Toegepaste economische wetenschappen

MrKrypto

Banned
Hey iedereen,

Ik ben van plan om te switchen naar de bachelor TEW. Ik heb het afgelopen academiejaar handelswetenschappen gedaan en had goede resultaten. Het enige waar ik mij "zorgen" om maak, als ik het zo al mag noemen, is de wiskunde van TEW. Ikzelf heb 4u wiskunde gehad op het middelbaar. Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe en wat met de wiskunde van TEW?

Ik ben afgestudeerd als TEW-er eind jaren 2000 (Gent). Ik had zelf 6u wiskunde in het middelbaar, was absoluut geen hoogvlieger op wiskundevlak in het middelbaar, maar er wel steeds door 60-65%. Ik herinner mij dat het eerste jaar grotendeels herhaling was (voor wie 6u wiskunde had in het middelbaar) en dat vooral in het 2e jaar een versnelling hoger geschakeld werd. De grote schifting was dan ook in het eerste semester van het tweede jaar, want ook andere vakken gebruiken wiskundige modellen die je onder de knie moet hebben. In mijn tijd werd minimum 6u wiskunde in het middelbaar aangeraden en in de praktijk bleek ook wel dat mensen met 4u wiskunde het heel moeilijk hadden op vlak van wiskunde en veelal niet afstudeerden binnen TEW. Het is zeker niet onmogelijk, maar zal een serieuze inspanning vragen, vermoed ik.

Ik denk dat het verschil tussen TEW en Handelswetenschappen vooral de hoeveelheid leerstof en de hoeveelheid/moeilijkheid van de wiskunde is. Ik heb weet van verschillende mensen die de hoeveelheid leerstof (om diverse redenen) niet aankonden of wiskundig niet sterk genoeg waren en in Handelswetenschappen relatief gemakkelijk afstudeerden.

Ik denk dat het er vooral vanaf zal hangen hoeveel wiskundig inzicht/aanleg je hebt, hoe gemakkelijk je grote brokken leerstof kan verteren en hoe hard je ervoor wilt werken. :)

Hopelijk ben je iets met mijn antwoord. Mijn ervaringen dateren natuurlijk van 10-15 jaar terug, er kan ondertussen veel veranderd zijn. :) Wat je misschien wel kan geruststellen: er werden indertijd opfriscursussen wiskunde georganiseerd in de zomer als voorbereiding en mijn punten op vlak van wiskunde lagen veel hoger dan op het unief. De cursussen vond ik veel duidelijker en de prof/assistenten legden het veel duidelijker uit dan in het middelbaar.

Heb je al zicht op hoeveel tijd je eventueel zou verliezen? Kan je TEW dan ook gewoon afronden binnen de voorziene 4 jaar of ga je er langer over doen?
Indien je tijd verliest is het m.i. de switch niet waard. Afhankelijk van de richting die je uit wil steek je dat extra jaar dan beter in een extra opleiding.

Heb je al zicht op hoeveel tijd je eventueel zou verliezen? Kan je TEW dan ook gewoon afronden binnen de voorziene 4 jaar of ga je er langer over doen?
Indien je tijd verliest is het m.i. de switch niet waard. Afhankelijk van de richting die je uit wil steek je dat extra jaar dan beter in een extra opleiding.
Ik weet niet als ik eventueel tijd zou verliezen en hoeveel dat dan zou zijn. Ik denk dat niemand dat echt weet totdat het zover is.

De switch komt er eerder omdat ik in naar Leuven wil en momenteel de opleiding in Hasselt volg. Jammer genoeg bieden ze de bachelor handelswetenschappen niet in Leuven aan. Het pendelen zou tussen mijn kot en campus Brussel van de KUL nog steeds een uur duren voor een enkele rit.

Hey iedereen,

Ik ben van plan om te switchen naar de bachelor TEW. Ik heb het afgelopen academiejaar handelswetenschappen gedaan en had goede resultaten. Het enige waar ik mij "zorgen" om maak, als ik het zo al mag noemen, is de wiskunde van TEW. Ikzelf heb 4u wiskunde gehad op het middelbaar. Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe en wat met de wiskunde van TEW?
Je weet toch dat 4u wiskunde voldoende basiskennis is voor TEW?

Heb je trouwens al eens op het UA platform gekeken, daar heb je digitale zelfstudiepakketen voor je wiskunde bij te schafen voor TEW.

Een vriend van mij heeft 1ste bach HW gedaan en daarna TEW in Leuven. Het eerste jaar heeft hij heel hard gesukkeld met wiskunde (hij kwam wel uit 3u), maar daarna heeft hij het nooit echt moeilijk meer gehad.
Ik ben ook 100% zeker dat hij de overstap zo terug opnieuw zou maken en dat hij niet even ver zou staan met een diploma handelswetenschappen. Dat laatste geldt uiteraard niet voor iedereen.

Ik weet niet als ik eventueel tijd zou verliezen en hoeveel dat dan zou zijn. Ik denk dat niemand dat echt weet totdat het zover is.

De switch komt er eerder omdat ik in naar Leuven wil en momenteel de opleiding in Hasselt volg. Jammer genoeg bieden ze de bachelor handelswetenschappen niet in Leuven aan. Het pendelen zou tussen mijn kot en campus Brussel van de KUL nog steeds een uur duren voor een enkele rit.
4 jaar studeren is in principe 240 studiepunten. Je hebt er nu 60 achter de rug in HW.
Ik zou verwachten dat je bij de KUL kan navragen welke vrijstellingen je zou krijgen bij overstap naar TEW. Dan weet je meteen hoeveel vakken/studiepunten jou nog rest (180, of meer?) en of dat haalbaar is in 3 jaar.

Ik vermoed dat je meer dan 180 studiepunten zal moeten doen, waaronder misschien zelfs vakken die je echt gewoon jaar per jaar zal moeten doen en niet tegelijk kan opnemen.
Ik kan me bv. niet inbeelden dat je met wiskunde uit 1e bach HW een vrijstelling zal krijgen voor wiskunde uit 1e bach TEW? En aan de wiskunde van 2e bach mag je waarschijnlijk niet starten zolang je de eerste niet binnen hebt...

Enfin, ik veronderstel maar, pas door navraag te doen heb je zekerheid. Maar ik zou er niet van schrikken mocht je in totaal langer dan 4 jaar bezig zijn om de master TEW te halen, en dan is het aan jou om te oordelen over de opportuniteitskost. Een betere locatie is inderdaad een argument dat van belang kan zijn...

Terug
Bovenaan