Trapverlichting

HUSKE

Well-known member
Edit mod: afgesplitst uit het nieuwbouwtopic.

In mijn vorige woning had ik gewoon 2 draden laten uitkomen bij de trapleuning. Dan voeding+dimmer+GPS klok in de elektriciteitskast.
De verlichting ging aan bij zonsondergang tot zonsopkomst. Niet aan de felheid zoals hieronder, toen had ik nog geen dimmer ertussen.

27019465221_a345752365_z.jpg

53967839061_2116eba25d_z.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons is dat iets dat ook nog gedaan moet worden. Leuning met LED.
Zijn er zo geen mini-bewegingsdetectoren? Dat zou ideaal zijn.
En dan liefst nog eentje boven en eentje beneden 😬
Maar dus geen idee of dat kan... ik vrees ervoor of het bestaat.

Waarschijnlijk zal het aangestuurd worden met domotica (aan van x uur tot x uur)

Niko heeft toch draadloze bewegingsmelders op zigbee protocol.
Ik zou graag een mini sensor hebben aan de leuning zelf.
Geen idee of mijn idee iets is of niet eigenlijk.
Ik ken er ook allemaal niet zo veel van.

Waar de leuning moet komen, komt nu de draad uit de muur (trap naar kelder, draad uit de muur op gelijkvloers. Trap naar verdieping, draad uit de muur ook op gelijkvloers)
Is niet superdringend, maar dochter (net 2 jaar) begint inmiddels stappend trappen te doen, dus een leuning zou dan wel handig zijn.

Waar de leuning moet komen, komt nu de draad uit de muur (trap naar kelder, draad uit de muur op gelijkvloers. Trap naar verdieping, draad uit de muur ook op gelijkvloers)
Is niet superdringend, maar dochter (net 2 jaar) begint inmiddels stappend trappen te doen, dus een leuning zou dan wel handig zijn.
Ik gebruik boven in de gang en op zolder een Hue zigbee sensor. Dat werkt goed. Die batterijen gaan makkelijk 2 jaar mee denk ik.
Denk ik beneden ook nog eens ga plaatsen boven het begin van de trap. Dat zit niet zichtbaar van uit de living of keuken, dus dan zou die daar ook geen beweging mogen registeren. Je gaat hem wel zien als je vanaf de trap naar beneden komt.
Evt. eens rond shoppen bij andere merken om te zien als die nog iets compacter hebben.

Ik gebruik boven in de gang en op zolder een Hue zigbee sensor. Dat werkt goed. Die batterijen gaan makkelijk 2 jaar mee denk ik.
Denk ik beneden ook nog eens ga plaatsen boven het begin van de trap. Dat zit niet zichtbaar van uit de living of keuken, dus dan zou die daar ook geen beweging mogen registeren. Je gaat hem wel zien als je vanaf de trap naar beneden komt.
Evt. eens rond shoppen bij andere merken om te zien als die nog iets compacter hebben.

Die sensor kan ik dan toevoegen aan Niko Home Control en via daar laten aansturen welke lichten moeten aangaan bij beweging?
Lijkt me wel interessant.

Ik ben sowieso meer fan van bedraad systeem (zeker aangezien de draad nog uit de muur hangt), maar als dit lang meegaat, kan ik er me wel in vinden :)

Ik laat mijn led verlichting aan de trapleuning aangaan met zowel de bewegingsensoren van de nachthal (boven) als de bewegingsensor van de inkomhal (beneden dus).
Alternatief was om twee kleine bewegingssensoren boven en beneden de trap te installeren maar dit was een pak makkelijker, en kostenefficiënter, en het zou in het merendeel van de gevallen op exact hetzelfde effect neerkomen.

Ik laat mijn led verlichting aan de trapleuning aangaan met zowel de bewegingsensoren van de nachthal (boven) als de bewegingsensor van de inkomhal (beneden dus).
Alternatief was om twee kleine bewegingssensoren boven en beneden de trap te installeren maar dit was een pak makkelijker, en kostenefficiënter, en het zou in het merendeel van de gevallen op exact hetzelfde effect neerkomen.
Mijn vriendin is tegen bewegingssensoren ( 🙄) dus we hebben die enkel buiten + een deel van de kelder.
Anders was het inderdaad praktisch geweest om dat er meteen bij op te zetten.

Ik bekijk het nog en zal eventueel wat moeten testen wat een goede plaatsing is voor de sensoren (trap naar verdieping is open met glazen wand)
Maar ik heb, denk ik, wel een goede plaats in gedachten.

Bedankt voor de info en de tips iedereen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan