Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Slakken zijn inderdaad overal maar heb er mee leren leven...

Ik dacht dat ik ook zoveel sprinkhanen had door minder te maaien, heb je misschien ook Maai Mei niet gedaan?
Ja, maar dat zijn die kleinere soorten, ik dacht dat zo'n grote sabelsprinkhanen meer in de bomen leven.

Slakken storen mij niet echt, buiten op een plek waar wat nieuwe planten op een week waren kaalgevreten.

td0EwvY.jpg

De enige vleesetende plant die in België voorkomt, recht in m'n achtertuin :cool:

Ik zie dit jaar iets raars met mijn datura's (eigenlijk Brugmansia want hangende bloemen): bij 1 van mijn potten lijken 5-6 stammen samengesmolten, en ipv een ronde stam is het nu een +/- 5 cm brede platte stam. Ook de bovenkant van die samengesmolten stammen ziet er raar uit. De andere stammen van dezelfde plant zijn wel normaal. De vorige jaren was diezelfde plant, in diezelfde pot wel normaal.
Iemand enig idee hoe dit komt?

20210819-123056.jpg

20210819-123108.jpg

En de bovenkant van deze stam:

20210820-152244.jpg

Maar voor de rest wel mooie bloemen:
20210821-195901.jpg

De bloemen krijgen dit jaar wel heel snel bruine randen door de overvloedige regen.

Ik zie dit jaar iets raars met mijn datura's (eigenlijk Brugmansia want hangende bloemen): bij 1 van mijn potten lijken 5-6 stammen samengesmolten, en ipv een ronde stam is het nu een +/- 5 cm brede platte stam. Ook de bovenkant van die samengesmolten stammen ziet er raar uit. De andere stammen van dezelfde plant zijn wel normaal. De vorige jaren was diezelfde plant, in diezelfde pot wel normaal.
Iemand enig idee hoe dit komt?

20210819-123056.jpg

20210819-123108.jpg

En de bovenkant van deze stam:

20210820-152244.jpg

Maar voor de rest wel mooie bloemen:
20210821-195901.jpg

De bloemen krijgen dit jaar wel heel snel bruine randen door de overvloedige regen.
Wat je hier ziet is bandvorming, fasciation in het Engels genoemd.
Niets om je zorgen over te maken, dat gebeurt wel eens. Ik heb dat hier met sommige Heleniums, Veronicastrum, een vlinderstruik en zelfs enkele wilde planten

Ok, bedankt, Ugar. Ik heb al zo'n 15 of zelfs 20 jaar potten met brugmansia, maar nog nooit gezien. Enig idee wat zoiets veroorzaakt?

Voor de liefhebbers: Brugmansia een super bloeier die 's avonds als het warm is heerlijke geuren afgeeft. Ik heb 3 potten staan, en meer dan 100 open bloemen (van 20 cm groot) tegelijk is niet abnormaal. Ze moeten wel enorm veel water krijgen (bij warm weer is 20-30 liter per pot geen uitzondering) en vragen ENORM veel bemesting. Om de 2-3 dagen een 10 liter 20-20-20 meststof is niet abnormaal.
Aan het einde van het seizoen heel makkelijk te stekken.

PS @ugar : aan de hand van je reacties en suggesties hier, lijkt jij superveel te weten over bloemen en planten... ik bewonder je kennis, en ook hoe je die kennis hier gebruikt om ons te helpen... bedankt daarvoor.

Ok, bedankt, Ugar. Ik heb al zo'n 15 of zelfs 20 jaar potten met brugmansia, maar nog nooit gezien. Enig idee wat zoiets veroorzaakt?
Is vrij random, gevolg van een groeistoornis, schade aangebracht door dieren, vorstschade,...
Het komt meestal niet terug.
PS @ugar : aan de hand van je reacties en suggesties hier, lijkt jij superveel te weten over bloemen en planten... ik bewonder je kennis, en ook hoe je die kennis hier gebruikt om ons te helpen... bedankt daarvoor.
graag gedaan

Vandaag en gisteren in de tuin gewerkt.
We morren wel over het weer, maar de combinatie van warmte en veel vocht maakt wel dat alle planten dit jaar gigantisch gegroeid zijn. De bloempluktuin, wat ik als een twee jarenproject had gezien, staat al helemaal vol. De stekken die ik dit voorjaar had genomen zijn nu echt volwassen planten. Pure waanzin eigenlijk.
Heel fijn: ik vind meerdere nesten van dagpauwoogrupsen op mijn brandnetels. Die vlinder was na twee droge jaren bijna verdwenen in Vlaanderen, maar toen ik daarstraks een wandeling maakte heb ik, zonder overdrijven, duizenden rupsen gezien van deze schoonheid. Overal waar je een groepje brandnetels ziet groeien, zie je een 'nest' met vaak honderden rupsen.

Mijn vaantjesboom (Davidia Involucrata) verliest al enige tijd bladeren. Het boompje werd pas dit voorjaar geplant en deed het aanvankelijk erg goed, vlotte groeie, mooie jonge kruin ontwikkeld etc. De laatste weken verliest hij bladeren (eerst verkleuren ze van groen naar donkerrood/paars) startend vanaf het einde van de takken en zo stilaan naar de stam toe. Ik heb eens een aantal takken doorgeknipt en deze zien er nog zeer gezond en levend uit.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Is het boompje stervende (ik hoop van niet) of een ziekte of dergelijke door het vele natte weer?

Mijn vaantjesboom (Davidia Involucrata) verliest al enige tijd bladeren. Het boompje werd pas dit voorjaar geplant en deed het aanvankelijk erg goed, vlotte groeie, mooie jonge kruin ontwikkeld etc. De laatste weken verliest hij bladeren (eerst verkleuren ze van groen naar donkerrood/paars) startend vanaf het einde van de takken en zo stilaan naar de stam toe. Ik heb eens een aantal takken doorgeknipt en deze zien er nog zeer gezond en levend uit.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Is het boompje stervende (ik hoop van niet) of een ziekte of dergelijke door het vele natte weer?
Ik vermoed dat dat het laatste is (het weer dus). Ik zou niet panikeren en de winter afwachten.
Trouwens nooit takken doorknippen om te kijken of een boom nog leeft. Je kan gewoon met je nagel een beetje bast van een jong twijg wegschrapen -> groen = levende tak, bruin = dood

Terug
Bovenaan