Toneel opzetten in het middelbaar?

Squidward

Redacteur
Ik ben geen High School Musical stoten van plan, maar ik heb dit jaar al twee keer gehoord van leerlingen dat het toch leuk zou zijn om iets te hebben als ‘schooltoneel’ en op zich zou ik dat wel zien zitten om op te zetten.
Alleen heb ik maar een vrij breed idee van wat nodig is. Beginnen zou ik doen met een kleinschalige stuk en met een setting waar geen maanden decors moeten voor gebouwd worden. Het lijkt mij erg leuk om doen, ik zie de inzet zitten. Maar zijn er onder jullie mensen die in het middelbaar toneel hadden? Of nu amateur toneel doen? Tips? Haalbaar of dom idee? Ik zit echt nog maar aan de vaagste potlood outline van mijn idee.
 
Ik had het op mijn bucket list staan om toch eens in een amateurtoneel te hebben gespeeld.
Heb het enkele maanden geleden kunnen afvinken.
Hoewel het maar een kleine rol was, komt er toch veel inzet bij kijken.

Om dan zelf dit in handen te nemen en naar buiten te komen met een stuk, zal vooral inzet en tijdsbesteding doorslaggevend zijn naar het slagen ervan. Ik zou ook wel aanraden om iemand met ervaring erbij te betrekken.
Mijn eenmalige deelname leerde me ook dat veel pas echt op het einde helemaal in zijn plooi valt. Maar blijkbaar is dit meestal wel zo, en zorgt dit ook altijd wel voor de nodige stress maar ook voldoenining achteraf.

Ik denk inderdaad wel dat de meeste stukken met beperkt decor te brengen zijn. Vooral locatie is belangrijk (is er een toneelzaal ter beschikking?)

Indien bepaalde leerlingen echt interesse vertonen, is het zeker leuk om hierop verder te bouwen...
Indien er leerlingen zijn met zelf ervaring is het mooi meegenomen!
 
Ik heb in mijn middelbare school 2x (verplicht) meegedaan in een musicalopvoering. Ik moet zeggen dat bij ons het décor héél erg lowbudget was (de achtergrond bestond uit zelfgemaakte stukken uit karton, en daar kan je dan nog wat tweedehands meubels aan toevoegen naar gelang de setting van je toneelstuk), maar op zich heb je echt geen professionele set nodig voor theater.

De grootste uitdaging gaat hem zitten in het leiding geven en het script schrijven. Als er leerkrachten zijn die zelf al theater hebben gedaan, is dat ideaal om die mee te betrekken daarin.
 
Terug
Bovenaan