Bon, ik heb nog eens een fundamentele vraag. Meteen enkele mensen aanspreken met kennis van zaken,
@ugar ,
@GADGET ,
@shiftyke .
To schors or not to schors?
Situatie: ik heb van een lange, smalle tuin met enkel gras nu een tuin gemaakt met langs twee zijden borders. Die aan de ene zijde is eigenlijk te smal, maar daar staan metalen palen met betonnen fundamenten voor een wasdraad (ooit zal ik die verwijderen) waardoor ik niet breder kon.
Langs één zijde heb ik vooral bloemen/sierheesters/kruiden genre rozen, asters, zonnehoed, duizendblad, citroenmelisse, .... De andere kant zijn dan eerder fruitstruiken genre kruisbes, aalbes, zwarte bes, framboos, ...
Ik ben vol goede moed daaraan begonnen, en had geopteerd voor bodembedekkers om alles wat onkruidvrij te houden, zaken zoals (bloed)oeievaarsbek, bosaardbij, bossalie. Maar nu, na die kwakkelzomer, en weinig tijd om erin te werken, staat overal wel onkruid tussen, klaverzuring, boterbloemen, en uiteraard gras.
Ik vroeg me dus af, probeer ik dit recht te trekken, door bv. onkruid te wieden en dan te hopen dat na de winter de bodembedekkers dichter groeien (zijn van deze lente, dus mogelijk was er al onkruid tussengezaaid), of is de werkelijke oplossing gewoon om tussen de planten een goede laag schors aan te brengen? Eventueel dan met stukken tussen waar die bodembedekkers hun ding kunnen doen.
Bijkomend lees ik geregeld dat die bodembedekkers rond de fruitstruiken niet ideaal zijn, en ik sowieso beter voor schors ga. Klopt dit volgens jullie?