Ergens anders? Buiten de topploegen met massa's geld denk ik nu niet dat die renners veel beter gaan presteren op een ander. Je doet nu alsof Movistar de slechtste ploeg is om naartoe te gaan.
Met transfers van renners en personeel verspreidt kennis zich ook over meer en meer ploegen. Ze moeten uiteraard wel open staan voor verandering maar voorop blijven lopen is het moeilijkste.
En dat een Spaanse ploeg het meeste geld geeft aan Spaanse renners is toch maar logisch? Mas werd dit jaar toch maar mooi 3e in Catalonië en 2e in het Baskenland.
Zo kan je ook Evenepoel en Merlier uit de Quickstep ploeg halen. Hoeveel WT koersen hebben alle andere renners daar samen gewonnen? Ik heb het even opgezocht, het antwoord is 3.
Na het pensioen van Valverde is het magertjes en zijn ze een van de slechtste WT-ploegen. Spanje onwaardig.
Hierna even de ranking bijgenomen en van de ploegen, die WT zijn sinds mensenheugenis (Cofidis bv, reken ik niet mee), zijn ze idd de slechtste van de hoop dit jaar, wat zeges betreft. Jayco heeft er tenminste nog +10, net als FDJ. Al geef ik grif toe, dat op Gregoire na, er niet echt een topper tussen zit.
Movistar 9 zeges en als je nationale kampioenschappen wegdenkt zijn dat er 5.
"Ze moeten open staan". Doen ze dat bij Movistar? Serieuze vraag. Ze hebben jarenlang geteerd op Valverde. Mas kan niet beter en doet zijn best.
Romo en Romeo zijn lichtpunten, echter zie ik hen geen enkele WT-rittenwedstrijd winnen of zelfs podium behalen.
Dat zijn dan Spanjaarden.
Ga de laatste jaren erop na en op klassementsrenner Jorgenson na, was er geen enkele niet-Spaanstalige, die mee kon met de besten.
Daarom zie ik het voor Cian niet echt goed in. Wat niet wegneemt dat ik hoop dat hij in de voetsporen en zelfs daarbuiten mag treden van de Amerikaan.
Anderzijds heb je wel Hayter en Magnier, die voor meerdere overwinning zorgden. Dat heb je bij Movistar niet.
Romeo met 3. That's it. Twee met de nationale titel wegdenkend.
Edit: Cian mee in de kopgroep tussen grote namen in Emilia. Man, als die wegdeemstert de volgende jaren, doodzonde...