Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Beschouw die Verbena gewoon als weefplant, laat hem uitzaaien en verwijder hem waar de plant je stoort. Zo krijg je een erg natuurlijk effect.

Ja maar vooraan groeide hij al bij de buren en tussen de klinkers van de oprit :laugh:
In de grote border achter mag het doen wat het wil :D

Iemand met pampasgrassen: doen die al veel? Die van mij zien er zo doods uit maar weet niet of ze dus dood zijn of gewoon door koude mei-maand terug in actie moeten schieten
Hebben jouw pampasgrassen ondertussen al pluimen? Ik lees online dat ze die in september krijgen, maar hier nog altijd geen pluimen. Die van ons is afgelopen voorjaar geplant, maar had toch verwacht dat die het eerste jaar al meteen zou bloeien...

Hebben jouw pampasgrassen ondertussen al pluimen? Ik lees online dat ze die in september krijgen, maar hier nog altijd geen pluimen. Die van ons is afgelopen voorjaar geplant, maar had toch verwacht dat die het eerste jaar al meteen zou bloeien...
Nee maar ze zijn wel gegroeid

Deze zomer redelijk wat opbrengst gehad voor het eerste jaar van mijn zomerframboos (Valentina). Dan, waarschijnlijk door de natte zomer, begonnen de takken af te sterven. Leek me niet zo vreemd, maar nu zijn de takken echt wel zo goed als weg, en ondanks dat er enkele weken terug nog enkele blaadjes groeiden, zijn deze nu ook verwelkt. Is dit normaal, zou ik na de winter terug groei verwachten, of gewoon om zeep?

Deze zomer redelijk wat opbrengst gehad voor het eerste jaar van mijn zomerframboos (Valentina). Dan, waarschijnlijk door de natte zomer, begonnen de takken af te sterven. Leek me niet zo vreemd, maar nu zijn de takken echt wel zo goed als weg, en ondanks dat er enkele weken terug nog enkele blaadjes groeiden, zijn deze nu ook verwelkt. Is dit normaal, zou ik na de winter terug groei verwachten, of gewoon om zeep?
Die zou nieuwe scheuten moeten gemaakt hebben. Maar frambozen houden niet van veel vocht...

Waarom moet er altijd bouwafval in de grond liggen net waar ge iets wilt planten of een paal wilt zetten :wallbash:

Moet ik nog ergens een breekhamer gaan vragen want ik krijg het met de hand er niet uit..

Waarom moet er altijd bouwafval in de grond liggen net waar ge iets wilt planten of een paal wilt zetten :wallbash:

Moet ik nog ergens een breekhamer gaan vragen want ik krijg het met de hand er niet uit..
Dat is echt triestig idd, ik heb zelfs badkamertegels van de jaren 80 gevonden die iemand hier wss is komen dumpen
En gevelsteen van de buren enzo

Dat is echt triestig idd, ik heb zelfs badkamertegels van de jaren 80 gevonden die iemand hier wss is komen dumpen
En gevelsteen van de buren enzo

Hier stak/steekt een oude betonnen omheining in de grond en nog wat ander afval. Tof om die betonnen platen en palen eruit te halen :unsure:

Tja, de oude manier van werven op te ruimen he, gat in de grond en al erin.

Kameraad wint toch denk ik, die had op een ochtend een sinkhole in z'n achtertuin, eens beginnen uitgraven om te zien hoe en wat. Nu had er dus iemand ooit een volledige betonmolen dik ne meter diep ingegraven met de opening naar onder, kuip op termijn doorgeroest-> grond in holte gevallen.

Nog een heel werkske geweest om die daar terug uit te krijgen

Hier stak/steekt een oude betonnen omheining in de grond en nog wat ander afval. Tof om die betonnen platen en palen eruit te halen :unsure:

Ik denk dat mijn tuin op dat vlak toch de kroon spant. De vorige eigenaar had gewoon de grond met 20 cm opgehoogd. Ik heb minstens 100² m verharding aangetroffen, 20 cm diep in de grond (allemaal tuinpaadjes met betonklinkers).
Verder ook nog aangetroffen onder de grond :
  • 2 m³ treinbielzen
  • plastieken frietvorkjes in overvloed (er stond een frituur op die grond)
  • 1m³ frietvet, 60 cm diep in de grond ingegraven

Ik denk dat mijn tuin op dat vlak toch de kroon spant. De vorige eigenaar had gewoon de grond met 20 cm opgehoogd. Ik heb minstens 100² m verharding aangetroffen, 20 cm diep in de grond (allemaal tuinpaadjes met betonklinkers).
Verder ook nog aangetroffen onder de grond :
  • 2 m³ treinbielzen
  • plastieken frietvorkjes in overvloed (er stond een frituur op die grond)
  • 1m³ frietvet, 60 cm diep in de grond ingegraven
Bij mij waren het gigantisch veel klinkers en dals van de oprit (overschot), allemaal overwoekerd door onkruid en grond in de tuin. Die staan nu allemaal gestapeld op 7 paletten.

Bij m'n ouders waren we een nieuwe omheining aan het plaatsen, ter vervangen van de haag. Er was een bepaalt punt in de haag waar hij altijd blad verloor en niet mooi was. Toen we op dat punt gingen graven voor een paal te zetten bleek er een oude waterput te zitten, gelukkig geen al te diepe maar er is wel serieus wat puin in gegaan.

Vandaag de kiwi's geoogst. Ik heb op dit ogenblik 4.5 bak geoogst, dat neerkomt op bijna 80 kg. Ik denk dat de helft van de oogst nog in de plant hangt. Vruchten moeten nu nog wat narijpen.

p3498439500-5.jpg

Oké, da's simpel. En voor de zekerheid de solar pomp eruit als het begint te vriezen.

Even terug komen op dit onderwerp want heb er nog een vraagje over: die pomp moet blijkbaar opgeborgen worden als de temperatuur tegen het vriespunt zit. Maar kan ik die pomp uit het water halen maar wel buiten bewaren en eventueel in een kist met stro?

Want mijn kuip zit in een bloembak maar nu dat mijn vijver vol is krijg ik die natuurlijk niet meer omhoog waardoor ik die kabels er niet meer door dat drainage gat krijg :unsure:

Iemand een idee wat te planten in een plantperk van 1breed op 5m lang, in volle zon? Het liefst van al zou ik inheemse planten daar willen zetten die ook nuttig zijn voor bijen en insecten maar langs de andere kant ligt dat dan natuurlijk langs een pad (noordkant) en wil ik ook niet dat mensen schrik hoeven te hebben als ze daar langs lopen.

Schrik van wat? :unsure:
Bijen en wespen, het is een pad van 1m breed waar mensen niet kunnen uitwijken (van zuid naar noord: grasperk, plantperk, pad, afsluitingen van de achterburen). Ikzelf heb daar weinig problemen mee maar ik kan geloven dat niet iedereen daar zo gek op is.

Iemand een idee wat te planten in een plantperk van 1breed op 5m lang, in volle zon? Het liefst van al zou ik inheemse planten daar willen zetten die ook nuttig zijn voor bijen en insecten maar langs de andere kant ligt dat dan natuurlijk langs een pad (noordkant) en wil ik ook niet dat mensen schrik hoeven te hebben als ze daar langs lopen.
Het is maar 1 m breed dus niets te hoog misschien, geraniums? In het midden dan eventueel iets dat wat hoger komt, soort salie of een kleine struik.

Er komen ongetwijfeld betere suggesties maar heb eens gekeken wat ik zoal heb staan. Bessenstruiken genre aalbes zijn misschien ook ok.

Laatst bewerkt:
Het is maar 1 m breed dus niets te hoog misschien, geraniums? In het midden dan eventueel iets dat wat hoger komt, soort salie of een kleine struik.

Er komen ongetwijfeld betere suggesties maar heb eens gekeken wat ik zoal heb staan. Bessenstruiken genre aalbes zijn misschien ook ok.
en met geraniums bedoel je dan de echte geranium aka ooievaarsbek.

Terug
Bovenaan