Gezien het over een nieuwe schutting gaat denk ik dat het hier wel past:
In de lente zou ik graag een 2m hoge houtenscheidingswand uit Thermowood Fraké (mix tussen dubbel en enkel blokprofiel) willen plaatsen. We hebben hiervoor nog de originele garagefundering over de volledige lengte (zo'n 10m waardoor we de houtenpalen in een paalsteun kunnen steken en in deze fundering kunnen vast maken. Ook schat ik een afstand te houden van 1,8 m a 2 m tussen de 70x70 hardhouten palen. Tot zo ver is alles duidelijk.
Maar nu zit ik nog met het volgende. Ik wil de planken vertikaal plaatsen. Echter om deze op de steunpalen te bevestigen kom ik twee verschillende methoden tegen:
Welke geniet de voorkeur? De eerste omdat hierdoor de bovenkant ook mooi afgedekt is? Of maakt het niet uit voor een scheidingswand?
- Volgens Gardero hun manier: https://gadero.be/schutting-plaatsen/ Waarbij je tussen de palen verticale balken vastmaakt en dan gewoon rechtstreeks op deze steunpalen en verticale tussenbalken de planken vastmaakt.
- Zoals je het doet op een muur: https://gadero.be/houten-gevelbekleding-monteren/ Op de steunpalen dus verticale latten vastmaken zodat er ten alle tijden lucht achter kan.
Bekijk bijlage 46844
Ik zou dat niet met van die voeten doen en hardhouten palen van 70/70.
Niet onderschatten hoeveel wind zo een volle wand pakt.
Bijkomend moeten dat dan al kaarsrechte palen zijn (wat ook niet evident is tegenwoordig) en die verbinding paal/voet echt mega solide krijgen (lees: speling) is ook iets…
Neem metalen palen met een voetplaat (type zwart gelakt, voor een omheining. Pm me desnoods, dan stuur ik wel een foto oid),
Wij plaatsen dat elke meter ipv 2 meter. (Ten eerste veel steviger en jij gaat te dikke balken moeten gebukt voor 2m te overbruggen).
Als je de afwerkingslatten verticaal wil hangen, dan zorg je dus voor horizontale latten/kepers die je rechtstreeks tegen de palen schroeft met zelftappers. Thermowood kepertjes van 40/60.
4x doen voor die hoogte. Onderste 10 cm boven de grond en bovenste 10cm onder de bovenkant. En dan nog 2 er tussen verdelen.
En dan kan je nu je latwerk makkelijk er tegen schieten en klaar.
tussen paal en kepers silicone (tec7 zeg maar) en tussen kepers en latwerk ook silicone (metertje silicone leggen op je 4 balkjes, latten schieten, weer meter silicone, etc)
Schieten met rvs nagels van pakweg 50mm
Overal wat wormencompost gestrooid en morgen waarschijnlijk het gazon topdressen, benieuwd welk resultaat dat gaat geven.