Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier zware grond, maar als ik zie hoe droog/hard de bovenlaag was bij de leibomen die we deze winter aangeplant hebben, ben ik ondertussen alles dagelijks water aan het geven. Ook recent gras doorgezaaid dus dat wordt ook dagelijks beregend.

De temperaturen zijn gelukkig nog gematigd dus de verdamping valt nog mee. Ben benieuwd of het zo droog blijft want dan zal het een pittige zomer worden om de tuin in leven te houden.
één van onze leibomen heeft vorig jaar de geest gegeven zo lijkt eh.
De enige in de rij die niet meer terug uitschiet nu.

Ondertussen wel een laag van 20cm schors onder de leibomen gelegd. Kwestie van het vocht wat meer in de grond te houden...

Ik begin het hier en daar ook wel te zien dat het een relatief droog voorjaar is.
Deze morgen de regenwaterput al moeten bijvullen. Ik heb onlangs het gazon grondig geverticuteerd en doorgezaaid, dus dat geef ik nu elke dag ook water. En dan gaat de put snel...

Ik denk niet dat ik ooit al water heb gegeven zo vroeg op het jaar, tenzij ik net iets heb aangeplant. Dat belooft voor de zomer hoor. Het was recent nog op de radio hoe de klimaatverandering in Europa hard gaat, iets met dat onze luchtkwaliteit vroeger zo slecht was dat de opwarming werd gemaskeerd en we het nu dus meer voelen, waardoor het voorjaar al vroeger warm en droog wordt. Minder vocht in de bodem=warmere zomers.

De aangeplante krentenbomen en de kerselaar (prunus serrulata "kanzen") staan mooi in bloei, blij dat die met succes zijn doorgekomen. De vinca's onder de magnolia staan mooi te bloeien en ook de tulpen zijn allemaal met pracht en praal doorgeschoten. De beukenhaag begint ook in blad te staan, hopelijk zal de nieuwe aangeplante beukenhaag ook snel in blad komen want we hebben enkele tientallen meters aangeplant. Siergrassen schieten door en ook de lindenboom begint stilaan in blad te staan. Fantastisch wel om door de tuin te gaan en te zien hoe alles begint te groeien en bloeien.

Degene die dagelijks hun gazon sproeien: stop daar maar mee.

Max 2x per week goed nat zetten. Elke dag een beetje is het slechtste wat je kan doen.

Edit:
Tenzij het over een zeer recente nieuwe gazon gaat is het nu ook totaal nog niet nodig om te besproeien. Idem met planten.

Een plant in pot of iets dergelijks, dat wel. Maar planten in volle grond die er al een seizoen of meer staan is echt nog niet nodig.

Degene die dagelijks hun gazon sproeien: stop daar maar mee.

Max 2x per week goed nat zetten. Elke dag een beetje is het slechtste wat je kan doen.

Edit:
Tenzij het over een zeer recente nieuwe gazon gaat is het nu ook totaal nog niet nodig om te besproeien. Idem met planten.

Een plant in pot of iets dergelijks, dat wel. Maar planten in volle grond die er al een seizoen of meer staan is echt nog niet nodig.
Zelfs groenten in volle grond hoeven niet dagelijks water te krijgen. Als de blaadjes slap hangen hebben ze vocht te kort.
Je kan ze idd beter zelf wat dieper laten gaan met de wortels om water te vinden.
Uw tomaat is beter wat kleiner met meer smaak dan de grootte van een pompoen maar vol water.

Goh, als die planten duidelijk aan het afsterven zijn misschien wel :unsure:
Dan zijn dat nieuwe planten.

Als die er al langer staan zijn ze aan het sterven van iets anders hoor. Of van de vorst deze winter of iets dergelijks. Nu sterft er echt nog geen plant (in volle grond) van de droogte.

Ze zijn hier net (lees: begin deze week) klaar met de aanleg van de tuin: gras gezaaid en redelijk want planten geplaatst.
Ik had het kunnen denken dat niet meer ging regenen als ze gingen klaar zijn en mijn voorspelling is uitgekomen..

De mannen zeiden dat zolang het niet te heet is en niet beginnen schieten is, ik eigenlijk niet moet sproeien, dat het achteraf wel zal schieten als er eenmaal regen valt.
Maar voorlopig zien de voorspellingen er niet goed uit, wat doe ik best? Zelf al beginnen of sproeien of toch wachten?
Heb ergens schrik dat het zaad zou kapotgaan door gewoon te liggen in de droogte?

