Tips bij het verven

TooChé

Well-known member
Is het nuttig/zinvol om een 2e laag grondverf te zetten (goedkope grondverf) om minder afwerkingsverf te moeten gebruiken ?
Of dient grondlaag enkel om de zuigende factor te 'reguleren' en is een 2e laag dan onnozel

Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de grondverf. Als het van die goedkope brol is ga je waarschijnlijk beter wel een tweede laag doen.
Mijn ervaring met verf is dat bezuinigingen op je verf soms duurder uitpakt dan gewoon meteen goede verf te kopen.

In essenstie was mijn vraag: dient zo'n primer om zuigend effect te neutraliseren of moet dat ook dekkend zijn? :)
Soms moet je een muur/vloer voorbehandelen met een primer , omdat die anders teveel vocht opneemt en de afwerking te snel zou uitdrogen (bvb).
Is grondverf hetzelfde principe of dient dat enkel om ervoor te zorgen dat er minder eindlaag gezet moet worden?

Hoop dat ik het nu beter heb uitgedrukt

normaal is één laag primer voldoende en dient dat om een goede "grondlaag" te zijn voor uw gewone verf, waardoor die beter hecht en niet (al dan niet ongelijkmatig) wordt geabsorbeerd door uw te schilderen oppervlak waardoor je kleurverschillen zou krijgen.
Primer an sich hoeft niet reeds volledig te dekken (maar bij een deftige primer op witte pleistermuren krijg je wel al snel het effect van een mooie muur).

De tip werd hierboven al gegeven: koop kwalitatieve verf. Dan is voor een witte muur één laag primer en één finale laag op witte pleister dik voldoende. Bij kleuren moet je waarschijnlijk wel een tweede laag gewone verf geven om een proper egaal resultaat te krijgen.

Simpel uitgelegd …als uwe primer niet dekkend is mag je verwachten dat uwe muur die volledig heeft opgezogen en dus niet verzadigd is …dus tweede laag primer tot hem dekkend is en uwe muur zal niet meer “zuigen “ . ;)

Wij hebben onze gyprocwanden beschilderd met een deftige primer. Bossprim aangekocht in Colora. Mss duur, maar met 1 laag is alles deftig gedekt :)
Is zeker handig als je ook een plafond moet schilderen... kakwerk en je zal blij zijn dat het met 1 laag gedaan is.

Is ondertussen al 2 jaar dat onze muren nog in primer staan, maar als we nu 'plots' het idee krijgen om een accentmuur te schilderen of te behangen, dan kunnen we er (in principe) direct aan beginnen.

Terug
Bovenaan