Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Gezien het over een nieuwe schutting gaat denk ik dat het hier wel past:
In de lente zou ik graag een 2m hoge houtenscheidingswand uit Thermowood Fraké (mix tussen dubbel en enkel blokprofiel) willen plaatsen. We hebben hiervoor nog de originele garagefundering over de volledige lengte (zo'n 10m waardoor we de houtenpalen in een paalsteun kunnen steken en in deze fundering kunnen vast maken. Ook schat ik een afstand te houden van 1,8 m a 2 m tussen de 70x70 hardhouten palen. Tot zo ver is alles duidelijk.
Maar nu zit ik nog met het volgende. Ik wil de planken vertikaal plaatsen. Echter om deze op de steunpalen te bevestigen kom ik twee verschillende methoden tegen:
Welke geniet de voorkeur? De eerste omdat hierdoor de bovenkant ook mooi afgedekt is? Of maakt het niet uit voor een scheidingswand?
Bekijk bijlage 46844

Ik zou dat niet met van die voeten doen en hardhouten palen van 70/70.
Niet onderschatten hoeveel wind zo een volle wand pakt.
Bijkomend moeten dat dan al kaarsrechte palen zijn (wat ook niet evident is tegenwoordig) en die verbinding paal/voet echt mega solide krijgen (lees: speling) is ook iets…

Neem metalen palen met een voetplaat (type zwart gelakt, voor een omheining. Pm me desnoods, dan stuur ik wel een foto oid),
Wij plaatsen dat elke meter ipv 2 meter. (Ten eerste veel steviger en jij gaat te dikke balken moeten gebukt voor 2m te overbruggen).

Als je de afwerkingslatten verticaal wil hangen, dan zorg je dus voor horizontale latten/kepers die je rechtstreeks tegen de palen schroeft met zelftappers. Thermowood kepertjes van 40/60.
4x doen voor die hoogte. Onderste 10 cm boven de grond en bovenste 10cm onder de bovenkant. En dan nog 2 er tussen verdelen.

En dan kan je nu je latwerk makkelijk er tegen schieten en klaar.

tussen paal en kepers silicone (tec7 zeg maar) en tussen kepers en latwerk ook silicone (metertje silicone leggen op je 4 balkjes, latten schieten, weer meter silicone, etc)
Schieten met rvs nagels van pakweg 50mm

Ik zou dat niet met van die voeten doen en hardhouten palen van 70/70.
Niet onderschatten hoeveel wind zo een volle wand pakt.
Bijkomend moeten dat dan al kaarsrechte palen zijn (wat ook niet evident is tegenwoordig) en die verbinding paal/voet echt mega solide krijgen (lees: speling) is ook iets…

Neem metalen palen met een voetplaat (type zwart gelakt, voor een omheining. Pm me desnoods, dan stuur ik wel een foto oid),
Wij plaatsen dat elke meter ipv 2 meter. (Ten eerste veel steviger en jij gaat te dikke balken moeten gebukt voor 2m te overbruggen).

Als je de afwerkingslatten verticaal wil hangen, dan zorg je dus voor horizontale latten/kepers die je rechtstreeks tegen de palen schroeft met zelftappers. Thermowood kepertjes van 40/60.
4x doen voor die hoogte. Onderste 10 cm boven de grond en bovenste 10cm onder de bovenkant. En dan nog 2 er tussen verdelen.

En dan kan je nu je latwerk makkelijk er tegen schieten en klaar.

tussen paal en kepers silicone (tec7 zeg maar) en tussen kepers en latwerk ook silicone (metertje silicone leggen op je 4 balkjes, latten schieten, weer meter silicone, etc)
Schieten met rvs nagels van pakweg 50mm
Merci voor de feedback, PM verstuurd.

Ik had nu zelf ook wel mijn twijfels over de sterkte van de bevestiging van de houten palen voor een schutting van ~2m hoog.
Ook om de meter klinkt logisch, dan zouden dat er zo'n 10 stuks zijn. Daar dan de kepers op zodat er vervolgens thermowood Frake op kan?

11 palen voor 10m. Dan kan je die om de meter zetten. (Praktijk: eerste en laatste paal zetten. En dan mooi verdelen er tussen. Soms is het niet evident om de eindpalen te zetten/fixeren. Door bv een muur of fundering die nietvmeer goed is. Dan kan je die ook wat naar binnen zetten en je horizontale latwerk gewoon wat laten doorsteken zeg maar. Kan je makkelijk 20-30cm doen zonder in sterkte in te boeten).

