Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik zou niet graag een tuinarchitect zijn en dit zien voorbij komen...
Een tuinarchitect kan ook een goeie estimatie maken van:
- kosten voor aanleg
- grondsoort en welke planten gedijen
- onderhoudsintensief of niet
- welke eventuele maatregelen nodig zijn (vulgrond, ...)

Het ziet er mooi uit en voor een klein project zal het prima voldoen. Maar ik denk dat de tuinarchitect nog steeds zijn meerwaarde zal hebben.
Een plantschema zal je daar helemaal mee kunnen uitwerken als je er uzelf een beetje in verdiept. Maar een aangelegde tuin is meer dan dat.

Een tuinarchitect kan ook een goeie estimatie maken van:
- kosten voor aanleg
- grondsoort en welke planten gedijen
- onderhoudsintensief of niet
- welke eventuele maatregelen nodig zijn (vulgrond, ...)

Het ziet er mooi uit en voor een klein project zal het prima voldoen. Maar ik denk dat de tuinarchitect nog steeds zijn meerwaarde zal hebben.
Een plantschema zal je daar helemaal mee kunnen uitwerken als je er uzelf een beetje in verdiept. Maar een aangelegde tuin is meer dan dat.
Buiten de kosten voor de aanleg, zitten 3 van de 4 punten die je opsomt er gewoon in. Wel achter een (belachelijk goedkoop) creditssyteem.

Ik zie hier regelmatig de vraag terugkomen met betrekking tot, hoe moet ik mijn tuin toch gaan inrichten of inplanten?

Zelf ben ik hier ook eindelijk, de voortuin kan niet blijvén wachten, aldus de vrouw des huizes, eens ingedoken.

Blijkbaar is dit ook gewoon volledig te genereren, en op maat waar je manueel nog zaken kan toevoegen (favoriete planten, welke niet, in welke zone moeten de planten komen te staan. En bovendien, ook nog volledig op maat van uw huis zelf, iets waar chatgpt toch de mist in gaat en uw huis begint te hertekenen.

www.mijntuinadvies.com - waanzinnig mooie toepassing van AI vermoed ik.

Edit: je kan zelfs een gedetailleerde plantenlijst en onderhoudskalender verkrijgen (wel tegen betaling, maar slechts een paar euro).

Ik zou niet graag een tuinarchitect zijn en dit zien voorbij komen...
Merci voor de tip, ik ga het wel eens uitproberen. Heb nog veel te veel gras staan en veel te weinig planten (ook wel pokkeduur om een hele tuin aan te planten vanaf 0 dus wie daar tips heeft...)

Merci voor de tip, ik ga het wel eens uitproberen. Heb nog veel te veel gras staan en veel te weinig planten (ook wel pokkeduur om een hele tuin aan te planten vanaf 0 dus wie daar tips heeft...)
Als je een beetje geduld hebt en graag planten in hun natuurlijke vorm ziet groeien -> hetgeen ze aanraden per vierkante meter delen door twee.
Dat is meestal "om het rap toe te hebben".

Buiten de kosten voor de aanleg, zitten 3 van de 4 punten die je opsomt er gewoon in. Wel achter een (belachelijk goedkoop) creditssyteem.
Hoewel de tool zeker zijn nut zal hebben. Een tuinarchitect "ontzorgt". Die zal geen enkele klant verliezen aan zo'n tool.
De mensen die vandaag het budget hebben om van a tot z alles met een tuinarchitect te doen zullen niet vallen over de paar duizend € dat zo'n man/vrouw aanrekent.

Onze 2 Liquidambars en een Magnolia die we vorig jaar gepland hebben (allemaal ongeveer 3,5-4m) hebben het toch niet overleefd vrees ik. Niets van nieuwe knoppen te zien en de schors zo bruin als maar kan zijn. Toch jammer want de rest van alle planten doen het uitstekend. Ik denk dat we ze een stuk te diep hebben gepland en er is sowieso weinig organisch materiaal aanwezig dus die combinatie zal dodelijk geweest zijn.

Voor de rest is het in de tuin echt wel genieten, de Rhododendrons beginnen mooie knoppen te maken, de Virburnum staat al weken prachtig in bloei en nu beginnen de Prunus Yedoensis en Osmanthussen ook mooie bloemen te maken :love: Overal wat wormencompost gestrooid en morgen waarschijnlijk het gazon topdressen, benieuwd welk resultaat dat gaat geven.
Liquidambar zijn bomen die redelijk laat hun bladeren krijgen in het voorjaar. Die van mij beginnen blad te krijgen halverwege april. Ik zal morgen eens letten of ik al veel knoppen zie.
Onze magnolia die heeft de eerste drie jaar nooit gebloeid. Maar wel telkens in blad gekomen, ook halverwege april. Sinds vorig jaar hebben we (matige) bloe in de magnolia. Ik heb turf vorig jaar wat turf rond de boom gegooid deed hem zichtbaar deugd...

Topdressen voor het gazon is top. Ik doe het altijd na het verticuteren. Vergeet niet het gazon ook licht te bemesten.

Wij willen een nieuw zit terras maken in onze tuin. Dit om gezellig te kunnen praten, en iets te drinken als er vrienden op bezoek komen. Een tuinaannemer stelde ons voor om dat in ipé hardhout te doen, maar dit is blijkbaar vrij prijzig. Ook kijk ik wat op tegen het onderhoud dat hiermee gepaard gaat. Een budget-vriendelijker alternatief zou zijn om een grind-zone te voorzien om daar dan een lounge op te plaatsen. Wat is jullie mening hierover?

Wij willen een nieuw zit terras maken in onze tuin. Dit om gezellig te kunnen praten, en iets te drinken als er vrienden op bezoek komen. Een tuinaannemer stelde ons voor om dat in ipé hardhout te doen, maar dit is blijkbaar vrij prijzig. Ook kijk ik wat op tegen het onderhoud dat hiermee gepaard gaat. Een budget-vriendelijker alternatief zou zijn om een grind-zone te voorzien om daar dan een lounge op te plaatsen. Wat is jullie mening hierover?
Ben zelf grote fan van (lichtkleurig) grind. Is makkelijk te plaatsen (makkelijk zelf te doen ook), waterdoorlatend, oogt minder zwaar dan tegels en is ook redelijk makkelijk in onderhoud. Ik zou wel grindplaten gebruiken zodat de poten van stoelen of tafels bvb niet te ver wegzakken, dus dan wordt het wel weer wat duurder.

Onze 2 Liquidambars en een Magnolia die we vorig jaar gepland hebben (allemaal ongeveer 3,5-4m) hebben het toch niet overleefd vrees ik. Niets van nieuwe knoppen te zien en de schors zo bruin als maar kan zijn. Toch jammer want de rest van alle planten doen het uitstekend. Ik denk dat we ze een stuk te diep hebben gepland en er is sowieso weinig organisch materiaal aanwezig dus die combinatie zal dodelijk geweest zijn.

Voor de rest is het in de tuin echt wel genieten, de Rhododendrons beginnen mooie knoppen te maken, de Virburnum staat al weken prachtig in bloei en nu beginnen de Prunus Yedoensis en Osmanthussen ook mooie bloemen te maken :love: Overal wat wormencompost gestrooid en morgen waarschijnlijk het gazon topdressen, benieuwd welk resultaat dat gaat geven.
Mijn liquidambar heeft wel al veel knoppen maar mijn magnolia nog maar 3 ofzo, die begint nog maar net wakker te worden precies. Ook allebei vorig jaar geplant. Ik had ook een notenboom geplant maar die is vanaf halverwege de stam dood, wellicht door de droogte. Nu twijfel ik wel wat ik ermee moet doen, ik denk niet dat dat nog een mooie boom gaat worden nu.

Als je twijfelt kan je altijd op een jonge tak is even krabben met je nagel op de schors. Zit er groen onder is er leven en anders helaas. één dode tak betekent natuurlijk geen dode boom.

Hout heeft vaak ook de neiging van glad te zijn als het regent. Afhankelijk van hoeveel je daar passeert tijdens de winter kan dat ook wel een factor zijn. Tussen grind zal volgend jaar onkruid staan. De enige manier om dat echt weg te houden zonder al te veel moeite is spuiten met chemique of azijn. Met branden of wieden zal je elke paar weken aan de slag moeten als je dat onkruid vrij wil houden.
Afhankelijk van de lokale reglementering wil hout ook nog wel is als verharding aanzien worden, dus mogelijks mag dat niet. Er zal waarschijnlijk geen haan naar kraaien maar ik geef het maar mee :) .

Iemand advies welk hout te gebruiken/waar aan te kopen voor zelf verhoogde bakken (40cm) te maken?
Idee is zo wat cottagegarden met meerdere verhoogde bakken te maken, voor groenten in te planten

Douglashout in de gamma al gevonden, maar lijkt niet zo dik te zijn. Ben ook wel.op zoek naar een niet te dure oplossing want dat kan snel oplopen precies...

Op welk moment plaats je een afboording in cortenstaal bij een scheiding gazon-grindpad?
Grindpad moet op een laag steenpuin liggen dus daar kunnen de pinnen van de afboording niet in geklopt worden...
Of eerst afboording kloppen en daarna pas vullen met steenpuin?

Iemand advies welk hout te gebruiken/waar aan te kopen voor zelf verhoogde bakken (40cm) te maken?
Idee is zo wat cottagegarden met meerdere verhoogde bakken te maken, voor groenten in te planten

Douglashout in de gamma al gevonden, maar lijkt niet zo dik te zijn. Ben ook wel.op zoek naar een niet te dure oplossing want dat kan snel oplopen precies...
Douglas is ok. Beste prijs-kwaliteit waarschijnlijk. Reken dat ze na een dikke 5 jaar een beetje gaan beginnen aftakelen.
Wel dik genoeg kopen. Zeker niet onder de 3cm maar hoe dikker hoe beter. Gaat een groot verschil geven in hoe lang ze meegaan. Als je wat geld wil uitsparen zou ik ze eerder een beetje lager maken. 30cm is voldoende en gaat u heel wat grond en hout besparen.

DHZ zaken zijn meestal redelijk duur voor hout. Beter eens bij een houthandel gaan vragen.

Laatst bewerkt:
Iemand advies voor tuinlampen op zonne-energie om in een border te plaatsen (kan dus in volle regen staan)?

Uiteraard heel veel opties op internet te vinden, maar had graag geweten of iemand er staan heeft en daar tevreden van is. Wil uiteraard niet dat ze na 2 weken al geen licht meer geven ofzo.

Op welk moment plaats je een afboording in cortenstaal bij een scheiding gazon-grindpad?
Grindpad moet op een laag steenpuin liggen dus daar kunnen de pinnen van de afboording niet in geklopt worden...
Of eerst afboording kloppen en daarna pas vullen met steenpuin?
Best eerst je afboording en dan vullen.
Afhankelijk van wel type, misschien nog even rechtzetten nadien.

Heeft er iemand ervaring met goeie borders randen? Desondanks ik niets speciaals voor mijn gras die, claim die elk jaar meer en meer van m'n bloemborders in. Ik zoek er voor glooiende borders.

Degene die in je doorgaans in tuincentra of de Gamma tegenkomt stralen niet echt kwaliteit uit. Maar misschien valt het in de praktijk wel mee?

Heeft er iemand ervaring met goeie borders randen? Desondanks ik niets speciaals voor mijn gras die, claim die elk jaar meer en meer van m'n bloemborders in. Ik zoek er voor glooiende borders.

Degene die in je doorgaans in tuincentra of de Gamma tegenkomt stralen niet echt kwaliteit uit. Maar misschien valt het in de praktijk wel mee?
Hier alles met van die Ecolat afgeboord. Rechte latten voor de rechte stukken en een stuk op rol voor de meer glooiende borders. Genoeg van die paaltjes kloppen en dat geeft geen krimp.

Simpele betonklinker en 1x per jaar of twee jaar is met de grassnijder langs gaan.

Iemand advies voor tuinlampen op zonne-energie om in een border te plaatsen (kan dus in volle regen staan)?

Uiteraard heel veel opties op internet te vinden, maar had graag geweten of iemand er staan heeft en daar tevreden van is. Wil uiteraard niet dat ze na 2 weken al geen licht meer geven ofzo.
Ik heb er 2 van Philips, nu het 2e seizoen en ze doen het prima. Voelen ook tenminste degelijk aan. Al die prutsen van onbekende merkjes zou ik van wegblijven.

https://www.bol.com/be/nl/p/philips...aj6UM5BsCTjW5WSbVfsakZA13Pw8VEaQaAgXUEALw_wcB

Je hebt die Ecolat zoals hier al gezegd, of je kan het nog eenvoudiger en goedkoper maken door zo'n wortelbegrenzer voor bamboe te gebruiken. Voor gebruiksgemak en naar onderhoud toe zouden klinkers wel handiger kunnen zijn.

Ik zie wat op tegen klinkers om eerlijk te zijn, het zijn vrij lange borders dus dat gaan redelijk wat klinkers zijn en de staat van mijn nek en rug gaan dat niet appreciëren :p.

Waarschijnlijk zal het dan gewoon ecolatten worden, was daar niet door gecharmeerd op het eerste zicht maar goed, als ze diep genoeg zitten merk je daar toch niets van.

Terug
Bovenaan