Thuisbatterij en energieoptimalisatie

808 State

Well-known member
De laatste tijd lees je hier en daar iets over dynamische energiecontracten waarbij je dus elk uur een ander tarief hebt voor zowel afname als injectie. Op die manier is het mogelijk om met de combinatie van zonnepanelen, een thuisbatterij, digitale teller en de nodige software je energieverbruik zodanig te gaan organiseren dat je op goedkope momenten maximaal verbruikt/opslaat en op de dure momenten maximaal gaat injecteren.

Ik weet dat je bij de meeste batterijen kan switchen tussen laten en ontladen, waarbij ontladen wil zeggen dat je voor je thuisverbruik de energie uit de batterij gaat gebruiken. Maar kan je bij die batterijen ook kiezen om op zeer dure momenten waarop je zelf toch niets van verbruik een deel van de capaciteit van die batterij te injecteren op het net en dus zo maximale injectievergoedingen te krijgen?

Deze ga ik ook volgen.

Ik heb ook een tijdje zitten kijken naar die dynamische contracten, maar ik ben er nog niet uit als die wel zo voordelig zijn.

Je moet namelijk 200% zeker zijn dat de capaciteit van de batterij uw volledig verbruik dekt, want als je iets moet bijkopen op de dure momenten dat is x2 of x3 de gewone prijs. En dan is uw winst instant weg.

Afhankelijk van het seizoen moet je echt met zoveel verschillende parameters rekening houden die dan ook van dag tot dag of zelfs van uur tot uur kunnen veranderen waardoor je best één of andere wiskundige formule ontwikkelt. Je kan dit trouwens buiten louter energetisch ook economisch gaan bekijken, want wat maakt het uit dat je gedurende enkele uren volop stroom moet tanken als je die later aan het dubbele of meer kan verkopen? Het zou voor mij eerder te doen zijn om de factuur zo laag mogelijk te houden in plaats van louter naar het aantal van het net genomen kWh's te kijken.

Op dagen zoals vandaag waarbij er weinig zon (of wind) voorspeld is zullen de prijzen laag liggen tijdens de nacht en hoog liggen overdag.
Op zomerdagen zoals bijvoorbeeld op 4 augustus merk je het omgekeerde, de prijzen zijn laag op het moment dat de meeste zon opgewerkt wordt.

Je hebt dus alvast per uur al deze parameters:
  • Actuele kostprijs
  • Effectieve of verwachtte zonne-energie
  • Batterij opladen of ontladen
  • Zware energieverbruikers inzetten of niet (droogkast, wasmachine, ...)
  • Aanwezig in de woning of niet
Voorbeeldje: Het kan tussen 1u en 4u 's nachts spotgoedkoop zijn om energie van het net te halen. Maar als mijn batterij na een uur al volledig opgeladen is kan ik niet veel anders doen met die goedkope energie. Ik kan eventueel een slimme wasmachine programmeren die in gang schiet als de batterij vol is, maar ik zou die wasmachine dan ook kunnen laten draaien als ze om 9u reeds volle zon verwachten.

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je op de uren wanneer het tarief onder de gemiddelde prijs zit maximaal gaat verbruiken en opslaan (wat je dan op zich ook nog kan gaan finetunen) en dat je op de uren wanneer het tarief boven de gemiddelde prijs zit maximaal gaat injecteren of op z'n minst zo min mogelijk stroom van het net gaat halen.

Uurtarieven voor vandaag:
3MtfPNH.png

Uurtarieven voor 4 augustus:
SpODr7D.png

dus basicly je batterij volladen wanneer het goedkoopst is liefst met zonnepanelen want dat is gratis om te verkopen op z'n piek

Dan moet je nog proberen je eigen verbruik erin te proppen maar wanneer doe je het dan? Wanneer batterij vol is en zonnepanelen nog opbrengen maar niet wanneer je je meeste krijgt voor je injectie.
Wanneer je batterij plat is laad je hem dan weer op snachts om dan tijdens ochtendpiek weer te verkopen?

Wat je hier dus probeert is de risicopremie die een leverancier je aanrekent zelf in te dekken. Met een veel kleinere pool, eigen (consumer-grade) infrastructuur, en weinig tot geen ervaring in het berekenen en inschatten van die risico’s (want kom, behalve als je in die sector zit is het toch gewoon gissen…). Daarbij komt nog dat sommige energieleveranciers gewoon ook eigen productie hebben, waarmee hun voordeel nog wat stijgt… Granted, alle pure uitgekeerde winst die ze maken is weer in hun nadeel. Maar dat lijkt me gezien de gemiddelde schaal van zo’n leverancier verwaarloosbaar voor een individuele afnemer.

Lijkt me dat eender welke realistisch economische berekening/simulatie hiervan negatief gaat uitdraaien tegenover een competitieve marktprijs.
Een leverancier betaalt voor het gros van zijn energie prijzen die al lang geleden ziin vastgelegd op de termijnmarkt, waar je als kleine consument echt geen toegang toe hebt. De dagprijzen zijn dan enkel relevant voor een klein stukje verbruik, wat de leverancier x aantal maanden fout voorspeld heeft.
Dat zijn in the grand scheme of things toch enorme economische nadelen aan dit verhaal.
Vergeet ook niet dat je je dagprijzen krijgt van Engie, die dus daar gewoon een nette percent gaat op nemen om hun winst en werkingskosten te dekken.

Concreet gaat je batterij supersnel slijten door het hoog aantal cycli, en zit je hoe dan ook met een verlies van 10-15% voor de opgeslagen energie. Enkel indien je je zonnepanelen DC schakelt ga je die component aan 5-7% efficiëntieverlies kunnen aanbieden.

Nee, dit lijkt me de foute plaats in de ketting om dit te gaan uitbuiten. Misschien dat je er nu met instantaan kelderende prijzen wat winst mee kan pakken, maar de investerings en onderhoudskost lijken me dat in een stabielere situatie compleet te ondergraven.

But by all means, prove me wrong :).

Uiteraard is dit enkel interessant voor iemand die al een batterij en zonnepanelen heeft, en daarnaast ook wat beslagen is in techniek en dit voornamelijk als een lucratief hobbyproject ziet. Je zegt dat je batterij supersnel gaat slijten door het hoge aantal cycli, maar in normale gevallen heeft zo een batterij toch ook minimaal één à twee cycle per etmaal dus waarom zou ze nu sneller slijten, het is enkel beter getimed.

Uiteraard is dit enkel interessant voor iemand die al een batterij en zonnepanelen heeft, en daarnaast ook wat beslagen is in techniek en dit voornamelijk als een lucratief hobbyproject ziet. Je zegt dat je batterij supersnel gaat slijten door het hoge aantal cycli, maar in normale gevallen heeft zo een batterij toch ook minimaal één à twee cycle per etmaal dus waarom zou ze nu sneller slijten, het is enkel beter getimed.
Een juist gedimensioneerde batterij heeft net minder dan 1 cyclus per etmaal door lichte overdimensionering.
Voor 2 personen kreeg ik zo een 7,5 kWh. Ons verbruik per etmaal is momenteel iets van een 2-4 kWh afhankelijk van gebruik van de oven of niet. Dus echt niet 1 a 2 ontladingen van de batterij in die zin.
Door dit op te drijven naar 1 a 2 per etmaal gaat je batterij sneller slijten dan "normaal".

De prijzen in uurlijks dynamische tarieven zijn day ahead prijzen. Dus daags voordien gekend. Jou batterij zou slim genoeg moeten zijn om met een API te communiceren om te gaan kijken wanneer hij daags nadien kan laden op de goedkope tijdstippen.
Zelf verbruik je best ook zoveel mogelijk op de tijdstippen wanneer de energie goedkoop is en de batterij gebruik je dan op de momenten dat de prijzen hoog zijn.
Injecteren op het net lijkt me niet rendabel omdat je batterij dan sneller zal slijten.

Het verschil voor morgen tussen dal en piek is 10cent. Stel dat je een batterij van 10kWh hebt, 90% DOD, 10% ontlaad en laad verlies, dan kan je misschien 7kWh verkopen aan 10cent/kWh. Dan heb je 252euro/jaar "verdient" door een dagelijkse discharge te doen. Daarmee kan je uw batterij niet terug verdienen op 10 jaar tijd.

En ook, wat ga je doen nadat je uw batterij geinjecteerd hebt op de piek? Het echte dieptepunt is dat een paar uur later, dus je zult dan nog steeds stroom moeten inkopen.
Het verhaal met injecteren is niet rendabel volgens mij. En zelfs in het eerste scenario heb ik er mijn twijfels bij als het rendabel is.

Om volledig optimaal te werken heb je eigenlijk een systeem nodig dat:
-Voorspellingen kan doen over energieprijzen
-Voorspellingen kan doen over productie PV
-Kan simuleren wanneer de warmtepomp opzetten een minimaal verbruik voor maximale warmte geeft.
-Kan simuleren op welk moment een thuisbatterij of elektrische auto moet laden en ontladen (Vehicle-to-grid)
-Kan simuleren op welk grote verbruikers (wasmachines) ingeschakeld moeten worden.
-Al deze toestellen ook kan aansturen

Ik heb de vraag ooit eens gesteld aan onze elektricien en hij kwam met een bedrijf af dat Smappee heet.
Een bevriende ingenieur gaf als beste oplossing om hiervoor een industriele PLC te programmeren.