Laatst bewerkt:
Gras besproeien moet zeker niet. Dat gaat gewoon nog niet kiemen. Als het een klein tuintje is kan je eventueel sproeien, maar dan wel blijven doen om de x aantal tijd.

Planten wél water geven als die net geplant zijn. Volop in sapstroom, die gaan niet even ‘on hold’ zoals het graszaad.

Wederom: planten goed water geven om de zoveel dagen is beter dan elke dag oppervlakkig eens te besproeien. Als je gedaan hebt met water geven, maak dan eens met je vinger een putje en kijk hoe diep het water zit. Een cm diep heeft totaal geen nut bijvoorbeeld.

Ik wil dat het graszaad nu ontkiemt aangezien de temperaturen nu nog mild zijn. Als het zo maar eens één of twee keer regent tijdens een lange warme droge periode binnenkort dan gaat het ontkiemde zaad kapot (of alleszins een groot deel ervan) zonder 3x per dag te beregenen (want graszaad moet vochtig blijven eens het gestart is met ontkiemen en tijdens warme periodes moet je dus meerdere keren per dag beregenen) en dat wil ik vermijden. Nu is het nog makkelijk om het graszaad vochtig te houden door de beperkte verdamping. En ik wil asap terug een mooi gazonnetje zonder gaten. Zolang het graszaad nog niet nat is geweest kan je in principe wachten op de eerste regen, maar dan is het wel hopen dat het regelmatig regent de dagen/weken erna.

Onze leibomen zijn pas deze winter geplant en de grond er rond is kurkdroog, dus daar ga ik ook geen risico lopen.

Hier twee weken geleden een stuk braakliggende grond ingezaaid met bloemenweidemengsel en de kale plekken in de gazon bijgezaaid. alles is hier volop aan het groeien (gras is al 5cm hoog) zonder één druppel water te geven...

Hier twee weken geleden een stuk braakliggende grond ingezaaid met bloemenweidemengsel en de kale plekken in de gazon bijgezaaid. alles is hier volop aan het groeien (gras is al 5cm hoog) zonder één druppel water te geven...
Dan zullen jullie wel regen gehad hebben, want zonder vocht ontkiemt graszaad niet. Hier zware grond en toch kurkdroog doordat er al weken geen regen meer gevallen is. Hier kan dus onmogelijk graszaad ontkiemen zonder te beregenen.

Dan zijn dat nieuwe planten.

Als die er al langer staan zijn ze aan het sterven van iets anders hoor. Of van de vorst deze winter of iets dergelijks. Nu sterft er echt nog geen plant (in volle grond) van de droogte.
Ik vermoed droogtestress van vorige zomer waardoor ze al verzwakt waren.

De voorbije weken waren gewoon perfect om te planten/zaaien. Veel zon, warm en regelmatig regen. ‘s Ochtends ook veel vocht in de lucht.
Kleine maand geleden vanalles gepland (P9, kleine plantjes) en hoe die al gegroeid zijn is echt ongelooflijk.

Wij hebben gisteren onze eerste Prunus Lusitanica’s gehaald en gepland. Heel mooie plant met een donkerrode stengel en donker blad.
De rhodo’s ook volop in bloei, het is echt genieten in de tuin :love:

Hier gisteren ook 100m2 die volledig kapot was van een container leeggemaakt, vers laagje aarde aangevoerd, genivelleerd en ingezaaid.

Aangezien het een kleine oppervlakte is ga ik toch ook meteen water geven want anders kan het nog even duren, en als ik op de regen moet wachten zijn de vogels met al het zaad weg :tongue:

Iemand een idee wat een grondwaterboring ongeveer kost ? Aan het kijken om een beregeningssysteem te plaatsen. Heb al iemand gevonden die 500 vraagt zonder pomp en 900 met.

Kleine putjes (rond de 10m) kost max 500eur.
Te zien van welke regio/grond, want het water kan daar wel onvoldoende zijn op die diepte.

Gewoon simpel pompje met controller kost ook zo iets. Meestal doen wij dat wel met een collector etc. Eventueel kleppen met sturing…

Zo duur/goedkoop als je wil

Regio Brasschaat. Zou gaan om 8-12 meter volgens de persoon die ik contacteerde. Maar type pomp hangt ook af. Hij gebruikte een hydrofoor pomp maar raadde eentje aan die de druk behield.

Terug
Bovenaan