Transplantaties

Het gaat er niet om van 'die wil ik niet helpen". Er is gewoon een groot tekort aan organen met lange wachttijden waardoor er keuzes gemaakt moeten worden. Iets helemaal anders.

Het is niet omdat artsen geacht worden zich daar aan te houden dat dat een universeel ethisch principe moet zijn. Daarbij: artsen zijn niet degenen die ervoor zorgen dat organen beschikbaar zijn, of dat er geneesmiddelen aangekocht/ontwikkeld worden, of dat operaties terugbetaald worden. Dat zijn zaken die op niveau van de maatschappij worden georganiseerd. Dat iedereen bijdraagt op zijn eigen manier is ook gewoon zever. Een beroepsdopper die zich elke week 3 keer de kop inzuipt of iemand die liever heel de dag rondhangt en overlast verkoopt zonder te werken/studeren, draagt 0,0 bij. We zitten hier niet in de kleuterklas he zeg.

Al deze dingen kosten moeite en opoffering. Uw organen doneren kost niets. Geen pijn, verdriet, … want je bent niet meer in staat die dingen te voelen op dat moment.
dan moet het je ook niet uitmaken dat je organen naar iemand gaan die zelf weigert ze te doneren, want je gaat het op dat moment toch niet meer weten naar wie het gaat.

Echt, ik zeg gewoon dat zo'n beslissingen niet altijd puur rationeel te benaderen zijn en dat het iemand geen egoist maakt als hij of zij zich niet over die gedachte kan zetten. Het is niet omdat jij je wel gemakkelijk over die gedachte heen kan zetten dat het ook zo simpel is voor anderen.

Het best is u laten registreren als je donor wilt zijn, anders moet de directe familie die beslissing nemen op korte tijden vaak in emotionele omstandigheden.
Maar iedereen is daar vrij in en ik respecteer ieder zijn mening.

Alles gaat uitstekend met mijn vrouw, deze week laatste keer dat ze drie maal naar het UZ moet, revalidatie is gewoon top ze kan al alles terug als voorheen en ze kan niet stil zitten :) ze is een vat vol energie.

Binnen twee weken zal haar navel breuk ook geopereerd worden, dan kunnen we het volledig stuk afsluiten.
Die navel breuk is voor haar heel belangrijk (dit komt bij de geboorte van ons tweede zijn die buikspieren gescheurd.)
Nu zie je een bol waar de darmen zitten etc
Nu gaan ze er een net voorsteken, ik hoop dat het er goed uitziet want dit werkt enorm op haar zelfvertrouwen.

Vandaag al op spoed gezeten darme´ zaten geklemd, normaal kan ze die er zelf in duwen.
Nu zat er stoelgang vast. Ge hoopt dat ze de operatie Vandaag zou krijgen haar chirurg was er niet die dat ging doen. Dokters hebben darmen terug geduwd en ze mocht naar huis.
Dus nu nog twee weken op haar tanden bijten

Volgende week de 16de ist zo ver dan kunnen we het na tien jaar een beetje loslaten. De controles blijven volgen maar is toch een last die weg valt voor haar.

Terug
Bovenaan