Te weinig werknemers: meer of minder migratie?

Meer migratie?

  • Ja

  • Ja, maar enkel voor specifieke profielen

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
In Brussel meer als genoeg jobs voor laaggeschoolden en toch vinden ze niet genoeg personeel. (bewakingsagent bv)
Zijn jobs als bewakingsagent dan effectief voor laaggeschoolden of zijn dat jobs die men wenst te betalen als laaggeschoolden? Want imo is een functie als bewakingsagent toch een functie waar je liefst toch enige opleiding genoten hebt. En wat "ellebogen" zoals we wel eens zeggen.
 
Zijn jobs als bewakingsagent dan effectief voor laaggeschoolden of zijn dat jobs die men wenst te betalen als laaggeschoolden? Want imo is een functie als bewakingsagent toch een functie waar je liefst toch enige opleiding genoten hebt. En wat "ellebogen" zoals we wel eens zeggen.
Zoals ik elke dag op de luchthaven zie, geen ellebogen nodig en geen voorkennis.
Gewoon frans of Nederlands spreken is ook al voldoende.

Ze geven je wel alle training die nodig is.
 
Normaal krijg je toch geen uitkering als je zelf ontslag neemt?
Nope, maar blijkbaar wordt dat dan individueel bekeken. Na zijn ontslag heeft hij ook niet meteen een uitkering gekregen, maar met der tijd wel.

Van op de site van de RVA.
Dat hangt af van uw individuele situatie. Als u zelf ontslag neemt, hebt u in principe geen recht op een werkloosheidsuitkering. Concreet zal de RVA van u willen horen waarom u uw werk hebt opgezegd, en op basis daarvan uw uitkering wellicht een tijdlang schorsen. Na die schorsing kunt u opnieuw een uitkering aanvragen.
 
Attest halen na 132 uur cursus.

Dus je hebt al een kleine barrière. Moet al slagen voor dat attest om er te kunnen werken.
Slagen voor dat attest houdt ook niets in. Ik heb dat ooit eens gehaald tijdens een 2-daagse kater, nul komma nul voor gedaan, ik stond daar met mijn mond vol tanden wat zever uit te kramen en ik kreeg mijn attest. :laugh:
 
In Brussel meer als genoeg jobs voor laaggeschoolden en toch vinden ze niet genoeg personeel. (bewakingsagent bv)

Bij bewakingsagent komt er natuurlijk wel wat meer bijkijken. Dat is ten eerste vaak een stressvolle job met risico op gevaar (afh. van de werkplaats), onzalige uren en werkdagen, met weinig flexibiliteit. De laaggeschoolde Deborah met een gezin komt niet gelijk in aanmerking voor zo'n job.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we hiervoor migranten moeten binnenhalen, of dat laaggeschoolden onbeperkt uitkering mogen genieten. Vind het gewoon niet gelijk het beste voorbeeld.
 
Slagen voor dat attest houdt ook niets in. Ik heb dat ooit eens gehaald tijdens een 2-daagse kater, nul komma nul voor gedaan, ik stond daar met mijn mond vol tanden wat zever uit te kramen en ik kreeg mijn attest. :laugh:

Ja, voor 90% voor dit forum is dat poepsimpel maar voor een werkloze Brusselaar van 20 die zijn Franse werkwoordverbuigingen minder goed kent dan wij twee? :p.

En een bewakingsagent op Zaventem, wat zijn de vereisten? Als ze tweetaligheid (nl/fr)/drietaligheid (nl/fr/en) vragen, dan is 80% van Brussel al niet gekwalificeerd :p


Ik heb de vereisten gevonden

Wat we zoeken

  • Je beschikt over een diploma secundair onderwijs;
  • Je hebt een Belgische nationaliteit of lid van de Eurpose Unie
  • Je bent bereid om een andere taal te leren (Frans - Engels);
  • Je bent communicatief, klantgericht, diplomatisch en stressbestendig;
  • Je hebt een verzorgd voorkomen en dynamische uitstraling;
  • Je bent een teamplayer;
  • Je past de procedures nauwgezet toe en houdt je strikt aan de regels;
  • Ervaring in een dienstverlenende sector (horeca, zorg, verkoop, ...) of als zelfstandige is een pluspunt;
  • Je bent bereid om in een zeer flexibel uurrooster te werken;
  • Je beschikt over een rijbewijs B en eigen vervoer (omwille van de flexibele shiften);
  • Je bent bereid tot het volgen van opleiding X-Ray;
  • Je bent niet kleurenblind (aangezien je met X-Ray zal werken).

80% van de werklozen in Brussel valt uit de boot
Slagen niet voor die opleiding.
Te dom voor meerdere talen te kennen.
Voldoen niet aan nationaliteitsvoorwaarde.
beschikt niet over eigen vervoer en rijbewijs B. (de meest problematische uit de lijst waarschijnlijk)
Onmogelijk te combineren met gezinsleven. (Wie let er op de kleine s'nachts.)
 
Laatst bewerkt:
In Brussel meer als genoeg jobs voor laaggeschoolden en toch vinden ze niet genoeg personeel. (bewakingsagent bv)

Laaggeschoold zijn mensen zonder een diploma secundair onderwijs.
Die moet je wel hebben voor je bewakingsagent wilt worden.

Niet hoog opgeleid maakt u nog niet automatisch laaggeschoold. Je bent dan gewoon niet hoog opgeleid, of hebt geen hoger onderwijs genoten met andere woorden. Dat is echt iets totaal anders dan laaggeschoold zijn en jobs voor laaggeschoolden.
 
Jobs genoeg in Brussel voor laaggeschoolden. Ik citeer: Toch is niet overal het diploma de spelbreker, zucht Hichame El Ouakili, algemeen directeur van DH Field Services, een bedrijf actief in de telecommunicatie en IT-sector. Het bedrijf heeft in Brussel op dit moment twintig openstaande vacatures en is dringend op zoek naar helpende handen voor onder andere de uitrol van glasvezel via Proximus, een van hun klanten. “Welk profiel we zoeken? Ze moeten alleen gemotiveerd zijn. Al de rest – de volledige opleiding – verzorgen we zelf. Een diploma is niet nodig. Maar sommige vacatures staan al drie jaar open,” zegt El Ouakili. “We vragen nochtans niet veel.”

Voor Hichame El Ouakili van DH Field Services speelt nog een ander element een rol. “Met de arbeidsvoorwaarden is in mijn bedrijf niets mis.
I
k zie maar één probleem en dat is dat de motivatie bij sommige mensen ontbreekt. Het systeem stimuleert niet voldoende om aan het werk te gaan. Mijn jobs zijn voor iedereen toegankelijk omdat wij zelf de opleiding voorzien. We geven mensen hier bovendien de kans op een vaste job met stabiliteit voor de komende tien tot vijftien jaar.”
Constant op zoek en werk gegarandeerd: https://www.actiris.brussels/nl/burgers/media/?reference=13184
 
Laatst bewerkt:
Nope, maar blijkbaar wordt dat dan individueel bekeken. Na zijn ontslag heeft hij ook niet meteen een uitkering gekregen, maar met der tijd wel.

Van op de site van de RVA.
Hij zal minstens 3 maand geen uitkering gekregen hebben (als de reden nog deels begrijpelijk was en het bvb uit een impulsieve daad was) én na 6 maand zal zijn uitkering al onder die 1900 euro zitten (tenzij hij gezinshoofd is, dan zal dat enkele maanden later zo zijn, maar dan zou hij niet vlot rondkomen). Zo positief is het dus niet als je denkt. Tegen eind dit jaar zit hij al wss aan maximaal € 1.576,90 (alleenstaand) of € 1.172,34 (samenwonende). Je zal er (gelukkig) niet van verhongeren, maar 't is niet dat je er veel mee kan doen. En gezien zijn vorige sanctie, zal hij bij werkweigering direct een volledige uitsluiting riskeren.
 
Hij zal minstens 3 maand geen uitkering gekregen hebben (als de reden nog deels begrijpelijk was en het bvb uit een impulsieve daad was) én na 6 maand zal zijn uitkering al onder die 1900 euro zitten (tenzij hij gezinshoofd is, dan zal dat enkele maanden later zo zijn, maar dan zou hij niet vlot rondkomen). Zo positief is het dus niet als je denkt. Tegen eind dit jaar zit hij al wss aan maximaal € 1.576,90 (alleenstaand) of € 1.172,34 (samenwonende). Je zal er (gelukkig) niet van verhongeren, maar 't is niet dat je er veel mee kan doen. En gezien zijn vorige sanctie, zal hij bij werkweigering direct een volledige uitsluiting riskeren.
Minimumloon is netto 2000 euro. Doe hier 1600 euro af en je hebt 400euro meer. Doe hier nog wat sociale bazaar vanaf (kortingen voor vanalles en nog wat) en er blijft peanuts over.
En zelfs als je uitgaat van 400 euro meer: wie gaat er werken voor 400 euro netto per maand?
PS: 2000 bruto is 2000 netto. 3000 bruto is 2150 netto. Het is niet dat je daar veel verder mee gaat springen.

Bij werkweigering direct uitsluiting? Ik heb mijn twijfels en al zeker niet in Wallonie of BXL.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan