Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Allez, we hebben onze eerste mol. Zit onder het voetpad, maar wroet zand en stabilisé naar boven in onze borders en gazon.
Heb al enkele klemmen opgesteld, maar die moeten normaal in de gangen opgesteld worden en die zitten natuurlijk onder het voetpad. Heb er dus enkele in de molshopen gezet, maar lijkt zoals verwacht weinig effectief. Zijn er nog andere manieren om de mol te verjagen/bestrijden? En geen van de apparaten die trillingen in de grond sturen a.u.b., want die maken een verschrikkelijk lawaai. Die hebben we meteen retour gedaan. :p
Hier uitgebreide ervaring vanop de hondenschool. Methode is uitgelegd door een molenvanger die ons wat klemmen heeft verkocht en twee uur uitlzg heeft gegeven.

Rond een molshoop met een voegspaan in de grond steken om de gangen te zoeken. Als je een gang hebt gevonden een vierkant uitsteken met een smale spade. De klem in de juiste oriëntatie zetten (voelen naar de gangen). Wel goede ijzeren klemmen kopen. In de hoop zetten is nutteloos.

Hier uitgebreide ervaring vanop de hondenschool. Methode is uitgelegd door een molenvanger die ons wat klemmen heeft verkocht en twee uur uitlzg heeft gegeven.

Rond een molshoop met een voegspaan in de grond steken om de gangen te zoeken. Als je een gang hebt gevonden een vierkant uitsteken met een smale spade. De klem in de juiste oriëntatie zetten (voelen naar de gangen). Wel goede ijzeren klemmen kopen. In de hoop zetten is nutteloos.
Die methode heb ik ook min of meer op Youtube gevonden idd, maar lukt hier dus niet aangezien de gangen vanuit de molshopen altijd meteen onder het voetpad verdwijnen. Alle hopen zijn meteen naast het voetpad. Het is dus eigenlijk "hopen" dat die verder m'n tuin inkomt zodat ik deftig een klem kan installeren. :(

Die methode heb ik ook min of meer op Youtube gevonden idd, maar lukt hier dus niet aangezien de gangen vanuit de molshopen altijd meteen onder het voetpad verdwijnen. Alle hopen zijn meteen naast het voetpad. Het is dus eigenlijk "hopen" dat die verder m'n tuin inkomt zodat ik deftig een klem kan installeren. :(
Mollen zijn gelukkig ook territoriaal. Eenmaal je hem gevangen hebt ben je er wel vanaf.

Mollen zijn gelukkig ook territoriaal. Eenmaal je hem gevangen hebt ben je er wel vanaf.
Wil dat niet zeggen dat als je er een vangt dat territorium vrijkomt voor een volgende? Mijn buurman maakt ook altijd een drama van een mol (op zijn weide dan nog), en begint dan overal klemmen te plaatsen. Maar wat later zit er gewoon een andere mol.

Wil dat niet zeggen dat als je er een vangt dat territorium vrijkomt voor een volgende? Mijn buurman maakt ook altijd een drama van een mol (op zijn weide dan nog), en begint dan overal klemmen te plaatsen. Maar wat later zit er gewoon een andere mol.
In se wel, maar op onze terreinen kunnen we dat wel wat makkelijker onder controle houden aangezien ze altijd langst de randen (bosrand) binnen komen. Op het hoogtepunt van de plaag zaten ze over heel het terrein (tot 50m van de bosrand). Sinds we die dan wat sneller bestrijden beperkt het zich tot de randen.

Sinds dat Ugar hier die tulpenboom heeft vermeld, moet ik me echt inhouden er geen te bestellen. Wat een prachtboom!
Op zich heb ik er wel de plaats/tuin voor, maar mijn vrouw vindt dat er niet nog een boom bij moet.

Sinds dat Ugar hier die tulpenboom heeft vermeld, moet ik me echt inhouden er geen te bestellen. Wat een prachtboom!
Op zich heb ik er wel de plaats/tuin voor, maar mijn vrouw vindt dat er niet nog een boom bij moet.
Gewoon zeggen dat hij er spontaan gegroeid is 🤷‍♂️ mijn vrouw denkt nog altijd dat er spontaan een vijgenboom en 2 rode bessen zijn gegroeid :unsure:

"moet" niet maar "mag" wel zou ik dan zeggen

Gewoon zeggen dat hij er spontaan gegroeid is 🤷‍♂️ mijn vrouw denkt nog altijd dat er spontaan een vijgenboom en 2 rode bessen zijn gegroeid :unsure:
HIer is spontaan een Amelanchier lamarckii van 250cm hoog gegroeid, die heeft mijn vrouw ook gezien ondertussen. Maar de Pterostyrax corymbosa die hier ook spontaan is opgeschoten heeft ze nog niet opgemerkt . Met die Pterostyrax corymbosa heb ik echt wel heel veel geluk, want dat is een boom die erg duur is in de handel omdat die zo moeilijk op te kweken is. En dan groeit die net in mijn tuin, op een geschikte plaats

We hebben hier al jaaaaaren kippen. Om de zoveel tijd wordt er eens eentje opgesmikkeld door een vos. Ik sluit ze tegenwoordig redelijk consequent op. Sindsdien is een kip geen vossenvoer meer.

Nu hebben we iets vreemd meegemaakt. Kip 1 had ik al een dag of 2 niet gezien. Ik check het kot, die ligt daar gisteren dood in het kot. Kip 2 niet veel gezien gisteren, ook het eten van s morgens lag er gisterenavond nog. Dus ik zag de bui al hangen. Deze morgen ligt kip 2 ook dood in kot. Ze zijn in mei gekocht, dus dat is wat snel.

Aangezien ze bijna op dezelfde dag gesneuveld zijn, lijkt het me ook niet echt een ziekte of slecht voeder (het is al ~10y hetzelfde), maar eerder een accute vergiftiging ??

Het enige wat veranderd is tgo vroeger is dat ze nu de boterhammen overschotten van de kinderen ook krijgen. Typisch sandwiches/melkbroodjes met speculaaspasta en paschka. Zou dat giftig zijn voor kiekens ?

We hebben hier al jaaaaaren kippen. Om de zoveel tijd wordt er eens eentje opgesmikkeld door een vos. Ik sluit ze tegenwoordig redelijk consequent op. Sindsdien is een kip geen vossenvoer meer.

Nu hebben we iets vreemd meegemaakt. Kip 1 had ik al een dag of 2 niet gezien. Ik check het kot, die ligt daar gisteren dood in het kot. Kip 2 niet veel gezien gisteren, ook het eten van s morgens lag er gisterenavond nog. Dus ik zag de bui al hangen. Deze morgen ligt kip 2 ook dood in kot. Ze zijn in mei gekocht, dus dat is wat snel.

Aangezien ze bijna op dezelfde dag gesneuveld zijn, lijkt het me ook niet echt een ziekte of slecht voeder (het is al ~10y hetzelfde), maar eerder een accute vergiftiging ??

Het enige wat veranderd is tgo vroeger is dat ze nu de boterhammen overschotten van de kinderen ook krijgen. Typisch sandwiches/melkbroodjes met speculaaspasta en paschka. Zou dat giftig zijn voor kiekens ?
Neen, ik vermoed niet dat dat eten giftig voor hen was. Er zijn wel enkele ziekten waar kippen snel van kunnen sterven ook.

Ik lees op https://www.plantvanhier.be/plantengids/plant/boswilg/38

Boswilg verkiest vrij droge tot matig vochtige standplaatsen op lichte en doorlatende zandleem- en leembodems. Hij vraagt een relatief hoge voedselrijkdom. Het is een echte pioniersoort die bruikbaar is om hellingen (taluds) vast te leggen. De boswilg groeit onder meer op kapvlakten, aan bosranden en in ruigten, aan slootkanten en op vochtige heidepercelen.
Om hier nog even op terug te komen, op een werf waar ik gisteren kwam staat er een jonge boswilg (of dat denk ik toch aan het blad te zien) en die zal normaal deze week weggehaald worden gezien ze daar een parking gaan aanleggen. Zou ik deze in deze periode al kunnen uutdoen en in mijn tuin planten of is het nog wat te vroeg. Anders ga ik die morgenochtend gaan uitgraven, ik vind het zo wat zonde om die gewoon te laten vernietigd worden.

Om hier nog even op terug te komen, op een werf waar ik gisteren kwam staat er een jonge boswilg (of dat denk ik toch aan het blad te zien) en die zal normaal deze week weggehaald worden gezien ze daar een parking gaan aanleggen. Zou ik deze in deze periode al kunnen uutdoen en in mijn tuin planten of is het nog wat te vroeg. Anders ga ik die morgenochtend gaan uitgraven, ik vind het zo wat zonde om die gewoon te laten vernietigd worden.
Dat gaat zeker lukken.
Ik weet niet hoe groot het boompje is, maar pas het bladvolume aan aan de wortels die je kan redden. Desnoods pluk je 75% van de bladeren van de takken.
Wilg wortelt heel snel, dat zou echt geen probleem mogen geven

Dat gaat zeker lukken.
Ik weet niet hoe groot het boompje is, maar pas het bladvolume aan aan de wortels die je kan redden. Desnoods pluk je 75% van de bladeren van de takken.
Wilg wortelt heel snel, dat zou echt geen probleem mogen geven
Een stam van om en bij de 6 a 8 cm.
Dat blad aanpassen is dan gewoon goed snoeien?

In Nederland hebben ze daarvoor een leuk initiatief: https://www.struikroven.nu

Waar mijn kinderen naar school gaan, gaan ze binnenkort een appartementsblok zetten en één van die percelen is een overwoekering van onkruid maar als ik goed heb gezien ook wilde rozen, kamperfoelie, druif, ...

De gedachte om daar is ongemerkt te gaan kijken is al een paar keer voorbij gekomen :LOL:

Waar mijn kinderen naar school gaan, gaan ze binnenkort een appartementsblok zetten en één van die percelen is een overwoekering van onkruid maar als ik goed heb gezien ook wilde rozen, kamperfoelie, druif, ...

De gedachte om daar is ongemerkt te gaan kijken is al een paar keer voorbij gekomen :LOL:
Ja, het is soms zonde dat zulke mooie bomen en planten gewoon vernietigd worden en een ander dan gewoon naat het tuincentrum gaat om planten te kopen. Eigenlijk zou men hier in belgie ook oog voor moeten hebben.

Ik dacht dat het vandaag perfect weer was om de rambler (klimroos) te snoeien.
Ik sta op een bepaald ogenblik 4 m hoog op de ladder en ik zie dat het in één keer gonst van de insecten boven mijn hoofd.
Euh dat waren dus wespen, ik had takken weggesnoeid die voor de opening van hun nest hingen , 2 m hoger, dus ik zat gelukkig genoeg niet direct in de gevarenzone. Een stukje van de rozelaar zal pas over een maand of gesnoeid worden, wanneer dat nest dood is.

Of je neemt gewoon stekjes van planten, gaat zo snel en is zo eenvoudig.

Bladeren zouden niet mogen afhangen (zeker niet morgenvroeg), ik zou er nog wat weghalen.
Wat je ook nog kan doen is de kroon "inpakken" met plastiek, dan kunnen de bladeren geen of amper water verdampen. ik gebruik daar GFT zakken voor .

Terug
Bovenaan