Transferthread 2020-2021 (Binnen- en Buitenland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Idumbo weg bij Gent naar Ajax. Was 1 vd grootste talenten blijkbaar bij Gent?
Wil ze niet allemaa over dezelfde kam scheren maar het is toch weer hetzelfde type dat het vroegtijdig afbolt naar het buitenland.
Al is Ajax nu wel vele malen beter dan een City of Chelsea, dat wel.

Wil ze niet allemaa over dezelfde kam scheren maar het is toch weer hetzelfde type dat het vroegtijdig afbolt naar het buitenland.
Ajax lijkt me nu ook wel een van de weinige, misschien zelfs de enige, buitenlandse clubs waar je als jonge gast naartoe moet als zij interesse tonen in u.

Wat bedoel je met zelfde type? Bovendien lijkt Ajax me juist één van de beste keuzes te zijn die je kan maken als jeugdspeler.

Allochtone achtergrond waar de ouders geld ruiken en weg zijn ze.
Beetje simplistisch niet?

Ik kan me wel inbeelden dat als je als 15jarige, wanneer nog altijd enorme stappen moeten gezet worden alvorens volwaardig profvoetballer te zijn, het inderdaad heel interessant kan zijn om een driejarig contract te tekenen bij een grote Buitenlandse club. In dit geval is Ajax zelfs nog een verstandige keuze, 3 van onze beste verdedigers aller tijden komen ook van daar en zijn nochtans op en top Vlaams.

En alsof het verstrekken op (te) jonge leeftijd naar het buitenland eigen is aan allochtone spelers. Vanheusden, Emmers, Persyn (Inter), Dierckx (Parma), Bosschaert (City), Verlinden (Stoke) zijn voorbeelden die ik zonder opzoekwerk al weet. Dan lijkt me Ajax nog een 100x betere keuze dan bovenstaande ploegen.

Klopt, maar als je het lijstje allochtone jongeren afloopt dat bvb bij Anderlecht het vroegtijdig zijn afgebold dankzij een zak geld dan kom je uit op een veelvoud van het lijstje van jou. Soit, maakt an sich niet uit.
Het zal sowieso afwachten zijn, er zijn slechtere clubs dan Ajax om naartoe te gaan als jonge gast, maar bij Ajax zijn er ook een hoop die niet slagen uiteraard. Time will tell.

Vind dat toch ook zeer simplistisch. In de eerste plaats al omdat zo een keuze al helemaal niet zo simpel is.

Als 15 jarig toptalent heb je nog zoveel stappen te zetten, de kans dat je het niet haalt is groter dan dat je het wel haalt, als er dan een club met een zak geld voor de deur staat, en je woont met 3 kinderen in een klein appartementje in 1 of andere achtergestelde buurt, dan is het toch helemaal niet zo ongelofelijk dat je in die situatie eieren voor je geld kiest. Neem nu Musonda, achteraf bekeken maakte die misschien niet zo een slechte keuze, als je ziet hoe die van de ene in de andere blessure rolt. Was die bij Anderlecht gebleven, zat die nu misschien ergens in de ziekenboeg in België, maar dan met wat minder centen op de rekening. Die ouders als domme allochtone geldwolven gaan afschilderen zeer polariserend. Beetje nuance is wel op zijn plaats. Alsof we allemaal al die centen zomaar zouden laten liggen in bepaalde situaties.

Verder vind ik ook wel dat er een gigantisch verschil is tussen voor de centen kiezen, of voor een project kiezen. Als je als 15 jarige naar Chelsea trekt, of een andere club met een zeer moeizame doorstroming, en die ieder jaar een bus jonge talenten aankoopt om uit te lenen, met de hoop die 2 onontdekte parels binnen te halen, dan vind ik dat sportief een domme keuze. Kiezen voor ploegen waar er een echte visie in de jeugdwerking zit, en waar de doorstroming een deel van de cultuur is, zoals bij Ajax, dan is dat toch geen slechte carriereplanning.

En zoals hierboven reeds gezegd er zijn net zo goed spelers zonder allochtone achtergrond die kiezen voor een buitenlands project, of ook voor de poen. En net zoveel talenten met een allochtone achtergrond die wel bij de club blijven, ondanks de poen die de ouders wordt aangeboden.

Of Gent zou gewoon de eigen jeugd eens wat kansen kunnen geven in plaats van Belgen bij de concurrenten op te kopen om hun wedstrijdblad te vullen? Misschien dat de jeugd dan ook wat langer blijft hangen ipv andere oorden op te zoeken.

Wat bedoel je dat met eigen jeugd kansen geven? Het is "nobel" wat Anderlecht nu doet maar ik geloof niet dat ze dat op termijn gaan blijven doen, spelers op zo'n jonge leeftijd op de bank of zelfs voor de leeuwen gooien genre die arnstadt (of hoe heet ie) tegen Club.
Tegen hier een paar jaar zit het daar ook weer vol met volwassen bankzitters om het zo te zeggen. Met hier en daar eens een jeugdspeler als laatste plekje op de bank, zoals bij andere ploegen dus.

Wat bedoel je dat met eigen jeugd kansen geven? Het is "nobel" wat Anderlecht nu doet maar ik geloof niet dat ze dat op termijn gaan blijven doen, spelers op zo'n jonge leeftijd op de bank of zelfs voor de leeuwen gooien genre die arnstadt (of hoe heet ie) tegen Club.
Tegen hier een paar jaar zit het daar ook weer vol met volwassen bankzitters om het zo te zeggen. Met hier en daar eens een jeugdspeler als laatste plekje op de bank, zoals bij andere ploegen dus.
Ik vind nochtans dat Club het momenteel niet slecht doet qua doorstroming.
Je moet idd geen voorbeeld nemen aan RSCA, waar gemakkelijk 75% van die jeugdspelers nog bij de beloften zouden zitten mocht er geld zijn, maar er zitten wel een hoop jonge gasten in de kern van Club die toch af en toe hun kans krijgen niet?

Of Gent zou gewoon de eigen jeugd eens wat kansen kunnen geven in plaats van Belgen bij de concurrenten op te kopen om hun wedstrijdblad te vullen? Misschien dat de jeugd dan ook wat langer blijft hangen ipv andere oorden op te zoeken.
'k zou niet liever willen, als Gent supporter
maar de realiteit is dat zo goed als geen (of misschien zelfs: geen) van onze vertrokken jeugdspelers elders doorgebroken is
Tenzij je Kevin De Bruyne of Dries Mertens mee telt

Als ik Transfermarkt kan geloven, heeft Gent dit jaar geen enkele jeugdspeler U-21 meer dan een uur laten meespelen in de JPL, op 34 wedstrijden.

Niemand zegt dat je elke match 5 jeugdspelers moet laten meespelen, of dat ze in de derby moeten spelen. Maar een half uurtje hier, een half uurtje daar, volledige match tegen Moeskroen, etc. Er zijn voldoende mogelijkheden om jongeren met talent te laten proeven van het A-voetbal.

Maar als je niemand kansen aanbiedt, dan gaan de komende generaties ook weten dat er geen mogelijkheden zijn en gaan ze dus sneller andere oorden opzoeken.

Ge moet dan ook al Kevin De Bruyne heten om onder HVH een deftige kans te krijgen als jonge gast..

Kan mis zijn maar ik heb toch niet echt het idee dat dat een trainer is die een bewezen trackrecord heeft als het gaat om het laten debuteren van jeugdspelers en ze beter te maken?

Ik dacht spontaan aan Raman, maar die had natuurlijk al wat seizoenen op de teller via huurconstructies.

Edit: en om OT te blijven, ik hoop dat Anderlecht en andere clubs het gaan blijven doen. Genoeg posities op het veld die je imo kan bezetten met eigen jeugd zonder te hard in je vlees te snijden. Twaalf in een dozijn buitenlanders zijn niet per se beter, ook al worden ze soms met de grote trom binnengehaald. Loopvermogen, beetje tactisch inzicht en duelkracht kan je al ver brengen in de JPL en dat lijken mij toch geen unieke talenten ..

Laatst bewerkt:
Kan mis zijn maar ik heb toch niet echt het idee dat dat een trainer is die een bewezen trackrecord heeft als het gaat om het laten debuteren van jeugdspelers en ze beter te maken?
dat gevoel heb ik ook
dit jaar hadden we bijvoorbeeld Samoise als beloftevolle jongere, maar ondanks een paar goeie oefenwedstrijden en ondanks het rotseizoen heeft hij met moeite een half uurtje mogen spelen

de officiële uitleg daarbij is: 'de jongeren worden klaar gestoomd voor volgend seizoen'
maar dat gelooft werkelijk geen hond

Ge moet dan ook al Kevin De Bruyne heten om onder HVH een deftige kans te krijgen als jonge gast..

Niet dat hij dat echt deed toen KDB in onze kern zat en hij onze coach was ;) Al blijft hij zichzelf dat wel toeëigenen. Maar dat Heintje niet van zijn eerste leugen gestorven is, weten we allemaal wel.

Nu qua jeugd zitten we nu ook even in de stilte voor de storm. Veel groot talent op komst, maar momenteel is het nog wat te licht voor de eerste ploeg. Hopelijk krijgen ze toch iets geregeld voor de beloften naar volgend seizoen toe. Desnoods laat ge ze in 1ste en 2de nationale starten op basis van de eindrangschikking het afgelopen seizoen. Mannaert had zo een mooie in de krant gezet op dat vlak, nl. dat het een goeie wakeup call is voor veel jonkies. Ze denken al te vlug dat ze klaar zijn voor de A-kern en te weinig kansen krijgen (zie bij ons bvb een Dwomoh. GIGANTISCH talent maar zo ongeduldig en nu al naar de B-kern gezet en meneer is pas of nog net geen 17) en dan komen ze in 1B en krijgen ze kletsen van zowat iedereen. Dan gaan die voetjes wel weer heel vlug op de grond;

Aan Club nxt in 1b zie je idd dat er toch nog een gigantisch verschil is tussen jeugdvoetbal en professioneel voetbal.
Niet onlogisch maar wel iets om aan te denken als jeugdspelers ongeduldig worden.
Beetje goed kunnen voetballen (en mss ook wat voor zijn op je leeftijd) is heus niet het enige die telt in het voetbal. Met wat talent alleen kom je er niet, simpel.

Het kansen geven aan jeugd is nochtans niet alleen uit noodzaak. Het hele management beseft dat Neerpede DE troef is van de club tov andere clubs. Toen Kompany terug kwam was er nog geld, en toen is bewust gekozen om te kiezen voor jonge spelers te omringen door ervaring met een meerwaarde.
In dat opzicht zitten Kompany, Verbeke en Vandenhaute echt wel op dezelfde lijn. De tijden dat Bayat en co hun brol kwamen dumpen in de Anderlecht kern ligt echt wel achter ons. De Van Holsbeeck en Devroe werkwijze zie ik niet snel terugkeren op Anderlecht.

Het is idd hopen dat die beloftenploegen in 1B, en de amateur reeksen geïmplementeerd worden. Gaat het Belgisch voetbal wel bij varen. Jonge gasten die ervaring kunnen opdoen op een hoger niveau, gaan sowieso sneller stappen zetten.

Gent idd geen trackrecord in het geven van kansen aan jonge spelers, wat ik heel jammer vind, hopelijk komt daar verandering in. Al worden daar natuurlijk nog iedere transferperiode een pak matige spelers als kernopvulling gekocht jammergenoeg, hebben Louwagie en Bayat was ook nog een grote rol in.
Hein zelf heeft bij Anderlecht wel ook redelijk wat jonkies kansen gegeven, zoals Sambi, Verschaeren, Saelemaekers, Amuzu en Doku. Maar greep als puntje bij paaltje kwam nog net iets teveel terug naar ervaren middelmaat als dat kon.

die waren natuurlijk ook nog allemaal 2 jaar jonger en nog minder regelmatig dan nu. Maar hij heeft ze wel in de A-kern gedropt en laten proeven van de profvoetbal, waar Anderlecht nu wel een voordeel uithaalt

Aan Club nxt in 1b zie je idd dat er toch nog een gigantisch verschil is tussen jeugdvoetbal en professioneel voetbal.
Niet onlogisch maar wel iets om aan te denken als jeugdspelers ongeduldig worden.
Beetje goed kunnen voetballen (en mss ook wat voor zijn op je leeftijd) is heus niet het enige die telt in het voetbal. Met wat talent alleen kom je er niet, simpel.
de gemiddelde leeftijd zat ook vaak rond de 17 omdat de oudere beloften in de uitgebreide kern zaten voor Club, hebben niet vaak op sterkte gespeeld. Maar je zag qua duelkracht en 'leepheid' wel ferm veel verschil.

Een twee-tal spelers ouder dan 23 zou toch ook wel mogen. Club had bv het plan om Killian Overmeire aan te trekken om die jongeren te begeleiden bij Club Nxt. Zo iemand op het veld zou toch ook wel een verschil hebben gemaakt voor die jonge jongens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan