Transferthread 2025

Ik heb een François Duval gevoel (maar dan in het wielrennen ipv de Rallysport).
Ik herinner nog dat men het toen stak op: Het is 'maar' ne Belg.
én toen kwam Thierry Neuville. Right ..

Gelukkig krijg je in het wielrennen meer kansen dan in de rallysport. Maar hij moet nu wel het gaan bewijzen met z'n benen.
De toekomst zal het wel zeggen.

Kging zeggen : Van Baarle is er ook zo een. Maar die ging woensdag in de ITT terug tegen de vlakte... Geen idee wat ze daar bij QS eigenlijk in zien...

Die ging van Ineos naar Visma naar nu SQS. Dat is echt wel een goed renner hoor of denk je dat 3 topploegen allemaal dommeriken zijn?

Goh de tijden zijn veranderd. Jonge topsporters staan sneller op hun streep en als het iemand niet aanstaat vertrekt die naar ergens anders. Zie je overal. Ook in het voetbal. Op zich weinig mis mee.

Ik kan me ook wel inbeelden dat hij nu inschat dat het bij Visma allemaal niet zo in zijn voordeel zal kantelen de komende jaren als daar Vingegaard (die er voortaan een extra ronde bijpakt), Jorgensen en Yates nog rondfietsen. Om je te bewijzen moet je ook kansen krijgen. Kan zijn dat hem duidelijk gemaakt is, zoals dat meestal wel gaat, dat er ook in 2026 geen plaats zal zijn voor hem in een ronde, tenzij als pure knecht.
En op welke basis zou hij dan op zijn strepen mogen staan? Wat heeft hij dan al concreet laten zien dat de basis vormt voor op zijn strepen te staan?
Op welke basis zou hij afdwingbaar een plaats als kopman verdienen? Tour de l'ain winnen en kopman zijn in een .PRO .UWT en die ook winnen is wel nog dag en nacht verschil.
Pure knecht, hij heeft zelfs nog niet bewezen dat hij in een topkoers als volwaardige knecht kan fungeren. Even serieus blijven...

In sneltempo is die jongen zich aan het verbranden en meer en meer lijken hij en zijn management zich belachelijk te maken.
Het argument dat hij in interviews altijd zit te lachen is ook maar wat zwak, alsof dat iets betekent. Spreek eerst eens met de pedalen en bewijs u eens.

En op welke basis zou hij dan op zijn strepen mogen staan? Wat heeft hij dan al concreet laten zien dat de basis vormt voor op zijn strepen te staan?
Op welke basis zou hij afdwingbaar een plaats als kopman verdienen? Tour de l'ain winnen en kopman zijn in een .PRO .UWT en die ook winnen is wel nog dag en nacht verschil.
Pure knecht, hij heeft zelfs nog niet bewezen dat hij in een topkoers als volwaardige knecht kan fungeren. Even serieus blijven...

In sneltempo is die jongen zich aan het verbranden en meer en meer lijken hij en zijn management zich belachelijk te maken.
Het argument dat hij in interviews altijd zit te lachen is ook maar wat zwak, alsof dat iets betekent. Spreek eerst eens met de pedalen en bewijs u eens.

Ik weet niet wat de afspraken zijn, net zoals ik niet weet wat de plannen met hem zijn.
Gij ook niet denk ik.

Stel (want het is allemaal maar gissen) dat Visma hem indertijd verleid heeft door te beloven dat hij na 2 jaar de Tour mocht rijden in een vrije rol en dat ze er nu op terugkomen owv plannen met Brennan en toch-maar-alles-op-Vingegaard, mag die dan niet bespreken of hij niet beter vertrekt of zo? Als Visma zo ook blij is een plaatsje vrij te krijgen?

Een beetje het argument van zijn makelaar: als ge u moet bewijzen en tonen moet ge ook de kans krijgen. Alsof elk talent eerst via een knechtrol moet passeren of zo. Zo werkt het niet.

Ik weet niet wat de afspraken zijn, net zoals ik niet weet wat de plannen met hem zijn.
Gij ook niet denk ik.

Stel (want het is allemaal maar gissen) dat Visma hem indertijd verleid heeft door te beloven dat hij na 2 jaar de Tour mocht rijden in een vrije rol en dat ze er nu op terugkomen owv plannen met Brennan en toch-maar-alles-op-Vingegaard, mag die dan niet bespreken of hij niet beter vertrekt of zo? Als Visma zo ook blij is een plaatsje vrij te krijgen?

Een beetje het argument van zijn makelaar: als ge u moet bewijzen en tonen moet ge ook de kans krijgen. Alsof elk talent eerst via een knechtrol moet passeren of zo. Zo werkt het niet.

Kom op. Je moet ook gewoon realistisch zijn en beseffen dat je 2 jaar lang geen flikker deftig gereden hebt.
Niet gewonnen of meegedaan voor plaatsen, nu überhaupt gewoon gereden hebt. Effectief op enig niveau in de koers meegereden.
Afspraken die mogelijks gemaakt zijn onder voorbehoud betekenen 0,0.

Stel dat dat effectief zo is. Je ziet toch zelf ook dat op geen enkele manier men die belofte zou kunnen nakomen.
Het is geen VZW eh. Het is een professioneel wielerteam, een bedrijf.
Men gaat naar de tour om hun sponsoren te pleasen en de koers te kleuren en te winnen. Hoezo zou je dat doen met iemand die 0,0 garantie daarop geeft?
Het gaat over geld, en renners moeten presteren. Iemand meenemen die niet presteert of kan presteren op een belofte zou net dom zijn.

Als renner bewijs je u elke dag. Men ziet de waarden die je trapt, men ziet hoe je uw trainingen afwerkt en hoe je u verhoudt tegenover uw collega’s.
Dat is pijler 1. En dan ziet men hoe dat zich vertaalt in de koers, dat is pijler 2.
Als uit die parameters blijkt dat je bijlange niet kopmanschap afkan, en je mogelijks zelfs bij de lagere knechten zit. Wat verwacht je dan?
Kansen moet je in de eerste plaats verdienen.

Mja, ik vind het een beetje belachelijk om daar zo belerend over te liggen doen.
Die jongen vertrekt zoals het lijkt in de communicatie in een correcte verstandhouding met zijn ploeg, niemand trapt na, maar de Vlaming staat alweer klaar om hem een beetje de stront in te duwen. In dezelfde week dat we Nafi Thiam gingen thuishouden van het WK en er op Q-Music een lacherig liedje over Evenepoel wordt gemaakt. Zo gaan we hier om in België met wat een beetje de ambitie heeft om boven het maaiveld uit te steken.

Ja het was een hoop miserie de voorbije jaren. En ja hij gaat nu bij Movistar waar hij wat meer uitgespeeld zal worden en Visma vindt het blijkbaar ook wel prima zo. Waarom moeten er dan wat belerende vingertjes opgestoken worden over dat hij eerst eens iets moet presteren of leren knechten of zo? Als hij een ander traject verkiest, who cares?

Ik vergelijk het met pakweg een jong Belgisch toptalent dat bij pakweg Chelsea zit in de jeugd en ziet dat er in de eerste ploeg geen kansen komen en op tijd besluit een stapje terug te zetten om te investeren in zijn carrière en sneller te groeien. Als Belgisch wielerfan hoop ik dat die jongen nu snel zijn belofte kan waarmaken en we er veel plezier aan kunnen beleven. Of het de juiste carrièrestap is zal moeten blijken.

Een oprechte vraag, want blijkbaar tellen de sympathieke interviews niet. Kan iemand eens welke dan ook foute of arrogante uitspraak bovenhalen waaruit moet blijken dat het een eikel of zo is? Want ik heb dat dus allemaal gemist.

Ik vergelijk het met pakweg een jong Belgisch toptalent dat bij pakweg Chelsea zit in de jeugd en ziet dat er in de eerste ploeg geen kansen komen en op tijd besluit een stapje terug te zetten om te investeren in zijn carrière en sneller te groeien.

Veel Belgische voetbalfans zullen dan toch ook aanhalen dat die jongen niet zo vroeg naar Chelsea had moeten gaan. Cian maakt bij wijze van spreken de omgekeerde bewegingen, het lijkt me logisch dat daar vragen bij komen, zelfs als hij nu in tegenstelling tot bij Bora, wel in goede verstandhouding uit elkaar gaat met Visma (voor hen is dat wrs een stevig loon weg). Cian is iemand die op zeer jonge leeftijd publiekelijk geklaagd heeft over ploegmaten (Vlasov) in het verleden, over zijn ploeg (materiaal, ondersteuning, etc.), zijn entourage schadelijke geruchten heeft laten verspreiden om een vertrek te forceren om daarna eigenlijk 2 jaar bijna niets te presteren. Ik kan me voorstellen dat mensen dan niet zomaar gaan denken dat hij een aangenaam persoon is omdat hij zo overkomt in interviews. Bij mij persoonlijk (!) komen jonge Belgen die in zee gaan met Carrera sowieso al snel op de zwarte lijst.

Ik hoop dat zijn verhaal andere Belgische jongeren aanzet om stap per stap te gaan en niet meteen te denken dat je klaar bent voor de absolute top. Begin uw carrière bij bijvoorbeeld Quick Step (zeker nu Remco daar weg is) of Lotto (als die nog bestaan) en toon eerst daar - zonder klagen en grote woorden - dat je klaar ben voor het hoogste niveau. Het omgekeerde komt gewoon raar over.

Ik vergelijk het met pakweg een jong Belgisch toptalent dat bij pakweg Chelsea zit in de jeugd en ziet dat er in de eerste ploeg geen kansen komen en op tijd besluit een stapje terug te zetten om te investeren in zijn carrière en sneller te groeien. Als Belgisch wielerfan hoop ik dat die jongen nu snel zijn belofte kan waarmaken en we er veel plezier aan kunnen beleven. Of het de juiste carrièrestap is zal moeten blijken.
Maar waarom dan Movistar?
Wat hebben die gepresteerd in het GT-werk, op Mas na? Dat zal toch het doel zijn van Cian, de GT'?
Jorgenson was bij Movistar een zeer degelijke renner en bij Visma was die dubbel zo goed.

Ik zou bijna geld durven inzetten dat als je gans de buitenlanders van Movistar ergens anders placeert, dat de resultaten beter worden.
Neem de ploeg van 2024 als voorbeeld, op een paar enkelingen na (dan vnl. Spaanstaligen nog), niemand in de top-100 op het einde van het jaar.
Voor 2025 quasi hetzelfde.
Ik zou zeggen, als Cian bij Movistar blijft: fin de carrière en dat is doodzonde. Op niveau kan die mee met mannen, die regelmatig top-tien rijden in GT', daar ben ik van overtuigd. Hij mag me verbazen de komende jaren, maar ik zie het somber in.

Movistar wel een ploeg waar de druk mss minder zal zijn , valt niet meteen in de kijker. Maar wel meer kansen om te rijden. Niet iedereen moet bij diezelfde 5 ploegen rijden.

Ik zou bijna geld durven inzetten dat als je gans de buitenlanders van Movistar ergens anders placeert, dat de resultaten beter worden.

Ergens anders? Buiten de topploegen met massa's geld denk ik nu niet dat die renners veel beter gaan presteren op een ander. Je doet nu alsof Movistar de slechtste ploeg is om naartoe te gaan.
Met transfers van renners en personeel verspreidt kennis zich ook over meer en meer ploegen. Ze moeten uiteraard wel open staan voor verandering maar voorop blijven lopen is het moeilijkste.

En dat een Spaanse ploeg het meeste geld geeft aan Spaanse renners is toch maar logisch? Mas werd dit jaar toch maar mooi 3e in Catalonië en 2e in het Baskenland.

Zo kan je ook Evenepoel en Merlier uit de Quickstep ploeg halen. Hoeveel WT koersen hebben alle andere renners daar samen gewonnen? Ik heb het even opgezocht, het antwoord is 3.

Ergens anders? Buiten de topploegen met massa's geld denk ik nu niet dat die renners veel beter gaan presteren op een ander. Je doet nu alsof Movistar de slechtste ploeg is om naartoe te gaan.
Met transfers van renners en personeel verspreidt kennis zich ook over meer en meer ploegen. Ze moeten uiteraard wel open staan voor verandering maar voorop blijven lopen is het moeilijkste.

En dat een Spaanse ploeg het meeste geld geeft aan Spaanse renners is toch maar logisch? Mas werd dit jaar toch maar mooi 3e in Catalonië en 2e in het Baskenland.

Zo kan je ook Evenepoel en Merlier uit de Quickstep ploeg halen. Hoeveel WT koersen hebben alle andere renners daar samen gewonnen? Ik heb het even opgezocht, het antwoord is 3.
Na het pensioen van Valverde is het magertjes en zijn ze een van de slechtste WT-ploegen. Spanje onwaardig.
Hierna even de ranking bijgenomen en van de ploegen, die WT zijn sinds mensenheugenis (Cofidis bv, reken ik niet mee), zijn ze idd de slechtste van de hoop dit jaar, wat zeges betreft. Jayco heeft er tenminste nog +10, net als FDJ. Al geef ik grif toe, dat op Gregoire na, er niet echt een topper tussen zit.
Movistar 9 zeges en als je nationale kampioenschappen wegdenkt zijn dat er 5.

"Ze moeten open staan". Doen ze dat bij Movistar? Serieuze vraag. Ze hebben jarenlang geteerd op Valverde. Mas kan niet beter en doet zijn best.
Romo en Romeo zijn lichtpunten, echter zie ik hen geen enkele WT-rittenwedstrijd winnen of zelfs podium behalen.
Dat zijn dan Spanjaarden.
Ga de laatste jaren erop na en op klassementsrenner Jorgenson na, was er geen enkele niet-Spaanstalige, die mee kon met de besten.
Daarom zie ik het voor Cian niet echt goed in. Wat niet wegneemt dat ik hoop dat hij in de voetsporen en zelfs daarbuiten mag treden van de Amerikaan.

Anderzijds heb je wel Hayter en Magnier, die voor meerdere overwinning zorgden. Dat heb je bij Movistar niet.
Romeo met 3. That's it. Twee met de nationale titel wegdenkend.

Edit: Cian mee in de kopgroep tussen grote namen in Emilia. Man, als die wegdeemstert de volgende jaren, doodzonde...

Veel Belgische voetbalfans zullen dan toch ook aanhalen dat die jongen niet zo vroeg naar Chelsea had moeten gaan. Cian maakt bij wijze van spreken de omgekeerde bewegingen, het lijkt me logisch dat daar vragen bij komen, zelfs als hij nu in tegenstelling tot bij Bora, wel in goede verstandhouding uit elkaar gaat met Visma (voor hen is dat wrs een stevig loon weg). Cian is iemand die op zeer jonge leeftijd publiekelijk geklaagd heeft over ploegmaten (Vlasov) in het verleden, over zijn ploeg (materiaal, ondersteuning, etc.), zijn entourage schadelijke geruchten heeft laten verspreiden om een vertrek te forceren om daarna eigenlijk 2 jaar bijna niets te presteren. Ik kan me voorstellen dat mensen dan niet zomaar gaan denken dat hij een aangenaam persoon is omdat hij zo overkomt in interviews. Bij mij persoonlijk (!) komen jonge Belgen die in zee gaan met Carrera sowieso al snel op de zwarte lijst.

Ik hoop dat zijn verhaal andere Belgische jongeren aanzet om stap per stap te gaan en niet meteen te denken dat je klaar bent voor de absolute top. Begin uw carrière bij bijvoorbeeld Quick Step (zeker nu Remco daar weg is) of Lotto (als die nog bestaan) en toon eerst daar - zonder klagen en grote woorden - dat je klaar ben voor het hoogste niveau. Het omgekeerde komt gewoon raar over.
Imo is heel deze transfer gewoon toegeven "ik weet dat ik goed genoeg ben om top 7-8 te rijden in een GT, hooguit een top 5 in Giro/Vuelta als alle blokjes exact goed vallen". Als je de nodige waardes trapt krijg je uiteindelijk AL-TIJD je kans, een gebrek aan kansen wil zeggen dat er anderen beter zijn klaar.
Maar dan vraag ik mij af: als het écht je bedoeling is van je carrière (of toch begin van) als kopman te rijden waarom ga je dan in godsnaam naar Visma op dat moment? De ploeg die net een grand slam aan grote rondes heeft geboekt met evenveel verschillende renners? Terwijl jij net wel een goeie Vuelta hebt gereden maar op ruime afstand van niet alleen dat Visma trio maar ook op zeer duidelijk afstand van de renners van de 2 rij (Ayuso, Landa, Mas)... dat alles goed wetende dat Vingegaard zijn interesse in eendagswerk nihil is en hij waarschijnlijk gewoon 2 GT's/jaar gaat rijden + een rist WT rondes. Wat blijft er dan nog over eigenlijk? Die 3de GT... en als je dan pech hebt is dat eentje met relatief veel tijdritkilometers dan sta je daar mooi met je non-tijdrit.

Ik hoop voor hem dat hij een dik contract getekend heeft, een veel-winnaar zal het toch niet worden dus dan kan je meer beter maken dat je bankrekening goed gespijsd is als je met pensioen gaat.

Laatst bewerkt:
Aparte move van Soudal Quick Step en Edward Planckaert. Die toch een leuke versterking ging zijn voor Merlier zijn treintje. Edward zou blijkbaar duidelijk gemaakt hebben dat hij Alpecin toch niet wil verlaten, Jurgen Foré stemde hierin toe en verklaarde het "pas" getekende contract nietig..

Uijtdebroeks is toch ook een bizar verhaal. Bora was niet professioneel genoeg en ze lachten hem daar uit omdat hij te professioneel was dus ging hij naar Visma. Nu heeft hij zijn transfer naar Movistar omdat Visma te professioneel was.

Terug
Bovenaan