Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Die jute is voor de zon. Gaat tegen een schaap niet veel helpen.

Wij zetten daar stukken betonnet rond. Als je die verknipt dat je pakweg 4 stukken hebt van 80x80 kan je die in een vierkant rondzetten. Aan mekaar binden en klaar. Gewoon roestkleur, valt niet op. Kost ook relatief weinig. Al vaak weides gedaan, gaat prima.
Hangt er een beetje vanaf wie in die weide komt dan. Lijkt me niet bepaald kindvriendelijk? (En kweet ni of schapen zich daar ook aan kunnen verwonden?)

Vraag ivm snoeien: Carpinus betulus. Ben een stuk de bovenkant achteraan in de tuin gewoon vergeten te doen in het najaar. (zijkanten zijn wel gedaan)

- nu nog doen? Of wachten tot de snoeibeurt begin juni?

Hangt er een beetje vanaf wie in die weide komt dan. Lijkt me niet bepaald kindvriendelijk? (En kweet ni of schapen zich daar ook aan kunnen verwonden?)

Nee is geen probleem. De pinnen niet naar buiten laten doorsteken he.. ;) hier meer dan 6 kleinkinderen bij de oma en veelvoud schapen. Nog geen gewonden in beide kampen

Vraag ivm snoeien: Carpinus betulus. Ben een stuk de bovenkant achteraan in de tuin gewoon vergeten te doen in het najaar. (zijkanten zijn wel gedaan)

Doe maar.

Je mag die heel 't jaar door snoeien hoor. Ik snoei typisch in augustus en dan nog eens in maart.

Je mag die heel 't jaar door snoeien hoor. Ik snoei typisch in augustus en dan nog eens in maart.
Hmm goed om te weten. Om één of andere reden dacht ik dat je dat in de wintermaanden moest vermijden. Geen idee hoe ik daarbij kom.

Morgen m'n nieuwe professionele manuele heggenschaar eens uithalen :coolbrows:

Hmm goed om te weten. Om één of andere reden dacht ik dat je dat in de wintermaanden moest vermijden. Geen idee hoe ik daarbij kom.
Een laat antwoord: omdat iemand dat zegt en iedereen dat daarna overneemt. Alleen wintergroene hagen snoei je best niet in de winter.
Je ziet heel vaak overal dezelfde onzin staan over bepaalde onderwerpen. Wanneer je er dan zelf over een topic wat beter op de hoogte bent, is dat wel grappig, om overal dezelfde nonsens te zien staan.

Pruimen snoeien doe ik typisch in September. Eventueel een vroege snoei in Mei.

Nu heb ik 10 appel en perenbomen in de nieuwe tuin. Hoe en wanneer snoei je die?

Ze lijken wat verwilderd. Kris kros takken. 2x snoeien per jaar in het begin om opgekuist te krijgen?

En welke bomen zijn nog te doen in belgie? Nectarine? Kiwi? Druiven?

Pruimen snoeien doe ik typisch in September. Eventueel een vroege snoei in Mei.
September is echt wel kantje boorde. Doe het dan in een droge periode in september. Loodglans is echt ongenadig.
Nu heb ik 10 appel en perenbomen in de nieuwe tuin. Hoe en wanneer snoei je die?
Appel & peren snoei je na de winter, februari - maart. Voor de winter = kans op kanker.
Ze lijken wat verwilderd. Kris kros takken. 2x snoeien per jaar in het begin om opgekuist te krijgen?
Of gewoon correct snoeien in de winter. Op youtube vind je wel enkele deftige kanalen over het snoeien van appels. Dit kanaal, Fruitwise, is goed

Ja. Maar een droog moment op een regenachtige dag ook niet ideaal voor pruimen.

Enige ervaring met ander fruit in een boom? Perzikken of zo? Is dat wat te doen in belgie?

De kersen hier zijn 100% vogelvoer hier -_-

Ja. Maar een droog moment op een regenachtige dag ook niet ideaal voor pruimen.

Enige ervaring met ander fruit in een boom? Perzikken of zo? Is dat wat te doen in belgie?

De kersen hier zijn 100% vogelvoer hier -_-
Enige ervaring met fruit :thinking::thinking::thinking:
Even denken, bomen dus
Kweepeer: de mooiste fruitboom volgens mij, ik geef de vruchten met plezier weg​
Perzik : juiste ras is belangrijk. Perzik Bénédicte is lekker en redelijk krulziekteresistent. Ik oogst een tiental vruchten per jaar.​
Abrikoos : niet ieder jaar oogst maar wel echt de moeite op een beschutte plek, meerdere goede rassen beschikbaar. Het ene jaar 10 vruchten, al twee jaar echt 5-10 kg per boom​
Amandel : Robijn, redelijke opbrengst (1-3 kg, wel veel werk), zeer mooie bloesem​
Paw-paw : niet iedereen lust dit, mooie boom​
Vijgen : op de juiste plek aangeplant heb je ieder jaar een mooie oogst (> 1 emmer)​
Saskatoon : lekkere kleine bes aan struik / boom tot 3 m hoog​
Kiwi : eerder een klimplant, voor tegen een muur. Kan ook in een stelling. 100 kg oogsten op een jaar is echt mogelijk.​
Kaki : moet ik nog aanplanten, staat al een tijdje in pot, maar groeit ook uit tot grote plant​
Mispel en Moerbei zijn nog alternatieven. Je hebt ook nog peerlijsterbes als echte boom met fruit

of voorjaar.
Kweepeer / Amandel kopen bij de Boomkwekerij de Linde
Paw-paw, vijg, moerbei en kaki bij kwekerij de moerbeiboom of de proeftuin
de rest is wat opzoekwerk op internet
En zet die abrikoos , perzik en amandel wat beschut (abrikoos en amandelen leiden tegen muur)

Kweepeer: de mooiste fruitboom volgens mij, ik geef de vruchten met plezier weg.​

Er zijn wel enkele rassen die zo eetbaar zouden zijn zoals Myagkoplodnaya (Russisch ras), wat denk ik voor veel mensen handiger is dan de harde vrucht die iedereen kent, maar geen ervaring mee.

@cege kan ook eens op eetbaargoed.nl kijken, daar hebben ze ook wel wat interessante zaken.

Persoonlijk fan van moerbeibomen, hopelijk groeit de mijne volgend jaar goed :unsure:

Terug
Bovenaan