The Odyssey

Spoiler free review: Gezien en yep goed bevonden. Ondanks de lange speelduur verveelde die geen moment. Dat gezegd zijnde hou ik het ook wel op een 8 ofzo. Cinematografisch enkele heel mooie shots maar had er op dat vlak wel meer van verwacht. Niet echt een hoogvlieger. Ook de score valt eigenlijk enkel op door zijn tamme afwezigheid. De film is precies 80% bass en normaal heb ik dat graag maar stond bij ons ook echt wel heel luid. Op vraag van Nolan dus kan het cinemas moeilijk kwalijk nemen maar sommige scenes waren echt overdreven. De fantasy elementen blijven opvallend low key en worden bij momenten precies zelfs geschuwd en verstopt. Veel van die keymoments zijn ook een aaneenschakeling van heel snelle cuts bijna op zn Michael Bay's waardoor het een nogal moeilijk te volgen waas wordt. De camera zit altijd heel dicht op de actie, meestal zelfs in het gezicht van de personages, waardoor je weinig overzicht krijgt. Dat versterkt wel dat gevoel van chaos maar visueel niet zo aantrekkelijk. Zo, dat is het minder positieve uit de weg.

Er is gelukkig ook heel wat uitermate postiefs te vertellen; Dat de camera zo dicht op de acteurs hun gezichten zit is eigenlijk hoofdzakelijk goed nieuws want voor een Nolan film zijn de karakters hier verbazingwekkend goed uitgewerkt. Het geheel moet het niet zozeer hebben van de oude griekse fantasy maar wordt vooral gegrond door herkenbare emoties en drama en dat werkt hier wonderwel. Had eerst wat schrik met die sterrencast maar nee ze verdwijnen allemaal redelijk goed in hun rol waardoor je echt wel geinvesteerd geraakt in de trials en tribulations van Odysseus, Penelope en Telemachus. Het is gecentered op de familie en die dragen het hele spel vrij gemakkelijk. Toch is het niet zozeer het meer persoonlijke dat naar boven komt maar net het grootschalige. Dacht eerst dat het PR praatjes waren maar nee de kost van oorlog is echt wel wat centraal staat en dat komt heel goed over.

Verdict; Gaat dat zien! Een grootschalig epos maar eerder in de machinisaties achter oorlog en politiek dan in de acties ervan. Top!

Vandaag ook gezien. Heleboel elementen die bekend voorkwamen uit oude lessen/verhalen, maar ook veel 'nieuwe' dingen gezien. Wel een episch avontuur!

Ik ga hem in augustus zien omdat ik op reis ga, maar wel zeer benieuwd. Hopelijk de aanzet tot meerdere kwalitatieve verfilmingen van "oerverhalen" (Gilgamesj of Rustam, iemand?) van heinde en verre.

Ooit de prozaversie van Odysseus gelezen en wel danig onder de indruk geraakt. Benieuwd of het boek vandaag nog even goed "binnenkomt", toen ik het boek voor de eerste keer las was ik een student met zeeën van tijd.

Meanwhile: mogelijks Nolan's grootste succes totnutoe. BFI London screenings al tot mid September uitverkocht. En dit geldt voor het overgrote deel van de IMAX 70mm vertoningen in gans Europa.

Ondertussen ook al een 2e keer gezien op het kleinere scherm(Lumiere Antwerpen )wegens de vrouwen in mijn leven die geen affiniteit hebben voor donderende bass. En IMAX of niet, evengoed van genoten. Top 5 Nolan for sure. Ik denk da'k enkel The Prestige en Dunkirk hoger inschat. The Prestige krijgt overigens ook een 70mm heruitgave in de cinema komend jaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is de gewone IMAX in Hasselt of Antwerpen ook zo luid? Of is het daar normaal?
Ik hoef letterlijk niet van m'n stoel geblazen worden.

Is de gewone IMAX in Hasselt of Antwerpen ook zo luid? Of is het daar normaal?
Ik hoef letterlijk niet van m'n stoel geblazen worden.

Ik ben ooit een film gaan zien, welke ontglipt me, in Imax in Antwerpen en dat was toch ook behoorlijk luid.

Spreek nu wel over enkele jaren terug. 2021 of 2022?

Het IMAX audio gebeuren vind ik persoonlijk interessanter dan het dolby (atmosferisch) gebeuren.
Bij films/epics als dit is impact en soundstage veel belangrijker dan 3D audio.

Jammer dat de zaal implementaties vaak moeten onderdoen, zeker als iemand als Nolan volledig gebruik er van wil maken.
Ik lees verhalen van speakers die aan het clippen zijn bij bepaalde scenes. Dit wil zeggen dat de speaker setup niet krachtig genoeg is of niet gebalanceerd genoeg is om de audio mix high fidelity the reproduceren.

volgens gemini AI agent:

Theatrical Audio Characteristics
    • Frequency Response: While standard theaters often limit bass cutoffs, IMAX audio stretches down to around 23 Hz to deliver palpable, room-shaking rumble. [1, 2]
    • Dynamic Range: The system can safely peak at volumes exceeding 118 dB SPL in calibrated auditoriums without compression. []
    • Channel Configuration: Instead of a traditional Low Frequency Effects (LFE) channel, IMAX utilizes a 12-channel discrete configuration that sends sub-bass directly to a large dedicated stack of subwoofers and dedicates overhead channels for height realism (Voice of God).

Die 23hz onderlimiet verbaasd mij enigszins, gezien het thuis tot 18hz gaat, weliswaar niet aan die peak volumes, maar dat is voor de gehoorgestoorden enkel interessant. De storende luidheid zit m vooral in de upper midrange (voor mij) in die zalen, paar slechte ervaringen gehad in Kinepolis Hasselt en Antwerpen.

Neem er dan nog franse en Nederlandse ondertiteling bij, die het scherm voor een stukje innemen en de focus van de visuals afpakken, dan kijk ik m thuis nog wel eens.

Los daarvan wil k m wel eens zien en proberen in een cinema.

Terug
Bovenaan