Tips voor vogelvoederpalen

Kapitein Pastiche

Active member
nu het volop wintert is onze voederpaal goed in trek, we hebben zonnebloempitten (ongepeld), pindakaas, pinda's (hele) en meelwormen.

het gewone vogelzaad en het nyerzaad worden echter straal genegeerd. Iemand een idee hoe dat komt ? We willen niks in een schaaltje leggen omdat we dan duiven lokken, dus we hebben enkel feeders.

Iemand tips om groenlingen en putters aan te trekken, want die negeren ons stadsrandtuintje volledig, we hebben wel koolmees, pimpelmees, zwarte mees, staartmees, roodborst, heggemus, merel, ekster en vink (en snertduif). Zijn er nog soorten die realistisch zijn om te lokken ?

Zonnebloempitten --> vogels zijn er zot van. Pindakaas / Pinda's zijn energiebommekes: ideaal voor in de winter. Vermoedelijk hebben ze hier vaak mee genoeg en daarom dat het gewone vogelzaad blijft liggen.

uit het hoofd: Groenlingen komen vaak voor bij hoge bomen, mogelijks heb je in de buurt geen hoge bomen? Putters: aanwezigheid van distels en elzenbomen vergroten je kans.

Vogels die je nog zou kunnen lokken kunnen zijn: gaaien, keepen, specht, sperwer. Check eens de tuinvogelposter van Natuurpunt

Algemene tips:
  • leg je voer altijd op hoogte, dichtbij wat struikgewas (zodat de vogels kunnen 'wegvluchten' mocht er een grotere vogel langskomen)
  • Je kan ervoor kiezen om voedersilo's aan te bieden waar enkel 'kleinere vogels' (mezen, mussen, putters,...) zo wordt niet alles op gegeten door merels/duiven/....
  • Kies niet voor voederbollen in een netje, dit kan achterblijven in de natuur of in de maag belanden van een of ander dier
  • Water: zorg ook voor een beetje water, een schoteltje is meer dan genoeg. Ze moeten namelijk ook nog altijd kunnen drinken
  • Schaaltje altijd proper maken (liefst 1x per dag).
  • Je kan gerust ook wat vogelvoer in de tuin rond strooien, kleine randopmerking: dit kan ook muizen/ratten aantrekken
  • Als je pindakaas neemt: moet het pindakaas zijn die geschikt is voor vogels, dus zonder zout.

Een leuke website is: https://www.vogelrijkestad.nl/ Hier kan je per soort of per plant lezen welke planten/vogels je kan lokken naar je tuin.

Iemand tips om putters aan te trekken,
Zorgen dat je kaardebol hebt staan in de tuin. De meesten zijn nu zaadloos en trekken geen nieuwe putters meer aan. Maar dit kan je verlengen mits wat moeite. Consequent nyerzaad op de bloem blijven strooien = gegarandeerd succes.

Zijn er nog soorten die realistisch zijn om te lokken ?
Ik gooi af en toe een halve of kwart appel in de tuin. Ik trek er vooral merels maar ook lijsters mee aan.

Groenlingen lukt me maar niet om vaak in de tuin te hebben. Terwijl een kameraad die hier 150 meter van woont een heleboel groenlingen aantrekt...

Zoals reeds hierboven geschreven, water! Zorg voor proper water, dat is een enorme aantrekkingskracht.

Blijf consequent voeren. Vogels hebben namelijk een dagelijkse routine en gaan telkens dezelfde (voeder)plekjes opzoeken. Begin met een kleine portie, vervuild voedsel verwijder je regelmatig. Eenmaal de vogels jouw plekje doorhebben, komen ze dagelijks langs en moet je elke dag bijvoeren... Ook in kleine tuintjes, mits wat beschutting (struikje(s) of uitgebloeide bloemen)...

Ik strooi gedroogde meelwormen tussen de struikjes en uitgebloemde bloemen in de tuin. Ik heb ook stevige dikke boomstrokjes er tussen liggen waarin ik gaten heb geboord. Ik duw daar regelmatig van die gedroogde meelwormen in, doe ik samen met mijn gastjes...
Voer op verschillende plekken in de tuin, maar ook in hoogte (grond vs hoofdhoogte). Zo heb je het meeste kans om verschillende soorten aan te trekken...

Gepelde zonnebloempitten stooi ik op het gras. Een zwerm spreeuwen komt dan op bezoek in hun gespikkeld winterkleed.

De duiven moet je er ook wel bijnemen...

Laatst bewerkt:
met al die sneeuw was het toch een komen een gaan bij ons, de kauwen zijn wel alle meelwormen komen pikken zonder er over te laten voor de andere vogels (n)

die typische ballen lijken echt weinig vogels te lokken. mijn vader heeft hetzelfde probleem, hij gebruikt "zaad kokertjes", en daar komen ze makkelijker op af.

Paar winters terug hadden we altijd wel wat puttertjes in tuin, maar de laatste jaren geen meer... Vooral vinken, kool- en pimpelmees (soms ook eens wat staartmezen), merel, spreeuwen, roodborstjes, kauwen, occasioneel ook groene en bonte specht.
Ik heb 1 feeder met zonnebloempitten, huisje met strooivoer en meerdere houders voor vetbollen (en een gamma aan bollen: met zaad, met fruit en met insecten). Niets leuker dan veel gefladder in de tuin 🤩.

Paar winters terug hadden we altijd wel wat puttertjes in tuin, maar de laatste jaren geen meer... Vooral vinken, kool- en pimpelmees (soms ook eens wat staartmezen), merel, spreeuwen, roodborstjes, kauwen, occasioneel ook groene en bonte specht.
Ik heb 1 feeder met zonnebloempitten, huisje met strooivoer en meerdere houders voor vetbollen (en een gamma aan bollen: met zaad, met fruit en met insecten). Niets leuker dan veel gefladder in de tuin 🤩.
Zie jij een verschil tussen verschillende soorten vetbollen kwa populariteit? Ik heb over de jaren al verschillende keren vetbollen weg moeten doen omdat ze beschimmelen omdat de vogels er quasi niet aankomen. Als ik ze dan verkruimel en uitstrooi op de grond worden ze wel opgegeten op een tijd van niks. Mijn huidige oplossing is van die vetbollen die ik nog heb in een lege pot pindakaas te steken, dan eten ze er wel van. Ik verdenk onze mezen er stiekem van dat het verwende nestjes zijn en dat ze vooral niet teveel moeite willen doen :unsure:

Ik ben wel jaloers op de staartmezen bij jullie. Ik heb er één keer gezien in onze tuin, denk dat dat mijn favorieten zijn: een hele zwerm fluffy witte bolletjes :love:

Heb sinds kort een extra voedertoren met 4 voedergaten met een platformpje. Vooral mezen. Af en toe wat vinkjes of roodborst of musjes.

Heb hier ook een groene specht die om de zoveel tijd opduikt, die zit uiteraard op de grond en niet aan die voedertoren.

Heb de grote voedertoren met zonnebloempitten (die met 4 platformpjes). Dan nog een kleine met zonnebloempitten. En ook een pindanoten voederkoker. Die was snel leeg in het najaar. Paar weken geleden gevuld met pindanoten van Horta ipv Aveve en precies wat minder populair. Misschien eten ze de pinda's pas op als de zonnebloempitten in de buurt op zijn ?

Interessante video over het nut van voederen.
Hier voer ik vooral in de winter, er zit jier een hele kolonie mussen die dazr gretig gebruik van maken...

Terug
Bovenaan