Techreview: Teufel CAGE ONE

Net zoals Joeri in zijn review van de Teufel Zola aangaf, moet ik bekennen dat ook ik nog nooit had gehoord van het Duitse merk Teufel. Een snelle blik op hun website leert me dat zij heel wat aanbieden voor de audiofielen en sinds een tweetal jaar lijken zij gamingaccessoires aan hun catalogus te hebben toegevoegd. De CAGE ONE is intussen hun derde en meest budgetvriendelijke headset in hun gamma. Maar dit is een marktsegment waar heel wat competitie is en zelf denk ik spontaan aan bijvoorbeeld Turtle Beach, SteelSeries, JBL of Logitech G als mogelijke competitie. Ik was alvast benieuwd hoe Teufel een plaatsje probeert te veroveren in deze markt.

De Teufel CAGE ONE is een eenvoudige headset met een stijlvol uiterlijk en een schappelijke prijs. Je haalt deze headset in huis voor ongeveer € 79,99 en hij bevindt zich zo in de middenklasse. Het is met andere woorden niet de goedkoopste headset, maar je kan alvast rekenen op een goede prijs/kwaliteitverhouding. Bovendien heeft Teufel ook aandacht voor de duurzaamheid van zijn producten. Zo wordt deze CAGE ONE geleverd in een volledig plasticvrije verpakking. De koptelefoon zelf is gemaakt van 75% gerecycleerd plastic, dus om de ecologische voetafdruk hoef je jezelf niet al te druk te maken.

Cage-one-light-grey-lifestyle-1214.jpg


Kwaliteitsvolle audio

De headset wordt te koop aangeboden in twee kleuren, Light Gray en Night Black, en ik mocht de lichtkleurige variant in ontvangt nemen. De zwarte headset is in mijn ogen toch iets stijlvoller en voor de lichtgrijze variant zou je kunnen stellen dat hij bijna even sober oogt als de bruine kartonnen doos waarin hij wordt geleverd. Het bedrijf is duidelijk gegaan voor simpliciteit, waarbij ze in de eerste plaats een betaalbare headset willen aanbieden met een goede geluidskwaliteit. Gezien Teufel bekendstaat om zijn audioproducten, mag je je aan een zekere kwaliteit verwachten. Ik heb de headset uitvoerig getest terwijl ik naar muziek luisterde, games speelde op pc en PlayStation 5, en hem gebruikte voor online meetings. Het meer serene uiterlijk van de lichtgrijze headset is toch net iets minder opgevallen tijdens werkmeetings, dus dat was alvast een pluspunt.

Gezien Teufel bekendstaat om zijn audioproducten, mag je je aan een zekere kwaliteit verwachten.


Het geluid dat de headset produceert stelde alvast niet teleur en klonk lekker vol en goed gebalanceerd, mede dankzij de lineaire full range 40 mm driver. De headset zelf levert helaas geen surround sound, al kan je op pc en Xbox hier alvast een mouw aan passen dankzij de Dolby Atmos-app. Maar zelfs zonder deze app zorgde de CAGE ONE voor een uitstekende geluidservaring in games zoals Returnal, Gran Turismo 7 of Wild Hearts. Eigenlijk kan je de geluidskwaliteit van een headset pas echt testen wanneer je hem vergelijkt met andere headsets natuurlijk en daarom heb ik hem ook eens afgewisseld met de vorige headset die ik mocht reviewen, de Nacon RIG 800 Pro die zo'n tweehonderd euro kost. Hier viel het me toch op dat het geluid iets minder zuiver is bij de Teufel CAGE ONE. Maar je betaalt dan ook wel een pak minder voor de Teufel-headset en voor deze prijsklasse is de geluidskwaliteit meer dan degelijk.

Teufel-CAGE-ONE-5.jpg


Eenvoud siert

Verder valt op dat Teufel de uitwerking van deze headset opvallend eenvoudig heeft gehouden. Dat wilt zeggen: geen RGB-verlichting, geen software om je geluid af te stellen of verschillende profielen aan te maken, geen actieve noise cancelling of ruisonderdrukking voor de microfoon en geen wireless ondersteuning. De headset komt zonder USB- of bluetooth-ondersteuning en maakt enkel gebruik van een 3,5 mm-stekker. Het zorgt voor een eenvoudig plug and play-gebruik, maar als je liever geen kabel hebt, dan zoek je best naar een ander model. Het voordeel is wel dat de headset kan worden gebruikt op zowat elk toestel, van elke console tot je computer en zelfs je smartphone, als deze nog een 3,5 mm-aansluiting heeft uiteraard. Bovendien wordt er in de doos een extra lange kabeladapter meegeleverd van ongeveer anderhalve meter voor het geval dat de basiskabel te kort zou zijn.

Het toestel zelf is voornamelijk gemaakt uit hard plastiek en hierdoor is de headset een lichtgewicht van nog geen 300 gram. Toch voelt hij bijzonder robuust aan en ga ik bijvoorbeeld als sneller geneigd zijn om mijn kinderen deze headset te laten gebruiken dan mijn Sony Pulse 3D-headset. Op de hoofdband vind je een hoofdsteun van een soort kunstleer, dat ook wordt gebruikt voor de oorschelpen. Dit zorgt voor een zeker draagcomfort, maar de CAGE ONE is toch niet de meest comfortabele headset die ik heb. Na enkele lange sessies begon de headset toch wat ongemakkelijk te zitten. Een voordeel is wel dat je de oorkussens makkelijk kan vervangen door een nieuw paar dat je kan bestellen op de website van Teufel, mochten zij slijtage vertonen of beginnen te schilferen.

De headset komt zonder USB- of bluetooth-ondersteuning en maakt enkel gebruik van een 3,5 mm-stekker.


De microfoon tot slot is een simpele armmicrofoon met een beschermingskussen en kan door zijn buigzaamheid ingesteld worden zoals je zelf wilt. Een groot voordeel is dat je de microfoon kan losmaken van de headset. Persoonlijk stoor ik mij vaak aan microfoons die daar zomaar wat hangen, zeker wanneer je de headset enkel gebruikt voor zijn output, en dan is het enorm fijn als je hem gewoon kan loskoppelen. Een ander gemak dat de headset biedt is het feit dat de mute- en volumeknop in de kabel zijn geïntegreerd en je dus niet moet zitten prutsen aan de oorkleppen om het volume te regelen. Enkel een volumeregelaar voor de microfoon was nog handig geweest, want blijkbaar staat het standaardvolume van de microfoon zeer hoog.

Conclusie

Met de Teufel CAGE ONE brengt de Duitse audiohardware fabrikant een kwaliteitsvolle headset zonder veel toeters en bellen. Veel opties die je vindt bij andere headsets zijn hier afwezig, maar in ruil krijg je een stijlvol toestel dat vooral inzet op een goede audiokwaliteit aan een betaalbare prijs. Het grootste nadeel voor mij was dat de headset enkel bedraad kan worden gebruikt.

Pro

  • Geluidskwaliteit
  • Afneembare microfoon
  • Stijlvol uiterlijk
  • Duurzaam product

Con

  • Geen wireless ondersteuning
  • Draagcomfort kon iets beter
  • Minder opties dan andere gaming headsets
7.5
 
Terug
Bovenaan