Turkije

TRUMP

Active member
Verrassend genoeg, nog geen thread gevonden op de naam "turkije". indien wel, mag deze uiteraard samengevoegd worden.

Anyway: schitterende reis beleefd!

1) Gorëme, Cappadocië, 5 nachten . Dat landschap :love: prachtig gewoon.
ideaal om de balloons te spotten smorgens om 6 uur, die er over vliegen. ik heb ze proberen te tellen. Tussen de 90 en 100 ballonnen tegelijkertijd. Vlakbij je. Op een gegeven moment vloog er ene 5 meter boven ons.

Verder: horse riding gedaan. ook eens leuk. Quad's kon je ook huren, niet gedaan.

Ideaal te combineren met Antalya, ik gok 4 uurtjes met de bus.

2) Istanbul. Wat een prachtige stad. We verbleven in Sultanahmet. De ideale locatie om de stad te verkennen.
Galata tower gedaan, cruise op de bosporus, eens naar aziatisch gedeelte (Kadikoi, Uskudar).
Verder Blue mosque en Ayasophia. En de zijstraatjes naast de "grand bazaar" . Allemaal namaak kledij, maar amper te onderscheiden van echt.

Overigens, ik vond de Turken een ongelofelijk gastvrij volk, qua hotels ook. Niet normaal. zo behulpzaam.
Lawaai naast ons op de kamer: sorry sir we give you new room :eek: . toch nog niet veel meegemaakt!

Ik ga zeker nog es terug voor Pumakele en Ephezes.

Laatst bewerkt:
Vorig jaar ook Istanbul gedaan en idd qua gastvrijheid was dat echt wel top :thumb: .
enige "nadeel" is dat je erg ver van de airport zit hé.

In het aankomen toch 1,5 uur taxi gehad, in het terugkeren ook dik 1 uur taxi.
Waanzinnige stad.

Ook zo leuk hoe die katten daar vertroeteld worden. overal zie je dus katten. Er staan zelfs automaten her en der, waar je voor een muntstuk een handvol kattenkorrels krijgt om uit te delen :D

Maar Turkije is zo veelzijdig. Ik was wan angstig omdat ik het niet zo heb voor hun godsdienst, maar al bij al zijn die daar erg gematigd in, en laten dringen die het ook totaal niet op. Los van de minaretten die je af en toe hoort, merk je daar nix van. Vrouwen mogen kledij dragen wat ze maar willen. Al zal je natuurlijk geen varkensvlees vinden.

Turkije lijkt me zo een land waar je makkelijk 5 a 10 keer naartoe kunt, en telkens een andere reis kunt beleven, omwille van zn diversie geografie.

Vorig jaar ook half Turkije doorgereden.

Prachtige landschappen idd.

Van de Turken persoonlijk iets minder fan. Zeker op de baan. Vreselijke chauffeurs. Vreselijke rokers.

Aan voetbal tickets ook niet geraakt omdat de Turk zich niet kan gedragen in een stadion.
Istanbul heel leuke stad idd. Antalya geef ik wel 0 op 0. Veel te toeristisch, en maar weinig aan.

Troje, Efeze en vooral Bergama heel mooie bestemmingen als je van wat geschiedenis houdt.

Ook net iets teveel lamsvlees in hun keuken, en overal roken roken roken. Behalve in de meer toeristische delen, want daar kom je al eens een niet Turk tegen die al eens niet durft te roken. Volksgezondheid levert daar precies sterk werk. ;)

Konya leuke afwisseling en een meer authentieke Turkse stad. Cappadocië unieke landschappen, en die ballons zijn idd indrukwekkend, al werkten daar de "influencers" en hun 1000 foto's voor op de socials wel wat op de zenuwen.

Iemand ervaring met reizen naar Turkije met een eID dat nog 3 maand geldig is?
Volgens diplomatie BE en Corendon moet je identiteitskaart gewoon geldig zijn tot na je verblijf.
TUI Fly zegt minstens 2 maand en veel andere sites zeggen 6 maand of 150 dagen maar dat lijkt voor NL.

Volgens diplomatie BE en Corendon moet je identiteitskaart gewoon geldig zijn tot na je verblijf.
TUI Fly zegt minstens 2 maand en veel andere sites zeggen 6 maand of 150 dagen maar dat lijkt voor NL.
Ik heb met mijn internationaal paspoort gereisd. Op geen enkel moment mijn EID moeten tonen.
Misschien een optie voor je?

Als EU burger zou ik me in elk geval weinig zorgen maken.

Vorig jaar ook Istanbul gedaan en idd qua gastvrijheid was dat echt wel top :thumb: .
Geweldige mensen, geweldige omgeving en een ongelooflijk mooie stad. Ik ga er sowieso nog terug naartoe.
enige "nadeel" is dat je erg ver van de airport zit hé.

In het aankomen toch 1,5 uur taxi gehad, in het terugkeren ook dik 1 uur taxi.
Waanzinnige stad.
Wij hebben toen gewoon de metro gepakt en dan in Kadikoy een trein om verder te reizen naar Sultanahmet, eventjes onderweg maar wel heel makkelijk (en goedkoop).

Update voor mensen in dezelfde situatie. Dit is dus geen enkel probleem met eID. Ik kon alleen niet online inchecken, dit moest dan in de luchthaven gebeuren. Groetjes uit Didim :)

Terug
Bovenaan