Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik zie wat op tegen klinkers om eerlijk te zijn, het zijn vrij lange borders dus dat gaan redelijk wat klinkers zijn en de staat van mijn nek en rug gaan dat niet appreciëren :p.

Waarschijnlijk zal het dan gewoon ecolatten worden, was daar niet door gecharmeerd op het eerste zicht maar goed, als ze diep genoeg zitten merk je daar toch niets van.
Same here hoor, ik heb zo'n wortelbegrenzer ingegraven. Maar nu heb ik, toch voor bepaalde borders, het idee dat ik misschien beter die klinkers had genomen. Enkel is dat waarschijnlijk veel werk om enigzins presenteerbaar te krijgen.

Je hebt nog andere opties ook zoals cortenstaal, maar dat zal waarschijnlijk wel een duurdere optie zijn, en je moet dat mooi vinden.

Ik heb een maand geleden het gras bemest met NPK. (turbogruen) Nu heb ik een paar banen in het gras die wat gelig zijn.

Heb ik daar nu teveel gestrooid, of zijn dat net banen die ik vergeten ben?

Het was toen niet zonnig en het heeft de dagen erna wat geregend, dus lijkt me toch niet dat het daardoor is verbrand?

Iemand met kennis van zaken die zoiets kan zien op basis van een foto?

Ik heb een maand geleden het gras bemest met NPK. (turbogruen) Nu heb ik een paar banen in het gras die wat gelig zijn.

Heb ik daar nu teveel gestrooid, of zijn dat net banen die ik vergeten ben?

Het was toen niet zonnig en het heeft de dagen erna wat geregend, dus lijkt me toch niet dat het daardoor is verbrand?

Iemand met kennis van zaken die zoiets kan zien op basis van een foto?

Ik zie het amper maar ik zou gokken op te veel bemest aangezien ik niet echt zie waarom gras anders gelig zou zijn in deze periode, tenzij je ongeloofelijk arme grond zou hebben ofzo.

Het is nieuwe grond en grasmatten van vorig jaar dus denk dat dat normaal het probleem niet mag zijn.
Hier een wat duidelijkere foto:
Ik ken, for the record, niets van gras bemesten, ik doe dat nooit. Maar het lijkt me goed weer voor gazon dus misschien gewoon wat teveel mest zeker? Komt denk ik wel goed hoor, gras herstelt zichzelf makkelijk.

Ik ken, for the record, niets van gras bemesten, ik doe dat nooit. Maar het lijkt me goed weer voor gazon dus misschien gewoon wat teveel mest zeker? Komt denk ik wel goed hoor, gras herstelt zichzelf makkelijk.
Ik doe dat normaal ook allemaal niet. Maar nu ik eens een mooie gazon had wou ik dat toch eens proberen een paar jaar zo te houden :D

Ik ga er voor de rest gewoon vanaf blijven denk ik. Zal met men strooikarretje op die plaatsen wss per ongeluk 2 keren zijn gepasseerd.

Welke NPK waarden ?

Ik vermoed dat die stroken niét bemest zijn.
Maar zeker geen drama’s, komt helemaal in orde.

Beste manier is om je karretje fijner in te stellen en alles 2-3 keer te doen en te overlappen in alle richtingen. Ipv in 1 keer alles te proberen doseren.

Welke NPK waarden ?

Ik vermoed dat die stroken niét bemest zijn.
Maar zeker geen drama’s, komt helemaal in orde.

Beste manier is om je karretje fijner in te stellen en alles 2-3 keer te doen en te overlappen in alle richtingen. Ipv in 1 keer alles te proberen doseren.
NPK (MgO, SO3) 17+6+10 (+4+23)

Zou ik er dan nog eens over durven gaan met het karretje op die stroken? Heb nog wel wat over.

Zou ik er dan nog eens over durven gaan met het karretje op die stroken? Heb nog wel wat over.
Uw gazon is perfect zo, proberen op te lossen is een garantie op miserie en nog meer kleurverschil.

Enkele weken uitzitten, de zon z'n werk laten doen en over 6 à 8 weken de volgende bemestingsronde doen met de tips van hierboven.

Hier in de buurt heeft al het gras momenteel een gelige kleur om één of andere reden (mogelijk alles nood aan bemesting). Als het bij jou enkel bepaalde stroken zijn, ga je daar idd te weinig bemest hebben.

Ik geef tussendoor vaak nog een boost aan het gazon met verdunde Adblue en daarna goed inregenen. Als de vorige bemesting al een maand geleden is, kan je daar weinig mee mis doen. Zeker met een lage dosering zoals bvb 300ml Adblue per 100m2 (aanlengen met 4/5l water en achteraf nog eens inregenen ook). Of gewoon afwachten idd.

Is het al een goed moment om te verticuteren + bijzaaien, of nog te vroeg? Heb redelijk wat kale plekken waar ik iets aan wil doen.

Is het al een goed moment om te verticuteren + bijzaaien, of nog te vroeg? Heb redelijk wat kale plekken waar ik iets aan wil doen.
Het perfecte moment nu. Ben zelf ook bezig. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat het langere periodes droog blijft wat nefast is voor jong gras.

Is door die hoge stikstof waarde (N) dat dat zo groen ziet. Perfect voor het voorjaar, maar inderdaad als je iets over slaat zie je dat wel vrij goed.

Maar ik zou er niet proberen lokaal aan prutsen :p dan gaat uw strookje 9/10 opeens nóg groener zijn. Gewoon zo laten en binnen een paar maand nog eens lichtjes bij mesten en dat komt goed.

Ik zit met een vervelende kwestie aangaande een pad dat ik aan het leggen ben.
Ik zit met een hoogteverschil van 10 a 12 cm. Op dit moment heb ik de inviso-boordstenen zo gezet dat de schuine kant naar het pad toe gaat om het niet te abrupt te maken met onderstaande gevolg.
Echter ben ik niet overtuigd. Ik kan ze nog redelijk makkelijk omdraaien, maar dan zit ik natuurlijk nog altijd met het hoogteverschil.

Werk ik dit hoogteverschil weg door een helling in het gras te steken? Maar dan vrees ik dat het nog gevaarlijk gaat zijn omdat je een abrupte drop makkelijk ziet en een stijle daling in het gras mogelijk minder.
Het verschil is onmogelijk makkelijk weg te werken: links is de garage, rechts is de ganse tuin verhoogd en gaat hij verder omhoog naar achter.
Bekijk bijlage 20260409_063319625_iOS (1).jpg

Laatst bewerkt:
Ik verwacht niet echt problemen met deze plaatsing. Oké het is niet de originele bedoeling van die invisio boordsteen (want het doel zou zijn om daarmee het gras tot heel dicht bij de rand te kunnen laten groeien). Maar ik vind het gebruik van de schuine rand als langzamere overgang ook wel mooi. Dit zal dus een puur subjectieve keuze zijn. Gras tot dicht tegen de rand VS schuine rand voor estetische redenen.
Ergens heb je wel een punt dat je de schuine daling minder goed ziet of verwacht. Maar het gaat hier om je persoonlijke tuin. Je moet dat niet zien, want je weet het. Dat ben je wel gewoon na een week. Daar zou ik niet veel over piekeren.

Helling in het gras steken zou ik persoonlijk niet doen (als je bedoelt om tot het niveau van het pad te gaan). Dan liever een kleine opstap zoals nu. Helling om die ~2cm gras die boven de boordsteen komt weg te werken tot daar aan toe.

Ik zie eerder problemen, of last, met het gras onderhouden / afrijden. Een robotmaaier kan waarschijnlijk niet zo dicht bij die "afgrond" gaan om het daar kort te houden (tenzij er speciale typetjes zijn die dat wel kunnen, ik ben hier geen expert in!).
Bij een manuele grasmachine of zitmachine ga je met je wielen zweven om zo dicht bij de kant te gaan waarschijnlijk.
Dan is bijna de enige oplossing nog om met een handschaar of bosmaaier-achtig iets dat kort te houden. Daar moet je ook wel zin in hebben.
Dit is echter ongeacht in welke richting je de boordsteen zet.

Misschien moet je voor randen elders evengoed manueel dingen kortzetten en maakt het niet zo uit. Maar als je dat niet wil, neem je 10cm gras weg en maak je er een boordje van. Ofwel met bloemen en planten, ofwel met kiezeltjes of iets dergelijks. Dat kan dan ook perfect wat afhellen zodat je niet die aantal cm grond zit die boven de boordsteen komt.

Ben al enkele dagen bezig met het bezanden van ons gazon. Zwaardere job dan ik dacht...

Als ik morgen klaar ben (dat hoop ik alleszins), zal ik 3 ton zand over ons gazon verspreid hebben (300m2). Allemaal in zakjes van 25 kilo gaan halen omdat ik geen idee had hoeveel ik nodig zou hebben (moeilijk in te schatten hoeveel ik nodig heb om de putten te vullen).

Is toch niet iets wat ik elk jaar opnieuw wil doen. :p

Ik ga het hier maar zetten.

We hebben een tuin van 8m breed en 20m diep met elke zijde buren met dezelfde tuin qua afmetingen. Op de scheiding staat nu een Bekaert draad. Zowel wij als de buren hebben daar tot nu toe nooit problemen mee gehad. Wij zijn de enige die redelijk ver de tuin in gaan, de anderen kwamen eigenlijk nooit verder dan hun terras de eerste 3m tegen hun huis, waar er wel een vaste afscheiding staat en die draad gaf wel een iets breder gevoel dan de 8m die het eigenlijk was. Nu is in een van die huizen nieuwe mensen komen wonen en die zien dat niet zitten qua privacy. Goed mij geen probleem, ik wil daar ook wel in meegaan maar ik weet niet goed welke richting uit.
De huidige draad zouden we willen laten staan op de scheiding, je weet nooit of er bv niet bij een van de 2 een hond ofzo komt die anders in de tuin van de andere zit.
Zij willen er kokosmatten tegen zetten, maar dat is een uitzicht dat ik dan weer niet zie zitten. Maar op hun kant kan ik hen natuurlijk niets verbieden.
Ik zou graag een meer natuurlijke, groene look willen en zou al dan niet op mijn kant voor een haag ofzo willen gaan. Maar ik weet niet goed wat opties ik daar heb. Zeker qua onderhoud: ik denk dan meteen een meter afstand houden zodat ik erachter nog kan snoeien. Als ik dat langs beide kanten doe in een tuin van 8m breed dan blijft er wel niet veel ruimte meer over, ik wil nog wel een beetje ruimte overhouden. Iemand die wat opties heeft voor een groene, natuurlijke afsluiting, waarmee ik een minimum van ruimte verlies en natuurlijk belangrijker op lange termijn het minste ambras met de buren.

Terug
Bovenaan