They Shoot Pictures, Don't They - Volledig resultaat van TSPDT user poll top 1000

Lakigigar

https://www.theyshootpictures.com/2021poll.htm

Iedereen mag 25 films (gelijk welke) insturen die elk 1 punt krijgen, dus wie geinteresseerd is, kan er aan meedoen, maar lees de instructies wel nog eens goed.

Verder hebben ze wel interessante lijsten (samengesteld uit zeer veel andere lijstjes)

en voor de 21ste eeuw

128 films gezien uit de eerste lijst, 239 uit de tweede. Ik heb wel nog wat werk :p. Maar ik focus er ook nog niet specifiek op, later misschien wel.

I've done my part

2001: A Space Odyssey (Stanley Kubrick)
Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio)
The Matrix (Lily & Lana Wachowski)
Gattaca (Andrew Niccol)
Trainspotting (Danny Boyle)
The Tree of Life (Terrence Malick)
Fight Club (David Fincher)
Magnolia (Paul Thomas Anderson)
A Clockwork Orange (Stanley Kubrick)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Peter Jackson)
Akira (Katsuhiro Ôtomo)
Jurassic Park (Steven Spielberg)
I Heart Huckabees (David O. Russell)
Reservoir Dogs (Quentin Tarantino)
Under the Skin (Jonathan Glazer)
Alien (Ridley Scott)
Blade Runner 2049 (Denis Villeneuve)
Adaptation. (Spike Jonze)
Fargo (Joel & Ethan Coen)
One Flew over the Cuckoo's Nest (Milos Forman)
Twelve Monkeys (Terry Gilliam)
Terminator 2: Judgment Day (James Cameron)
Children of Men (Alfonso Cuarón)
Snatch. (Guy Ritchie)
Midsommar (Ari Aster)

👌

1) Pulp Fiction ( Quentin Tarantino)

2) Vertigo ( Alfred Hitchcock)

3) Apocalypse now (Francis Ford Coppola)

4) Taxi Driver (Martin Scorsese)

5) Once Upon A Time In America (Sergio Leone)

6) Inglourious Basterds ( Tarantino)

7)The Godfather Part 2 ( Coppola)

8) The Good The Bad and The Ugly ( Leone)

9) The Empire Strikes Back ( Irvine Keshner)

10) Heat ( Michael Mann)

11) Saving Private Ryan ( Steven Spielberg

12) Goodfellas ( Scorsese)

13) Once Upon A Time in The West ( Leone)

14) The Godfather ( Coppola)

15) Raging Bull ( Scorsese)

16) Rear Window ( Hitchcock)

17) North by Northwest ( Hitchcock)

18) 2001: a Space Odyssey ( Stanley Kubrick

19) Shindlers list ( Spielberg)

20) Dunkirk ( Christopher Nolan)

21) The Dark knight (Nolan)

22) The Shining ( Kubrick)

23) Paths of Glory ( Kubrick)

24) Blade Runner ( Ridley Scott)

25) Fight Club ( David Fincher)

• Akira (Katsuhiro Otomo)
• The Matrix (Wachowski sisters)
• Gremlins (Joe Dante)
• The Aviator (Martin Scorsese)
• Brazil(Terry Gilliam)
• Max Max Fury Road(George Miller)
• Alien(Ridley Scott)
• T2: Judgement Day(James Cameron)
• Iron Monkey(Yuen Woo Peng)
• Portrait of a Lady on Fire(Céline Sciamma)
• Rango(Gore Verbisnki)
• Ichi The Killer(Takashi Miike)
• Jagten(Thomas Vinterberg)
• Fear and Loathing in Las Vegas(Terry Gilliam)
• Mindgame (Koji Morimoto & Yuasa Masaaki)
• American Hustle(David O. Russel)
• Zodiac(David Fincher)
• Moonrise Kingdom(Wes Anderson)
• Fargo(Coen Bros)
• Once Upon a Time in Hollywood(Quentin Tarantino)
• Hereditary(Ari Aster)
• Who'se Afraid of Virgina Woolf(Mike Nicols)
• Dunkirk(Christopher Nolan)
• Jurassic Park(Steven Spielberg)
• Millenium Actress(Satoshi Kon)

Ook iets doorgestuurd met een vrije interpretatie van favourite gegaan voor zaken als Superbad en The Naked Gun :p .

tussen de 300 en de 400 films gezien van beide lijsten overigens dus er is nog wel wat moois te ontdekken, hopelijk.

Niet al te lang over nagedacht, anders blijf ik maar dingen veranderen. Één film per regisseur. Telkens mijn favoriet, niet altijd wat ik wat meer objectief de “beste film” van een regisseur vind.
  • Adaptation. (Spike Jonze, 2002)
  • Alien (Ridley Scott, 1979)
  • Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
  • l’Armée des Ombres (Jean-Pierre Melville, 1969)
  • Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)
  • Beau Travail (Claire Denis, 1999)
  • Brazil (Terry Gilliam, 1985)
  • Children of Men (Alfonso Cuarón, 2006)
  • Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)
  • Der Himmel Über Berlin (Wim Wenders, 1987)
  • Inside Llewyn Davis (Joel & Ethan Coen, 2013)
  • LA Confidential (Curtis Hanson, 1997)
  • Once Upon A Time In The West (Sergio Leone, 1968)
  • Only Lovers Left Alive (Jim Jarmush, 2013)
  • Parasite (Bong Joon-Ho, 2019)
  • Ran (Akira Kurosawa, 1985)
  • Synecdoche, New York (Charlie Kaufman, 2008)
  • There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)
  • The Thing (John Carpenter, 1982)
  • Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
  • The Tree of Life (Terrence Malick, 2011)
  • Under The Skin (Jonathan Glazer, 2013)
  • Videodrome (David Cronenberg, 1983)
  • The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969)
  • Zodiac (David Fincher, 2007)

TSPDT Poll — 1,005 Film Favourites
(As voted by 1,983 film buffs)
Published on June 28, 2021
Thank you to everyone who participated and correctly submitted their ballots of 25 favourite films. In the end, that ended up being 1,983 of us. Overall, I was really impressed by the passion and knowledge for cinema that was clearly evidenced in your responses. Also, from a personal perspective, thank you for bringing to my attention many films that I had never previously crossed paths with.

A top 1,005 films listing has been derived (beginning below) encompassing all the films that registered 9 votes or more. I hope you don't mind, but to garner a little mystery/suspense, I've decided to gradually unveil the top 1,005 films (don't worry, I'm talking in intervals of days here, not weeks).

A total of 5,945 individual titles were chosen and I will make available a spreadsheet listing of all these titles once the full list of 1,005 films has been revealed. Other statistical data will also be provided. This will include a listing of the most popular directors, plus breakdowns by decade, country and more.

I've really enjoyed putting this together, and I am genuinely intrigued by some of the films selected, as much by those that received one vote, as with some of those that received many votes. The top 1,005 itself seems like a jolly amalgam of mainstream, cult, arthouse, and classic cinema. It, of course, houses many of the usual suspects, but it is also populated by a sturdy number of curiosities. I think this list makes a very worthwhile, crowd-pleasing companion to the 1,000 Greatest Films and 21st Century lists, and I'm sure you will be adding many of the films included to your watch lists, as I have already done.

OK then, listed below, we begin with 145 films that garnered 9 votes and 10 votes respectively. The films with 9 votes all tied for 923rd position, and those with 10 votes tied for 861st position. These films, in effect occupy positions 1,005 to 861.

Van mijn nominaties staan Good Time en Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring er nipt in.

De laatste 850 maken ze later nog bekend. Hopelijk komt Valerie en Love Exposure er ook nog in, want daar heb ik niet op gestemd omdat ik ze later had gezien.

De countdown voor de laatste 200 is begonnen. Blij met Suspiria, Videodrome en Kaguya tussen 200 en 300!

Jammer dat ik de stemming gemist heb, zou er eigenlijk voor mezelf nog eens 25 moeten neerpennen om te zien waar ze zouden eindigen.

Mooie lijst tot nu toe, ben benieuwd hoe het verder loopt.

En resultaten zijn volledig binnen

Top 10:
1. 2001: A Space Odyssey
2. Mulholland Dr.
3. Vertigo
4. Apocalypse Now
5. The Godfather
6. Taxi Driver
7. Persona
8. In The Mood for Love
9. Citizen Kane
10. Seven Samurai
(11. Stalker, 12. Blade Runner, 13. Pulp Fiction, ...)

Statistieken:
Thank you to everyone who participated and correctly submitted their ballots of 25 favourite films. In the end, that ended up being 1,983 of us. Overall, I was really impressed by the passion and knowledge for cinema that was evidenced in many of your responses. Also, from a personal perspective, thank you for bringing to my attention many films that I had never previously crossed paths with.

A top 1,005 films listing was derived, encompassing all the films that registered nine votes or more.

A total of 5,945 individual titles were chosen and you will able to view them all soon (a downloadable spreadsheet will be provided).

I really enjoyed putting this together, and I was genuinely intrigued by some of the films selected, as much by those that received one vote, as with some of those that received many votes. The top 1,005, in the end, is an eclectic amalgamation of mainstream, cult, arthouse, and classic cinema. It, of course, houses many of the usual suspects, but it is also populated by a sturdy number of curiosities. I think this list makes a worthwhile, crowd-pleasing companion to the 1,000 Greatest Films and 21st Century lists, and I'm sure you will be adding many of the films included to your watch lists.

1,005 Film Favourites… Brief Analysis…

Directors with Six or More Films

15 – Martin Scorsese
12 – Alfred Hitchcock
11 – Ingmar Bergman, Akira Kurosawa
10 – Jean-Luc Godard, David Lynch, Steven Spielberg
9 – Joel Coen & Ethan Coen, John Ford, Hayao Miyazaki
8 – Robert Bresson, Stanley Kubrick, Yasujiro Ozu, Quentin Tarantino, Orson Welles
7 – Paul Thomas Anderson, Rainer Werner Fassbinder, Hou Hsiao-hsien, Abbas Kiarostami, Terrence Malick, Tsai Ming-liang
6 – Woody Allen, Wes Anderson, Michelangelo Antonioni, Luis Buñuel, John Carpenter, John Cassavetes, Charles Chaplin, Brian De Palma, Richard Linklater, Christopher Nolan, Michael Powell & Emeric Pressburger, Andrei Tarkovsky, Lars von Trier, Billy Wilder, Wong Kar-wai

Films by Leading Production Country
478 – USA
118 – France
76 – Japan
54 – UK
43 – Italy
29 – Germany/West Germany
22 – Taiwan
20 – USSR/Russia
16 – Hong Kong, Sweden
13 – Denmark
10 – Canada, China, South Korea
9 – Spain
8 – Iran, Poland
6 – Australia, Mexico
5 – India, New Zealand
4 – Austria, Belgium, Greece, Portugal, Thailand
3 – Argentina, Czechoslovakia, Hungary
2 – Brazil, Ireland, Senegal, Turkey
1 – Colombia, Cuba, Netherlands, Romania, Switzerland, Yugoslavia

Films by Decade
1910s – 2
1920s – 24
1930s – 36
1940s – 57
1950s – 83
1960s – 125
1970s – 132
1980s – 125
1990s – 154
2000s – 138
2010s – 128
2020s – 1

Leading Years
20 – 2001, 2004
19 – 1973, 1997, 1999, 2000
18 – 1975, 1995
17 – 1964
16 – 1967, 1974, 1985, 1986, 1988, 1993, 1994

Leading 25 Directors (Total Votes)
1,476 votes - Stanley Kubrick
1,086 - Alfred Hitchcock
978 - Francis Ford Coppola
975 - Martin Scorsese
929.7 - David Lynch
853 - Ingmar Bergman
804 - Akira Kurosawa
737 - Andrei Tarkovsky
623 - Paul Thomas Anderson
594 - Joel Coen & Ethan Coen
573 - Wong Kar-wai
558 - Billy Wilder
535 - Orson Welles
504 - Federico Fellini
493.5 - Quentin Tarantino
480 - Terrence Malick
466 - Steven Spielberg
450.8 - Jean-Luc Godard
450 - Yasujiro Ozu
448 - Sergio Leone
426 - Hayao Miyazaki
419 - Edward Yang
411 - Ridley Scott
386 - Carl Theodor Dreyer
358 - Charles Chaplin

OK then, listed below in descending ranking order, are the 1,005 Film Favourites (as voted by 1,983 film buffs).

Kleine analyse...

Yang en Wong doen het goed (Edward Yang is wel de grootste verrassing). Beetje onderappreciate van Leone in deze poll. Taiwan scoort erg hoog door die vele Hou's en Tsai's. USSR dan weer wat minder. Jammer dat een letyat zhuravli niet in de lijst zit. Of iets van Kalatozov. Valerie had ik er ook heel graag ingewild. Ook bij The Neon Demon gechoqueerd dat die er niet in staat. Idem dito voor Nobody Knows van Koreeda.

Dan mocht zo een Attack of the Clones er wel uit voor die van Koreeda of een andere Sono. Over het algemeen wel een mooie lijst die ik ga gebruiken om nieuwe films te ontdekken.

Mooie lijst, sluit nauw aan met mijn persoonlijke favorieten...In The Mood For Love, Stalker, 2001 en Apocalypse Now scoren al jaren hoog hier.

Ik mis juist nog The Seventh Seal in de top 10 :D

Mooie lijst, sluit nauw aan met mijn persoonlijke favorieten...In The Mood For Love, Stalker, 2001 en Apocalypse Now scoren al jaren hoog hier.

Ik mis juist nog The Seventh Seal in de top 10 :D
Met Persona is Bergman wel vertegenwoordigd in de top 10. 11 films van Bergman staan erin. The Seventh Seal is de derde beste scorende film (#65). Fanny och Alexander de tweede beste.

Ik ben niet meer zeker welke films ik had ingestuurd.

Maar deze zou ik nu insturen (en zeker 80% heb ik ook in maart ingestuurd):

#229 Suspiria (1977, Argento)
#NOT The Neon Demon (2016, Refn)
#NOT On Body and Soul (2017, Enyedi)
#NOT Kreuzweg (2014, Bruggeman)
#55 Eyes Wide Shut (1999, Kubrick)
#291 The Tale of the Princess Kaguya (2013, Takahata)
#NOT Valerie and her Week of Wonders (1970, Jires)
#215 Videodrome (1983, Cronenberg)
#861 Spring, Summer, Autumn, Winter... And Spring (2003, Kim)
#NOT Climax (2018, Noè)
#735 Your Name. (2016, Shinkai)
#NOT Heathers (1989, Lehmann)
#377 Spring Breakers (2012, Korine)
#6 Taxi Driver (1976, Scorsese)
#570 Midsommar (2019, Aster)
#603 The Fly (1986, Cronenberg)
#603 The Witch (2015, Eggers)
#793 Nightcrawler (2014, Gilroy)
#NOT Victoria (2015, Schipper)
#183 La haine (1995, Kassovitz)
#112 Fight Club (1999, Fincher)
#46 Parasite (2019, Bong)
#302 Reservoir Dogs (1992, Tarantino)

Ik zou wel The Fly eruit laten omwille dat ik bij zo een lijst de 1 film per regisseur hanteer. Dan zouden Badlands, City of God of Love Exposure ervan profiteren. Die drie haalden de lijst wel. Nebraska zat er ook denk ik. Assassination Nation mogelijk ook, maar dat ben ik niet zeker.

Ik had zeker maar één Cronenberg en dat zal toen nog The Fly geweest zijn. Your Name. en Valerie (tot mijn grote spijt) had ik nog niet gezien. The Witch in tussentijd herzien. Ik twijfel of ik On Body and Soul al had meegenomen of niet (en of ik hem toen gezien had, was zeker ongeveer rond die tijd), maar ben niet zeker of ik mijn lijst bewerkt had. Idem voor Love Exposure. Maar Nightcrawler en Kaguya stonden er al zeker in. Twijfel ook over Climax maar denk het wel.

Dit is mijn huidige toplijst. Ik probeer hem maandelijks (op zijn minst) bij te werken.

Vandaag bij een nieuwe update Goodfellas, Titanic en Star Wars Episode III: Revenge of the Sith eruit gedaan voor la jaula de oro, Arctic en Paths of Glory.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan