altijd willen afwisselen.

Daarbij we rijden nu ook al snel naar Knokke als we niets te doen hebben om om over de dijk te wandelen, te winkelen of het Zwin te bezoeken. De keuze was dan snel gemaakt om snel de stress te kunnen ontvluchten aan onze kust.

De bedoeling is ook wel om het appartement in de zomer af en toe te verhuren en het zo als opbrengsteigendom te gebruiken. Iets waar we zwaar rekening mee hebben gehouden in materiaalkeuzes en afwerking.

Hoe het bevalt? Nog geen idee. We hebben gisteren net de opleverdatum gekregen, 1 maart hebben we de sleutels. Momenteel druk met alle werken te plannen en leveringen van de inrichting zodat we er in de paasvakantie al een weekje kunnen verblijven. :)

Eens goed zien of je mag verhuren als vakantiewoning ;)

Mijn schoonpa heeft daar een apartement boven den AH. Dat is toch een stukske stappen naar de zee ze..

Mijn schoonpa heeft daar een apartement boven den AH. Dat is toch een stukske stappen naar de zee ze..

Anderhalve kilometer om exact te zijn en da's perfect zo. We zijn geen strandkloppers. We waren direct verliefd op Duinenwater en de omgeving waar er nog ademruimte is. En algemeen in Knokke is er altijd wel iets te doen.

Duinenwater is idd zeer mooie locatie, wij zitten regelmatig in de Zes Bochten met de kindjes of op Lakeside.

Zelf hebben we een app in Heist op den dijk.

Heist vind ik persoonlijk rustiger dan Knokke en het strand is daar geschikter voor met kleine kinderen.

Zijn er gebruikers die een tweede woning hebben? Aan zee, de redenen, of misschien zelfs in het buitenland.

Zelf gekocht, zo ja wat was de reden? tevreden van?

Zijn zelf aan het kijken voor een tweede woning om regelmatig eens een verlengd weekend door te brengen, en aan te bieden aan familie evt. Vroeg me af hoe het de andere eigenaars bevalt.
Voor eigen gebruik haal je dat er nooit uit. Misschien heb je een paar 100 K staan en wil je iets, ok dan is dat eventueel interessant, maar dan nog. Je bent ergens half-verplicht om daar naartoe te gaan in de vakanties, altijd naar dezelfde plaats.

De Belgische kust is nu toch niet zo mooi als het op bebouwing aankomt, zeker vlak aan het strand. De Zeedijk ligt het merendeel van de tijd in de schaduw van die hoge grijze blokken, men had dat gewoon nooit mogen toelaten. Daarnaast wil men alles soms extreem druk maken en exploiteren, waardoor je eigenlijk permanent op een soort kermis zit.

Er zijn wel nog wat mooie plekken, maar je moet ze weten zijn.

Verhuren, leuk als je zelf controle hebt, anders goed opletten met welke huurders je eigendom huren. Sommigen gebruiken dat voor een zuip-weekend, anderen nemen toch hun vieze hond mee en laten die in de zetel liggen, allemaal meegemaakt...

Mijn ouders hebben een huis in Frankrijk (ongeveer op dikke 1000 km van hier) waar ze een paar maanden per jaar verblijven. De rest van de tijd staat dat leeg of wordt het verhuurd, afhankelijk van de periode... In de wintermaanden komen in die regio immers amper toeristen. De opbrengsten van verhuur lijken goed maar de kosten van zo'n ding zijn er ook niet naast.

- Dat kot wordt onderhouden door iemand die ze daarvoor betalen. In hun geval een gepensioneerd koppel die er in de buurt wonen. Die mensen houden dat dan in het oog, poetsen en onderhouden de tuin. Dat kost je al geld en je moet dan nog 's geluk hebben dat je de lokale zaakwaarnemers kan vertrouwen. Je kan zoiets ook aan een bedrijf uitbesteden.
- Verhuur kan je niet zelf doen als die woning ver van je woonplaats ligt. Dus daar betaal je dan een commissie op.
- Verzekering is een pak duurder als de woning verhuurd wordt voor vakanties.
- Alles gaat er sneller stuk... veel gasten zijn minder secuur of zorgzaam als ze in hun vakantiewoning zitten. De waarborg is dan vaak een bron van discussie en soms komen die defecten ook pas later zichtbaar.

Vakantiewoning is leuk maar vergt heel wat aandacht.

Ik denk als ge zo een huisje in Durbuy of iets hebt, dat ge dat in de zomer en winter wel serieus kunt verhuren om de kosten van het jaar mee te betalen. Uiteindelijk betaald dat dan zichzelf af. Maar natuurlijk kan je zelf alleen gaan in de niet toeristische periodes..

Ik denk als ge zo een huisje in Durbuy of iets hebt, dat ge dat in de zomer en winter wel serieus kunt verhuren om de kosten van het jaar mee te betalen. Uiteindelijk betaald dat dan zichzelf af. Maar natuurlijk kan je zelf alleen gaan in de niet toeristische periodes..
denk dat je toch wel raar gaat opkijken als je wil dat dit zichzelf afbetaalt. En de winterperiode, wanneer denk je dat dan wel (serieus) te verhuren behalve kerst/nieuwjaar?

denk dat je toch wel raar gaat opkijken als je wil dat dit zichzelf afbetaalt. En de winterperiode, wanneer denk je dat dan wel (serieus) te verhuren behalve kerst/nieuwjaar?
Als wij kijken naar huisjes is dat meestal van november/februari en de zomermaanden juni/juli/september

Er zijn heel veel dingen volzet.. Maar idd wss is het niet zo rooskleuring als ik mij voorstel :)

Als wij kijken naar huisjes is dat meestal van november/februari en de zomermaanden juni/juli/september

Er zijn heel veel dingen volzet.. Maar idd wss is het niet zo rooskleuring als ik mij voorstel :)
Pas op, er zullen er wel degelijk een aantal goed draaien, maar da's dan ook de toplocaties (dus duur) en die worden vaak commercieel uitgebaat. Veel hou je daar dan niet van over als je zelf niet het poetsen/onderhoud doet.

Het probleem is de vaste kosten, niet de verhuren op zich.

Veel mensen rekenen zich rijk met gedroomde inkomsten van een tweede huis.

Toch heel wat in onze kennissenkring die elke maand daar significant geld naar toe moeten brengen ipv dat er geld uit komt.
Mensen die denken dat je de kosten van een huis (die op zichzelf ook altijd al onderschat worden, want hoeveel mensen rekenen de depreciatie (-2% pj) mee als kosten?) wel even vlot worden terugverdiend komen van een koude kermis thuis. Laat staan of dat je de koopsom zou kunnen recupereren.

En nu overal in Europa de huizenmarkt aan het instorten is, zou ik nog even op het hek blijven zitten.

Laatst bewerkt:
Lol,

De huizenmarkt kan niet instorten, zodra de prijzen nog maar iets interessanter worden vliegen alle soorten investeerders erop af.

De mensen kunnen nu eenmaal niet in het bos gaan wonen.
De verhuurmarkt blijft ook stijgen. Dus voor investeerders alleen maar beter.

-2% depreciatie op een woning?

Terug
Bovenaan