Ps, dat zijn vierkante metalen palen he, is properder en daar kan je makkelijk op plakken en die zelftapper in schroeven

Iemand die binnen chilis kweekt en die ervaring heeft met van die mini luizen? Ik heb er last van en ik krijg ze niet weg.
Ik heb al van die Neudorff spray gebruikt en neemolie geprobeerd maar beiden helpen niet. Iemand tips?

Iemand ervaring met wilde hyacinten verwijderen?
Onlangs verhuisd en er begonnen allemaal planten op te komen. Ik vond het wel mooi en wilde zien wat er uit komt. Echter nu duwt het zelfs de kasseien omhoog en is het aan het woekeren. Na opzoeken lijken het wilde hyacinten te zijn. Misschien mooi in een pot of de natuur, maar woekerend in de tuin neemt het teveel plaats in.

Iemand ervaring met wilde hyacinten verwijderen?
Onlangs verhuisd en er begonnen allemaal planten op te komen. Ik vond het wel mooi en wilde zien wat er uit komt. Echter nu duwt het zelfs de kasseien omhoog en is het aan het woekeren. Na opzoeken lijken het wilde hyacinten te zijn. Misschien mooi in een pot of de natuur, maar woekerend in de tuin neemt het teveel plaats in.
Als het chemisch mag, ongeveer elke goeie onkruidverdelger.
Indien niet (te) chemisch kan je altijd is proberen met verdunde azijn. Maar dan moet de zon schijnen.

Als het chemisch mag, ongeveer elke goeie onkruidverdelger.
Indien niet (te) chemisch kan je altijd is proberen met verdunde azijn. Maar dan moet de zon schijnen.
En heeft dat geen invloed op toekomstige aanplanting en bodemleven/gezondheid.
Het is een deel van een toekomstige moestuin. Dus ik probeer het te vermijden, maar als het niet anders kan

Twijfel nog tussen portugese laurier en beuk voor een haag 40 meter. Beuk is de helft goedkoper en het zijn dan nog eens grotere planten. Portugese laurier is dan weer iets dichter, ook in winter.

En heeft dat geen invloed op toekomstige aanplanting en bodemleven/gezondheid.
Het is een deel van een toekomstige moestuin. Dus ik probeer het te vermijden, maar als het niet anders kan
Chemische oplossing -> dan zou ik er persoonlijk de eerste paar jaar geen eetbare dingen op zetten. Alle middelen hebben ook een officiele termijn waarna je de grond niet meer mag gebruiken (ben de term even kwijt). Maar dat staat dus normaal wel vermeld op de handleiding.

Die azijn kan ietwat minder kwaad. Die vernietigd wel een deel goed bacterieleven in de bodem door de hoge zuurtegraad. Maar na één dosering normaliseert zich dat wel na een tijdje.
Hoogstens is de grond lokaal wat zuurder.

Uit een artikel van het nieuwsblad :

Laat het gras gerust 10 centimeter worden. “Als je gaat maaien, doe dat stapsgewijs: de eerste keer tot 8 centimeter, dan 6 centimeter en daarna de normale 4-5 centimeter. Dat is beter voor het gras.” Voor veel robotmaaiers, die vaak tot een lengte van 5 centimeter kunnen maaien, is dat een probleem. “Misschien dan toch bij de buren een normale maaier lenen.”

Hoe pakken jullie dat aan als jullie enkel een robotmaaier hebben ?

Wel een serieus verschil eh, de ene is wintergroen en de andere niet.
Beuk houdt die bruine bladeren wel lang, wat de inkijk ook verhindert, maar inderdaad wel een verschil. Heeft die laurier niet redelijk wat risico op uitval?
Uit een artikel van het nieuwsblad :

Laat het gras gerust 10 centimeter worden. “Als je gaat maaien, doe dat stapsgewijs: de eerste keer tot 8 centimeter, dan 6 centimeter en daarna de normale 4-5 centimeter. Dat is beter voor het gras.” Voor veel robotmaaiers, die vaak tot een lengte van 5 centimeter kunnen maaien, is dat een probleem. “Misschien dan toch bij de buren een normale maaier lenen.”

Hoe pakken jullie dat aan als jullie enkel een robotmaaier hebben ?
Ik heb geen robotmaaier maar ik maai altijd op zo'n 7-8 cm, tenzij het heel lang zou zijn (zachte, natte periode zoals we nu wel eens zouden voorhebben), dan eerst eens 10 cm. Als je robotmaaier niet helemaal in de soep draait zou ik die gewoon op hoogste stand zijn plan laten trekken, anders zal je inderdaad iets steviger nodig hebben.

Van mijn achterburen heeft er een Portugese laurier en de ander beukenhaag. Beiden zijn redelijk gevoelig voor te vochtige grond, maar als ik op zicht mocht kiezen zou het de laurier worden. Rekening houdend dat die wel iets breder uitgroeit als het mooi moet blijven, de beukenhaag kan je redelijk dun houden en voor het merendeel van het jaar gaat dit het zicht blokkeren.

Ik heb levensbomen geplant (Thuja plicata ‘Atrovirens’). Deze zijn niet duur (ongeveer €7 per stuk voor een hoogte van 175–200 cm). Ze zijn wintergroen en zorgen voor genoeg privacy.

Ik heb levensbomen geplant (Thuja plicata ‘Atrovirens’). Deze zijn niet duur (ongeveer €7 per stuk voor een hoogte van 175–200 cm). Ze zijn wintergroen en zorgen voor genoeg privacy.

Lijkt me wel sterk dat die maar 7€ zouden kosten.

Zijn ook vrij vatbaar voor ziektes. Dat wordt eigenlijk niet meer zo veel aangeplant. Coniferen algemeen.

Ik heb die van mij haagplanten schepens gekocht. Ze bloeien hier heel goed. Momenteel nog geen last van ziektes gehad.
Dit zijn de actuele prijzen.
Komen uit de volle grond (kluit of blote wortel) met een fijn vertakt wortelgestel waardoor hergroei verzekerd is. (dus geen opgeschoten potplanten).

80-100cm: 3,50€ (kluit)
100-125cm: 4,20€ (kluit)
125-150cm: 5,00€ (kluit)
150-175cm: 6,00€ (kluit)
175-200cm: 7,00€ (kluit)
200-225cm: 8,00€ (kluit)
225+cm: 9,00€ (kluit)

Goed onderhouden en zeker geen snoei overslaan eens ze in groei zijn. Blijven alleen groen aan de buitenkant en kunnen niet teruggezet worden tot op de stam in tegenstelling tot Portugese Laurier en Beuk die daar prima tegenkunnen als verjongingskuur.

Onze 2 Liquidambars en een Magnolia die we vorig jaar gepland hebben (allemaal ongeveer 3,5-4m) hebben het toch niet overleefd vrees ik. Niets van nieuwe knoppen te zien en de schors zo bruin als maar kan zijn. Toch jammer want de rest van alle planten doen het uitstekend. Ik denk dat we ze een stuk te diep hebben gepland en er is sowieso weinig organisch materiaal aanwezig dus die combinatie zal dodelijk geweest zijn.

Voor de rest is het in de tuin echt wel genieten, de Rhododendrons beginnen mooie knoppen te maken, de Virburnum staat al weken prachtig in bloei en nu beginnen de Prunus Yedoensis en Osmanthussen ook mooie bloemen te maken :love: Overal wat wormencompost gestrooid en morgen waarschijnlijk het gazon topdressen, benieuwd welk resultaat dat gaat geven.

Ik zie hier regelmatig de vraag terugkomen met betrekking tot, hoe moet ik mijn tuin toch gaan inrichten of inplanten?

Zelf ben ik hier ook eindelijk, de voortuin kan niet blijvén wachten, aldus de vrouw des huizes, eens ingedoken.

Blijkbaar is dit ook gewoon volledig te genereren, en op maat waar je manueel nog zaken kan toevoegen (favoriete planten, welke niet, in welke zone moeten de planten komen te staan. En bovendien, ook nog volledig op maat van uw huis zelf, iets waar chatgpt toch de mist in gaat en uw huis begint te hertekenen.

www.mijntuinadvies.com - waanzinnig mooie toepassing van AI vermoed ik.

Edit: je kan zelfs een gedetailleerde plantenlijst en onderhoudskalender verkrijgen (wel tegen betaling, maar slechts een paar euro).

Ik zou niet graag een tuinarchitect zijn en dit zien voorbij komen...

Terug
Bovenaan