Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik was dit week-end op een plantenbeurs van een aantal collega - plantengekken.

Op 't einde van de dag vertelde een vrouw dat ze het niet zo had op de moderne, wildere tuinontwerpen zoals die van Piet Oudolf. (Dat is dé meest gerenommeerde hedendaagse tuinontwerper...)

Ze vervolgde "Ik ben dit jaar naar de opentuin dagen van velt geweest. Ik ben op bezoek geweest in een tuin waar je af en toe planten moest opzij duwen om een doorgang te vinden".

Toen ze de tuin verder beschreef was het duidelijk, ze was mijn tuin aan 't beschrijven, toen ik haar dat vertelde viel er even een stilte :rofl::rofl::rofl:
Piet Oudolf :love2:

Ik was dit week-end op een plantenbeurs van een aantal collega - plantengekken.

Op 't einde van de dag vertelde een vrouw dat ze het niet zo had op de moderne, wildere tuinontwerpen zoals die van Piet Oudolf. (Dat is dé meest gerenommeerde hedendaagse tuinontwerper...)

Ze vervolgde "Ik ben dit jaar naar de opentuin dagen van velt geweest. Ik ben op bezoek geweest in een tuin waar je af en toe planten moest opzij duwen om een doorgang te vinden".

Toen ze de tuin verder beschreef was het duidelijk, ze was mijn tuin aan 't beschrijven, toen ik haar dat vertelde viel er even een stilte :rofl::rofl::rofl:

Ha grappig dat je er zelf over begint, wou je in het vragenvuur nog vragen wat je van hedendaagse tuinarchitecten/landschapsarchitecten vindt maar het was me ontgaan.

Piet Oudolf is wel de man, eigenlijk toevallig onlangs maar ontdekt omdat hij het voorwoord geschreven had voor een boek van Tom Stuart-Smith. Ik ben letterlijk nu bezig mijn zonneborder om te dopen tot "Oudolf border", niet dat ik denk dat ik ook maar in de buurt kan komen maar het is het gedacht. De border zal ook quasi verdubbelen in oppervlakte, geen idee hoe ik dat bij mijn vriendin klaargespeeld heb :tongue:

Ik weet niet of dit het ideale topic is om deze vraag te stellen, maar wij hebben een tuin van 3 are. Het is een nieuwbouwwoning, maar de tuin is rond maart maar 1x ingezaaid door de projectleider. Gevolg: veel kale plekken, véél. Er ligt ook heel veel gruis en steen in deze kale plekken. Bestaat er iets van apparatuur om al het gruis/steen eruit te "filteren" zeg maar? Al meerdere keren proberen in te zaaien maar da's een hopeloze zaak natuurlijk. Of is dit verloren tijd en best gwn met een tuinman alles herdoen?

Dat is hoogstwaarschijnlijk zeefgrond (=gratis) en dat zit vol kleine steentjes inderdaad. En bijkomend wordt dat ook veel te hard en zal zaaien moeilijk zijn.

Steentjes kan je er uit proberen halen met een verticuteer machine. Die vrij diep instellen en dan kamt die juist in de grond en dan met een fijne rijf die stenen er uit halen. En dan ligt dat ook meteen wat losser op bij te zaaien.

Andere optie is laten 'doorzaaien' (zoek maar even op). Kan ook meerwaarde zijn. Wel niet zeker.

Betere optie is laag compost laten opvoeren en alles doorspitten (machinaal).

Beste optie alles laten afgraven (20-25cm) en mooie teelaarde in de plaats .

Volgorde € naar €€€

Bon, ik heb nog eens een fundamentele vraag. Meteen enkele mensen aanspreken met kennis van zaken, @ugar ,@GADGET ,@shiftyke .

To schors or not to schors?

Situatie: ik heb van een lange, smalle tuin met enkel gras nu een tuin gemaakt met langs twee zijden borders. Die aan de ene zijde is eigenlijk te smal, maar daar staan metalen palen met betonnen fundamenten voor een wasdraad (ooit zal ik die verwijderen) waardoor ik niet breder kon.

Langs één zijde heb ik vooral bloemen/sierheesters/kruiden genre rozen, asters, zonnehoed, duizendblad, citroenmelisse, .... De andere kant zijn dan eerder fruitstruiken genre kruisbes, aalbes, zwarte bes, framboos, ...

Ik ben vol goede moed daaraan begonnen, en had geopteerd voor bodembedekkers om alles wat onkruidvrij te houden, zaken zoals (bloed)oeievaarsbek, bosaardbij, bossalie. Maar nu, na die kwakkelzomer, en weinig tijd om erin te werken, staat overal wel onkruid tussen, klaverzuring, boterbloemen, en uiteraard gras.

Ik vroeg me dus af, probeer ik dit recht te trekken, door bv. onkruid te wieden en dan te hopen dat na de winter de bodembedekkers dichter groeien (zijn van deze lente, dus mogelijk was er al onkruid tussengezaaid), of is de werkelijke oplossing gewoon om tussen de planten een goede laag schors aan te brengen? Eventueel dan met stukken tussen waar die bodembedekkers hun ding kunnen doen.

Bijkomend lees ik geregeld dat die bodembedekkers rond de fruitstruiken niet ideaal zijn, en ik sowieso beter voor schors ga. Klopt dit volgens jullie?

Van de specifieke plantjes op zich ken ik niet genoeg om daar iets over te zeggen.

Wat wel een oplossing kan zijn is een laag lava(gruis) leggen ipv schors. Veel duurzamer. En die kan je dan ook nog wat beplanten met bodembedekkers die rustig hun gang kunnen gaan.

Bon, ik heb nog eens een fundamentele vraag. Meteen enkele mensen aanspreken met kennis van zaken, @ugar ,@GADGET ,@shiftyke .

Situatie: ik heb van een lange, smalle tuin met enkel gras nu een tuin gemaakt met langs twee zijden borders. Die aan de ene zijde is eigenlijk te smal, maar daar staan metalen palen met betonnen fundamenten voor een wasdraad (ooit zal ik die verwijderen) waardoor ik niet breder kon.

Langs één zijde heb ik vooral bloemen/sierheesters/kruiden genre rozen, asters, zonnehoed, duizendblad, citroenmelisse, .... De andere kant zijn dan eerder fruitstruiken genre kruisbes, aalbes, zwarte bes, framboos, ...

Ik ben vol goede moed daaraan begonnen, en had geopteerd voor bodembedekkers om alles wat onkruidvrij te houden, zaken zoals (bloed)oeievaarsbek, bosaardbij, bossalie. Maar nu, na die kwakkelzomer, en weinig tijd om erin te werken, staat overal wel onkruid tussen, klaverzuring, boterbloemen, en uiteraard gras.

Ik vroeg me dus af, probeer ik dit recht te trekken, door bv. onkruid te wieden en dan te hopen dat na de winter de bodembedekkers dichter groeien (zijn van deze lente, dus mogelijk was er al onkruid tussengezaaid), of is de werkelijke oplossing gewoon om tussen de planten een goede laag schors aan te brengen? Eventueel dan met stukken tussen waar die bodembedekkers hun ding kunnen doen.

Bijkomend lees ik geregeld dat die bodembedekkers rond de fruitstruiken niet ideaal zijn, en ik sowieso beter voor schors ga. Klopt dit volgens jullie?
Mssh de techniek van @ugar gebruiken, wat karton snijden op maat van de open plekken en compost erop. Onkruid weg, uw bodembedekkers hebben plek om te groeien en je verbetert uw grond.

Mssh de techniek van @ugar gebruiken, wat karton snijden op maat van de open plekken en compost erop. Onkruid weg, uw bodembedekkers hebben plek om te groeien en je verbetert uw grond.
Op dit punt groeit alles wat door elkaar dus ik denk dat ik sowieso die bodembedekkers dan ofwel ook moet bedekken ofwel eerst uitgraven. Het gaat ook wel over twee borders van 20 m of meer, ik heb niet genoeg karton of compost vrees ik om dat grondig te doen.

Op dit punt groeit alles wat door elkaar dus ik denk dat ik sowieso die bodembedekkers dan ofwel ook moet bedekken ofwel eerst uitgraven. Het gaat ook wel over twee borders van 20 m of meer, ik heb niet genoeg karton of compost vrees ik om dat grondig te doen.
Ik zou zeggen als ge toch schors moet bijhalen kan je zowel compost bijhalen, het zal hoogst waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Maar het moet natuurlijk ook haalbaar zijn en niet resulteren in 3 weken knip plezier met karton. Maar schors leggen zal dan toch ook wel een serieuze klus worden.

