Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ja, uiteindelijk plant je gewoon die wortels over, die komen normaal terug uit. Maar je kan dat ook perfect volgend jaar doen. In volle zon mag de grond wel niet te droog/zanderig zijn....
Mja maar heb nu wel tijd en in weekend geven ze ook goed weer.
Ga ze planten boven de waterput/infiltratie put en in zomer zal ik extra water geven :p

Zolang de gemiddelde temperaturen rond de 15 graden liggen en er geen nachtvorst is zou verticuteren en bijzaaien geen probleem mogen zijn. Heb je een bodemstaal genomen om te weten of je moet kalken of die je dit gewoon op goed gevoel? Want dat is niet altijd nodig en zorgt ook dat uw gras moeilijker voedingsstoffen opneemt bij te hoge ph.
Gisteren gewoon meststoffen gestrooid. Mooi op tijd want na de laatste baan begon het te regenen
Verticuteren of kalken kan dan nog in het voorjaar, maar daar ga ik eens iemand voor aanspreken dan om het te laten bekijken

Gisteren gewoon meststoffen gestrooid. Mooi op tijd want na de laatste baan begon het te regenen
Verticuteren of kalken kan dan nog in het voorjaar, maar daar ga ik eens iemand voor aanspreken dan om het te laten bekijken

Een bodemstaal kan je zelf doen. Van een tuinaannemer/architect die actief is op bouwinfo:

Een bodemstaal analyse kost tussen de 70-100€ afhankelijk van wie maar vooral wat ze moeten zoeken.

pak een paar schuppen grond op verschillende plaatsen in de tuin ( gazongedeelte)

meng dit in een propere kruiwagen en neem van die hoop cc 500 gr grond en stuur deze op of doe dit binnen. Zeg wel dat je voor gazon wil gaan .

Wij werken met de bodemkundige dienst, heverlee of met biocontrol bornem. Beide goed. Er zijn er meer hoor maar aub ga niet naar een winkel die produktn verkoopt want gegarandeert moet je dan kalk smijten, dcm of scottsmesstoffen of witteprodukt van de gamma en aveve.

AACF1E17-F6C6-4550-8A7B-507499CD9D6F.jpeg
Hier eindelijk begonnen aan de voortuin!

Hier eindelijk begonnen aan de voortuin!
Eindeloos veel mogelijkheden:love:

Vorige week m’n borders vergroot door de gazon weg te snijden met een zodensnijder, vandaag dacht ik wat om te spitten maar pfff wat een karwei, op 30cm diep nog steeds wortels te vinden :crazy:

Tuin ligt trouwens vol met bladeren, wat zouden jullie doet gewoon in de nieuwe borders rijven of eerst laten composteren? Border wordt pas in het voorjaar aangeplant.

Tuin ligt trouwens vol met bladeren, wat zouden jullie doet gewoon in de nieuwe borders rijven of eerst laten composteren? Border wordt pas in het voorjaar aangeplant.

Gewoon in de borders harken en maak ze nat of gooi er wat compost op. Anders kunt ge misschien terug opnieuw beginnen :p

Alleen opletten dat er niet te veel eikenblad bij zit want dat composteert heel traag. Je kan ze eventueel wel versnipperen als het veel is.

Gewoon in de borders harken en maak ze nat of gooi er wat compost op. Anders kunt ge misschien terug opnieuw beginnen :p

Alleen opletten dat er niet te veel eikenblad bij zit want dat composteert heel traag. Je kan ze eventueel wel versnipperen als het veel is.

Tis voornamelijk berk, moet de grond sowieso nog omspitten dus de bladeren zullen toch gedeeltelijk in de bodem zitten dan.

Tis voornamelijk berk, moet de grond sowieso nog omspitten dus de bladeren zullen toch gedeeltelijk in de bodem zitten dan.
Niet teveel van aantrekken, zie die bladeren als gratis mulch. Ik haal in het voorjaar een beetje weg, maar weet dat volgens engels onderzoek de aanwezigheid van een strooisellaag de belangrijkste driver van biodiversiteit is. Het is een basis voor ecologisch tuinieren.

Ik heb 2 Japanse seringen staan die deze of gene ziekte hadden (ik ben de naam kwijt), eentje is er door gekomen op wat afgestorven takken na, ene is nagenoeg volledig dood maar heeft wel terug nieuwe scheuten aan de stam/wortel.
Knip/zaag ik het dood gedeelte weg nu int najaar of wacht ik best tot voorjaar? Of ben ik zelfs al te laat misschien zelfs?

Ik heb 2 Japanse seringen staan die deze of gene ziekte hadden (ik ben de naam kwijt), eentje is er door gekomen op wat afgestorven takken na, ene is nagenoeg volledig dood maar heeft wel terug nieuwe scheuten aan de stam/wortel.
Knip/zaag ik het dood gedeelte weg nu int najaar of wacht ik best tot voorjaar? Of ben ik zelfs al te laat misschien zelfs?
Hangt af van wat voor ziekte dat is. Indien het één of andere schimmel is, gaat een stuk verwijderen niet veel helpen, ...

Mijn pennisetum in de voortuin is volledig opengevallen, nog nooit gebeurd. Vreemd want het is nu niet bepaald winderig of nat geweest.

Wat kan ik best doen, afknippen? Ik was sowieso wel van plan om ze in het voorjaar naar de achtertuin te brengen omdat ze voor vooraan wat groot geworden zijn.

Mijn pennisetum in de voortuin is volledig opengevallen, nog nooit gebeurd. Vreemd want het is nu niet bepaald winderig of nat geweest.

Wat kan ik best doen, afknippen? Ik was sowieso wel van plan om ze in het voorjaar naar de achtertuin te brengen omdat ze voor vooraan wat groot geworden zijn.
Grassen best pas in 't voorjaar terugknippen en verplanten

Of je bind het samen met touw of bindbuis. Dan blijft het heel de winter recht staan.

Na veel gekloot met touw, viel mijne frank dat ik nog binddraad liggen had, ze staan nu redelijk deftig opgebonden, wel een dikke snee in mijn hand, die rotzakken zijn vlijm scherp :eek:

Verder ook nog de schaduw bloemenweide ingezaaid, heel veel koudkiemmers dus het is de moment. De "echte" wilde bloemenweide ga ik uitstellen tot het voorjaar, grond krijg ik niet tijdig omgespit vrees ik.

Na veel gekloot met touw, viel mijne frank dat ik nog binddraad liggen had, ze staan nu redelijk deftig opgebonden, wel een dikke snee in mijn hand, die rotzakken zijn vlijm scherp :eek:

Da’s een goed idee die binddraad. Moet ik ook is proberen. En veel grassen zijn inderdaad scherp :sop:

Oh en de Verbena B. heb ik ook uit de voortuin gehaald, wat begon met drie kleine potjes is uitgelopen tot een zee van Verbena, erg leuke plant maar niet in een stukje van 3 x 2 :lol:.

Oh en de Verbena B. heb ik ook uit de voortuin gehaald, wat begon met drie kleine potjes is uitgelopen tot een zee van Verbena, erg leuke plant maar niet in een stukje van 3 x 2 :laugh:.
Beschouw die Verbena gewoon als weefplant, laat hem uitzaaien en verwijder hem waar de plant je stoort. Zo krijg je een erg natuurlijk effect.

Terug
Bovenaan