SoundblasterX G6 en Logitech Z906 speaker set: geen geluid

LaCucaracha

Well-known member
Hallo,

Ik heb deze week van iemand anders hier op het forum een externe geluidskaart gekocht, namelijk de Soundblaster X G6. De bedoeling is om deze te gebruiken in combinatie met mijn 5.1 speakerset ( Logitech Z906). Ik heb de Soundblaster via de usb kabel verbonden met mijn PC. De 5.1 set is via 6 channel kabels (https://www.ebay.com.au/itm/252341096685) verbonden met mijn pc.
Echter, wanneer ik bij afspeelapparaat (rechts vanonder in taakbalk) de Soundblaster selecteer in plaats van Realtek (R) audio heb ik nergens nog geluid.

Ik vermoed dat het ergens een basic instelling is die verkeerd staat, maar ik ken er niet veel van, dus weet niet goed wat te testen/doen.
Ik kan alvast wel zeggen dat ik de firmware van de Soundblaster geïnstalleerd van de Soundblaster.

Iemand raad?

Greetz
 
Ik snap er niets van... Drivers heb ik gedownload. Ik heb in de Sound Blaster Command 5.1 virtual surround gekozen:



Ik heb op mijn 5.1 set alle mogelijke inputs gekozen, maar nergens geluid wanneer ik de test laat lopen

Zou het iets met die 6 channel kabels te maken hebben?
 
Heb die soundcard gehad, goed ding nogtans. Heb je geen foto van hoe alles is aangesloten?

ook al geprobeerd om de audio quality te verzetten naar 16bit 48hz? of in direct modus ook geen geluid?
 
Heb die soundcard gehad, goed ding nogtans. Heb je geen foto van hoe alles is aangesloten?

ook al geprobeerd om de audio quality te verzetten naar 16bit 48hz? of in direct modus ook geen geluid?
De soundcard is via de pc verbonden met een usb kabel. De subwoofer van de Z906 is via een optische kabel verbonden met de PC.
Ik heb dan nog een extra optische kabel gekocht om de subwoofer te verbinden met de soundcard, maar die past er niet in:(
 
veel kun je qua aansluitingen niet verkeerd doen. uw set op de optical out steken.

hoe staan de leds op de soundblasterX?

1683312903210.png
 
Heb je geen 3.5mm jack voor de boxen? ik weet ondanks dat er daar optical op staat da 3.5mm jack gewoon op werken. ik had zo mijn bescheiden headset en mijn logitech speakers erop aangesloten. maar dan wel met 3.5mm jack. maar ik dacht wel dat ik een van de twee moest uitrekken want ze kunnen niet samen werken. Een optical kabel zelf heb ik nooit gebruikt, zou me verbazen moest dit niet werken
 
voor de leds zie hieronder:




Is dit 3.5 mm jack? Deze passen alle 3, maar welke van de 3 moet ik dan gebruiken om de subwoofer te verbinden met de soundblaster? En moet ik de subwoofer dan ook nog eens verbinden met de pc via optische kabel ?
 
Ja da zijn 3.5mm jack ik zou die is allemaal is proberen. probeer via headset aansluiting of je daar geluid hebt en dan moet er toch wel geluid uit de optical out normaal ook komen.
Ik kan mis zijn, maar ik denk als je optical gebruikt naar pc dan is het dacht ik normaal dat je geen geluid hebt. want da gebruikt je alleen de amp van de g6 en moet geluid vanuit pc komen. doe je dat niet dan gebruikt je puur de dac/amp van g6 zelf
 
Ja da zijn 3.5mm jack ik zou die is allemaal is proberen. probeer via headset aansluiting of je daar geluid hebt en dan moet er toch wel geluid uit de optical out normaal ook komen.
Ik kan mis zijn, maar ik denk als je optical gebruikt naar pc dan is het dacht ik normaal dat je geen geluid hebt. want da gebruikt je alleen de amp van de g6 en moet geluid vanuit pc komen. doe je dat niet dan gebruikt je puur de dac/amp van g6 zelf
Wacht he, je bent tegen een soundkaart analfabeet bezig:D

Wat moet ik dan juist met wat verbinden? Soundcard met subwoofer via 3,5 mm jack? Subwoofer met pc via optical?
 
ik zou beginnen met gewoon usb soundkaart naar pc. daar uw speaker set de 3.5mm jack in te steken in de headphone jack. kijken of je daar al geluid uit krijgt. Lukt dit dan verplaatsen naar achterkant van soundkaart en zien of bij optical out er geluid uit komt. Daarna kan je kijken om optical kabel zelf te gebruiken. Want als je die gaat gebruiken, ga je uwe speaker set moeten aansluiten via pc omdat je dan de soundkaart gebruikt als amp wat wilt zeggen da je u moederbord geluid gaan versterken maar je wel via de aansluitingen van pc je speakers moet aansluiten. Wat je ook is moet nakijken is volgende. blijkbaar hebben veel mensen dat staan op muted of low

Sound > Playback > G6 > Properties > Levels.
Check if SPDIF/Optical is muted.

Ook zag ik op je foto dat direct mode op staat, probeer deze ook met uit te zetten.
 
ik zou beginnen met gewoon usb soundkaart naar pc. daar uw speaker set de 3.5mm jack in te steken in de headphone jack. kijken of je daar al geluid uit krijgt. Lukt dit dan verplaatsen naar achterkant van soundkaart en zien of bij optical out er geluid uit komt. Daarna kan je kijken om optical kabel zelf te gebruiken. Want als je die gaat gebruiken, ga je uwe speaker set moeten aansluiten via pc omdat je dan de soundkaart gebruikt als amp wat wilt zeggen da je u moederbord geluid gaan versterken maar je wel via de aansluitingen van pc je speakers moet aansluiten. Wat je ook is moet nakijken is volgende. blijkbaar hebben veel mensen dat staan op muted of low

Sound > Playback > G6 > Properties > Levels.
Check if SPDIF/Optical is muted.

Ook zag ik op je foto dat direct mode op staat, probeer deze ook met uit te zetten.
Ok, ik heb nu via de groene 3,5 mm jack de subwoofer verbonden met de optical out op de soundblaster en dat lukt ! Ik heb geluid... Heel fel bedankt! Ik heb dan vervolgens de subwoofer via optical cable verbonden met de pc en dat lukt ook!

Ik denk dus dat het in orde is:p

Wat zijn nu de meest optimale geluidsinstellingen voor mijn 5.1 set, want ik zie door de bomen het bos niet meer :crazy:


 
Laatst bewerkt:
aah super nieuws! Ja de optimale settings, daarvoor ga je moeten testen. want is volgens mij vooral persoonlijk verbonden.
Ik gebruikte die alleen voor te gamen en met headset en ook zonder eenige vorm van surround of bass boost.
 
Terug
Bovenaan