Voor zover ik gelezen heb ga je zeker 20 cm schors moeten leggen om onkruid echt tegen te houden. Niet veel mensen die dat kunnen doen

Tgoh das lastig

Vergeet niet dat je een fameuze laag schors nodig hebt om onkruid tegen te gaan he. Worteldoek helpt ook maar das natuurlijk geen optie in een bestaande border. Bijkomend moet je natuurlijk ook fan zijn van het esthetische karakter van schors.

Ik sowieso al eens door de zure appel bijten en goed wieden. Ook voor onkruid zit het groeiseizoen er bijna op he.

Heb je genoeg bodembedekkers geplant? Kan misschien helpen om nu nog wat extra aan te schaffen.

Geen idee of je al dan niet bodembedekkers rond een boom mag zetten, de twee gaan natuurlijk vechten voor resources maar als de bomen reeds gevestigd zijn, gaat die wel 'winnen'.

Ik zou zeggen als ge toch schors moet bijhalen kan je zowel compost bijhalen, het zal hoogst waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Maar het moet natuurlijk ook haalbaar zijn en niet resulteren in 3 weken knip plezier met karton. Maar schors leggen zal dan toch ook wel een serieuze klus worden.

Voor zover ik gelezen heb ga je zeker 20 cm schors moeten leggen om onkruid echt tegen te houden. Niet veel mensen die dat kunnen doen
Ja, een serieus werk sowieso, daarom dat ik in mijn luiheid voor de bodembedekkers ging.

I.v.m. aantal (@shiftyke), ik heb verschillende types en ik zie dat bij de echt snelgroeiende het wel een mooi tapijt is, maar daar groeit dan wel nog een of ander onkruid tussen dat ik niet ken.

Het zijn trouwens geen bomen, maar fruitstruiken, maar die hebben meestal ondiepe wortels, wat de zaken mogelijk erger maakt.

Ik heb goeie resultaten behaald met Ajuga Reptans en Ooievaarsbek, beide groeien als een lopend vuurtje.

Wat je ook kan doen is gewoon meer vaste planten en niet alleen rekenen op je bodembedekker. We hadden het al even over Oudolf, bekijk maar eens hoe propvol z'n borders staan, daar heeft onkruid weinig kans.

Natuurlijk niet mogelijk met je eetbare zaken.

Langs de andere kant ga je volgens mij niks kunnen gebruiken dat het onkruid permanent weg houd want als het het onkruid kan wegghouden gaat het de planten die je wel wil ook weghouden (volgens mijn logica toch, of zie ik dit verkeerd).

Nu moet je met bodembedekkers nog altijd wieden... De onkruid druk wordt alleen kleiner. Het eerste jaar moet je nog redelijk frequent wieden maar nadien wordt het steeds minder. Ik loop meestal nog twee of drie keer per jaar door die border om het onkruid te verwijderen. Schors rond klein fruit vind ik persoonlijk geen geweldig idee. Het is een perfecte biotoop Voor meneer en mevrouw Woelmuis die dan ook gezellig aan je fruit wortels knabbelen.
Een alternatief is mulchen met gras en stro. Indien je op dat plekje veel zon hebt is een keukensalie perfect als bodembedekker. Weinig wortel en onkruid krijgt weinig kans.

Nu moet je met bodembedekkers nog altijd wieden... De onkruid druk wordt alleen kleiner. Het eerste jaar moet je nog redelijk frequent wieden maar nadien wordt het steeds minder. Ik loop meestal nog twee of drie keer per jaar door die border om het onkruid te verwijderen. Schors rond klein fruit vind ik persoonlijk geen geweldig idee. Het is een perfecte biotoop Voor meneer en mevrouw Woelmuis die dan ook gezellig aan je fruit wortels knabbelen.
Een alternatief is mulchen met gras en stro. Indien je op dat plekje veel zon hebt is een keukensalie perfect als bodembedekker. Weinig wortel en onkruid krijgt weinig kans.
En denk je dat de huidige bodembedekkers (geraniums, bossalie, bosaardbei) problemen kunnen opleveren voor de fruitstruiken?

Ivm piet Oudolf, toevallig iemand die een specifiek boek kan aanraden?

Eind 2022 gaan wij een serieuze renovatie doen, waarbij er ook een nieuw terras zal aangelegd worden. We zien dit dan ook als uitgelezen kans om dat deel van de tuin volledig opnieuw te doen (zelf) in de stijl van Piet Oudolf. (voor zover ons dat gaat lukken uiteraard)

Terug
Bovenaan