Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Van wie is de omheining?
En staat ze stevig? Want kokosmatten of heidematten of iets dergelijks gaat daar serieus wat meer krachten op overbrengen dan gewoon open natuurlijk…

Beste voor jou is een groenblijvende haag (bv portugese laurier) die de buur dan op zijn kant zet en bekostigt. Gewoon tegen de omheining (geen snoeigang) en jij snoeit jouw kant (die zal doorgroeien) en hij de zijne.

in het geval dat er toch matten tegen komen aan zijn kant kan jij wel een haagje zetten op jouw kant, gewoon tegen de omheining (stam op 20cm ofzo). Je hoeft geen snoeigang te laten. Kan ook gewoon iets eenvoudigs zijn zoals bv haagbeuk (carpinus). Dat gaat al het zicht van die matten genoeg breken.

Hier heb ik aan de ene kant klimop tegen de draad laten groeien, in overleg met de buren.

De andere kant in onderling overleg voor Portugese laurier gekozen die op de scheiding staat, onderaan heb ik een strook kippengaas gezet die ondertussen grotendeels aan het ingroeien is.
Op die manier kan mijn hond niet weg.

Ik ben wel content van die laurierhaag, altijd mooi groen en dicht en de vogels zijn er ook fan van.
Nu zit er het 2de jaar op rij een merelnest in, mezen en mussen zie je er ook in rondhuppelen.

De klimop is ook altijd mooi groen en dicht, daar is wel ietsje meer werk aan.

Laatst bewerkt:
Hier ook voor Portugese laurier gegaan en heb de stammen op 75cm van de erfgrens gezet. De haag is een halve meter breed en zo heb ik een halve meter achter de haag om aan de achterkant te snoeien. Kwestie van zo weinig mogelijk ruimte op te geven maar toch niet afhankelijk te zijn van de buren om de haag te snoeien achteraan.

Hier heb ik aan de ene kant klimop tegen de draad laten groeien, in overleg met de buren.

De andere kant in onderling overleg voor Portugese laurier gekozen die op de scheiding staat, onderaan heb ik een strook kippengaas gezet die ondertussen grotendeels aan het ingroeien is.
Op die manier kan mijn hond niet weg.

Ik ben wel content van die laurierhaag, altijd mooi groen en dicht en de vogels zijn er ook fan van.
Nu zit er het 2de jaar op rij een merelnest in, mezen en mussen zie je er ook in rondhuppelen.

De klimop is ook altijd mooi groen en dicht, daar is wel ietsje meer werk aan.
Hoelang duurde het voor de haag dicht zat? En op welke hoogte gekocht?

Hoelang duurde het voor de haag dicht zat? En op welke hoogte gekocht?
Ik geloof dat we planten met kluit hadden, van 1,5m ongeveer.

Na een jaar was de haag al redelijk dicht indien ik me dat nog goed herinner, al hadden wij direct al een beetje privacy door de grootte van de planten.
De hoogte was na 1-2 jaar ook goed, nu houden wij ze rond de 1,80m hoog.

Afgelopen week bezig gehouden met de voortuin
Leliegras, Hydrangea, pieperklokje, Acer struikjes, laurierkers

60 a 70 plantjes in leemgrond 😭 mijn rug is nog niet bekomen
Nu hopen dat alles het overleefd

Het is nu te droog zeker om nieuw gazon te zaaien?
Heel de oprit in orde gebracht, gelijk gemaakt, grondlaag gemengd met compost en de borderrand geplaatst.
De ondergrond is wel echt kurkdroog... Best wat wachten tot het regent of nu gewoon een aantal dagen sproeien en dan zaaien?

Het is nu te droog zeker om nieuw gazon te zaaien?
Heel de oprit in orde gebracht, gelijk gemaakt, grondlaag gemengd met compost en de borderrand geplaatst.
De ondergrond is wel echt kurkdroog... Best wat wachten tot het regent of nu gewoon een aantal dagen sproeien en dan zaaien?
Het heeft vorige week nog geregend, als uwe grond nu droog is heb je zand.
Ik heb vant weekend gras gezaaid, tis ideaal weer. Zo rond de 20°, bewolkt en af en toe wat motregen.

Het heeft vorige week nog geregend, als uwe grond nu droog is heb je zand.
Ik heb vant weekend gras gezaaid, tis ideaal weer. Zo rond de 20°, bewolkt en af en toe wat motregen.
Hier leem/klei en grond is beenhard hoor. Het wil hier maar niet regenen, terwijl het me wel goed zou uitkomen want heb doorgezaaid. Vandaag dan maar zelf beregend en zal dat komende periode dagelijks moeten doen want het ziet er karig uit qua neerslag komende tijd.

Van wie is de omheining?
En staat ze stevig? Want kokosmatten of heidematten of iets dergelijks gaat daar serieus wat meer krachten op overbrengen dan gewoon open natuurlijk…
Die staat op de gemeenschappelijke grens, dus van beiden. Staat in de beton maar ik heb mijn bedenkingen er toch bij. Heb hen ook al gezegd dat ze extra versteviging moeten voorzien want de tuin is ook een trekgat tussen de huizen hier. De wind zit er altijd 90° dwars op dus met die kokosmatten gaat die volle wind nemen.
Maar ik ben al content dat er opties zijn om ze zo dicht mogelijk tegen de grens te zetten. Dat ik zelf niet te veel ruimte verlies en geen te benepen gevoel krijg.

Die Laurierhaag draagt die veel vruchten? Want ik dacht dat dat wel giftig is en met kinderen en eventueel in de toekomst een hond zie ik dat gelijk minder zitten. Hoewel dat de kinderen wel stilaan van leeftijd zijn dat ze daar vanaf zouden moeten.

Die staat op de gemeenschappelijke grens, dus van beiden. Staat in de beton maar ik heb mijn bedenkingen er toch bij. Heb hen ook al gezegd dat ze extra versteviging moeten voorzien want de tuin is ook een trekgat tussen de huizen hier. De wind zit er altijd 90° dwars op dus met die kokosmatten gaat die volle wind nemen.
Maar ik ben al content dat er opties zijn om ze zo dicht mogelijk tegen de grens te zetten. Dat ik zelf niet te veel ruimte verlies en geen te benepen gevoel krijg.

Die Laurierhaag draagt die veel vruchten? Want ik dacht dat dat wel giftig is en met kinderen en eventueel in de toekomst een hond zie ik dat gelijk minder zitten. Hoewel dat de kinderen wel stilaan van leeftijd zijn dat ze daar vanaf zouden moeten.

Ik heb nog nooit gehoord van een hond die daar ziek van geworden is. Natuurlijk als je een hond hebt die niet liever doet dan hele dagen op die takken/bladeren kauwen… dan zal dat allicht niet super zijn.

Idem met kinderen. Maar die zou ik dan eerder (her)opvoeden dat ze geen planten beginnen opeten tout court.

Wij hebben in onze tuin een goedkope tuinafsluiting, zo'n groene doek die verweven zit in de bestaande draad. Misschien tijd voor iets nieuws want deze hangt er al 15 jaar in en lijkt nergens op. Bestaat er iets goedkoop dat je in een bestaande tuinafsluiting (gewoon die groene draad in vierkante hokjes) kan spannen?

Er is geen budget om een fundering te plaatsen met daarop houten balken.

Wij hebben in onze tuin een goedkope tuinafsluiting, zo'n groene doek die verweven zit in de bestaande draad. Misschien tijd voor iets nieuws want deze hangt er al 15 jaar in en lijkt nergens op. Bestaat er iets goedkoop dat je in een bestaande tuinafsluiting (gewoon die groene draad in vierkante hokjes) kan spannen?

Er is geen budget om een fundering te plaatsen met daarop houten balken.
Vlechtband is tamelijk stevig en niet te duur. Juist zien dat de bestaande draad goed stevig staat want dat vangt wel wat meer wind natuurlijk.

Ja dat is het probleem, onze ander tuinafsluiting met fundering & hout is al 2 maal omgewaaid tijdens een van de vele stormen. Het is hier een open vlakte. Ik zoek eigenlijk iets waar wind door kan

Nog mensen waarbij planten afzien van het kennelijk vrij droge voorjaar? Heb twee doorgaans stevige struikjes honingbes die vorige zomer het moeilijk hadden door droogte (normaal giet ik die dan bij maar we waren een maand niet thuis), en die nu praktisch dood lijken. Geen of weinig knoppen, en de knoppen die er zijn verwelken. Dan maar eens serieus water geven voor enkele weken in de hoop ze nog te reanimeren.

Nog mensen waarbij planten afzien van het kennelijk vrij droge voorjaar? Heb twee doorgaans stevige struikjes honingbes die vorige zomer het moeilijk hadden door droogte (normaal giet ik die dan bij maar we waren een maand niet thuis), en die nu praktisch dood lijken. Geen of weinig knoppen, en de knoppen die er zijn verwelken. Dan maar eens serieus water geven voor enkele weken in de hoop ze nog te reanimeren.
Is van veel factoren afhankelijk - hier "zware" grond die veel vocht kan opnemen- nog geen problemen, maar het kersverse peterselie plantje heeft water nodig want anders is het idd om zeep. Ik zou zeker wat water geven want na het kapotgaan van +20 aangeplante boompjes ben ik ook wat alerter en vooral sneller met wat water te geven. Laatste jaren echt opvallend hoe droog/nat het voorjaar wel kan zijn.

Ik begin het hier en daar ook wel te zien dat het een relatief droog voorjaar is.

Hier zware grond, maar als ik zie hoe droog/hard de bovenlaag was bij de leibomen die we deze winter aangeplant hebben, ben ik ondertussen alles dagelijks water aan het geven. Ook recent gras doorgezaaid dus dat wordt ook dagelijks beregend.

De temperaturen zijn gelukkig nog gematigd dus de verdamping valt nog mee. Ben benieuwd of het zo droog blijft want dan zal het een pittige zomer worden om de tuin in leven te houden.

Terug
Bovenaan