Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

het is gewone zandleem grond, niet van de drooste grond maar nu ook niet nat en ik dacht dat een wilg wel liever een wat nattere grond had
Ik lees op https://www.plantvanhier.be/plantengids/plant/boswilg/38

Boswilg verkiest vrij droge tot matig vochtige standplaatsen op lichte en doorlatende zandleem- en leembodems. Hij vraagt een relatief hoge voedselrijkdom. Het is een echte pioniersoort die bruikbaar is om hellingen (taluds) vast te leggen. De boswilg groeit onder meer op kapvlakten, aan bosranden en in ruigten, aan slootkanten en op vochtige heidepercelen.

Weet iemand als klimop in deze periode van het jaar nog kan aangeplant worden in de tuin, of wacht ik hiervoor beter tot oktober / november?

Omheining net geplaatst en zou graag willen dat ie zsm begint dicht te groeien :)

Weet iemand als klimop in deze periode van het jaar nog kan aangeplant worden in de tuin, of wacht ik hiervoor beter tot oktober / november?

Omheining net geplaatst en zou graag willen dat ie zsm begint dicht te groeien :)
Ja hoor, nu planten is ideaal. Bij droogte wel water geven, uiteraard.

Wij hebben op een strook aan de zijkant van onze tuin een zakje gestrooid met 'vlindervriendelijke' bloemen.

Die zijn mooi uitgekomen en groeien goed. Trekken ook veel insecten aan. Maar de planten/bloemen worden precies te geoot om zichzelf recht te houden en worden dan door de wind omver geblazen.

Kunnen we daar iets aan doen?

Foto

Laatst bewerkt:
Ieder plant individueel ondersteunen ofwel op elke hoek een paaltje en met sisal touw (bv.) van de ene paal naar de andere verbinden.

En als dat vaste planten zijn dan kan je volgend jaar een Chelsea chop uitvoeren; eind mei de planten 1/3e of de helft terug knippen. Zo worden de planten bossiger en krijgen ze een langere bloeitijd. En hopelijk vallen ze dan niet om :)

Laatst bewerkt:
Wanneer mag ik die scheuten weghalen bij een jonge sierpeer? Er zijn er nog steeds nieuwe aan het verschijnen.

XGiif3i.jpg

2ldtMUj.jpg

Wanneer mag ik die scheuten weghalen bij een jonge sierpeer? Er zijn er nog steeds nieuwe aan het verschijnen.

XGiif3i.jpg

2ldtMUj.jpg
Dat mag je nu doen, maar wel pas nadat je 20 rondjes Zaouli hebt gedanst rond de boom (in tegenwijzerszin), op de toon van Bonzai Channel One

En nu effe serieus: die mag je nu weghalen, je moet daar echt niet zo lang mee wachten om die scheuten weg te halen, trouwens.

Ik ben op zoek naar een tank om regenwater op te vangen. Op de Gamma website staan er van 650l maar ik vind deze vrij prijzig: https://www.gamma.be/nl/assortiment/muurregenton-slim-taupe-650-liter/p/B581837
Wat kan dit meer dan een IBC container van 1000l die je voor een fractie van de prijs kunt kopen? Vb: https://www.logistiekdirect.be/pallets/ibc-containers
niets. Wel zet je zo'n IBC container best op een verhoog zodat je er met de gieter of een emmer onder de kraan kan, bv met een paar ytong blokken of zo.
Zolang je zoiets uit het zicht kan zetten (of je trekt je het niet aan), is dat perfect mogelijk. Al is zo'n onding uit de gamma ook oerlelijk :puke:

Bij een maat van mij hebben we een 5-tal jaar geleden zo'n IBC ingegraven in de grond en werkt hij met een pompje.
Voor zover ik weet, werkt dit nog altijd. Maar ze wonen nu reeds een 3 tal jaar in een ander huis.

Vandaag (eigenlijk eerder vannacht, want ben net klaar :p ) nog wat extra planten in de voortuin geplaatst. Eerst graszoden afgestoken, maar dat duurt natuurlijk altijd langer dan verwacht. De planten stonden al een tijdje klaar en waren aan het verkommeren, dus heb maar ineens doorgewerkt tot het klaar was. Eerst een rij Senecio Angel Wings en daarachter enkele Hydrangea Paniculata Living Pinky Promise. Morgen gaan we nog iets halen om tussen de Senecia's te plaatsen. Waarschijnlijk blauw schapengras.

Ik ben op zoek naar een tank om regenwater op te vangen. Op de Gamma website staan er van 650l maar ik vind deze vrij prijzig: https://www.gamma.be/nl/assortiment/muurregenton-slim-taupe-650-liter/p/B581837
Wat kan dit meer dan een IBC container van 1000l die je voor een fractie van de prijs kunt kopen? Vb: https://www.logistiekdirect.be/pallets/ibc-containers
Ik denk idd dat je beter voor een IBC container gaat. Veel goedkoper, heeft meer capaciteit en je kan eenvoudig meerdere op elkaar aansluiten ook. Zoals @ToasT zegt wel op blokken zetten. Wij hebben er zo 2 van 1000l achter ons tuinhuis staan en die zijn aan elkaar aangesloten zodat ze fungeren als 1 vat van 2000l. Ze staan beiden op 8 snelbouwstenen (2 gestapeld aan elke hoek). Als het doorschijnende IBC containers zijn, best ook een afdekzeil ervoor kopen (die heb je op maat van IBC containers) zodat er geen algen inkomen.

Ik heb hier 2 kiwi boompjes in de grond staan. Al een maand of 2. Ik twijfel of ze nog leven. Ze groeien niet en zien er niet zo fris uit, maar ze verwelken niet zoals een dode boom dat doet...

Ze zijn in april of mei gekocht en in juni, na de ergste warmte, geplant. Ze zijn 1m hoog, met semi verwelkte blaadjes.

Enige tips?

Ik heb hier 2 kiwi boompjes in de grond staan. Al een maand of 2. Ik twijfel of ze nog leven. Ze groeien niet en zien er niet zo fris uit, maar ze verwelken niet zoals een dode boom dat doet...

Ze zijn in april of mei gekocht en in juni, na de ergste warmte, geplant. Ze zijn 1m hoog, met semi verwelkte blaadjes.

Enige tips?
Dat zijn klimplanten, heh, kiwi's.
Zolang als het blad groen is, leven die dingen nog.
Normaal gesproken zouden die toch moeten beginnen groeien, maar de "ergste" warmte deert dat soort planten niet. Ik zou gewoon afwachten, en ze deze winter wat tegen de koude beschermen.
Als je die net voor die lange regen hebt aangeplant... toch geen waterzieke grond daar? Want die houden niet van echt natte voeten.
Je hebt ze toch in volle zon aangeplant (en met de nodige voorzieningen van klimrek)?

Dat zijn klimplanten, heh, kiwi's.
Zolang als het blad groen is, leven die dingen nog.
Normaal gesproken zouden die toch moeten beginnen groeien, maar de "ergste" warmte deert dat soort planten niet. Ik zou gewoon afwachten, en ze deze winter wat tegen de koude beschermen.
Als je die net voor die lange regen hebt aangeplant... toch geen waterzieke grond daar? Want die houden niet van echt natte voeten.
Je hebt ze toch in volle zon aangeplant (en met de nodige voorzieningen van klimrek)?

Heb die aangeplant eind juni ergens, na de hitte van mei.

Nee, geen waterziekte. De aangeplante knotwilg 2m verder heeft de geest gegeven, dus te nat zal het niet zijn.

Ze staan aan 5 draden en zijn geleid naar boven. De bladeren zijn ondertussen iets tussen rood en groen, maar al sinds ik ze aangeplant heb...

Heb die aangeplant eind juni ergens, na de hitte van mei.

Nee, geen waterziekte. De aangeplante knotwilg 2m verder heeft de geest gegeven, dus te nat zal het niet zijn.

Ze staan aan 5 draden en zijn geleid naar boven. De bladeren zijn ondertussen iets tussen rood en groen, maar al sinds ik ze aangeplant heb...
Gewoon geduld hebben zou ik zo zeggen. Misschien zie je volgend jaar groei. En anders ga je een tweede keer moeten proberen.
Hier is de constructie waar de kiwi aanhangt naar beneden gekomen wegens het grote gewicht van de kiwi’s. Dus kijken hoe ik dat deze winter kan herstellen.

Terug
Bovenaan