Trump wil Canada en Groenland annexeren

Ach, trump is het beste wat de eu kon overkomen.

Eindelijk de boel eens wakker geschud. De eu leiders beginnen het eindelijk te snappen dat soft power niet meer werkt, dat we ons te lang naief opgesteld hebben tov andere grootmachten, dat we te afhankelijk zijn voor bepaalde grondstoffen, ...

Het gaat nog wel een paar jaar pijn doen, wrs veel economische schade maar we komen er wel sterker uit.

Trump zal niet militair ingrijpen tov een bondgenoot. Het leger zal daar niet in meegaan.

Eindelijk de boel eens wakker geschud. De eu leiders beginnen het eindelijk te snappen dat soft power niet meer werkt, dat we ons te lang naief opgesteld hebben tov andere grootmachten, dat we te afhankelijk zijn voor bepaalde grondstoffen, ...

Het gaat nog wel een paar jaar pijn doen, wrs veel economische schade maar we komen er wel sterker uit.

Trump zal niet militair ingrijpen tov een bondgenoot. Het leger zal daar niet in meegaan.
Ik hoor dat vaak, tegenwoordig. Soft power vs hard power. Uiteindelijk geldt toch de wet van de sterkste.
Mij lijkt dat vooral confirmation bias. Ik zie dat hier namelijk helemaal niet? Hoezo bewijst dit dat de grootste bullebak wint, dat soft power, compromissen en onderhandelen niet werkt? Tot nu toe heeft het Trump nog absoluut niets opgeleverd, behalve een tijdelijke minimale boost in de eigen economie. Het enige wat hem nu internationaal nog redt, zijn de "soft power"-verdragen.

Ik zie geen reden om de strategie over te nemen van de twee partners hier, Rusland en de VS. Lijken me op dit moment niet de maatschappijen noch de economieën te zijn waar we jaloers op moeten zijn.

Vind ik ook een behoorlijk naïeve redenering eigenlijk.
Soft power heeft in de wereld al heel veel opgelost en miserie afgeblokt. Hard power heeft net zo goed al heel veel miserie veroorzaakt. Beide hebben hun waarden, en moest Trump Trump niet zijn zouden de VS samen met de EU gezamenlijk wel tot fantsoenlijke oplossingen komen zoals ze al 80 jaar deden.
Er is ook totaal niets dat garandeert dat als je naar onderen gestampt wordt, je daar beter uitkomt. 't Kan hier net zo goed het begin van hele grote miserie worden.

Wat wél een goeie stok achter de deur is zijn oa de 'inlichtingen' die Oekraïne verkrijgt van de VS om aanvallen diep in Rusland te kunnen uitvoeren. Deze kan hij wel gemakkelijker stopzetten of gebruiken als onderhandelingselement.
Tijd voor de inlichtingendiensten van Oekraïne (en NAVO-landen buiten de VS?) om te investeren in "mollen" binnen de Amerikaanse strijdkrachten om die inlichtingen in dat geval (onofficieel) te blijven krijgen, me dunkt. Als ze dat nu al niet doen. Hoogste tijd om bepaalde "contacten te leggen". Hopelijk is dit al bezig.

Deze tarieven brengen op de lange termijn nadelen voor iedereen

Dat de extra tarieven goed zouden zijn voor Amerika (zoals Trump misschien wel denkt) is TE simplistisch he.

Er gaan momenteel miljarden richting de Amerikaanse wapenindustrie. Moest Trump straks zeggen: wij verkopen géén wapens meer aan Oekraïne (via de EU), gaan de machtige wapenlobby daar content mee zijn? Neen hé. Nu krijgen ze geld van de EU voor die wapens. Als dat 0€ wordt (Trump zou daarmee kunnen dreigen) .. allé ja ik moet er geen tekening bij maken.

Wat wél een goeie stok achter de deur is zijn oa de 'inlichtingen' die Oekraïne verkrijgt van de VS om aanvallen diep in Rusland te kunnen uitvoeren. Deze kan hij wel gemakkelijker stopzetten of gebruiken als onderhandelingselement.
Trump is nog in staat om die wapens aan Rusland te verkopen.

Het is hilarisch hoe jullie gewoon een hoop foutieve informatie bij elkaar rapen om argumenten mee op te bouwen. Als je dan toch iets zegt, weet dan tenminste waar je over praat.

En ik doe niet uit de hoogte.

Please, het dedain drúipt werkelijk van uw woorden af. Dat je jezelf behoorlijk verheven voelt t.o.v. de "jullie", wie dat dan allemaal ook moge zijn , is intussen al lang meer dan duidelijk.

Als ge de gelijkenissen niet ziet zijt ge om eerlijk te zijn deel van het probleem. Struisvogelgedrag, typisch MAGA.
In tegendeel. Maar zomaar vergelijkingen beginnen maken met die periode en dan nog eens in elk van de volgende post foutieve dingen ("nazi tattoo", panzer tattoo bij Hegseth, NSDAP 24 jaar aan de macht, SA definiëren en over SS spreken, ...) erover zeggen toont aan dat men gwn graag die termen op iets plakt om het argument kracht te geven maar eigenlijk geen besef hebben wat die termen zijn.

Als je denkt dat de Republikeinen vandaag precies zijn als de NSDAP / NAZI / SS, is dat trouwens zeer onrespectvol naar al die slachtoffers in die periode. Ik denk dat je zwaar onderschat hoe dat regime ineen zat. Wat er nu gaande is in de USA komt er nog niet eens in de buurt van.

Please, het dedain drúipt werkelijk van uw woorden af. Dat je jezelf behoorlijk verheven voelt t.o.v. de "jullie", wie dat dan allemaal ook moge zijn , is intussen al lang meer dan duidelijk.
Klopt, hoe kan je in argumenten dingen als SS gebruiken en zeggen dat het NSDAP regime 24 jaar aan de macht was of argumenteren dat Hegseth nazi tattoos heeft zoals Panzer.

Factchecken in 2026 is niet moeilijk, maar wat schreeuwen op een forum is natuurlijk gemakkelijker.

Klopt, hoe kan je in argumenten dingen als SS gebruiken en zeggen dat het NSDAP regime 24 jaar aan de macht was of argumenteren dat Hegseth nazi tattoos heeft zoals Panzer.

Factchecken in 2026 is niet moeilijk, maar wat schreeuwen op een forum is natuurlijk gemakkelijker.
Als factchecken niet zo moeilijk is, waarom schrijf je dan dat de NSDAP slechts zes jaar had om miljoenen slachtoffers te maken?
De nazipartij bestond 24 jaar, waarvan 12 jaar onder Hitler, en van in de eerste jaren had je knokploegen die het beleid in praktijk brachten en een poging tot coup. Van in de jaren 30 speelden ze mee en waren ze aan de macht. Dus geen zes jaar zoals je dus zei.

Maar je verliest je in het idee dat er iemand zegt dat het huidige Trump-regime een 1-op-1 kopie is van het regime onder Hitler, en dat elk vergelijkingspunt ook meteen betekent dat het 100% overeenkomt. Dat zegt niemand. Het gaat om de neofascistische, white supremacist en ultranationalistische groepering binnen de Republikeinse Partij die de macht heeft genomen, en hun afkomst amper verholen heeft en dat op dit moment al helemaal niet meer doet.

Maar leg me gerust uit hoe dat niet klopt.

In tegendeel. Maar zomaar vergelijkingen beginnen maken met die periode en dan nog eens in elk van de volgende post foutieve dingen ("nazi tattoo", panzer tattoo bij Hegseth, NSDAP 24 jaar aan de macht, SA definiëren en over SS spreken, ...) erover zeggen toont aan dat men gwn graag die termen op iets plakt om het argument kracht te geven maar eigenlijk geen besef hebben wat die termen zijn.

Als je denkt dat de Republikeinen vandaag precies zijn als de NSDAP / NAZI / SS, is dat trouwens zeer onrespectvol naar al die slachtoffers in die periode. Ik denk dat je zwaar onderschat hoe dat regime ineen zat. Wat er nu gaande is in de USA komt er nog niet eens in de buurt van.
Die slachtoffers zijn allemaal al lang dood. Ik denk dat ze blij zouden zijn dat de maatschappij doorheeft dat dit gelijkaardig is aan het begin van Nazi Duitsland en als gij niet ziet dat wat ICE doet in de VS heel vergelijkbaar is met het begin van de Gestapo dan zijn gewoon feiten aan het negeren en minimaliseren voor een of andere niet te vatten reden.
Als ge niet blank zijt, zijt ge in gevaar in de VS. Papieren tonen of mee in den auto en dan weet ge niet wat er zal gebeuren.Waarom probeert gij te minimaliseren wat er in de VS aan het gebeuren is?

Als factchecken niet zo moeilijk is, waarom schrijf je dan dat de NSDAP slechts zes jaar had om miljoenen slachtoffers te maken?
Leg me geen woorden in de mond. Ik heb nooit gezegd dat het regime "slechts 6 jaar had", ik verwees in een paar posts naar de oorlogsjaren 1939-1945 waarin de 20 miljoen slachtoffers plaatsvonden en de wereld in totale destructie ging.

De nazipartij bestond 24 jaar, waarvan 12 jaar onder Hitler, en van in de eerste jaren had je knokploegen die het beleid in praktijk brachten en een poging tot coup. Van in de jaren 30 speelden ze mee en waren ze aan de macht.
Leuk te zien dat ik je toch dan iets heb bijgeleerd na je absurde claim dat NSDAP 24 jaar aan de macht was. Nog even finetunen en je zit goed. De eerste jaren van de NSDAP (in de jaren 20s) waren ze geen beleid in praktijk aan het brengen, dit was geen regering, dat waren toen gewoon een bende criminelen en revolutionaire die via straatgeweld een uiteindelijke coup probeerde plegen. Compleet anders dan "beleid voeren".

Die slachtoffers zijn allemaal al lang dood. Ik denk dat ze blij zouden zijn dat de maatschappij doorheeft dat dit gelijkaardig is aan het begin van Nazi Duitsland en als gij niet ziet dat wat ICE doet in de VS heel vergelijkbaar is met het begin van de Gestapo dan zijn gewoon feiten aan het negeren en minimaliseren voor een of andere niet te vatten reden.
Als ge niet blank zijt, zijt ge in gevaar in de VS. Papieren tonen of mee in den auto en dan weet ge niet wat er zal gebeuren.Waarom probeert gij te minimaliseren wat er in de VS aan het gebeuren is?
Wat ga je in naam van de miljoenen overleden slachtoffers praten dat ze "blij zouden zijn" om een internetdiscussie te winnen? Schaam u zelf.

En ik minimaliseer de VS? JIJ minimaliseert de Gestapo. Gestapo was een geheime politie zonder wettelijke controle die mensen martelde en executeerde. ICE is een wetshandhavingsdienst die immigratiewetten uitvoert, dat hun beleid racistisch of onmenselijk is dat mag je vinden maar gelijkstellen aan de terreurpolitie van Himmler is next level.

Wat ga je in naam van de miljoenen overleden slachtoffers praten dat ze "blij zouden zijn" om een internetdiscussie te winnen? Schaam u zelf.

En ik minimaliseer de VS? JIJ minimaliseert de Gestapo. Gestapo was een geheime politie zonder wettelijke controle die mensen martelde en executeerde. ICE is een wetshandhavingsdienst die immigratiewetten uitvoert, dat hun beleid racistisch of onmenselijk is dat mag je vinden maar gelijkstellen aan de terreurpolitie van Himmler is next level.
ICE is op dit moment geen wetshandhavingsdienst, want waar zie jij in de wetten staan dat ze burgers mogen uitzetten? Of dat ze locatievoorzieningen mogen gebruiken en ingezet mogen worden tegen ICE-betogers? Waar staat dat ze burgers mogen doodschieten/executeren als die wegvluchten? Waar staat dat die mensen dagenlang mogen vasthouden zonder rechtszaak, zonder communicatie en zonder procedures? Nergens, dat staat nergens. Dus ze voeren helemaal niet enkel immigratiewetten uit, en staan boven de wet. Zonder wettelijke controle.

En daar zit het probleem, zodra je iets inhoudelijks zegt, zit je ernaast. Het kan alleen semantisch gaan over dat het niet 1-op-1 een kopie is. Verrassing, dat zegt niemand.

Hitler zijn loyalisten waren ook niet van dag 1 zo extreem dat was een langzaam proces. Net zoals ICE ook alsmaar extremer wordt. Ze proberen hun identiteit ook geheim te houden, treden ook op als knokploegen, hebben ook al mensen gemarteld. Akkoord het is nog niet systematisch maar ze zijn dankzij dat pardon van Trump en die crowdfunding wel goed op weg richting vrijgeleide om dat te worden.

Je lijkt te denken dat geschiedkundige vergelijkingen niet gemaakt mogen worden. De geschiedenis kan ons van onze fouten doen leren net zoals de Trump administratie geleerd heeft van Hitler en andere dictators hun playbook.

Maar dus. Op basis van zijn speech in Davos tot nu toe. Gaat hij dus duidelijk geen militair geweld gebruiken om Groenland in te nemen. Maar hij wil het ook wel 100%, absoluut en duidelijk. Dus het enige dat dan opschiet, is zodanig veel economische druk uitoefenen, tot Denemarken het verkoopt aan de VS.

Maar dus. Op basis van zijn speech in Davos tot nu toe. Gaat hij dus duidelijk geen militair geweld gebruiken om Groenland in te nemen. Maar hij wil het ook wel 100%, absoluut en duidelijk. Dus het enige dat dan opschiet, is zodanig veel economische druk uitoefenen, tot Denemarken het verkoopt aan de VS.
En dat de election Rigged was! nog maar is. En de vorige ook!

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan