Techreview: AOC GH300 Gaming Headset

Er is tegenwoordig een overvloed aan koptelefoons om mee te gamen, muziek te beluisteren of gewoon gesprekken te voeren. Hierdoor kan de keuze soms wat overweldigend zijn. Ik had de kans om de AOC GH300 uit te testen, een middenklasseheadset in een leren jasje.

Vanop het eerste gezicht ziet de grote over-het-oor koptelefoon van AOC er uitstekend uit. De bouwkwaliteit voelt heel stevig aan en de look van het zwart met de rode accenten mag er zijn. De rode stukken tussen het oor en de hoofdband zijn van staal gemaakt.

De bouwkwaliteit is verbazingwekkend voor deze prijs!


Na een kijkje te nemen in het instructieboekje staat erop dat de 7.1 surround sound alleen voor pc werkt nadat je de AOC Audio Center software gedownload hebt. Dus werkt de 7.1 spijtig genoeg niet op Playstation of Xbox. Doordat de software niet werkt op console werkt het RGB-logo ook niet als je op een console speelt. Hierdoor kan ik toch aanbevelen om de headset hoofdzakelijk voor pc-gebruik aan te schaffen en niet voor consoles. Nochtans is de RGB-verlichting van het logo over de oren subtiel en dit zorgt voor een mooie balans, zowel voor de kleurliefhebbers als voor de mensen die het graag wat somberder hebben. Je kan ook instellen of deze oplichten of niet. De kussens over de oren en op de hoofdband zijn heel zacht en zorgen voor enige geluidsdemping. Verbazingwekkend is dat de algemene bouwkwaliteit te vergelijken is met die van de toch wel duurdere middenklasse tot hoge klasse JBL koptelefoons.

Dat de headset voor hoofdzakelijk pc bestemd is werd spijtig genoeg niet het enige probleem. Zo is de AOC Audio Center software moeilijk te vinden op de website en eens je het geïnstalleerd hebt, dan ziet de interface eruit alsof die van begin de jaren 2000 komt. Je kan er wel de kleuren van de RGB-verlichting veranderen en het geluid van de microfoon en luidsprekers mee verhogen of verlagen.



The moment of truth​


Eens alles geïnstalleerd was, werd het tijd om de koptelefoon eens uit te testen. Dit deed ik eerst op pc door wat muziek en films af te spelen. Het geluid heeft mij omver geblazen! Tijdens het luisteren naar filmfragmenten kreeg ik eargasms en kwam de 7.1 surround echt tot leven. Ook bij de muziek was het geluid heel helder en waren de bassen heel erg leuk. De balans van de hoge en lage tonen lag perfect voor mij en zorgde voor een verzachtende luisterervaring. De verzachtende bas en het verbazingwekkende filmgeluid komt door de 50mm drivers die zorgen voor een sterker geluid. Op de pc heb ik ook de koptelefoon getest in online gesprekken. De persoon met wie ik aan het bellen was zei dat de microfoon mijn stem helder liet doorkomen en dat alles verstaanbaar was, dus dit is een goed teken. Daarna heb ik AOC GH300 uitgetest op Playstation 5. Hier was het geluid niet zo surround als op mijn pc en was er geen RGB-verlichting, maar het geluid was nog altijd scherp en van goede kwaliteit in zowel sport- en racegames.

Op het controlebakje dat aan de draad hangt kan je makkelijk de geluidssterkte aanpassen en kan je de RGB-verlichting uit en aan zetten. Ook kan je hier je microfoon muten. Deze kan je ook makkelijk loskoppelen door deze met de klok mee te draaien en eruit te trekken. Dit kan je doen als je deze niet nodig hebt tijdens het luisteren naar muziek, of alleen bij het spelen van games.

Een goede prijs?​


De prijs voor de AOC GH300 schommelt redelijk veel, zo is hij momenteel op Amazon 52 euro en bij Fnac 55. Soms is hij te verkrijgen voor 30 euro. Dit is dus wat goedkoper dan de vergelijkbare JBL Quantum 400. Ook al is het voor 30 euro een koopje, het biedt een hoge klasse bouwkwaliteit aan met middenklasse geluid. Het enige minpunt is het visuele aspect dat wanneer je in een videogesprek zit, de koptelefoon er wat groot kan uitzien op je hoofd.

Conclusie

De AOC GH300 is een perfecte headset voor de gemiddelde pc gamer die een hoge kwaliteit wil aan bouw en aan geluid. De 7.1 surround sound werkt spijtig genoeg dan ook maar alleen op pc, maar zorgt voor fantastisch geluid dat lijkt van overal te komen, zo kan je in shooters precies horen waar je tegenstanders lopen. Jammer dat de AOC Audio Center software niet echt denderend is en dat je geen 7.1 surround sound kan ervaren op console, maar de koptelefoon is wel nog steeds bruikbaar. Voor 30-50 euro kan je zelfs geen gewone koptelefoon zonder microfoon vinden met dit niveau van geluid en vind ik het dus fantastisch dat deze kwaliteit zo betaalbaar is!

Pro

  • Fantastische bouwkwaliteit
  • Subtiel design
  • Verzachtend geluid
  • 7.1 Surround Sound voor pc
  • Goedkoper dan de concurrentie
  • Verwijderbare microfoon

Con

  • Minder kwaliteitsvol geluid voor console
  • Geen RGB tijdens consolegaming
  • AOC Audio Center software is ouderwets
8.5

Over

Gespeeld op

  1. PC
  2. PlayStation 5

Fabrikant

  1. AOC
 
Terug
Bovenaan