Trump voert druk op OIC op rond transgenders in sport

Kleine typo in de titel van het topic hier: het is IOC, niet OIC.

Ik zou graag eens zien dat er een organisatie "neen" zegt tegen Trump. Wat hij doet in eigen land tot daaraan toe, maar druk zetten op een internationale organisatie om hun regels te veranderen naar zijn goesting, daar kan ik me serieus aan ergeren. Gewoon antwoorden: nee en als het u niet aanstaat gaan we wel ergens anders in 2028, en laat uw atleten ook maar thuis dan.

Uiteindelijk is dit toch maar een non-issue (dat Trump weer heel mooi lanceert om de aandacht af te leiden). Het is maar sport, gelijk aan welke kant van het debat je zit.

Je mag niet meedoen in top competitie? Ok, zoek een andere job. Je kan niet meer winnen want X of Y ( pun intended) mag meedoen? Ok, zoek een andere job.

Heb ik ergens gemist dat er een memo was dat iedereen het recht heeft om hun lievelingsjob te doen?

Je moet ergens de grens trekken en op chromosomaal + hormonaal niveau lijkt me het meest logische en praktische. De vrouwen competitie limiteren tot XX. Ben je tussen XX en XY geboren zal je niet kunnen deelnemen. Dat gekoppeld aan hormonale levels, scoor je daarin te hoog al dan niet door een interseks variant dan zal je ook uit de boot vallen. Ik denk dat je daarmee de meeste extreme uitzonderingen die een te groot voordeel opleveren er wel mee kunt uithalen.

Ik ben niet vertrouwd met die Brittney of Hanne maar als ze chromosomaal XX zijn en geen te hoge testosteron waarden hebben is er denk ik geen probleem? Lijkt me evident dat een vrouw die perfect aan die normen voldoet niet geweerd mag worden enkel omdat ze er niet vrouw genoeg uit zou zien.

Je moet ergens de grens trekken en op chromosomaal + hormonaal niveau lijkt me het meest logische en praktische. De vrouwen competitie limiteren tot XX. Ben je tussen XX en XY geboren zal je niet kunnen deelnemen. Dat gekoppeld aan hormonale levels, scoor je daarin te hoog al dan niet door een interseks variant dan zal je ook uit de boot vallen. Ik denk dat je daarmee de meeste extreme uitzonderingen die een te groot voordeel opleveren er wel mee kunt uithalen.

Ik ben niet vertrouwd met die Brittney of Hanne maar als ze chromosomaal XX zijn en geen te hoge testosteron waarden hebben is er denk ik geen probleem? Lijkt me evident dat een vrouw die perfect aan die normen voldoet niet geweerd mag worden enkel omdat ze er niet vrouw genoeg uit zou zien.
Ze zijn XY, maar geen testosteron.

Maar, hier haal je een probleem aan, chromosomaal en hormonaal niveau. Die worden standaard niet getest in competitie, het is pas vanaf je op topniveau zit (en dus al een hoop keuzes gemaakt hebt) voordat die controles er komen.

XX is vrouwelijk, XY = man (meestal dan toch)

Zolang Brittney Griner geen biologisch aantoonbare afwijking heeft, en die gewoon XX chromosomen heeft, bestaat er toch geen twijfel over dat dat een vrouw is?
Oké mijn fout.

Brittany Griner heeft dus een Y chromosoom. Heeft inwendige testikels.

Hoe moeilijk is het om te zeggen dat als een Y chromosoom hebt je niet mag meedoen?

Oké mijn fout.

Brittany Griner heeft dus een Y chromosoom. Heeft inwendige testikels.

Hoe moeilijk is het om te zeggen dat als een Y chromosoom hebt je niet mag meedoen?
Ik moet u gelijk geven.
Zonet eens opgezocht en die heeft echt een mannenstem. Geen enkele vrouw heeft zo’n stem buiten transvrouwen dan. Ze is ongewoon groot voor een vrouw en heeft uiterlijk bijna geen vrouwelijke kenmerken. Borsten heeft ze ook niet.
Om de sport te beschermen zou die eigenlijk niet mogen meedoen.

Ik heb heel mijn jeugd atletiek gedaan. Vanaf 7-8-9y trainen jongens en meisjes apart omdat er nu eenmaal fysieke verschillen zijn. De jeugdafstanden zijn ook anders voor jongens en meisjes. Jongens vb 80m, meisjes 60m omdat ze er even lang over doen. Lagere hordens voor meisjes etc. Als die verschillen er al zijn op die jonge leeftijd, ga je mij niet vertellen dat dat plots allemaal verdwijnt na 1-2y hormoontherapie. Een man krimpt niet en zijn botten worden niet kleiner met hormoontherapie.
Je hebt lagere horden en lager gewicht bij werpnummers maar de afstanden zijn wel hetzelfde bij mijn weten (buiten de korte horden). 60m was benjamins en pupillen, 80m miniemen
Je kan ook perfect samen trainen, bij ons was dat allemaal gemengd hoor (vrouwen halen daar bij loopnummers voordeel uit)

Los daarvan is het idd wel logisch dat je in competitie niet als transvrouw kunt meedoen (en als transman wss ook in bepaalde sporten)

Moeilijk om niet samenzwerend te denken over deze materie. Als in hoe deze geëxploiteerd word in de media. Telkens dit in het nieuws verschijnt bijt volgens mij elk type conservatief zich nog wat harder vast en allieert die zich nog meer met extreem rechts. Blind in hun "gelijk" terwijl er zoveel ander onrecht langszij hun woede passeert. Benieuwd of we er ooit echt de schaal van gaan weten.

Een nieuw dieptepunt, deze trans actrice wordt terug man op haar paspoort na meer dan 10 jaar als vrouw door het leven te gaan.
Je ziet of hoort ook niet dat die vroeger een man geweest is, vind ik (omdat ze blijkbaar op haar 14 al aan haar transitie begonnen is).
Dat ze niet zou mogen meedoen als vrouw aan de OS begrijp ik, maar het gaat hier om het uitwissen van die mensen hun identiteit.

Een nieuw dieptepunt, deze trans actrice wordt terug man op haar paspoort na meer dan 10 jaar als vrouw door het leven te gaan.
Je ziet of hoort ook niet dat die vroeger een man geweest is, vind ik (omdat ze blijkbaar op haar 14 al aan haar transitie begonnen is).
Dat ze niet zou mogen meedoen als vrouw aan de OS begrijp ik, maar het gaat hier om het uitwissen van die mensen hun identiteit.
Dieptriest dit. Genderdisforie is toch een wetenschappelijk iets, laat die mensen toch zijn! Over deelname is sportcompitities kan je discussiëren maar voor de rest zie ik het probleem niet.
Binnenkort kunnen we beter asiel aanbieden aan die mensen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan