Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

IMG_4305.jpeg

Ik zou van dit stukje voortuin tegen volgend jaar een (1-)jarige bloemenweide willen maken en ben al even aan het bekijken welke voorbereidingen ik alvast kan doen.

Foto is genomen vanuit het oosten, dus haag rechts/kerselaar is noordkant. Vanaf de middag zit dit stuk quasi volledig in de zon.
Grond is zandgrond.
Haag wordt binnenkort nog gehalveerd in hoogte.

Hoe zou ik dit best aanpakken? In aug/sept alvast maaien en maaisel afvoeren, grond omfrezen en zaaiklaar maken en in september al inzaaien? Of tot het voorjaar enkele keren maaien en voor de rest wachten?
Op sommige sites zie je dat september ok is, anderen spreken uitdrukkelijk van het voorjaar.

Bekijk bijlage 21974
Ik zou van dit stukje voortuin tegen volgend jaar een (1-)jarige bloemenweide willen maken en ben al even aan het bekijken welke voorbereidingen ik alvast kan doen.

Foto is genomen vanuit het oosten, dus haag rechts/kerselaar is noordkant. Vanaf de middag zit dit stuk quasi volledig in de zon.
Grond is zandgrond.
Haag wordt binnenkort nog gehalveerd in hoogte.

Hoe zou ik dit best aanpakken? In aug/sept alvast maaien en maaisel afvoeren, grond omfrezen en zaaiklaar maken en in september al inzaaien? Of tot het voorjaar enkele keren maaien en voor de rest wachten?
Op sommige sites zie je dat september ok is, anderen spreken uitdrukkelijk van het voorjaar.
Een veel eenvoudigere manier: maai dat in september en bedek de bodem met karton (dubbele laag karton). Leg bovenop dat karton je maaisel
Wacht tot het voorjaar, en haal alles weg. Alle planten onder die bodem zijn dan "gecomposteerd", dus je bodem is dan zaaiklaar. Dat frezen verstoord ook sowieso heel je bodemleven, met de techniek die ik voorstel ga je dat bodemleven net boosten -> betere en gezondere groei van planten

Al gelijk welk karton of...?
Gewoon karton, dus geen karton dat een plastieken coating heeft. Het allerbeste: karton dat niet bedrukt is (je weet nooit wat voor smeerlapperij er in die inkt zit).
Het gras (of de planten) eronder maai je zo kort mogelijk voor je het karton erop doet.
Indien je dit doet voor een bloemenweide : stro of maaisel op karton
Indien je dit doet voor een moestuin, extra stuk border of een gazon : compost op karton aanbrengen

Nogmaals een warme oproep bij zo'n dingen om Charles Dowding te checken :) Ok, hij gaat specifiek over moestuinieren, maar heel de filosofie erachter kan je breed inzetten voor je tuin. Aanrader!

Valt wat te zien welke bloemen je precies zaait. Sommige zaden hebben een koude periode nodig om te kiemen, andere vriezen kapot (niet-inheemse dan). Afhankelijk van wanneer je zaait, ga je ook op een ander moment de meeste bloemen hebben.

Valt wat te zien welke bloemen je precies zaait. Sommige zaden hebben een koude periode nodig om te kiemen, andere vriezen kapot (niet-inheemse dan). Afhankelijk van wanneer je zaait, ga je ook op een ander moment de meeste bloemen hebben.
Dit gaat over éénjarigen, die hebben meestal geen stratificatie nodig.
Voor de meeste éénjarige zaaimengsels is het sowieso aangewezen in het voorjaar in te zaaien.

Een veel eenvoudigere manier: maai dat in september en bedek de bodem met karton (dubbele laag karton). Leg bovenop dat karton je maaisel
Wacht tot het voorjaar, en haal alles weg. Alle planten onder die bodem zijn dan "gecomposteerd", dus je bodem is dan zaaiklaar. Dat frezen verstoord ook sowieso heel je bodemleven, met de techniek die ik voorstel ga je dat bodemleven net boosten -> betere en gezondere groei van planten
Er is toch wel genoeg “onkruid “ dat niet dood of weg is na zoiets

Bij de aankoop van ons nieuwe huis hoort een mooi stuk tuin, maar op het eind van de tuin een verwilderd kippenhok waar denk ik jaren niet naar gekeken is.

Stond vol met brandnetels, tot 3m hoog. Precies een bos. Nu de bedoeling is toch om met dat stuk iets leuk te doen, moestuin en ons konijnen. Maar daarvoor wil ik het toch deftig krijgen.

Gisteren een hele dag al die brandnetels uitgetrokken, remorque vol. Maar heel dat stuk grond zit doorworteld. Iemand een idee om dit best op te lossen. Alles omspitten en wortels uitharken lijkt me heel veel tijd te gaan kosten.

Eventueel een middeltje om het kapot te maken, maar heb dan ook schrik voor dat de grond giftig is voor de konijnen en de latere moestuin.

Na ongeveer anderhalf jaar wroeten in de tuin, is de tuin hier ongeveer klaar (het is nooit klaar, maar geen grote plannen meer).

Wat een verloederde weide met onkruid van 1.5m hoog was, is nu een tuin, moestuin en schapenweide.

De hagen van 3-4m hoog zijn nu mooi getrimd en gaten opgevuld met nieuwe planten. Alles mooi afgesloten met hekwerk zodat de kinders niet kunnen ontsnappen.

Frambozen rij en 15 druivelaars als natuurlijke afsluiting met de weide.

Hout is in stukken en in een nieuw kotje. Tuinafval in compostbakken.

Ik heb een file van 1h30 gebruikt om wat historische fotos terug ye zoeken.

De start situatie sept 2021...

Gaten in de hagen vullen

Verloederde bomen en overal afval.

Nieuwe compost bakken met nog veel hout afval overal

Moestuin geploegd

Serre opgekuist. Eind 2021 ondertussen

Maart 2022

Brandnetel velden geploegd en moestuin opnieuw geploegd...

Moestuin in aanleg. Gras ingezaaid. Mei 2022.

Alle hout gehakseld en tuinafval verwijderd. Waar de grote afvalhoop was, ingefreesd en herzaaid.

Overschotten die niet in de compostbakken passen.

November 2022. Die overschotten zijn in de compostbakken gedraaid en nog gras herzaaid in November. Dat is dus gelukt :)

Situatie in januari 2023 na de knotwilg snoei.

Maart 2023

April 2023

Laatst bewerkt:
Iemand tips voor een goede elektrische kantenmaaier? Ik zie door het bos de bomen niet meer. Zou zijn voor +/- 150 meter kantjes tegen voornamelijk betonplaatjes. Met batterij of toch met draad?

Onlangs vroeg ik hier voor een goed alternatief voor eikenbladhortensia’s. Op aanraden van @ugar voor de Japanse sneeuwbal gekozen.
Afgelopen donderdag alle plantjes gezet, fingers crossed!
Ik vind de bloem/bloei alleszins al prachtig.

Bedankt voor het advies @ugar!

OK fingers crossed dan maar.
Zo staat die plant bij mij in 't voorjaar in bloei (foto van enkele jaren geleden, ondertussen is ie nog wat gegroeid.
ds1_4617.jpg

Morgen word er 25 cm van onze tuin afgegraven en vervangen door teelaarde, gemengd met compost. Daarna wordt alles geëgaliseerd.

De tuin zelf zou over 1-2 maanden afgewerkt worden. Dit betekent dat de grond dus een tijdje onaangeroerd zal liggen. Moeten we ergens op letten of maakt dit niets uit? Is het beter om de tuin zo snel mogelijk af te werken?

Morgen word er 25 cm van onze tuin afgegraven en vervangen door teelaarde, gemengd met compost. Daarna wordt alles geëgaliseerd.

De tuin zelf zou over 1-2 maanden afgewerkt worden. Dit betekent dat de grond dus een tijdje onaangeroerd zal liggen. Moeten we ergens op letten of maakt dit niets uit? Is het beter om de tuin zo snel mogelijk af te werken?
En waarom graaf je 25 cm grond af?

Terug
Bovenaan