Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Om nog even verder te borduren op de witte klaver.Leuk filmpje van Joel Ashton (goed kanaal ook voor alles wat met wildlife gardens te maken heeft).

Selectieve onkruidverdelgers zijn wettelijk verboden wegens carcinogeen ( blaaskanker)

Hoe gaat dat in z'n werk bij de landbouw? Ik liep gisteren langs een maïs veld en al het onkruid leek aan het vergelen, is dat dan ook via selectieve onkruidverdelging?

Selectieve onkruidverdelgers zijn wettelijk verboden wegens carcinogeen ( blaaskanker)
Is dat 'bofix' enzo?

Wat dat gebruiken de boeren toch nog in liters om hun graan proper te houden ?
Voornamelijk van klaprozen krijgen ze de iWiebes. Die knoppen komen niet door de sorteermachines en van wat ik begrijp krijgen ze dan lagere prijzen voor hun graan. Zal wel voor andere gewassen gelijkaardig zijn.

Ik zie ze toch altijd vies kijken naar ons 'wilde' bloemenweide :D

//Edit bofix heeft idd carcinogeen

Ik zie ze toch altijd vies kijken naar ons 'wilde' bloemenweide
mijn tuin grenst aan een koeienweide, eerste jaar dat ik er woonde, ging de boer langs de perseelfrens met zijn spuitfles vol Roundup om al het onkruid kapot te spuiten, resultaat stuk van mijn tuin ook zo dood als ne pier natuurlijk. Eens flink mijn gedacht gezegd en sinds dien hanteert hij de bosmaaier :lol:

@ugar heb jij adresjes voor een degelijke zeis? Mijn bloemenweide is uitgebloeid maar is zo omvangrijk dat het niet te doen is met de heggenschaar.

mijn tuin grenst aan een koeienweide, eerste jaar dat ik er woonde, ging de boer langs de perseelfrens met zijn spuitfles vol Roundup om al het onkruid kapot te spuiten, resultaat stuk van mijn tuin ook zo dood als ne pier natuurlijk. Eens flink mijn gedacht gezegd en sinds dien hanteert hij de bosmaaier :lol:

@ugar heb jij adresjes voor een degelijke zeis? Mijn bloemenweide is uitgebloeid maar is zo omvangrijk dat het niet te doen is met de heggenschaar.
Ik heb mijn zeis bij terratools gekocht.

Hier nog in volle bloei

M5QXqo.jpg

Hier wordt die elk jaar opnieuw ingezaaid. Is een uur werk en geeft super goed resultaat. Zaad van de bestaande bloemen en vers bloemenzaad. Altijd top resultaat.

Op een andere plaats eens een strook gedaan met bloemenmengsel uit de action. Maar dat vertaalt hem toch wel naar de kwaliteit. Staat super mager vergeleken met dit.

Verder wordt er aan de grond zelf niks gedaan. Is niet verarmd ofzo.

Volgend seizoen komt er hier ook nog een extra strook met een eenjarig mengsel. Die geven toch altijd net iets meer bloei.

Ik heb een tuin die braak staat sinds ergens halverwege de lente. Dus mooi propere aarde.
Maar er is daar op zeer korte periode enorm veel onkruid op ontstaan.
We zouden nu eens willen kijken om daar gras op te zaaien.
Wat moeten we doen met dat onkruid (bepaalde delen komen al serieus boven de meter lengte uit)?
Mogen we dat gewoon met de bosmaaier plat maaien en dan eventueel in de aarde omploegen?
Of doen we dat best allemaal weg naar het groen afval?

Alles afdekken met karton, compost boven op het karton en na een maand of 3 zou alles moeten verteerd zijn. Daarna pas zaaien.
Dit zou de beste manier moeten zijn

Ik denk dat de Gerardi dwarf moerbei er aan is, de weinige blaadjes zien er niet zo gezond meer uit. Misschien te veel water gegeven toen het droog was. De meeste knoppen hebben ook nooit bladeren gegeven, misschien door de vorst? Is er nog hoop?
Ik heb zoals aangeraden de vruchten verwijderd in de hoop dat er nog wat herstel optreedt.

wDUfPpI.jpg

Mijn moerbei had in het eerste jaar ook maar heel weinig (kleine) bladeren. Dit (tweede jaar) staat die toch al heel wat voller met normale bladeren, al heb ik wel heel wat dode takken moeten verwijderen. Zolang er blad is, is er hoop denk ik? :)

Alles afdekken met karton, compost boven op het karton en na een maand of 3 zou alles moeten verteerd zijn. Daarna pas zaaien.
Eventjes 700m² onder karton leggen lijkt me wel niet evident :D En dan moet ik ook nog compost gaan halen.

Eventjes 700m² onder karton leggen lijkt me wel niet evident :D En dan moet ik ook nog compost gaan halen.

Met de bosmaaier en omploegen lukt ook wel. Enige nadeel is natuurlijk dat er redelijk wat afval achter blijft en het moeilijker is om te egaliseren.

Nog eens met de hand hout klieven (het is te weinig om een kleefmachine te gaan huren.) Het blijft toch een workout 😄.

Voor de grotere blokken toch achter een paar kloofwiggen gaan. Gaat iets vlotter zijn dan enkel met de bijl erop rammen.

Langs de andere kant gaat het ook nog wel goed vooruit. Populier en eergisteren neergelegd, dus verser kan het niet zijn.

Wat doen jullie met bijvoorbeeld platgeregende hortensia's?

Heb die van mij gestut met bamboe maar een tweede onweer heeft alles weer platgelegd, alles laten hangen of selectief snoeien?

ik zit ook met een gazon VOL onkruid. Is er een specifieke moment om iets dergelijks te doen of kan dat nu al?

ik zit ook met een gazon VOL onkruid. Is er een specifieke moment om iets dergelijks te doen of kan dat nu al?
Als ik @ugar zijn posts goed gelezen heb kan je dat altijd doen. Maar ik heb 'm maar getagd zodat hij zelf kan bevestigen.

Hier vliegen sinds kort trouwens zeer veel vleermuizen 's avonds :love:. Ik heb ook de indruk dat het uitzetten van lieveheersbeestjeslarven goed werkt, want ik zie geen afgegeten bladeren meer aan onze sierperen en het insectenhotel dat ik mee besteld had toen heeft precies al enkele bewoners!

Meestal doe ik dat in de winterperiode. In oktober kort maaien en karton leggen. In maa-apr is alles weg

Terug
Bovenaan