The rise and downfall of E-commerce

Maar ook hier zijn er al vele onderzoeken naar de link tussen kanker en nachtwerk. Helaas is dit allemaal niet zo simpel, zeker omdat kanker in de meeste gevallen veel later uitbreekt.
En er een hoop andere factoren zijn, die je niet kan uitschakelen. Voor een ideale studie zou je een hoop eeneiige tweelingen moeten vinden die helemaal hetzelfde leven op dag- en nachtwerk na.

Nu, er zijn wel een hoop studies zover ik weet die erop wijzen dat afwijken van ons natuurlijk schema als diurnaal dier niet ideaal is. Een vaste nacht zal dan misschien nog beter zijn dan de gewoonlijke ploegensystemen, die je bioritme verstoren.

Ook denk ik dat die hele tegenstelling tussen ochtendmensen en nacht/avondmensen nogal wordt uitvergroot, veel mensen denken dat ze een nachtmens zijn omdat ze gewoon 's avonds niet op tijd in hun bed willen kruipen (ook ondergetekende). Veel mensen zouden ook gewoon geen van beiden zijn, maar gewoon idealiter de zon volgen.

Als dan de nacht doet of in ploegen werkt, zullen er ongetwijfeld wel mensen zijn die daar helemaal niets van ondervinden, net zoals je mensen hebt die 90 jaar worden en roken of slecht eten. Maar ik vermoed dat gemiddeld gezien het wel nadelige effecten heeft.
 
Laatst bewerkt:
Andere mensen mogen niet extrapoleren, maar jij doet niet anders als voor uw "collega's" spreken. Bitje inconsistent eh. 🥱
Ben je toevallig ook vakbondsdelegee? Als @Waelvis graag 's nachts werkt, mag het?

Anyway, de shitshow goes on:
Lachaert over uitspraken Magnette: “Hopelijk is Dermagne (PS) minister van Werk en niet van werkloosheid”
Dat ze nog altijd niet doorhebben dat de PS in feite een verarmingspartij is. Kijk wat die gemaakt hebben van Wallonië en Bxl.

tx_chomage_2013_compresse.jpg
Tiens, dien outlier daar in het zuiden van het land... Is dat omdat er veel mensen van daar in luxemburg werken of zo... Wat is daar de reden dat het zo goe boert?
 
Andere mensen mogen niet extrapoleren, maar jij doet niet anders als voor uw "collega's" spreken. Bitje inconsistent eh. 🥱
Ben je toevallig ook vakbondsdelegee? Als @Waelvis graag 's nachts werkt, mag het?

Anyway, de shitshow goes on:
Lachaert over uitspraken Magnette: “Hopelijk is Dermagne (PS) minister van Werk en niet van werkloosheid”
Dat ze nog altijd niet doorhebben dat de PS in feite een verarmingspartij is. Kijk wat die gemaakt hebben van Wallonië en Bxl.

tx_chomage_2013_compresse.jpg
Kaartje van 2018


Want in Charleroi is het welgedelijk gedaald van "meer dan 21,9%" naar 18,7% :p
en er zijn regio's die onder de 2,8 zitten nu. (Paar gemeentes in de Westhoek)

Ik vind de taalgrens eigenlijk wel grappig. Hoe je een piek hebt in Komen van 8,4 in West-Vlaanderen terwijl Zonnebeke ernaast 2,0% heeft
 
Je merkt niet echt welke impact (nacht)shiften hebben op je gestel tot je er mee stopt. Heb zelf meer dan 5 jaar volcontinu gewerkt en ik had pas door welke slechte invloed dat had op mijn gezondheid toen ik kantooruren begon te werken.

Kleine kanttekening: het volcontinu systeem waarin ik draaide was wel een pak zwaarder dan gemiddeld. Regelmaat nihil.
Hier ook compleet nihil regelmaat. Geregeld 3 verschillende shiften in 1 week...
 
Hier ook compleet nihil regelmaat. Geregeld 3 verschillende shiften in 1 week...

Ik heb ze eens alle 3 op 3 dagen gehad (wel onder de vorm van vroege-late-nacht). Andere leuke waren een vroege en een nacht op één dag, 28 shiften op een maand. En de beste, wat regelmatig voorkwam: een nacht op pakweg zondag, en dinsdag de vroege. Dan kroop je maandagmorgen tegen 7 uur in bed om dinsdag om 5 uur op te staan.
Zou dat nu allemaal niet meer kunnen verteren.
 
Ik heb ze eens alle 3 op 3 dagen gehad (wel onder de vorm van vroege-late-nacht). Andere leuke waren een vroege en een nacht op één dag, 28 shiften op een maand. En de beste, wat regelmatig voorkwam: een nacht op pakweg zondag, en dinsdag de vroege. Dan kroop je maandagmorgen tegen 7 uur in bed om dinsdag om 5 uur op te staan.
Zou dat nu allemaal niet meer kunnen verteren.
Voordelen van in shiften werken zijn dan gewoon 0,0. Dan ben je maar aan het werken en aan het bekomen van het werken dan wat anders.
 
Ik vind de taalgrens eigenlijk wel grappig. Hoe je een piek hebt in Komen van 8,4 in West-Vlaanderen terwijl Zonnebeke ernaast 2,0% heeft
niet abnormaal. Komen is Franstalig en heeft veel kleine woningen. Trekt veel Fransen aan die in de buurt van Rijsel veel meer betalen voor een woning. Maar woningen zijn klein, dus komen daar eerder arbeiders/lagere bedienden (met meer kans op werkloosheid).

Mesen is ook zo'n geval. Zonnebeke is dan weeral een stuk groter, duurder en minder Frans.

Met deelgemeentes van heuvelland a la Nieuwkerke zie je hetzelfde.
 
Maar ook hier zijn er al vele onderzoeken naar de link tussen kanker en nachtwerk. Helaas is dit allemaal niet zo simpel, zeker omdat kanker in de meeste gevallen veel later uitbreekt.
Correlatie is geen causaliteit. Mensen die nachtwerk doen, doen ook vaker fysieke arbeid. Ik ben er wel van overtuigd dat nachtwerk, zoals dat op de meeste bedrijven georganiseerd, echt niet goed is voor een mens, zeker niet wanneer dat georganiseerd wordt als @parabellum aangeeft.
Maar er staan perfect andere systemen om dat op te lossen, ik ken enkele bedrijven waar men werkt met vaste nachtteams. Dat zijn dus mensen die een heel jaar door met de nacht werken.
Iedereen vertelt dat de overgang tussen ploegen moordend is. Laat gewoon mensen vast in nacht draaien, en je lost dat probleem grotendeels op.
Ik ken een vakbondsafgevaardigde van een bedrijf dat met zo'n vaste nachtploeg werkt, en dat zijn dus een bont allegaartje van mensen die daar voor kiezen, jonge mensen vanwege het geld, maar ook mensen die zich gewoon goed voelen bij 's nachts werken en overdag slapen.
 
Ook nog vaste nacht gedaan: ik deed dat eigenlijk graag. In de week had ik daar ook weinig last van. Ik sliep vaster dan nu met de dag. Enige wat moeilijker en moeilijker werd, was het omschakelen in het weekend naar het dagritme. Terug overschakelen naar het nachtritme was geen probleem.
Aangezien ik toen nog getrouwd was, ben ik er uiteindelijk mee gestopt, mede vanwege dat omschakelen steeds zwaarder werd en ik gewoon constant met de nacht begon te leven. Moest ik nu terug nachtwerk doen, zou ik gewoon 7 op 7 met de nacht leven.

Veel vroeger ook nog in 2 en 5 ploegen gewerkt. Dat laatste was 4 vroeges, 3 lates, 4 nachten en dan 7 thuis en vervolgens 3-4-3 en 7 rust. Dat was pas moordend voor uw lichaam, maar toen was ik maar een jaar of 20 en kon ik er nog tegen. Nu zou ik zoiets nooit meer willen (en kunnen) doen. En ook 2 ploegen was hatelijk. Ik kan echt niet tegen vroeg opstaan. Dan kwam ik om 14h30 thuis, ging in de zetel zitten en viel in slaap. :p Domste ploeg ooit. Neen, geef mij dan maar de constante nacht.

Maar nu dus gewoon daguren van 8.30 tot 17.00 en dat is natuurlijk nog het gezondst.
 
niet abnormaal. Komen is Franstalig en heeft veel kleine woningen. Trekt veel Fransen aan die in de buurt van Rijsel veel meer betalen voor een woning. Maar woningen zijn klein, dus komen daar eerder arbeiders/lagere bedienden (met meer kans op werkloosheid).

Mesen is ook zo'n geval. Zonnebeke is dan weeral een stuk groter, duurder en minder Frans.

Met deelgemeentes van heuvelland a la Nieuwkerke zie je hetzelfde.

Maar de Westhoek kent juist meer arbeiders/lagere bedienden en heeft over het algemeen een hele lage werkloosheid. Het is nu niet dat gemeenten zoals Alveringem, Lo-Reninge, Vleteren, Houthulst, Langemark-Poelkappelle,... vol zitten met hoogopgeleide bedienden of technische profielen en die zitten rond de 2% werkloosheid.

