Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mijn moerbei had in het eerste jaar ook maar heel weinig (kleine) bladeren. Dit (tweede jaar) staat die toch al heel wat voller met normale bladeren, al heb ik wel heel wat dode takken moeten verwijderen. Zolang er blad is, is er hoop denk ik? :)
Ik denk dat de hoop weg is, samen met de laatste bladeren. Ik denk een beetje een combinatie van alles zowat: strenge winter na wat warme dagen die redelijk wat knoppen hebben doen afsterven, en dan moet er toch iets met de wortels gebeurd zijn om die laatste bladeren te laten afsterven. Ik wacht nog even af, maar misschien zie ik iets aan de wortels als ik begin te graven.

Vraagje: ik zou binnenkort een sproeispuit willen kopen voor ons terras en buitentegels te ontmossen...

Mijn vader heeft deze: https://www.bol.com/be/nl/p/birchme...7l_Pr4Qd74wlFuglfT27t2gjqvA4X-dkaAnT6EALw_wcB

Echter, omdat hij nogal vaak de neiging heeft persé het duurste te kopen, vroeg ik mij af of er prijs/kwaliteit niets beters is?

Greetz

Is inderdaad overkill. Goed merk, dat wel.
Deze zal het even goed doen.
Iemand die een goede tuinarchitect kent die ook echt technisch meedenkt? Regio Gent.

Stuur even pm wat je concreet wenst.

Zonet twee Digitalis geoogst, wat een weelde aan zaad zeg, de helft heb ik dan nog laten hangen…

Morgen eens oppotten en hopelijk valt er iets uit te planten tegen de herfst :clap:

Waarom niet rechtstreeks ter plekke uitzaaien?

Ik heb wat uitgezaaid ter plekke maar de bloemenweide is wat overwoekerd door grassen momenteel, bedoeling is om de zaailingen dan wat selectief te planten en wat grassen uit te graven.

Nog eens met de hand hout klieven (het is te weinig om een kleefmachine te gaan huren.) Het blijft toch een workout 😄.

Voor de grotere blokken toch achter een paar kloofwiggen gaan. Gaat iets vlotter zijn dan enkel met de bijl erop rammen.

Langs de andere kant gaat het ook nog wel goed vooruit. Populier en eergisteren neergelegd, dus verser kan het niet zijn.
Met een kliefhamer toch hoop ik? :unsure:

Vorige week ook nog eens een boom gedaan. Ging vlotjes. Voor dikke stammen is mijn eerste slag altijd de voorste helft, dan splijten ze veel gemakkelijker.
Knoesten zijn wel een miserie soms.

Met een kliefhamer toch hoop ik? :unsure:

Vorige week ook nog eens een boom gedaan. Ging vlotjes. Voor dikke stammen is mijn eerste slag altijd de voorste helft, dan splijten ze veel gemakkelijker.
Knoesten zijn wel een miserie soms.
Met de kliefhamer idd. De grote brokken waren wel pittig (diameter 80cm a 1m gok ik) in 2 krijgen door 3 spieen erdoor te rammen en dan nog ging het lastig op sommige stukken.

Al bij al 4kuub hout dat ligt te drogen voor binnen 2 jaar. Sommige stukken zullen wel voor in de Vuurschaal zijn, wegens iets teveel knoest en te groot. Maar 99 percent is acceptabel qua grootte

Wat doen jullie met bijvoorbeeld platgeregende hortensia's?

Heb die van mij gestut met bamboe maar een tweede onweer heeft alles weer platgelegd, alles laten hangen of selectief snoeien?
Ik ben hier ook geïnteresseerd naar het antwoord :)
In onze vorige tuin lieten we die gewoon hangen en die kwamen vanzelf wel weer recht, maar nu wil ik toch wel vermijden dat onze robotmaaier zich er eens in zet :biglaugh:

We hebben eind vorig jaar beukjes van ca. 70cm gepland. De grond wordt echter bedekt door sierschors. Is het de moeite om deze beukjes te bemesten met beukmest en zoja, op welke wijze kan dit het best gedaan worden? Zo zijn er ook kunstof korreltjes die boven op de sierschors kunnen, denk ik.

We hebben eind vorig jaar beukjes van ca. 70cm gepland. De grond wordt echter bedekt door sierschors. Is het de moeite om deze beukjes te bemesten met beukmest en zoja, op welke wijze kan dit het best gedaan worden? Zo zijn er ook kunstof korreltjes die boven op de sierschors kunnen, denk ik.
Dat is alleen de moeite indien je of
  • bedrijven als DCM wilt sponsoren door hun producten te kopen
  • een bodemattest hebt dat aantoont dat er een tekort is aan een aantal voedinselementen
Meststoffen en al helemaal kunstmeststoffen zijn gewoon een nutteloze geldverspilling. En ze komen jouw tuin echt niet ten goede, ze zorgen er wel voor dat bladluizen volgend jaar jouw beuken gaan verkiezen boven die van de buren.

Wat doen jullie met bijvoorbeeld platgeregende hortensia's?

Heb die van mij gestut met bamboe maar een tweede onweer heeft alles weer platgelegd, alles laten hangen of selectief snoeien?
Ik vermoed dat je Hydrangea "Annabelle" hebt staan?
Je kan die stutten, maar zelfs zou ik die gewoon verwijderen. Er zijn zoveel andere Hydrangea's die wel goed groeien en niet platgeslagen worden door de regen. Ik denk bvb aan telgen van Hydrangea paniculata of Hydrangea villosa . Die zijn ook vanuit ecologisch standpunt nog nuttig (geven veel stuifmeel en nectar af, bloemen zijn niet steriel)

Een structuur met betonnetten maken 30-40 cm boven de grond. Takken groeien daar door en zo worden ze wel wat steviger vast gehouden. En die netten roesten en dat zie je amper. Veel meer kan je niet doen.

Zal inderdaad voornamelijk bij de Annabelle zijn. Groeit rap (=dunne stengels) en grote bloemen. Als die nat zijn en het waait wat heb je prijs. Maar in de juiste setting wel mooie struik natuurlijk...

Heb zelf ook de paniculata (limelight) en zijn daar veel minder gevoelig aan.

Ja tis de Annabel natuurlijk, de 'strong' variant maar dat stelt niet veel voor.

Eens brainstormen wat ik er na het seizoen mee aanvang, plaats maken en nieuwe planten kunnen zetten, is altijd een beetje feest :woohoo:. Al stond hij voor het slechte weer wel erg prachtig.

Ik moet wel eens rekening leren houden met bloeiperiode. Zeer veel dingen zijn uitgebloeid voor de moment.

Buiten de platte Anabelle en de kogellook.

Ik wil mijn beukenhaag graag een kopje kleiner maken. Momenteel is die twee meter hoog, maar er zou zo'n 30-40 cm af moeten. De heggenschaar die ik momenteel heb is een oud ding dat goed genoeg is om de haag te fatsoeneren, maar volstaat absoluut niet om de beukenhaag te verkleinen.

Tijd dus om mijn ecocheques eindelijk te gebruiken voor een nieuwe heggenschaar, dacht ik dan. Ik dacht aan deze van Bosch (op accu) of deze van Bosch (op accu). Maar ik weet niet of die volstaat om de taak tot een goed eind te brengen. Of ga ik toch moeten investeren in een takkenzaag?

Takkenschaar inderdaad.
Of zaag, afhankelijk hoe dik ze zijn.

Met die haagschaar zoals je toont is dat een no-go in ieder geval

Tijd dus om mijn ecocheques eindelijk te gebruiken voor een nieuwe heggenschaar, dacht ik dan. Ik dacht aan deze van Bosch (op accu) of deze van Bosch (op accu). Maar ik weet niet of die volstaat om de taak tot een goed eind te brengen. Of ga ik toch moeten investeren in een takkenzaag?
Deze zijn toch eerder voor te fatsoeneren dan een kopje kleiner te maken vrees ik.

Zal van de dikte van de takken afhangen vooral, combinatie handzaagje voor hele dikke takken (indien aanwezig) en een takkenschaar lijkt me de logische optie. Heggenscharen zijn voor voor af te toppen en de groei in vorm te houden.

Terug
Bovenaan