TV + RCA kabel + speakers = geen geluid

yode92

Well-known member
Ik had al een hele tijd mijn speakers (2.1 setje) aangesloten via de 'koptelefoon' aansluiting. Nu had ik het idee dat dit niet optimaal was omdat je dan eigenlijk nooit gebruik maakt van L/R (misschien is die aanname al fout...), dus heb ik mij een RCA kabel gekocht. Aangesloten op mijn Sony KDL-50W805C (foto van de achterkant), maar ik krijg er geen geluid uit. Instellingen zijn aangepast naar gebruik van extern audio systeem en audio output (dus niet meer de koptelefoon). Ze zitten aangesloten op de R en L links bovenaan. Ben ik hier nu iets heel stoms verkeerd aan het doen...?

Edit: online manual gevonden, blijkbaar heb ik het dus in een ingang gestoken... Ben ik dan juist dat gewoon aansluiten via 1 kabel via de 'koptelefoon' uitgang eigenlijk ook gewoon goed is?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Koptelefoon heeft 3 of 4 contactpunten: TRS van "tip ring sleeve" voor een gewone koptelefoon en TRRS van "tip ring ring sleeve" voor een headset. Beiden hebben stereo zoals RCA, maar de TRRS voegt nog microfoon toe ook.

Het enige dat anders is is XLR, dat heeft gebalanceerde L en R kanalen, maar dat vind je niet op standaard koptelefoons en versterkers.


De foto is net niet scherp genoeg, maar die RCA lijkt een input te zijn (pijltje dat IN het cirkeltje gaat). Dat kan niet werken. Je gaat trouwens geen verschil hebben tussen RCA en TRS normaal. Je kan wel TRS => RCA kabels kopen ook als je dat verkiest.
Koptelefoon heeft 3 of 4 contactpunten: TRS van "tip ring sleeve" voor een gewone koptelefoon en TRRS van "tip ring ring sleeve" voor een headset. Beiden hebben stereo zoals RCA, maar de TRRS voegt nog microfoon toe ook.

Het enige dat anders is is XLR, dat heeft gebalanceerde L en R kanalen, maar dat vind je niet op standaard koptelefoons en versterkers.


De foto is net niet scherp genoeg, maar die RCA lijkt een input te zijn (pijltje dat IN het cirkeltje gaat). Dat kan niet werken. Je gaat trouwens geen verschil hebben tussen RCA en TRS normaal. Je kan wel TRS => RCA kabels kopen ook als je dat verkiest.
 
Oplossing
Koptelefoon heeft 3 of 4 contactpunten: TRS van "tip ring sleeve" voor een gewone koptelefoon en TRRS van "tip ring ring sleeve" voor een headset. Beiden hebben stereo zoals RCA, maar de TRRS voegt nog microfoon toe ook.

Het enige dat anders is is XLR, dat heeft gebalanceerde L en R kanalen, maar dat vind je niet op standaard koptelefoons en versterkers.


De foto is net niet scherp genoeg, maar die RCA lijkt een input te zijn (pijltje dat IN het cirkeltje gaat). Dat kan niet werken. Je gaat trouwens geen verschil hebben tussen RCA en TRS normaal. Je kan wel TRS => RCA kabels kopen ook als je dat verkiest.
Duidelijk bedankt. Het is inderdaad een input.

Die kabel kopen was dus helemaal niet nodig... :)
 
fyi, buiten gebalanceerde XLR aansluitingen, zijn er ook gebalanceerde TRS aansluitingen.
RCA is al bijna een eeuw oude technologie maar doet het nog steeds goed binnen de audio.
De hoofdtelefoon jacks zouden het gewoon moeten doen, die zijn stereo normaliter.
 
fyi, buiten gebalanceerde XLR aansluitingen, zijn er ook gebalanceerde TRS aansluitingen.
RCA is al bijna een eeuw oude technologie maar doet het nog steeds goed binnen de audio.
De hoofdtelefoon jacks zouden het gewoon moeten doen, die zijn stereo normaliter.
Yep, heb het ook eens getest en doet het gewoon. Dom van mij om het niet eerst te testen ^^
 
Terug
Bovenaan