Dat lijkt op eerste zicht een taalprobleem te zijn daar in Komen. Franstaligen die niet kunnen (willen?) werken voor "Nederlandstalige" of eerder "West-Vlaamse" werkgevers :p.
Kan ook een transportprobleem hoewel Komen een treinstation heeft voor Ieper en Kortrijk.
 
Maar de Westhoek kent juist meer arbeiders/lagere bedienden en heeft over het algemeen een hele lage werkloosheid. Het is nu niet dat gemeenten zoals Alveringem, Lo-Reninge, Vleteren, Houthulst vol zitten met hoogopgeleide bedienden of technische profielen en die zitten rond de 2% werkloosheid.

Dat lijkt op eerste zicht een taalprobleem te zijn daar in Komen. Franstaligen die niet kunnen (willen?) werken voor "Nederlandstalige" of eerder "West-Vlaamse" werkgevers :p.
Kan ook een transportprobleem hoewel Komen een treinstation heeft voor Ieper en Kortrijk.
Het taalprobleem is er niet echt, als (enkel) Vlaamstalige werknemer kom je hier in een aantal fabrieken bijna niet binnen (zeker in nachtdiensten) wegens het taalprobleem :p. Onze huishoudhulp is ook een Franstalige française uit Wijtschate. Je woont gewoongraag waar iedereen (buren, ...) Frans spreken.

t gaat volgens mij echt wel over de goedkope woningen (van slechte kwaliteit) die je in mesen-komen-wervik-menen veel vindt. Kleine arbeiderswoningen van vroeger die ook niet deftig onderhouden worden door de eigenaars. Ik vind toch dat die streek er vol van staat, terwijl de woningen in de gemeentes die je opnoemt al iets beter zijn (deels houthulst uitgezonderd).
 

Benieuwd wat dit betekent voor de verdere toekomst van PostNL en andere koerierbedrijven in België. Het zal te naïef zijn om te hopen dat dit leidt tot een verbetering van de werkomstandigheden zeker?
 
Waarom denk je naief?
Als je beschuldigingen leest zijn die wel serieus genoeg. En onderzoeksrechter heeft hen ook niet vrijgelaten, dit gebeurt ook wel altijd met een reden.
Dit gaat niet meer over een illegaal die via onderaanneming werkt voor hen. Dit gaat over structureel is in hun bedrijf waarvoor ze verantwoordelijk zijn.
Dit gaat automatisch tot betere omstandigheden leiden als de bazen ervoor veroordeeld worden.
 
"Allochtone gemeenschap" is al een veralgemening van jewelste en het wordt er niet beter op. Graag meer argumentatie en nuance in plaats van twijfelachtige anekdotes..
Vanuit Westers perspectief zijn dat slechte werkomstandigheden maar doodnormaal in de allochtone gemeenschap dat bvb. een minderjarige broer meehelpt onder tafel. Die gasten werken liever als zelfstandige dan voor een baas, (sommigen hebben geen andere keus omdat ze een strafblad hebben), eerste maanden is er bijna geen winst maar dit wordt opgevangen door hun familie. Na verloop van tijd zitten ze natuurlijk in dwingende omstandigheden en te lange uren die niet ok zijn.
 
Vanuit Westers perspectief zijn dat slechte werkomstandigheden maar doodnormaal in de allochtone gemeenschap dat bvb. een minderjarige broer meehelpt onder tafel. Die gasten werken liever als zelfstandige dan voor een baas, (sommigen hebben geen andere keus omdat ze een strafblad hebben), eerste maanden is er bijna geen winst maar dit wordt opgevangen door hun familie. Na verloop van tijd zitten ze natuurlijk in dwingende omstandigheden en te lange uren die niet ok zijn.
Mooie racistische post, zeg. Ondermaats vanuit westers perspectief, maar doodnormaal in de allochtone gemeenschap. Vanaf hoeveel generaties is kinderarbeid weer een probleem? Je doet het ook klinken alsof allochtonen die daar werken zorgen voor hun eigen onderdrukking. Best een vuile blik erop, moet ik zeggen.

Als ze elders aan de bak raakten, en het interimkantoor niet naar Johannes vroeg ipv Mohammed, zouden ze dan nog altijd kiezen voor die slechtere werkomstandigheden? Of worden ze hier gewoon uitgebuit door een bedrijf dat bakken winst haalt, op de rug van mensen die geen andere optie hebben? Maar ja, het zijn maar allochtonen, die zijn dat gewoon...
 
Terug
Bovenaan