Tijdskrediet voor opleiding

@JPV
Moest het nog ondertekenen, maar is een addemdum in mijn contract.

Titel: Bijvoegsel aan de arbeidsovereenkomst van ... tot vaststelling van een deeltijds uurrooster
Vanaf 1 september 2023 zal de werknemer 20 uren per week werken verdeeld als volgt: (en dan een uurschema wat ik overeen was gekomen met bazin)
Het brutoloon wordt in verhouding tot de voltijdse tewerkstelling herberekend.

Meer staat er niet in.
Heb nog nagevraagd als er daar nergens een reden op moest staan voor de RVA/VDAB, maar nog geen antwoord op mogen ontvangen.

En hoeveel uur werk je nu?

(Zo'n document overigens NIET tekenen)

Laatst bewerkt:
We noemen het dagdienst en vroege
1 week 7:00 - 15:00
andere week 9:00 - 17:00
Geen premies aan verbonden.

Contract is 40 uur
op dit moment heb ik 90% +10% ouderschapsverlof (die vervalt vanaf september)

Nee niet getekend omdat ik het vreemd vond dat er voor de rest niets op stond

Laatst bewerkt:
We noemen het dagdienst en vroege
1 week 7:00 - 15:00
andere week 9:00 - 17:00
Geen premies aan verbonden.

Contract is 40 uur
op dit moment heb ik 90% +10% ouderschapsverlof (die vervalt vanaf september)

Nee niet getekend omdat ik het vreemd vond dat er voor de rest niets op stond
Ok, zeker niet tekenen dus. Als je dit wel zou doen, is het alsof je zelf ontslag neemt voor de helft van je job. Dit betekent dan ook dat je voor de andere helft geen werkloosheidsuitkeringen zou kunnen krijgen als je je job volledig kwijt bent. Ook 'voltijds' tijdskrediet zou je dan maar voor de helft uitkering krijgen, idem voor ziekte (op termijn).

Wat je baas had moeten doen is je ontslaan, met opzegtermijn, en tegelijk een nieuw contract geven voor 50% met start de dag na de laatste dag van je opzeg. Dan blijf je voor veel zaken voltijdse rechten hebben en heb je zelfs recht op een extra uitkering bij deeltijdse werkloosheid.

(Dit kan onwetendheid van je baas zijn, maar is soms ook bewust om minder papierwerk en geen opzeg te moeten geven

Als je baas volledig van je af wil, moet hij je dus ontslaan en met hij je een opzeg laten presteren of uitbetalen. Dan zou je ook een opleiding kunnen starten, na je opzeg. Maar gezien we al dicht bij 1 september zitten, is de kans klein dat je dit jaar nog aan een opleiding kan beginnen, sorry.

En maak dat je financieel weet waar je aan toe bent, ik heb de indruk dat je daar niet al te veel rekening mee houdt en dat je binnenkort wel eens in zware financiële problemen zou kunnen zitten.

Ik denk een onwetendheid van de hr collega die dit in orde heeft gemaakt.
Goed dat je hier op wijst, vond het al vreemd.
Ik ga na mijn verlof een afspraak vastleggen bij haar overste.
Morgen eens bellen naar de 2 scholen en mijn werk.

Financieel lukt wel hoor. Daar is aan gedacht (wel bij de optie 50% werken en 50% werkloosheid owv studeren)
Door de onzekerheid van de hbo5 opleiding moet ik het roer even omgooien. Dus Ff alles opnieuw bekijken. Had gerekend op €1200/maand. Alles er boven is mooi meegenomen.

Zouden ze me niet kunnen ontslaan zonder vergoeding en opzeg?

Als ik zelf ontslag neem, wie beslist het volgende, van wat hangt dit af?:

Oordeelt de RVA dat je vrijwillig werkloos bent zonder geldige reden, dan kan je één van onderstaande sancties oplopen:
  • een verwittiging
  • een uitsluiting van het recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende een bepaalde periode (gaande van 4 tot 52 weken)
  • een uitsluiting van het recht op werkloosheidsuitkeringen voor onbepaalde duur.

Zouden ze me niet kunnen ontslaan zonder vergoeding en opzeg?
ze kunnen dat, maar dan kan jij de opzegvergoeding opeisen. Dat risico zullen ze dus niet nemen.
TitaTovenaartje zei:
Als ik zelf ontslag neem, wie beslist het volgende, van wat hangt dit af?:

Oordeelt de RVA dat je vrijwillig werkloos bent zonder geldige reden, dan kan je één van onderstaande sancties oplopen:
  • een verwittiging
  • een uitsluiting van het recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende een bepaalde periode (gaande van 4 tot 52 weken)
  • een uitsluiting van het recht op werkloosheidsuitkeringen voor onbepaalde duur.
De RVA beslist dit aan de hand van waarom je ontslag genomen hebt etc. Als dat bvb is omdat je gepest werd, je al verschillende malen thuis zat en je (bewezen) verschillende keren klacht indiende, maar de werkgever er niks aan wil doen en je er daardoor onderdoor zat en in een impuls ontslag nam, zal de sanctie beperkt zijn (4 tot 13 weken of een verwittiging). Als dat is omdat je gewoon een andere opleiding wil doen (maar stabiel en haalbaar werk hebt), zal dat een zwaardere sanctie zijn (eerder in de richting van 13 weken tot een uitsluiting).

ze kunnen dat, maar dan kan jij de opzegvergoeding opeisen. Dat risico zullen ze dus niet nemen.
De RVA beslist dit aan de hand van waarom je ontslag genomen hebt etc. Als dat bvb is omdat je gepest werd, je al verschillende malen thuis zat en je (bewezen) verschillende keren klacht indiende, maar de werkgever er niks aan wil doen en je er daardoor onderdoor zat en in een impuls ontslag nam, zal de sanctie beperkt zijn (4 tot 13 weken of een verwittiging). Als dat is omdat je gewoon een andere opleiding wil doen (maar stabiel en haalbaar werk hebt), zal dat een zwaardere sanctie zijn (eerder in de richting van 13 weken tot een uitsluiting).
Ga het toch eens voorstellen. Eventueel iets op papier dat ik geen vergoeding ga eisen ofzo.
Als ik op voorhand wist hoe lang de sanctie zou zijn, maakte de keuze al makkelijker.
Opzeg zou ik maar 2 weken kunnen doen. Maar daar ga ik er ook niet mee komen.
Klote
Wie weet kunnen ze er een mouw aan passen.

If anything, maar dat is natuurlijk een schrale troost, verpleegkunde is wel een richting waar je tegenwoordig op veel plaatsen ook in januari/februari kan instromen, de HBO5 opleidingen al helemaal.

Kende een ex-collega van mijn moeder die z'n ontslag "gevraagd" had, en gekregen had, om zo ook verpleegkunde te gaan studeren, dus een neen heb je, een ja kan je krijgen.

Desondanks succes, ik denk dat het zelfs met een werkloosheidsuitkering op het één na hoogste niveau echt niet makkelijk is om 3-4 jaar lang rond te komen, tenzij je natuurlijk een partner hebt die financieel voldoende kan bijspringen.

Ter aanvulling kan je wel leefloon gaan aanvragen voor de periode dat je geschorst bent bij de RVA. Al dan niet onder de voorwaarde dat het terugbetaald moet worden.

Volledig zonder een inkomen ga je niet vallen.

Ter aanvulling kan je wel leefloon gaan aanvragen voor de periode dat je geschorst bent bij de RVA. Al dan niet onder de voorwaarde dat het terugbetaald moet worden.

Volledig zonder een inkomen ga je niet vallen.
Als hij samenwonende is, is die kans wel een stuk kleiner

Als hij samenwonende is, is die kans wel een stuk kleiner
Klopt, maar niet onmogelijk.

Informeren kan nooit kwaad.

De theorie: als een gezinsinkomen hoger is dan 2 keer leefloon samenwoners is er geen recht op leefloon.

Of als het gezinkomen hoger als leefloon gezinslast (als er kinderen ten laste zijn) is er geen recht.

Madam is zelfstandige. Gezinsinkomen zal wel hoger zijn.
Beide 2 kids ten laste.
@KnightOfCydonia
Hoe had die zijn opzeg dan geregeld gekregen?
Hbo5 kon je in februari instappen. (Achteraf bekeken, had ik dat vorig jaar moeten doen)
Bachelor moet ik morgen eens navragen. Vind ik niet terug op die hun site.
Ik ga ook vragen als het mogelijk is om te starten als werkstudent (enkel op dinsdag les) en na een eventuele opzeg om te schakelen naar dag opleiding.

Madam is zelfstandige. Gezinsinkomen zal wel hoger zijn.
Beide 2 kids ten laste.
@KnightOfCydonia
Hoe had die zijn opzeg dan geregeld gekregen?
Hbo5 kon je in februari instappen. (Achteraf bekeken, had ik dat vorig jaar moeten doen)
Bachelor moet ik morgen eens navragen. Vind ik niet terug op die hun site.
Ik ga ook vragen als het mogelijk is om te starten als werkstudent (enkel op dinsdag les) en na een eventuele opzeg om te schakelen naar dag opleiding.
Kiesvoordezorg geen optie?

Dat is minder interessant, en dan ga ik binnen 2 weken niet kunnen beginnen denk ik.

Werkgever stelt 100% tijdskrediet voor. Maar dat lijkt me ook maar een rompslomp aan papierwerk
En dit is ook maar +/- 550€ dat ik krijg van de RVA.
Iemand enig idee als je tijdens voltijds tijdskrediet ook steun kan krijgen van VDAB?

Of zelf ontslag, maar dat is dan weer een financiële kater

Laatst bewerkt:
Als je tijdskrediet motief opleiding opneemt voor een erkende opleiding kom je ook in aanmerking voor een bijkomende uitkering ‘aanmoedigingspremie voor opleidingskrediet’ van de Vlaamse overheid https://www.vlaanderen.be/vlaamse-aanmoedigingspremie.

Ik heb dit 3 jaar geleden ook aangevraagd toen ik een graduaatsopleiding volgde: uitkering van RVA (100% tijdskrediet opleiding) en uitkering Vlaamse overheid (Vlaams opleidingskrediet). Samen was dit toen ongeveer €1100/maand.

Terug
Bovenaan