Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Onkruid dat oppervlakkig geworteld is ook
Of als je heel veel op en af gaat op de plek met onkruid

Moet het hier ook nog doen, wacht op wat natter weer want qua warmte gaat het al denk ik
Goh ja, je zal hier en daar inderdaad wat onkruid mee hebben, maar verticuteren om onkruid te doden lijkt me veel werk voor weinig resultaat. Als er daarna doorzaait en zorgt dat je een dicht gazon hebt en frequent maait, kan je het onkruid op langere termijn wel terugdringen natuurlijk.

Dus verticuteren als stap 1 tegen onkruid, dan zeg ik "ja". Maar verticuteren als enige stap om onkruid weg te krijgen, dan vind ik het verloren moeite en is het zelfs nadelig omdat je extra ruimte creëert voor nieuw onkruid.

Ik heb een lege oppervlakte onder een boom. Ik heb, een paar maanden geleden plantjes gepland maar de plantjes onder de boom komen niet uit. (Tot wel 2 meter rond de stam). Wellicht is het te droog omdat de boom al het water gebruikt.
Zijn er plantjes die wel onder een boom kunnen groeien? K heb geen zin om boomschors te gebruiken want m'n tuin heeft er al veel.

Ik heb een lege oppervlakte onder een boom. Ik heb, een paar maanden geleden plantjes gepland maar de plantjes onder de boom komen niet uit. (Tot wel 2 meter rond de stam). Wellicht is het te droog omdat de boom al het water gebruikt.
Zijn er plantjes die wel onder een boom kunnen groeien? K heb geen zin om boomschors te gebruiken want m'n tuin heeft er al veel.
Bodembedekkers zoals Kruipend Zenegroen of bepaalde geraniums zou ik denken. Iets dat niet nat moet staat en tegen wat schaduw kan. Bij mij groeit daar Hondsdraf rond.

Dit weekend 200 pachysandra terminalis in de grond gestoken op een stuk crap grond dat moest bedekt worden. Fingers crossed dat ze goed pakken, want 200 was veel werk :laugh:

Is het altijd nodig om te 'topdressen' na het verticuteren? Momenteel nog niet nodig hier, maar toekomstgericht...Gaat over 700m2

Is het altijd nodig om te 'topdressen' na het verticuteren? Momenteel nog niet nodig hier, maar toekomstgericht...Gaat over 700m2
Als je verticuteert, krijg je kale plekken. Deze moet je bijzaaien. Als je dat zaad niet bedekt met grond/compost, zal er een veel kleiner deel van uitkomen (vogels, weinig bodemcontact). Dus best wel topdressen.

Ik zou eventueel in mijn stadstuintje een vijvertje willen maken. Maar mijn tuintje ligt 30 cm hoger dan die van de buur en mijn terras. Hoe ver zou ik van de 'scheiding' moeten blijven?
Aan mijn terras is het verhoog opgevangen met een damwand in azobe. De scheiding met de buur is met platen beton.

Ooievaarsbek

Gisteren 1,6 ton compost gaan halen en verspreid om vandaag gras (Barenbrug RPR Sport - 100% raaigras) in te zaaien. Nu mag het beginnen regenen. :p

Was eigenlijk verbaasd hoe goedkoop compost wel niet is (15 euro per ton). Ik zal voorheen maar potgrond te gebruiken om graszaad te bedekken, maar dat ga ik toch niet meer doen.

Gisteren 1,6 ton compost gaan halen en verspreid om vandaag gras (Barenbrug RPR Sport - 100% raaigras) in te zaaien. Nu mag het beginnen regenen. :p

Was eigenlijk verbaasd hoe goedkoop compost wel niet is (15 euro per ton). Ik zal voorheen maar potgrond te gebruiken om graszaad te bedekken, maar dat ga ik toch niet meer doen.

Dat is allicht gewone groencompost voor die prijs? (lees: de berg groenafval verhakselen en klaar).
Wordt in principe gebruikt om als bodemverberaar IN de grond in te werken.
Is nogal een verdichtende structuur en bevat veelal ook nog relatief veel onkruidzaden (uit die grote hoop groenafval die het in oorsprong was).

Lijkt me geen goede materie om OP je gras uit te strooien. Beter een gemengde compost kopen (met aarde, champignonmest, turf,..) of gewone potgrond.

Dat is allicht gewone groencompost voor die prijs? (lees: de berg groenafval verhakselen en klaar).
Wordt in principe gebruikt om als bodemverberaar IN de grond in te werken.
Is nogal een verdichtende structuur en bevat veelal ook nog relatief veel onkruidzaden (uit die grote hoop groenafval die het in oorsprong was).

Lijkt me geen goede materie om OP je gras uit te strooien. Beter een gemengde compost kopen (met aarde, champignonmest, turf,..) of gewone potgrond.
Geen idee wat er allemaal in de compost zat, kwam van Ivarem. Was alleszins ook bedoeld voor gazon want ze verwezen naar een tool waarmee je kon uitrekenen hoeveel je nodig had voor nieuwe gazon of als topdressing voor je gazon. Van de onkruidzaden ben ik me zeker bewust, die zijn achteraf onklaar gemaakt (net omdat we opnieuw begonnen zijn met onze gazon wegens te veel onkruidgras, voornamelijk Poa Trivialis).

Er zaten nog wat takjes in enzo, maar dat heb je bij potgrond evengoed en dat verteert wel. Toen we enkele jaren terug begonnen met onze gazon waren er ook overal takjes en die verdwijnen redelijk snel.

Om te egaliseren moet je het idd niet gebruiken, maar dat doe ik later op het jaar nog met rivierzand om de bodem minder zwaar te maken. Het was vooral om het graszaad makkelijk in te werken en meteen ook wat voeding te geven. Als ik de prijzen zie van de topdressers die je opnoemt, dan is het toch weer heel wat duurder en kom je weer op potgrond prijzen uit (wat ik net altijd te prijzig vond). Het ging trouwens over 300m2, dus zo dik dat het verdichtend kan werken heb ik het zeker niet kunnen leggen. Net voldoende om het zaad onder te dekken.

Ik heb nog een tamelijk grote bloempot staan. Inhoud zo'n 360l

Int verleden vol met potgrond gedaan, maar na afgelopen jaar is de plant en alles natuurlijk helemaal verzopen

Nu zei iemand er soort van hydrokorrels onderaan in te doen (en meer gaatjes maken)
Maar hoeveel moet dat daar dan in 1/3e korrels en 2/3e grond of 50/50?

Hangt van de hoogte vd pot af.
En het type plant dat er in komt.

Los daar van, met 1/3 kan je niet misdoen. Gewone argex korrels.

En altijd gaten in maken beneden. Of dat verzuipt/slemt dicht.

Na de bouw van ons huis, is het uiteraard tijd om de tuin in orde te maken. We hebben een redelijk groot stuk (1500m2) en een ontwerp laten maken door een tuinarchitect. Ook een bodemstaal naar de BDB gestuurd en laten analyseren.
In februari compost en lavagruis gestrooid en onder de grond gefreesd, wat een merde toch die leemgrond. Dan vorige maand alles vlak gemaakt met de rotoreg (wat een supermachine is dat) en gezaaid. Dat was vlak voor de droogte dus elke dag mogen sproeien en na 2 weken begonnen de eerste sprietjes al te ontkiemen :love: zalig toch.
Heb meststof met kalk gestrooid voor het zaaien maar onze grond is nogal zuur (pH 4,8), vraag me nu af of ik wacht tot het gras er is om extra kalk bij te gooien want tegen dan zijn we al eind mei waarschijnlijk.

Ondertussen ook de eerste vaste planten en bomen besteld: Rhododendron, Viburnum, Pluimhortentia en liquidambar (styraciflya) en magnolia (loebneri) bomen. Kijk er al naar uit om te planten.

Komende van een kleine tuin is dit wel veel werk maar het geeft toch ook enorme voldoening moet ik zeggen.

We zijn er ook aan het invliegen. We willen bodembedekkers planten rond onze magnolia, maar mijn vrouw wil daar graag een worteldoek plaatsen. Heeft dat zin? Mij lijkt van niet, omdat die door zo'n doek de "bodem niet kunnen bedekken"? Heeft wel meer zin als je bijvoorbeeld hoge grassen wil planten.

Ik wil leibomen zelf gaan planten, maar ken er totaal niets van.
Moet je bv een geraamte maken? Online zie ik vaak dit.
--> is het echt zo simpel?
Welke zijn blijvend groen met eventueel een bloemetje in (tijdens de zomer)
Op hoeveel afstand moet je deze plaatsen?
Hoe diep plant ik deze?
Mogen ze op de scheiding staan? (geen achterburen, bouwgrond staat wel te koop)

Iemand ervaring met stropellets als bodembedekking?

Iemand ervaring met stropellets als bodembedekking?

Ik heb er vorig jaar gebruikt. Het zwelt sterk op en bedekt dan enkele maanden de bodem. Ik heb het gebruikt omdat mijn puppy de boomschors bleef opeten. Het houdt het onkruid effectief tegen. Je moet het wel om de paar maanden opnieuw aanbrengen. Ik heb deze gekocht: Agrodieren stropellets

We zijn er ook aan het invliegen. We willen bodembedekkers planten rond onze magnolia, maar mijn vrouw wil daar graag een worteldoek plaatsen. Heeft dat zin? Mij lijkt van niet, omdat die door zo'n doek de "bodem niet kunnen bedekken"? Heeft wel meer zin als je bijvoorbeeld hoge grassen wil planten.
Ik kan dat niet wetenschappelijk staven maar ik zou echt geen worteldoek gebruiken in dat geval. Gewoon zorgvuldig een goede bodembedekker kiezen en daar rond planten, dat doet zijn werk dan wel en ik denk dat uw grond daar veel gezonder van blijft. In mijn ervaring wordt alles onder een worteldoek met de tijd toch wat ranzig, ik vermijd zo veel mogelijk van dat te gebruiken. Bodembedekkers zijn dan net een goed alternatief.

Terug
Bovenaan