Lijkt me eigenlijk vooral dat dit eerder een zaakje voor machine learning is, niet voor hard geprogrammeerde logica, gezien het toch vooral gaat om patronen te herkennen en daarop te reageren.

Lijkt me eigenlijk vooral dat dit eerder een zaakje voor machine learning is, niet voor hard geprogrammeerde logica, gezien het toch vooral gaat om patronen te herkennen en daarop te reageren.
Je veronderstelt hier al dat een economische markt te herkennen patronen heeft die je kan voorspellen aan de hand van een eindig en beperkt set van parameters.

Good luck with that 😅.

Om volledig optimaal te werken heb je eigenlijk een systeem nodig dat:
-Voorspellingen kan doen over energieprijzen
-Voorspellingen kan doen over productie PV
-Kan simuleren wanneer de warmtepomp opzetten een minimaal verbruik voor maximale warmte geeft.
-Kan simuleren op welk moment een thuisbatterij of elektrische auto moet laden en ontladen (Vehicle-to-grid)
-Kan simuleren op welk grote verbruikers (wasmachines) ingeschakeld moeten worden.
-Al deze toestellen ook kan aansturen

Ik heb de vraag ooit eens gesteld aan onze elektricien en hij kwam met een bedrijf af dat Smappee heet.
Een bevriende ingenieur gaf als beste oplossing om hiervoor een industriele PLC te programmeren.

- Energieprijzen per uur zijn gekend, dit verschijnt telkens om 14u de dag op voorhand
- Voorspellingen over productie PV zitten in Home Assistant, uiteraard net zoals weerbericht nooit 100% correct maar wel een zeer goede indicatie
- Warmtepomp draait normaliter tussen 20u en 06u in gereduceerde modus. Je kan bij de meeste modellen ook je productie van sanitair warm water laten triggeren door een extern contact dat aan gaat wanneer er genoeg PV productie is, uiteraard optimaal bij gebruik van een grote boiler van bijvoorbeeld 300 of 500 liter. Ook kan je overdag bij zeer hoge PV productie je stooklijn automatisch omhoog laten halen om zo 'voorsprong' te hebben op de nacht.
- Opladen van elektrische wagen/batterij je plannen op basis van de op voorhand gekende energieprijzen en weersvoorspellingen
- Grootverbruikers kan je ook inplannen op basis van de gekende energieprijzen en weersvoorspellingen
- Wie een deftig domoticasysteem heeft gecombineerd met kennis van elektronica en integraties kan dit allemaal slim aansturen.

Machine learning kan hier inderdaad een goede aanvulling op zijn.

- Wie een deftig domoticasysteem heeft gecombineerd met kennis van elektronica en integraties kan dit allemaal slim aansturen.
Wel, wij hebben KNX en ik heb wel een elektronica-basiskennis maar ken absoluut niks van integraties en heb ook geen idee waar ik daar genoeg over zou kunnen leren om het zelf aan te pakken.

Beetje inlezen over api's. Maar in home assistant zitten veel kant en klare integraties.
Je gaat er van uit dat er een batterij bestaat met een uitgebreide API die dit soort integratie aan kan? Instantaan zeggen: lever nu zoveel W vermogen, stop daar nu mee, etc.
Lijkt me sterk dat dit er de dag van vandaag is. De Tesla Powerwall bijvoorbeeld biedt enkel read-only access aan: https://www.home-assistant.io/integrations/powerwall/ en de onderliggende API van Tesla zelf: https://www.teslaapi.io/powerwalls/commands
But by all means, prove me wrong :).

Je gaat er van uit dat er een batterij bestaat met een uitgebreide API die dit soort integratie aan kan? Instantaan zeggen: lever nu zoveel W vermogen, stop daar nu mee, etc.
Lijkt me sterk dat dit er de dag van vandaag is. De Tesla Powerwall bijvoorbeeld biedt enkel read-only access aan: https://www.home-assistant.io/integrations/powerwall/ en de onderliggende API van Tesla zelf: https://www.teslaapi.io/powerwalls/commands
Victron heeft zo een integratie. En SolarEdge staat hier ook al vrij ver in, momenteel lees ik wel enkel uit via modbus.

Terug
Bovenaan